Accu / stroomvoorziening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10-2023
Dag allen,

Ik weet dat dit niet op de goeie plek staat, maar weet anders niet waar ik deze vraag kwijt moet.
Ik hoop dat jullie mij met deze vraagstelling/probleemstelling kunnen helpen. Mocht dit helemaal uit het straatje van Tweakers vallen dan zal ik de topic verwijderen.

De volgende situatie is aan de orde:
Ik heb een kelder ZONDER elektriciteit (met geen mogelijkheid tot toevoer van kabels)

Wat wil ik:
Ik wil natuurlijk elektriciteit voor het aansluiten van een (led)lamp :o .

Wat denk ik dat een oplossing kan zijn:
Een accu met ledlampen (de accu kan ik eens in de zoveel tijd in huis opladen) :?

Probleem:
Ik geen idee wat voor een accu ik zou kunnen gebruiken en hoe ik dit project moet aanpakken.

Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen beginnen? 8)7

Alvast bedankt voor het meedenken met deze onwetende!

Groeten,

Fabian

"With great powers comes great responsibility." Sheldon Cooper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Neem een standaard loodaccu? Daar zijn zat laders voor te vinden en de resterende capaciteit kun je in de gaten houden door af en toe de spanning even te meten.

Hierbij wel de vraag wat je (LED)lamp voor ingangsspanning verwacht. Indien het een gelijkspanning is, dan een DCDC-converter met een wide-input erbij nemen zodat die de spanning van de accu naar de juiste spanning omzet.

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 09-03-2013 09:58 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:08
Ik denk dat de keuze in belangrijke mate afhangt van hoe lang je in die kelder denkt te verblijven. Als dit maar 5 minuten/dag is dan kun je met natuurlijk een veel simpeler oplossing (lees: goedkoper) klaar zijn dan wanneer je voor enkele uren/dag voor licht moet zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door tonschong op 09-03-2013 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Loodaccu's zijn nou ook weer niet zo peperduur, maar ik vraag me af of je wel het gewenste effect gaat halen ivm zelfontlading en degradatie van de accu, met name als je m volledig ontlaadt. Het wordt wel een high-maintenance oplossing waar je nu voor kiest. Als je dit kiest, dan denk ik dat je redelijk resultaat haalt met een loodaccu en ledstrips. Je zult alleen wel een driver moeten vinden (of bouwen) die op een loodaccu kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb een kelderbox waar ook geen netstroom is. Daar staat een 3kVA UPS met daarin4x17Ah lood accu's, in serie.
De verlichting is gewoon 4 stuks halogeen lampjes direct op die accu's aangesloten het een aan/uit knopje er tussen. Ik heb daar nooit meer dan enkele minuten licht nodig, dus ik hoef ze maar eens in het jaar op te laden.

Het werkt nu toch al een jaartje of vijf zo, ik heb ze pas twee keer op hoeven laden.

Als je er niet lang hoeft te zijn is gewoon een loodaccu + halogeen lampje wel de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Zo'n lampje is minder dan een euro, en ze kunnen ietsje beter tegen het wisselende spanningsberijk van een accu dan leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Een goedkope oplossing is denk ik zoiets:
http://www.conrad.nl/ce/n...97-x-52-x-48-mm-CE12V12Ah

Hier kan je gewoon standaard MR16 (bijvoorbeeld) spotje(s) aanmaken, en die aan de accu aansluiten met een schakelaar. Je kan halogeenlampjes gebruiken, die sowieso op ~13V van een net opgeladen accu gaan werken, maar ik denk dat led's er ook geen problemen mee hebben: Enkele witte LED's werken op ~3.4V, dus is er een DC/DC converter nodig en die zal daar geen problemen mee hebben.

Bovendien: Een 20W halogeenlamp zal bij 12V 1.7A uit de accu 'trekken', en zo'n kleine 1.2 Ah accu zal dus leeg zijn binnen een uur. Met 3W leds, die indien van (hele) goede kwaliteit net zoveel licht geven als een halogeenlamp van 20W, kan je bijna 5 uur je spotjes aanhebben.

Je kan natuurlijk ook een duurdere autoaccu ophalen, die veel meer capaciteit hebben, maar die zijn veel groter en duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Led kan uiteraard ook, maar halogeen is veel goedkoper. Zo'n pakje van 5x20W was nog geen 2 Euro denk ik.

Voor leds moet je er ook meteen drivers bij hebben.

Een 7Ah accu voor ook c.a. 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21

Rmg

Infant schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:46:
Led kan uiteraard ook, maar halogeen is veel goedkoper. Zo'n pakje van 5x20W was nog geen 2 Euro denk ik.

Voor leds moet je er ook meteen drivers bij hebben.

Een 7Ah accu voor ook c.a. 20 euro.
Als je leds vanaf 12 volt voed is een weestand meer dan zat hoef je geen driver ertussen te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Rmg schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 15:12:
[...]

Als je leds vanaf 12 volt voedt is een weestand meer dan zat hoef je geen driver ertussen te zetten..
Dat ligt er natuurlijk aan wat voor stroom er door je LED's heen loopt. Stel, je hebt een Cree XM-L op 3000mA, als je die met een weerstand wil aansturen, heb je een vermogensweerstand van meer dan 25W nodig. Eigenlijk geld dat alleen als je een 20 of 30 mA mA ledje aansluit, daarboven wil je echt drivers gaan gebruiken.

Met LED's bedoelde ik eigenlijk, dat je op je accu van die LED spotjes met ingebouwde driver, ter vervanging van halogeenlampen, aansluit. Het enige wat je dan extern nodig hebt, is een beveiliginkje tegen diepontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:15

Illusion

(the art of)

Wil je electriciteit voor het aansluiten van een LED-Lamp, of wil je gewoon verlichting op batterijen?

Want je kan natuurlijk ook iets kant-en-klaars kopen, bijvoorbeeld:
http://www.mrbeams.com/products/anywhere-ceiling-light
Ledlampje werkt op batterijen, en heeft een bewegingssensor.

Afhankelijk van hoe vaak je in de kelder bent, hoeft het gebruik van normale batterijen helemaal niet zo duur te zijn..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fbian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10-2023
Raven schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 09:54:
Neem een standaard loodaccu? Daar zijn zat laders voor te vinden en de resterende capaciteit kun je in de gaten houden door af en toe de spanning even te meten.

Hierbij wel de vraag wat je (LED)lamp voor ingangsspanning verwacht. Indien het een gelijkspanning is, dan een DCDC-converter met een wide-input erbij nemen zodat die de spanning van de accu naar de juiste spanning omzet.
Dat is zeker een optie, loodaccu's zijn relatief goedkoop en makkelijk vervangbaar!
tonschong schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 10:03:
Ik denk dat de keuze in belangrijke mate afhangt van hoe lang je in die kelder denkt te verblijven. Als dit maar 5 minuten/dag is dan kun je met natuurlijk een veel simpeler oplossing (lees: goedkoper) klaar zijn dan wanneer je voor enkele uren/dag voor licht moet zorgen.
Dit is verschillend denk ik. Het kan makkelijk uitlopen tot een uur dus dat is een belangrijk selectiecriteria! Thanks! :D
Infant schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 12:20:
Ik heb een kelderbox waar ook geen netstroom is. Daar staat een 3kVA UPS met daarin4x17Ah lood accu's, in serie.
euro, en ze kunnen ietsje beter tegen het wisselende spanningsberijk van een accu dan leds.
Dat zou de mooiste oplossing zijn :D . Maar zo'n UPS is niet te betalen.. Tenminste niet waar ik ze vind!
Mooie oplossing, naar zoiets ga ik toe werken. Maar dan vele malen meer capaciteit!
Illusion schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 17:08:
Wil je electriciteit voor het aansluiten van een LED-Lamp, of wil je gewoon verlichting op batterijen?

Want je kan natuurlijk ook iets kant-en-klaars kopen, bijvoorbeeld:
http://www.mrbeams.com/products/anywhere-ceiling-light
Ledlampje werkt op batterijen, en heeft een bewegingssensor.

Afhankelijk van hoe vaak je in de kelder bent, hoeft het gebruik van normale batterijen helemaal niet zo duur te zijn..
Dit is optie 2! Hoewel ik dat wel dure dingen vind..

Bedankt voor al jullie reacties! _/-\o_
Ik ben nog even aan het rondkijken!
Zodra ik een oplossing heb gekozen zal ik hem hier posten!

Eén ding wat ik mij nog afvraag.. (wat ik zelfs niet kon vinden na een tijdje googlen)..
is hoe ik een lood accu zou moeten opladen? (ik ben natuurlijk een informaticus) ;w

Groet,

Fabian

"With great powers comes great responsibility." Sheldon Cooper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Fbian schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 14:37:

Eén ding wat ik mij nog afvraag.. [...]
is hoe ik een lood accu zou moeten opladen? (ik ben natuurlijk een informaticus) ;w
Met een auto/motor-acculader (afhankelijk van het formaat van jouw accu).
Verkrijgbaar bij de automaterialen/motorspeciaalzaak, bouwmarkten, halfords, conrad en af en toe zelfs bij de aldi/lidl in de aanbieding.
Je hebt zeker geen auto/motor of heb je een leasebak waar je zelf geen vinger naar uitsteekt? :F

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 14:58
Wat ik zelf gebruikt heb (tot ik 220V heb laten trekken) is een 'starthulp' van bij de doe-het-zelf (van die dingen met startkabels aan, en al dan niet een compressor erin). Voor 25eur of 30eur ofzo zit in die dingen een batterij van een dikke 10Ah, een sigarenaansteker-uitgang en een handvat om'm naar het stopcontact te dragen :-); en de 220V lader word meegeleverd, dus mankeren alleen nog maar de TL lampen van de kampeerwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ga naar ikea, koop led gestuurde tuin verlichting, ze komen met accu's .. als je op rommelmarkt/veiling site laptops/gsm's en tablets zijn ook handige accu bronnen .. of van die indruk lampen .. enige wat je daar moet doen is een mod dat het licht wat minder direct is .. dus het plastic mat maken .. veel goedkopere oplossingen zelfs onder 10,-

de indruk led lampjes zijn dus 3x AAA en daar doe je jaren mee .. de tuin verlichting is met Solar lader .. met een tijdschakelaar kan je beetje ontladen/laden ..

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 18-03-2013 22:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je regelmatig de accu ontlaadt neem dan een cyclische loodaccu, die is meer gemaakt voor het vaak opladen en ontladen. De gewone Lood accus, VRLA zijn hier minder geschikt voor. Verder goede suggesties LED, en DC/DC converter.
Gebruik voor het opladen van een Loodaccu wel een lader die geschikt is voor Loodaccu. Er zitten grote verschillen in laadspanning van de verschillende accus.
Pagina: 1