Bestanden raken willekeurig gevuld met NULL (corrupt dus)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:42
Ik heb de laatste tijd op mijn laptop last van een opmerkelijk probleem.
De inhoud van ogenschijnlijk willekeurige bestanden wordt vervangen voor NULL. Tot nu toe lijkt dat alleen voor te komen in Dropbox, en daarom heb ik ook een ticket bij Dropbox open staan.
Om deze bestanden te vinden heb ik een tooltje geschreven. Daardoor kom ik ze ook vrij snel op het spoor.

Het meest eigenaardige is nog dat de timestamp van het bestand niet wijzigt.
Plotseling is een .m4a bestand ineens corrupt en bevat dan 4 MB aan 0 bits. Terwijl hij een maand geleden voor het laatst is bewerkt.

Ik weet eigenlijk niet hoe dit kan gebeuren. En daarom vraag ik het hier. Het moet ook zo snel mogelijk worden opgelost, want mijn backups kunnen niet zo heel ver terug.

Als iemand een tool weet die kan controleren of er ergens in een file een lange reeks NULL wordt geschreven is dat erg gunstig. Ik heb Procmon al gebruikt, maar die is niet zo geschikt om op de achtergrond te laten draaien. Die cachet ALLE file IO's en dat kost best wel heel veel ram.

Systemspec Dell Vostro 1520:
Windows 8 Pro (x86)
Intel Core 2 Duo T6670 @ 2.2Ghz met 3 GB Ram
320 GB HDD, Hitachi HTS723232L9A362
128 GB SSD, M4-CT128M4SSD2
De schijven zijn gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:54
Als het dropbox bestanden zijn kan je ze altijd herstellen naar eerdere versies (ik weet alleen even niet hoever dat terug gaat).

Verder lijkt mij dit toch wel klinken als een stervende harde schijf.. Wellicht kan je nog proberen of linux nog wel data in die bestanden ziet? (even een live disk/usb maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Hoe ben je erachter gekomen dat het nullen zijn, meestal kijkt men niet naar deze binaire data?
Heeft het ooit goed gewerkt?
Heb je veel bestanden op Dropbox en is elk bestand corrupt?
heb je ook problemen met andere bestanden op het systeem?
Mogelijk is er een update voor dropbox?
Mogelijk heeft een hack toegang gekregen tot deze manier van FTP filesharing het is nogal populair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:42
Eerst merkte ik op dat er enkele PDF bestanden corrupt waren. Daar heb ik niet veel aandacht aan besteed.
Echter daarna vielen mij enkele .c files op die corrupt waren. En als je die opent in notepad++ staat er keurig NULL, het hele bestand lang.

40k+ bestanden in dropbox. Slechts enkele corrupt. Tot nu toe stuk of 5. Maar als er fragmenten van bestanden kapot zijn kan ik dat niet vinden. Hoewel het zich tot nu toe lijkt te begrenzen op hele bestanden. Vandaar dat een kapotte harde schijf niet in mij opkwam. En de schijf is gezond gebleken. Op wat NTFS foutjes na. Ubuntu houdt zich niet zo netjes aan ntfs zijn .trash vond windows niet goed.

Er zijn vooralsnog geen andere problemen op de harde schijf, noch op de ssd.
En op mijn andere pc heb ik nergens last van. Maar die is ook pas opnieuw geïnstalleerd vanwege een stuk onbekende malware die systeembestanden had aangestast.
Windows Defender heeft geen malware gevonden op mijn laptop.

Er is een nieuwe versie, die heeft een fix voor mac os icon overlay. Lijkt me niet nuttig.