Zendvermogen router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy_X
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03-2013
Goedemiddag

Ik ben al een aantal dagen aan het zoeken wat mijn zendvermogen is van mijn draytek 2130n.

Is er iemand die dit weet aangezien in de handleiding, doos en website dit vermogen niet word vermeld.

Het vermogen wil ik weten omdat ik weet dat deze router net te zwak is vanaf mijn 1e verdieping de zolder te bereiken en daarvoor wil ik een AP kopen met een groter vermogen!

Alvast bedankt!

Pc: Geen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Één verdieping overbruggen moet wel lukken wat is anders het nut van WiFi? Mogelijk is er een firmware update of kan je spelen met de instellingen. Ook kan het zijn dat het probleem ligt bij het ontvangende station natuurlijk, ik neem aan dat je dit al getest hebt? Het beste signaal krijg je als er zo min mogelijk muren zijn en de zender in de trap portaal staat bv. Je kan het apparaat ook op een andere frequentie zetten als er veel WiFi in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:56

Fiber

Beaches are for storming.

Zendvermogen is (in Nederland) sowieso wettelijk gelimiteerd, dus er zijn helemaal geen apparaten met een groter zendvermogen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:50
Ze zijn er wel (bv Engenius) maar je mag ze officieel niet op vol vermogen gebruiken zonder ontheffing. Overigens is wifi tweerichtingsverkeer, dus het vermogen slechts aan één kant opvoeren heeft niet altijd zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zendvermogen is (in Nederland) sowieso wettelijk gelimiteerd, dus er zijn helemaal geen apparaten met een groter zendvermogen.
Gedeeltelijk waar. Er zijn natuurlijk apparaten met betere zenders en betere antennes. Sommige merken verkopen de sterkere antennes ook los bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 09:40
Het wil ook nog wel eens de moeite waard zijn om de router op een ander kanaal te zetten als er veel wifi netwerken, van bijvoorbeeld buren zijn.
Er zijn meerdere tooltjes te vinden waarmee je kunt zien op welke kanalen wifi netwerken zitten, als je een ander kanaal configureert op je eigen router zal jou signaal veel minder gestoord worden.

inSIDDer is er zo 1: http://www.metageek.net/support/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-10 18:48
Nielson schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 15:37:
Ze zijn er wel (bv Engenius) maar je mag ze officieel niet op vol vermogen gebruiken zonder ontheffing. Overigens is wifi tweerichtingsverkeer, dus het vermogen slechts aan één kant opvoeren heeft niet altijd zin.
Idd. Je kan je uitgezonden vermogen wel verhogen, maar dat heeft alleen nut als de andere kant ook hard genoeg terug kan zenden. Als dat niet t geval is, zul je ook met 10 watt geen meter verder komen.

Winst haal je op 2 manieren: Beide kanten het zendvermogen verhogen en/of ontvangstgevoeligheid verbeteren. Als je winst wilt behalen voor bv een laptopje, waar je niet of niet makkelijk een andere nic in kunt zetten, kun je winst bereiken door betere antenne's.
Antenne's werken in beide richtingen, dus ook een betere ontvangstgevoeligheid.

Stap 1 is zoals al gezegd het zoeken van een zo vrij mogelijk kanaal. Inssider of vergelijkbaar zijn hier handige hulpmiddelen voor. Het mooiste is een spectrumanalyzer, omdat er heel veel meer dan WIFI op de 2.4Ghz zit. Die band is gewoon erg vol.
Als dat niet mogelijk is, of niet voldoende verbetering geeft, dan kun je kijken naar betere antenne's

Overigens mag je prima een hoger zendvermogen in NL gebruiken. Het is gewoon legaal om met een 1W wifi versterker te werken. De wetgeving (100mW EIRP op 2.4Ghz) is gebaseerd op het [b]uitgestraalde[b] vermogen.
Dat betekend dat het zendvermogen - kabelverliezen - connectorloss + antennegain <100mW moet zijn. Een 1W versterker met een enorm lange kabel *kan* dus best legaal zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 09-03-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudy_X
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03-2013
Wegens drukte had ik nog geen tijd gehad om te reageren,

Heb inderdaad met inssider gekeken naar de kanalen die de buren hebben gebruikt. Daarop heb ik het minst storende kanaal gepakt.

Ik denk inderdaad dat het vele ijzer tussen de verdiepingen partte speelt.

Ik heb inderdaad niet nagedacht dat als je (bij wijze van spreken) 10 watt gebruikt voor verzending, je niks hebt als de andere kant ook niet sterk is.

Ik ga nog een keer goed nadenken wat eventueel op te lossen valt.

Aangezien wettelijk 100mw toegestaan is, ga ik er vanuit dat dit ook de wattage is wat hij uitzendt.

bedankt voor de reacties

Pc: Geen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Fiber schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 14:59:
Dat is niet helemaal waar. Ik kan ze gewoon kopen met 1watt. Het wil alleen niet zoveel zeggen..

Zoals al vermeld gebruik inssider eens om je omliggende netwerk eens te bekijken.
Of ga over na 5GHz band. Die is meestal een stuk rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rolfie schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 19:37:
[...]

Zoals al vermeld gebruik inssider eens om je omliggende netwerk eens te bekijken.
Of ga over naar 5GHz band. Die is meestal een stuk rustiger.
Waar, maar heeft ook meer last van demping dus je komt er minder ver mee dan 2.4GHz op hetzelfde vermogen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1