Welke HDD's voor een NAS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:58
Hallo allemaal,

Zit een klein beetje met een dilemma voor mijn NAS betreffende storage. Het zou zowiezo een RAID5 configuratie moeten worden met 3 HDD's van 2TB. Eisen:
-Probleemloze werking in een NAS
-Het liefst 7200rpm
-Geen Green-versie, welke koppen gaat parkeren (levert vervelend ''geklik'' geluid op, en een net wat langere access tijd als je de NAS een tijdje niet benaderd hebt)
-MOET 1TB per platter zijn, geen versies met 3 platters van 667GB.
-Betrouwbaarheid: er komen straks back-ups op, fotoalbums en nog een hoop data, welke ''emotionele waarde'' hebben.

Nou is mijn voorkeur gevallen op een heel specifieke harde schijf, namelijk een Seagate ST2000DM001, maar daar moet je maar net een versie tussen zoeken welke:
-De juiste stabiele firmware heeft, om in RAID5 goed te werken (En voor zover dat bekend is, is dat alleen CC4H)
-Het moet dan weer een versie zijn met 1TB platters (dus een E in de 3e letter van het serienummer)
-Het liefst geproduceerd zijn in Thailand (ik hoor negatieve verhalen over de geproduceerde China versies: veel uitvallers)

Maar aangezien die zoektocht tot nu toe nauwelijks wat opgeleverd heeft, begin ik te denken aan een WD Red WD20EFRX versie, maar heb dus in eerdere topics gelezen dat het een probleem zou kunnen opleveren in geval er fouten gelezen worden: hij blijft dan te lang offline als er een fout gelezen wordt, waardoor een RAID-array uiteindelijk uitvalt omdat er dus 1 schijf te lang offline blijft.
Wel als pluspunten:
+Geproduceerd in Malaysia
+Een hele grote kans dat je een versie te pakken krijgt met 1TB platters (in plaats van het gemixte rommeltje bij ALLE fabrikanten)
+Echt bedoeld voor het draaien in een NAS 24/7
Maar wat nadelen:
-Vage aanpassingen van toerentallen om hem zuiniger te maken: dit gaat mogelijk ten kostte van de levensduur?
-Vage problemen bekend van foutmeldingen bij de eerste series?

Maar... misschien heeft iemand nog een beter idee of alternatief?

Heeft iemand ervaringen met het draaien van WD RED HDD's in een Synology NAS? Zo ja: goede ervaringen, of levert het ook wel eens ''vage problemen'' met de NAS op, zoals een onderbreking van een film door een RAID-fout bijvoorbeeld?

EDIT: Nog even ter toevoeging: ik zoek dus 3,5'' HDD's met een SATA2 of SATA3 aansluting.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorn1986 op 09-03-2013 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18
Jorn1986 schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 16:48:
Maar aangezien die zoektocht tot nu toe nauwelijks wat opgeleverd heeft, begin ik te denken aan een WD Red WD20EFRX versie..
+Echt bedoeld voor het draaien in een NAS 24/7
Maar wat nadelen:
-Vage aanpassingen van toerentallen om hem zuiniger te maken: dit gaat mogelijk ten kostte van de levensduur?
De Red is in principe gewoon een Green met een voor NAS gebruik toegespitste firmware. Het toerental is dus ook (vast) 5400 rpm.
..maar heb dus in eerdere topics gelezen dat het een probleem zou kunnen opleveren in geval er fouten gelezen worden: hij blijft dan te lang offline als er een fout gelezen wordt, waardoor een RAID-array uiteindelijk uitvalt omdat er dus 1 schijf te lang offline blijft.
Nee, dat is juist één van de dingen die een Red in tegenstelling tot de huidige desktop schijven niet doet, die geeft eerder op om te voorkomen dat de complete schijf uit de array wordt geknikkerd.

[ Voor 48% gewijzigd door Nielson op 09-03-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Welke raid kaart heb je? Hardware raid, dan moet je speciale hd's gebruiken, bij software raid dan kun je ook andere gebruiken.

Raid 5 natuurlijk niet gebruiken, raid 6 is wel goed.(Betrouwbaarheid: er komen straks back-ups op, fotoalbums en nog een hoop data, welke ''emotionele waarde'' hebben.)

Nog beter is zfs, betrouwbaarheid nog beter, bijv freenas en NAS4Free is gemakkelijk, en gratis.

En natuurlijk moet je nog een kopie/backup hebben, want raid is maar 1 kopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
@Nielson: En hoe zit het dan met de RED-schijven met het aan boord hebben van 1TB platters? Moet ik dan letten op de aanwezigheid van een bepaald serienummer op de sticker van de HDD's? En wat doet de Western Digital firmware in combinatie met een NAS: heeft het invloed op de performance?

@jan99999: Heb het idee dat de aan boord aanwezige Marvell 88SX7042 chipset geen RAID ondersteund en dat het om software-RAID gaat. Marvell geeft er nauwelijks informatie over, dus het is mij onduidelijk. Gezien het EXT4 filesystem gebruikt wordt (wat ook door Linux gebruikt wordt), ga ik er even van uit dat het software RAID betreft (correct me if I'm wrong!).

Misschien dat het alsnog 4 schijven worden om er in te steken, maar dan denk ik eerder alsnog aan RAID5+Hot Spare, in plaats van RAID6.

Maar het gaat mij hoofdzakelijk ook om 4 harde schijven welke ook echt betrouwbaar zijn, en alle verhalen lezende de laatste tijd van uitvallende (relatief nieuwe) HDD's van 2TB of meer, doet mij toch niet zo heel veel vertrouwen hebben in de HDD fabrikanten de laatste tijd. Zeker ook omdat er dus onder eenzelfde harde schijf naam en typenummer compleet andere zaken in een HDD kunnen zitten, en dan met name het aantal platters en leeskoppen.
Ik moet simpelweg 3 of 4 HDD's hebben welke stabiel werken in RAID. Als je daarin verschillende HDD's gaat hebben met 2 en 3 platters is het niet zo gek dat de zaak onstabiel wordt.

EDIT: CiPHER in het topic ''3TB NAS-schijven'':
Anoniem: 15758 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:44:
Gebruik je een systeem wat véél beter met timeouts en bad sectors omgaat, zoals software RAID onder non-Windows OS en ZFS in het bijzonder, dan heb je geen TLER nodig en in dat geval wil je het ook niet! Mocht je toch TLER hebben dan wil je dit uitschakelen (instellen op 60 of 120sec) voor het geval dat je de recovery nodig hebt (degraded array). ZFS repareert automatisch bad sectors en is vrijwel immuun voor dit probleem.
Geen Western Digital RED schijven dus in een Synology met software-RAID? Of toch wel, en zo ja: waarom?

[ Voor 49% gewijzigd door Jorn1986 op 09-03-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:15

rickysedai

Whoop whoop

Ik heb 5 RED's in mijn NAS (Thecus) hangen.

Zero problems so far, maar heb em ook pas een paar weken.

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
Bedankt voor de adviezen allemaal.

Uiteindelijk maar 4 WD RED's besteld om in RAID6 in de NAS te hangen.
Pagina: 1