Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MFC] Printerdrivers zonder bijzaken

Pagina: 1
Acties:

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(jarig!)
Als systeemadministrator ben ik in de context van een printserver natuurlijk allergisch voor het aanklikken van een "setup.exe" bij het toevoegen van een nieuwe printerdriver.

Als particulier wil ik echter ook graag een "schone" driver. Mijn huidige Deskjet 880C wordt in XP en 7 sowieso direct herkent en daarvan kan ik alle basisfuncties met de standarddriver bedienen. Nu wil ik dus een nieuwe MFC kopen.

Met name Epson installeert, volgens sommige reviews, een hele hoop aparte dienstprogramma's en toestanden om te kunnen printen en scannen. Het gaat er eentje worden met netwerkaansluiting uit het SOHO-bereik, tussen 100 en 200 Euro (HP Officejet, Epson Workforce, etc.).

Ik zoek dus een MFC-merk waarvan ik:
  • de printerdriver kan installeren door zelf in de mappen de juiste .inf te zoeken
  • de scannerdriver kan installeren door zelf in de mappen de juiste Twaindriver te vinden
  • de scanner kan bedienen met de standaard Windows 7 WIA-Tools
Dus: zo min mogelijk elende installeren en toch de basisfuncties kunnen benutten. Bij de professionele, duurdere MFCs kan dat, maar ik wil geen laser en verder heb ik geen ervaring met de iets duurdere apparaten op inkt. Heeft er iemand dezelfde eisen als ik en zelf zijn ervaringen gemaakt? :)

Verwijderd

Ook Canon installeert een ton hulp programma’s die in principe het gebruik makkelijker maken. Echter is het niet verplicht natuurlijk om deze te gebruiken en kan je ze overslaan tijdens de installatie. Je kan volgens mij op een test systeem een willekeurige driver installeren en de .inf uit de systeem folder halen of mogelijk via de PRO-helpdesk aan een los te gebruiken .inf komen. Ik denk niet dat er ook maar 1 specifiek merk is die deze los aanbied met het standaard software pakket in verbant met het kader van 'automatiserings gemak'. Maar ze hebben ze zeker want die zijn weer nodig voor bv. Microsoft zijn driver integratie of via expert user group / admin groups mogelijk te krijgen.. Welke printer je moet nemen maakt dus verder niet zoveel uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2013 13:12 ]

Verwijderd

Kan je de .exe niet hernoemen naar .ex_ en dan met winrar ofzo uitpakken?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Voor HP heb je eenvoudige (print)drivers. Ben de naam even kwijt, maar ze zijn er wel.

Nadeel van de multifunction apparaten is inderdaad het multifunction deel. Om dat lekker te laten werken kiezen fabrikanten vaak voor oplossingen die niet altijd even handig zijn.
Gevoelsmatig ben je met de meer zakelijke producten beter af dan die voor de particuliere markt.

Abort, Retry, Quake ???

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
aZuL2001 schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:19:
Voor HP heb je eenvoudige (print)drivers. Ben de naam even kwijt, maar ze zijn er wel.
Bedoel je de zgn. "zakelijke / business"-drivers met alleen de basisfunctionaliteit?

Bij Brother & Canon kun je vaak voor "aangepaste" installatie kiezen en dan vinkjes zetten bij wat je wel en niet wilt. Brother heeft voor veel modellen ook drivers met alleen de basics*.

*Let wel, soms is het dan lastig(er) zoniet onmogelijk dingen als scannen via het netwerk goed werkend te krijgen.

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(jarig!)
Zo doe ik het op m'n werk inderdaad vaak: met 7zip de exe uitpakken en kijken waar alles verstopt zit.

@aZuL: dat is het inderdaad vooral denk ik, het scan- en kopieerdeel.

De zakelijke producten zijn inderdaad ook die, waarnaar ik het eerste kijk, maar na het lezen van veel reviews ben ik er ook bij die apparaten nog niet achter gekomen of je ze met de standaard Windowstools kan gebruiken? Ik hou van de standaard WIndows utilities O+.

Ah, nog een reactie: zulke "opties" wil ik inderdaad graag: de overbodige shit gewoon kunnen uithaken. Wat betreft Scan-to-Network: dat is niet eens zo nodig (wel praktisch), maar mag per USB naar een PC die direkt is aangesloten.

Weet iemand hoe het qua installatie-customizing en qua scansoftware met Samsung zit? Heb een CLX-3305W op het oog gekregen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb een CLX-3305W op het oog gekregen.
Dat klinkt erg pijnlijk, hopelijk zit het niet dicht ;)

Iets serieuzer: je kunt ook voor aangepaste installatie kiezen.
De laatste keer dat ik er eentje installeerde bij iemand werd de printer in "het netwerk gehangen", dus de daarvoor benodigde software werd meegeïnstalleerd.
Hoe het zit met scannen via USB kan ik je helaas niet vertellen.

Meestal adviseer ik sowieso de scanopdracht te starten vanuit Irfanview, dan heb je gelijk meer opties om zaken bij te snijden en op te slaan (Irfanview is voor het printen van afbeeldingen trouwens ook erg handig).

Over het algemeen vind ik de (extra) software van Samsung-printers zoals de bijv. statusmonitor wel positief: die geeft aan wat het probleem is als iets onverhoopt niet werkt, of wat er mogelijk aan onderhoud zit aan te komen.
Naast de standaarddingen zoals "tonervoorraad kleur X bijna op", geeft 'ie ook aan wanneer de beeldunit bijna aan vervanging toe is (kan paar jaar duren voordat je die melding krijgt ;)), of dat het waste-tonerbakje vol is.

BTW: is het geen idee gewoon het driverpakket vooraf even uit te proberen (al dan niet op een test-pc/-windows) voordat je printer daadwerkelijk aanschaft?
Veel van die software heeft de optie "Printer later aansluiten/detecteren", dus je kunt dan zo goed als de hele installatie doorlopen.

[ Voor 11% gewijzigd door 3dfx op 10-03-2013 10:52 ]

Pagina: 1