Rechterspeaker hoofdtelefoon valt uit bij weergave bas-tonen

Pagina: 1
Acties:

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste mede-tweakers,

Hopelijk is dit topic duidelijk en voldoet het aan de eisen. Ik zit al een tijd met een defecte hoofdtelefoon, het gaat om een Sennheiser HD485: pricewatch: Sennheiser HD 485 (Brons)

Deze hoofdtelefoon voldoet erg goed aan wat ik zoek in een hoofdtelefoon (afgezien van het defect-zijn dan ;-) en ik vind het zonde om hem te moeten vervangen als dit niet nodig is. Het probleem is als volgt:

De rechter speaker werkt niet goed. Zodra ik de kabel erin steek werkt alles naar behoren, tot er stevige basfrequenties weergegeven worden. Je merkt dat hoe meer lage frequenties er zijn, hoe minder volume de rechter kant weergeeft, tot het te "hevig" wordt en dan valt hij helemaal uit. Simpel gezegd: teveel bas = uitvallen. Een oplossing is dan weer om de stekker uit de hoofdtelefoon te halen, en er opnieuw in te stoppen. Echter is dit slechts een tijdelijke (en arbeidsintensieve) oplossing (5-15 seconde afhankelijk van de hoeveelheid bas).

Mijn eerste aanname was: draadbreuk. Dit vond ik in eerste instantie vreemd omdat hij steeds functioneert naar behoren als ik de kabel eruit en erin stop en niet reageert op bewegingen in de kabel en pluggen, maar toch voor de zekerheid een nieuwe Sennheiser-kabel gekocht. Deze kwam zojuist binnen, maar bood helaas geen soelaas. Het probleem is er nog steeds :-( .

Ik heb al meerdere keren gezocht op internet (Google en Tweakers voornamelijk) maar kan geen soortgelijke gevallen vinden. Vandaar de vraag: weet iemand hier wat er aan de hand kan zijn? En vooral: hoe is het op te lossen?

Wat ik tot dusverre heb geprobeerd:
- Kijken of er stof/iets anders in de inputjack van de hoofdtelefoon zit. Die is helemaal schoon.
- Verschillende kabels geprobeerd. Beide kabels nu ook gecontroleerd tussen andere apparaten, beide hebben geen draadbreuk.
- Lage tonen weg EQ'en werkt. Zodra ik ze er weer in mix (zonder is het niet erg lekker luisteren) verdwijnt het geluid weer rechts.
- Blazen in de input van de hoofdtelefoon lijkt zin te hebben, al is het maar tijdelijk. Alleen kan ik me dit bijna niet voorstellen, maar toch werkt het regelmatig om hem van helemaal niet werkend (ook niet na opnieuw erin steken) naar tijdelijk weer werkend te krijgen.

Bedankt! :*)

Verwijderd

Simpele test: Test koptelefoon op ander systeem en probeer een andere koptelefoon op het systeem!

Wat ik gemerkt heb bij mijn HD650 is dat de connectie tussen de draad en de speaker los kan raken en pas weer vast zit als je hem helemaal los haalt. Dus werkt hij op een ander systeem net zo slecht maak hem dan open en controleer deze koppeling, het was in mijn geval prima te herstellen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2013 18:22 ]

• Chocola
Beide al veelvuldig gedaan. Precies dezelfde uitkomst. Andere hoofdtelefoons werken wel prima in mijn setup.

Edit: zie nu je edit pas. Ik zal hem morgen openmaken. Specifieke zaken waar ik op moet letten? Wat was exact het probleem bij jou? Als in: de behuizing kan de oorzaak niet zijn toch? Dan is er een kabel bekneld bijv. of niet goed vastgesoldeerd lijkt me.

[ Voor 54% gewijzigd door Chocola op 09-03-2013 19:17 ]

Verwijderd

In het kort was de speaker iets los geraakt waardoor de stekker i.p.v. een goede connectie te maken hem wegduwde tijdens het aansluiten. Gevolg hiervan is natuurlijk dat er weinig tot geen contact tussen de speaker en de kabel is.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3074/3103596496_2dfc768252_o.jpg

Bouwtechnisch gezien lijkt het alsof de onderste beugel een milliseconde te dik is waardoor de stekker mogelijk net iets tekort komt. Maar omdat mijn kabel nogal is in de knoop raakte heb ik hem mogelijk iets te vaak losgemaakt en is de fout dus gedeeltelijk aan mijn kant te vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2013 07:01 ]

• Chocola
Ik heb hem opengemaakt en gekeken naar de kabels. Die zaten goed en zitten nu nog steeds goed, echter is er een nieuw probleem ontstaan: nu doet de rechterkant het helemaal niet meer, ook niet tijdelijk. Wat ik wel merkte voor ik de schelp eraf schroefde is dat erin blazen ervoor zorgt dat hij het niet meer doet. Dus: beide aan -> blazen in rechter speaker -> rechter speaker valt uit. Tot je de kabel er weer opnieuw in stopt dus. Alleen doet hij het nou helemaal niet meer (enkel linker kant).

Iemand andere suggesties?