Problemen na overklokfail, componenten uitsluiten lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:38
Hoi mede-tweakers/tweaksters,

Eigenlijk vind ik het van de zotte om er een topic over open te gooien, omdat ik altijd zelf het wil uitzoeken... maar nu loop ik toch erg hard vast, want de opties vliegen voorbij zonder resultaat. Uiteraard heb ik de troubleshooter ook nagelezen en voor zover dat het kon daar nog dingen uit geprobeerd (gezien die handleiding ook al enigzins is verouderd).

Hardwarelijst:

Welke oorspronkelijke en mogelijk defecte hardware:
- Intel Core 2 Quad Q6600;
- MSI P45 Platinum;
- 4x2GB Corsair Dominator 1066MHz;
- 2x EVGA GTX 570;
- Corsair AX850W 80+ Gold;
- WD Black 640GB (AALS versie);
- Prolimatech Megahalems en een shitload aan fans;
- en verder wel aangesloten via sata power maar niet via de sata poort: Crucial M4 128GB en Hitachi 5K3000 2TB.

Gebruikte testhardware van user Killstream:
- Intel Core 2 Duo E6600;
- ASUS P5W64 WS Professional (Intel 975X chipset)
- 4x1GB Corsair XMS 800MHz;
- noname PSU 480W.

Gebruikte oude testcomputer:
- AMD Athlon 3700+;
- ASUS K8V-MX;
- 2x1GB Corsair XMS 400MHz;
- ASUS FX5200;
- Delta 300W;
- Samsung HD160JJ.

Eigen reserve testcomponenten:
- Intel Core 2 Duo E8400;
- ASUS EN9400GT;
- Seagate 320GB notebookdisk.

Wat speelt er:

Vorige week vrijdag had ik besloten dat mijn oude Core 2 Quad systeem een tandje hoger moest gaan lopen, onder andere voor het folding werk bij bijv. PrimeGrid. Ik kreeg met geen mogelijkheid de CPU stabiel rond de 3,4~3,6GHz. In het OC topic heb ik daarom om advies gevraagd en daar van de ervaren mensen voorzichtig richting de gegeven waarden heen gewerkt, zie pag 45 en vervolg op 46. Uiteraard ook nog even een fan boven gehangen, gezien het spulletje op een benchtable staat en verder dus geen frisse lucht krijgt van intakes als normaal in een kast.
Na 5 min full load in LinX viel de pc opeens uit, restartte hij slechts eenmaal voor 5sec en daarna ging ie niet meer aan. Omdat het laat was heb ik die dag niet meer gekeken wat er was.

Uitsluiten van defecte componenten:

Nu in de afgelopen week ben ik uiteraard aan de slag gegaan met het testen en uitsluiten van mogelijk defecte componenten. Ik zal kort proberen te beschrijven in steekwoorden en als opsomming wat ik ben nagelopen en wat de resultaten daarvan waren.

Moederbord P45 Platinum:
1.) Volledig opgebouwd: geen start, geen fans, niks. Alleen een klik en dat voor 0,5s de LEDs aangaan.
2.) Grafische kaart eraf: geen start
3.) RAM eraf: geen start
4.) andere cpu (E8400): geen start
5.) andere voeding (noname 480W): geen start
6.) conclusie: moederbord kaput!

RAM Dominator:
1.) geen verdere mogelijkheid gehad om te testen
2.) conclusie: status onbekend

SSD M4 en HDD Hitachi:
1.) nog niet getest
2.) conclusie: status onbekend

CPU Q6600:
1.) in originele moederbord: geen start
2.) in ander moederbord met eigen psu: start
3.) in ander moederbord met andere psu: start
4.) conclusie: werkt voor zover

GPU's GTX 570:
1.) in originele moederbord: geen start
2.) in LGA1155 systeem elders: start
3.) onder full load 15min: stabiel
4.) conclusie: werkt allebei

HDD WD Black 640GB:
1.) op origineel moederbord en psu: geen start
2.) op ander moederbord en eigen psu: wel start maar geen Windows
3.) getracht voor herstel: bootrec.exe /fixboot en /fixmbr: geen resultaat
4.) op ander moederbord en eigen psu: Windows pas na 5 uur weten te installeren, constant errorcodes
5.) op ander moederbord en eigen psu: na restart vanuit Windows, opeens Windows weer corrupt!
6.) in oude computer aangesloten (Athlon systeem): pc valt uit, telkens opnieuw
7.) in oude computer aangesloten met originele bootschijf: pc valt uit, telkens opnieuw
8.) andere lege schijf (Seagate disk) op oude computer aangesloten: binnen een uur Windows geinstalleerd
9.) pas geinstalleerde schijf op oude computer aangesloten en WD Black er los aan: pc blijft aan! -> WD Black SMART waarden gecontroleerd: Alles OK! Daarna maar weer geformatteerd
10.) fris geformatteerde WD Black enkel op oude computer: Windows na 1 uur geinstalleerd, leek goed te gaan, totdat ie moest restarten voor de 2e keer... installatie afgebroken en pc uitgevallen
11.) getracht om met Hirens BootCD de WD Black in de oude computer te controleren: pc valt weer uit telkens
12.) andere geinstalleerde schijf besloten te proberen op ander moederbord en eigen psu: Windows corrupt!!!!! terwijl ik kort daarvoor nog in die oude pc ermee in Windows ben geweest
13.) conclusie: één en al vaagheden, geen echte conclusie, behalve dat het allemaal zeer vreemd te noemen is

PSU Corsair AX850W:
1.) geaard: jep altijd, zo ook de andere pc's en PSU's
2.) multimeter bij opstarten: 3,3V=3,36V/5V=5,06V/12V=12,32V
3.) conclusie: vooralsnog netjes onder vrijwel enkel idle load, maar wat gebeurt er bij meer load? (niet getest omdat ik er geen mogelijkheid voor had, Windows corruptie enzo...)
4.) vraag: kan een PSU ook korte spanningspieken leveren over bijv. de 5V lijn waardoor Windows corrupt raakt en/of zelfs de schijf brak wordt? En kan het ook zo zijn dat ik dit onmogelijk kan meten door een multimeter?

Conclusies en vragen:

Het moederbord is overduidelijk kapot, niks aan te doen, in ieder geval iets dat meteen duidelijk was en niet zo vaag was om uit te sluiten.

Nu is het zo dat je kan zeggen dat de WD Black gewoon kapot is, prima, geen centje pijn. Maar hoe kan het dat op de goede HDD met verse Windows ook opeens corruptie laat zien? Is er dan toch iets met de voeding welke gammele voltages in pieken laat zien die ik niet heb kunnen meten?

In het OC topic noemde Nedernakker al eerder dat het mogelijk aan de voeding ligt, maar hoe kan ik dit uitsluiten? De multimeter geeft gewoon perfecte waarden en de harde schijven vallen ook uit/doen raar op de andere voeding en zelfs op het compleet andere Ahtlon systeem. Ik vind dat erg raar. :9

Overig:

Vanavond ben ik nog verder gegaan om Windows proberen te reinstallen op het testsysteem (dus de P5W64 WS Pro, Q6600, XMS RAM, noname 480W PSU, EN9400GT) met de Seagate disk, omdat die sowieso gewoon goed moet zijn. Ik kreeg daar een aantal keer dat de Windows DVD niet wilde doorstarten, een paar keer een scherm met "Windows EMS enabled" en vervolgens dat ik 1 maal in de setupomgeving terecht kwam. Ik heb toen de Seagate disk opnieuw geformateerd en de partities verwijderd.
Via de originele bootdisk in het Athlon systeem heb ik vervolgens een full format gedaan en tot daar ben ik nu gebleven, omdat het inmiddels ook alweer verrekte laat is.

Ik weet zelf niet of een secure erase nog nut heeft, eigenlijk betwijfel ik dat omdat die toch alleen data overschrijft ipv slechte sectoren vervangd. Wat ik morgen nog éénmaal kan proberen is Windows op de Seagate zetten en dan met de noname 480W PSU en het samengeschraapte testsysteem te proberen om alsnog in Windows te komen. Als dat faalt ben ik echt compleet door mijn opties heen.

Verder heb ik eind van deze middag ook een mailtje gedaan richting Azerty, in de hoop dat hun Technische Dienst nog iets weet. In die mail staat de verkorte versie van wat ik hier heb uitgeschreven.

Maar goed, aan mijn doorzettingsvermogen ligt het geloof ik niet, aan te weinig dingen proberen ook niet en aan het missen van de troubleshooter ook niet. Maar waar het wel aan ligt wordt mij een steeds groter raadsel en ik heb de hoop dat de troubleshootende tweakers mij hier nog van enige raad kan voorzien.

Nu is wel dat ik dit weekend niet steeds bij de pc zit, maar mogelijke opties kan ik later proberen en vragen nog tussendoor beantwoorden.

Laat me weten als je nog iets weet dat mogelijk kan helpen om deze puzzel tot een goed resultaat te brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 07-04-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
hallo,

ik moet zeggen mooie uitleg mocht iedereen dat zo doen waren de problemen de helft sneller opgelost.

ontopic: ik denk dat er twee dingen gaar zijn : het moederbord en die 640 WD schijf.
van het mobo was je duidelijk maar van die schijf als je al 12 dingen geprobeerd hebt met die schijf kan je toch afleiden dat hij zeker niet meer stabiel is dus weg ermee.
de voeding jah als hij idle draait kan het best zijn dat hij de juiste spanningen heeft.
probeer hem eens onder load te krijgen en dan zien of de spanningen acceptabel zijn.

ik vermeld wel even ik ben geen crack in dit maar ik lees regelmatig de forum :)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannick63
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-06 17:13
Pak die wd schijf en pak een goede computer die 100% werkt. Druk hirens boot erin laat hem checken wil dit niet of valt hij uit of krijg je errors is je wd Kaput.

En die voeding zou ik gewoon vervangen kosten niks en om daar nou al je tijd aan te verspillen..

Even over je laatste set-up.
Je kan alle componenten ook apart testen:

Je geheugen met Memtest.
Je moederbord alleen opstarten met goed geheugen en evt. een andere processor die ook goed is, zorg ook voor een andere Voeding. Werkt het niet doe een cmos reset probeer nog is. Werkt dat ook niet is je moederbord gewoon verrot.

Voeding moet je gewoon testen onder full load met een goed systeem. Ook zou ik je voltages is ff uitlezen als hij op full load staat.

[ Voor 47% gewijzigd door jannick63 op 09-03-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
ik vrees dat de WD naar de eeuwige jachtvelden is, maar wat je nog eens kan testen:
- bijhangen in een andere pc en de smartgegevens uitlezen + WD diagnostic prog laten draaien (neem de uitgebreide test)

een degelijke voeding kan wel tegen een stootje, dus het kan best dat er niets aan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillStream
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06-2024
Hmm, wat me net nog te binnen schiet over die HDD.
Probeer nog eens nachtje invriezen, zoals je weet heeft het mij meerdere malen geholpen om een HDD nog weer leven in te blazen, en weerhouden van het kopen van een nieuwe. (Werkt uiteraard niet altijd, maar kost niks en dus worth a shot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hey bedankt allemaal alweer voor het meedenken zover. :D

@ Killstream: ja is een goede, nog niet aan gedacht. Ik probeer eerst nog wel ff die andere dingen, wil dat niet gooi ik hem in de vriezer. :9
nvidia666 schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 10:36:
ik moet zeggen mooie uitleg mocht iedereen dat zo doen waren de problemen de helft sneller opgelost.
Haha thnx, maar scheelt mij ook reageren. Als het allemaal in één keer kan dan doe ik dat.
ontopic: ik denk dat er twee dingen gaar zijn : het moederbord en die 640 WD schijf.
van het mobo was je duidelijk maar van die schijf als je al 12 dingen geprobeerd hebt met die schijf kan je toch afleiden dat hij zeker niet meer stabiel is dus weg ermee.
Ja dat is waar, maar die andere schijf is ook ineens dus gammel geworden, terwijl die eerst goed was. Niet 100%, want die had een bad block weet ik, maar goed hij deed het altijd gewoon goed. Dat bad block heeft ie al een jaar ofzo. Mja nu gaat ie ook raar doen dus. En voordat ik meer schijven frituur of aansteek met rare fratsen, ben ik liever even voorzichtig. ;)
de voeding jah als hij idle draait kan het best zijn dat hij de juiste spanningen heeft.
probeer hem eens onder load te krijgen en dan zien of de spanningen acceptabel zijn.
Maar heb je de kans dan niet dat ik goede hardware frituur? Anders stuur ik hem net zo lief op naar Azerty ofc. Er zit nog 5,5 jaar garantie op oid.
jannick63 schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 13:32:
Pak die wd schijf en pak een goede computer die 100% werkt. Druk hirens boot erin laat hem checken wil dit niet of valt hij uit of krijg je errors is je wd Kaput.
En die voeding zou ik gewoon vervangen kosten niks en om daar nou al je tijd aan te verspillen..
Hm kan ik doen inderdaad in het systeem bij mn moeder. En de voeding... hehe, nou zo'n AX850 kost niet iets rond de 50 euro zal ik je vast verklappen. Vind 150 euro voor zo'n ding nog een hoop, dus ff weggooien ipv uitsluiten is min of meer hetzelfde als geld over de balk gooien. :9
Even over je laatste set-up.
Je kan alle componenten ook apart testen:
Je geheugen met Memtest.
Je moederbord alleen opstarten met goed geheugen en evt. een andere processor die ook goed is, zorg ook voor een andere Voeding. Werkt het niet doe een cmos reset probeer nog is. Werkt dat ook niet is je moederbord gewoon verrot.
Ga ik nog doen inderdaad, gewoon een nachtje memtest draaien. Mijn eigen moederbord is sowieso kapot, dus daar twijfel ik niet meer aan.
Voeding moet je gewoon testen onder full load met een goed systeem. Ook zou ik je voltages is ff uitlezen als hij op full load staat.
Weten wij 100% zeker dat ie niet pieken kan uitsturen die:
A.) ik niet kan meten, alleen bijv. met een oscilloscoop (die ik uiteraard niet heb)?
B.) en dus wel ondertussen mijn andere dure setup naar de kloten helpt?
catfish schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 14:21:
ik vrees dat de WD naar de eeuwige jachtvelden is, maar wat je nog eens kan testen:
- bijhangen in een andere pc en de smartgegevens uitlezen + WD diagnostic prog laten draaien (neem de uitgebreide test)
Ga ik ook doen dan. SMART had ik overigens al gecontroleerd, zie punt 9 onder HDD testen. Die waren gewoon goed.
een degelijke voeding kan wel tegen een stootje, dus het kan best dat er niets aan is
Leek mij ook, maar met die vaagheden begin ik aan alles te twijfelen. :9

Te doen dus:

1.) WD Diagnostics draaien vanaf andere goede pc.
2.) Nachtje memtest draaien op 975X bord met andere voeding.
3.) Eventueel schijf invriezen omdat het kan.
4.) Eventueel voeding elders onder load zetten en meten. MITS en niet geheel onbelangrijk: dat wij er zeker van zijn dat er geen pieken zijn die onmeetbaar zijn met de multimeter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Gigantische troubleshoot, grootste die ik in jaren heb gezien (op 'papier' dan). Als je zoveel onderdelen hebt waarmee je het geheel kan testen moet het toch allemaal niet zo ingewikkeld zijn. Hiervoor moet je een sequentie gebruiken otw volgorde: Test bv een mobo probleem met ander geheugen, voeding en als mogelijk zelfs een nieuwe CPU en verwijder het onderdeel dat het niet doet. Heb je ook een HDD probleem dan kan je deze simpelweg op een paar systemen testen, helaas worden (de meeste) 640GB's al wat ouder en word uitval ook steeds aannemelijker > hiervoor is geen complexe filosofie nodig (HDD's testing is heel simpel). Dus deel je troubleshoot op in logische partes per onderdeel apart en hou de tests zo kort mogelijk (en de topic info).

p.s.: met een multimeter kan je geen HDD testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Haha mooi he... zo'n lap tekst. :9

Het zou in wezen allemaal niet moeilijk moeten zijn, alleen het punt is dat ik een hoop reserve hardware heb, deels van iemand anders, dat het altijd goed heeft gedaan alleen dus wel ernstig verouderd is. Dus ja, daar kan ook iets mee zijn en zie dat dan ook maar uit te sluiten.

Om eens een voorbeeld te geven:
Mij lijkt het sterk dat een 300W voeding in een Athlon systeem niet in staat is de DVD brander en een WD Black te voorzien van stroom. Hoeveel trekt zon HDD, 8W onder opstartpiek? Laten we zeggen 10W voor de zekerheid, das toch niks? Het rare is wel dat als de WD Black als 1e schijf is aangesloten de hele computer uitvalt. Is ie als tweede schijf aangesloten gaat het vaak wel goed. Waar ligt het aan? Is toch vreselijk raar? Als ie helemaal kapot is zou die toch nooit moeten opstarten of ook altijd de pc laten uitvallen ongeacht in welke volgorde de schijven zijn aangesloten, lijkt mij.

En daarbij, ik zal een grap verklappen: die WD black heeft voorheen een jaar of 2 samen met de HD160JJ in dat Athlon systeem gedraaid. Altijd stabiel, dus ik vind dat heel vreemd dat het voeding nu opeens steeds klapt als ie erin hangt.

Verder vraag ik me af of je mijn verhaal wel goed gelezen hebt.
-> Multimeter ging over het PSU verhaal, en daarmee de 5V spanningslijn o.a. richting de HDD en vanuit de 24 pins, dat moet je prima kunnen meten toch? lol ;)

Dus dit had ik me eerst nagezocht (bron):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nGxHlJuoac2TvrvCfe6oF3hb/full.png

Maar de 5V rail lijkt dus bij opstarten gewoon netjes stabiel te zijn, ruim binnen de marges. Alleen weet je dus niet of ie piekt. Hoevaak controleert een meetinstrument de gemeten waarde, is dat elke seconde of ook elke microseconde? Neemt ie gemiddelde waarden die hij meet over een bepaalde periode of kan hij ook bijvoorbeeld een piek/dal weergeven? Piekstromen zouden misschien zomaar in staat kunnen zijn om de hardware te slopen, zonder dat je dat werkelijk in de gaten hebt. Daar ging het hele verhaal en dus ook mijn vraag over.

-> HDD is op meerdere systemen getest. Bij de ene pc laat ie het hele systeem uitvallen, bij het andere systeem blijkt telkens de bootpartitie verkloot. Ook zo bij de goede schijf die ik dus nog had liggen. ;)

Ik ga zo nog stap 1 doen uit mn vorige bericht en evt. 3 daarna. Zal ook nog wel ff een screenshot maken van de SMART waarden, weten we dat ook weer zeker. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Aardwolf op 09-03-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillStream
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06-2024
btw marcel, als je de WD schijf nog testen wil, mag je evt morgen wel ff komen :)
ik heb dan verder niks, en hoef je niet speciaal daarvoor eerder terug naar je moeder :)

Oh ja ik weet dat mijn pc misschien niet de beste optie is van wege de BSOD's :P
Maar mn Media PC draait wel stabiel :)

[ Voor 26% gewijzigd door KillStream op 09-03-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Zo dan, ben ik weer ff. Gisteravond de WD Diagnostics en HD Tune gedaan, vanavond nog even bezig geweest met Hirens BootCD. Hieronder de screenshots/foto's vanaf de foon ervan.

HDD tests: Seagate
Seagate WD Diagnostics result 1Seagate WD Diagnostics result 2Seagate WD Diagnostics SMART
Seagate HD Tune SMARTSeagate Hirens BootCD HDD SMART 1Seagate Hirens BootCD HDD SMART 2
Seagate Hirens BootCD HDD test errorSeagate Hirens BootCD HDD DBAN error

HDD tests: WD Black
WD Black WD Diagnostics result 1WD Black WD Diagnostics result 2WD Black WD Diagnostics SMART
WD Black HD Tune SMARTWD Black Hirens BootCD HDD SMART 1WD Black Hirens BootCD HDD SMART 2
WD Black Hirens BootCD HDD test

Wat me nu wel duidelijk is geworden is dat de Seagate toch meer verrot is dan ik oorspronkelijk dacht. De WD Black zou het echter voor de volle 100% moeten doen. Als ik de conclusie dan mag trekken dan komen de vaagheden niet vanuit de schijven, al zou ik de Seagate beter maar weg kunnen gooien. hmm... toch wel nuttig. :)

Op de WD Black ook maar meteen een kale Windhoos op gezet, restarten en cold booten werkt op deze computer prima... dus ook dat is dan maar weer uitgesloten.

De pijlen richten zich nu dan volgens mij steeds meer richting de voeding. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:35

Quad

Doof

De Seagate SMART ziet er gewoon prima uit. Zolang ze maar niet hoger worden, maar volgens mij kan Swordlord er daar alles over vertellen.

Trouwens, fantastische OP... _/-\o_

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Haha thnx :D.

Ja de SMART waarden opzich wel, maar tijdens de Hirens HDD test kan ie de schijf niet vinden (meerdere keren geprobeerd). En dus DBAN (Secure Erase) ook niet, ik had al ergens gelezen dat de schijf zich afschermd als er teveel bad sectors zijn... en dus verbaasde ik me niet direct toen DBAN zei: bekijk het maar.

Helemaal jofel is ie niet dus, wellicht niet de beste schijf om een systeem te testen waar in andere componenten misschien ook gedeeltelijke defecten zijn. Als aanklooischijf (:9) voor het een of ander kan het misschien nog wel inderdaad.

Mja als Swordlord nog bij toeval langs komt, dan hoor ik zijn uitleg uiteraard nog graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:50
met je vage hdd problemen, ook al een andere windows cd geprobeerd?:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 18:56

Fordox

00101010

geweldige TS ja :)

ik vond het niet raar dat windows corrupt is op een amd systeem. de drivers van intel zijn compleet anders waardoor alles al vastloopt als je net het vlaggetje ziet van windows.

heb je al simpelweg geprobeerd om de cmos te resetten van je oorspronkelijke moederbord? (en alles al fysiek gecontrolleerd?)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
skipe schreef op maandag 11 maart 2013 @ 03:35:
met je vage hdd problemen, ook al een andere windows cd geprobeerd?:O
Nope en waarom ook? Via het AMD systeem installeert ie gewoon, alleen via het andere systeem niet. Installaties betreffen ook kale installaties, dus geen driver die er aan te pas komt... ook geen connectie met internet. Gewoon kaal, niet specifieke AMD of Intel drivers, niet voor dat specifieke chippie iets of voor een andere dat... nice and clean zeg maar. Blijft raar....
Fordox schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:27:
ik vond het niet raar dat windows corrupt is op een amd systeem. de drivers van intel zijn compleet anders waardoor alles al vastloopt als je net het vlaggetje ziet van windows.
Ik hoop sarcasme... lol :9
Met een kale Windows zonder updates zou het toch niet mogen uitmaken lijkt mij?
heb je al simpelweg geprobeerd om de cmos te resetten van je oorspronkelijke moederbord? (en alles al fysiek gecontrolleerd?)
Yes, yes, yes... Oftwel jup uiteraard. :)
Al enkele keren de voedingen verwisselt, dus dan loop je standaard fysiek alles na. Maar ik zal nog eens kijken of het bij de DVD speler allemaal wel lekker zit, gezien die is doorgekoppeld met een adapter naar microSATA (incl. SATA power).

Trouwens vanmiddag nog mail gehad van Azerty, dat ik het hele systeem als servicenummer kon aanbieden aan ze. Maar volgens mij vergeten ze dat er maar een klein deel van daadwerkelijke nieuwe hardware van hun in zit. Nog maar even terugmailen zo en navragen ter bevestiging.

Stappen te doen vandaag:
1.) SATA van DVD brander na lopen, te checken of dat nog lekker zit.
2.) Q6600 uit testsysteem halen en vervangen voor originele CPU (E6600), zodat er zo min mogelijk eigen hardware opzit... afgezien van brander, grafische kaart en harddisk (welke sowieso dus goed was kunnen we nu zeggen).
3.) Azerty mailen met de vraag ter bevestiging of het voor alle hardware gaat, incl. het 2e handse verkregen spul.

Hopen dat we weer wat kunnen afvinken... altijd leuk.

[ Voor 21% gewijzigd door Aardwolf op 11-03-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

marcel87 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 22:28:

Ik hoop sarcasme... lol :9
Met een kale Windows zonder updates zou het toch niet mogen uitmaken lijkt mij?
als je het installeerd op een intel systeem kun je er zeker van zijn dat ie het niet doet op een amd ;)

standaard (chipset) drivers en dergelijke. updates maken geen hol uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 11-03-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hm dat wordt dan wel een hele dure bezigheid... heb hier geen Intel systeem verder. Ja mijn laptop, maar daar past die schijf niet in. lol >:)

Maar goed zoals jij het zegt zou dat betekenen dat Windows niet wil opstarten, dat bedoel je toch? Dat betekent dan echter niet dat je die rare fratsen krijgt als "Windows EMS enabled" en dat de Windows DVD niet de setup wil laden? Echt dat logo kan ik dromen zo onderhand, staat er werkelijk een uur op en dan gebeurt er nog niks.

Echt nog nooit gehad... maar eens moet de eerste keer zijn. zucht... :9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

je kan de windows wel vers installeren op een amd systeem, dat is het probleem niet. dan doet het het gewoon naar behoren. maar als je een intel windows installatie test op een amd systeem, krijg je alleen maar problemen.

ach en als je hem test met hirens omzeil je toch alle OS problemen. dus ik weet niet of je je hier zo druk over moet maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Fordox op 11-03-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Ik denk dat je door je eigen troubleshooting behoorlijk alles door de war aan het halen bent.
Misschien even helemaal opnieuw beginnen en beginnen met de PC zoals hij is?

Op dat moment begin je door je moederbord (MSI P45) te vervangen door de ASUS P5W64 WS. Doet hij het niet? De MSI weer terug, en de CPU (E8400) erin zetten. Doet hij het niet? Originele weer terug en ander RAM geheugen erin zetten etc.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ik denk het ook inderdaad. lol :9
Te veel hardware die of oud is of nooit van mezelf is geweest en dus waarvan je de staat niet heel goed kent.

De MSI doet het niet, echter niet getest met ander ram... wel getest met en zonder eigen ram. Result 0,0.

Maar als jullie denken dat het helpt dat ik hem nog een keer op de tafel leg, dan probeer ik dat nog wel. Noem maar op wat ik moet testen, dan zal ik dat doen. Dus als je wilt... kom maar op! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

marcel87 schreef op maandag 11 maart 2013 @ 23:08:
Ik denk het ook inderdaad. lol :9

-snip-

Maar als jullie denken dat het helpt dat ik hem nog een keer op de tafel leg, dan probeer ik dat nog wel. Noem maar op wat ik moet testen, dan zal ik dat doen. Dus als je wilt... kom maar op! :D
Random dingen testen heeft geen nut, je moet echt een voor een beginnen, zoals ik al uitgelegd heb:
Quad schreef op maandag 11 maart 2013 @ 22:58:
Ik denk dat je door je eigen troubleshooting behoorlijk alles door de war aan het halen bent.
Misschien even helemaal opnieuw beginnen en beginnen met de PC zoals hij is?

Op dat moment begin je door je moederbord (MSI P45) te vervangen door de ASUS P5W64 WS. Doet hij het niet? De MSI weer terug, en de CPU (E8400) erin zetten. Doet hij het niet? Originele weer terug en ander RAM geheugen erin zetten etc.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

maak een checklist.

volgens mij ben je ook een beetje het overzicht kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Haha grappenmakers hier op Tweakers. Hou ik wel van. ;)
Nee maar dat was uiteraard de reden dat ik het topic open gooide. Checklist staat in de TS o.a. en in de berichten tussendoor.

Inmiddels ook DM opgestart met Quad voor opheldering. (bedankt voor je moeite, opheldering en tips Quad!)

Wat ik inmiddels nog weer heb gedaan:
1.) CMOS batterij van de Asus vervangen door die van de MSI. De Asus heeft een poos stil gestaan en de MSI niet bedacht ik me net, dus dat is dan ook goed voor de zekerheid.
2.) XMS RAM uit de Asus gehaald en twee Dominators erin gestopt.
3.) BIOS geopend, instellingen goed gezet, opnieuw gestart.
4.) Voor de zekerheid de brander afgekoppeld in zijn geheel.
5.) restart met de volgende hardware:
Asus bord, Q6600, 4GB Dominators, 9400GT, noname PSU

Resultaat: Windows wil niet opstarten, breekt halverwege af en doet restart... and again, again, again!

Goed dan, nu niet opgeven al is het maar 00.00u. ok, next...

Volgende test:
1.) RAM behouden, maar nu maar 1 DIMM erin
2.) Eigen PSU (AX850) eraan ipv noname PSU (zodat ik alleen eigen hardware draai behalve het moederbord)
3.) BIOS wou niet meer en gaf ook melding "andere CPU geinstalleerd"
-> CMOS clear, alles opnieuw ingesteld
-> BIOS werkt weer

4.) restart -> door de POST gelukt -> opstart Windows -> automatische restart
5.) POST again: check... Windows -> opstartherstel -> Windows corrupt -> "deze computer kan niet automagisch worden hersteld"

Evaluerend: moederbord ook kapot? like WTF?!?! -> oorzaak PSU?!?!
Eigen gedachtegang...
De eerste keer opstarten een paar dagen terug ging ie als een speer, dus met enkel eigen PSU, WD Black en Q6600. Installeren ging gewoon snel, Windows was ook gewoon goed. Restarten/cold boot volgde in het resultaat van telkens opnieuw Windows corrupt. Na woensdag (?), ben ik daarna niet één keer meer in Windows geweest op dit moederbord, met welke configuratie dan ook. :?

Kortom dat moederbord is opeens gesloopt lijkt het.

- Is het te verklaren dat ik niet meer in Windows kan komen, maar wel in de BIOS/POST als het moederbord voor een gedeelte defect is?
- Zoals nu al meerdere keren door mij gevraagd: kan mijn PSU rare pieken doorgeven waardoor die andere hardware vern**kt?
Oké nog niet opgeven.

Volgende test:
1.) DVD brander aansluiten -> restart en Windows DVD erin
2.) Wonderbaarlijk!!! De setup start gewoon opeens... vanuit het niets, al duurde het wel even
3.) Windows opnieuw geïnstalleerd -> 2x restart -> wow hij doet het nog!
4.) Vooralsnog werkt Windows
5.) Afwachten wat er morgen gebeurd met een cold boot, omdat ie dat woensdag niet zo leuk vond

Evaluerend, wat is er anders dan woensdag in de setup?
1.) 1 DIMM Dominator ipv woensdag 4 DIMMS XMS
2.) Andere BIOS batterij

Gaan we nu vertellen dat dit vage gezeur alleen door zo'n relatief stomme batterij komt of is het allemaal maar toeval? Oké dat is wel erg beschamend als het door de batterij komt... haha :+

Maar goed, morgen dus eerst wachten wat de reactie is op een cold boot en dan mogelijk de kans om de rest te testen (memtest, CPU @ full load en daarmee PSU ook meer load). Restarten doet ie overigens prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

een no name psu met overklokken is ook niet slim.

en beschamend dat het de batterij is, is het ook weer niet. dat is ook 1 van de laatste dingen waar ik naar kijk.
het gaat iig al de goede kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Niets beschamend aan, overkomt iedereen wel als je gefrustreerd bent, dan ga je kleine dingetjes over het hoofd zien.
Anyway, samen met Marcel iig even overnieuw begonnen, back to basics dus en dat midden in de nacht ^-^.
Het lijkt zijn vruchten af te werpen :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Fordox schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:23:
een no name psu met overklokken is ook niet slim.
Lezen is overduidelijk een te moeilijk vak voor sommige mensen. Lees de OP/TS nog maar even opnieuw. Verder zeg ik niks. :9 ;)
en beschamend dat het de batterij is, is het ook weer niet. dat is ook 1 van de laatste dingen waar ik naar kijk.
het gaat iig al de goede kant op :)
Haha ok, ja nou dat wordt voor de volgende keer denk ik maar het eerste waar ik naar kijk. haha ;)
Quad schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 10:03:
Niets beschamend aan, overkomt iedereen wel als je gefrustreerd bent, dan ga je kleine dingetjes over het hoofd zien.
Anyway, samen met Marcel iig even overnieuw begonnen, back to basics dus en dat midden in de nacht ^-^.
Het lijkt zijn vruchten af te werpen :)
Yeaaaah!!! Hulde! _/-\o_

Na een cold boot van vanmiddag ook weer prima in Windows gekomen.

Wat Quad al wist, maar de rest nog niet:
Had nog wel geprobeerd om het RAM op 1066 te zetten ipv 667, maar bij 800MHz krijg ik een raar grijs scherm na de POST en bij 1066 gaat het beeldscherm gewoon uit. Dus dat wil ie niet, voltages staan gewoon op auto dus die zou dan mee moeten kunnen schalen (lijkt mij dus niet dat het daar perse aan moet liggen). Mja boeit ook weinig verder, ging erom weer in Windows te komen en te blijven komen.

Hij doet het nog. Vannacht/vanmorgen nog 1,5 uur LinX gedraaid. 0,0 errors.

20130312 LinX stabiel 90 min klikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

marcel87 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 14:32:
[...]

Lezen is overduidelijk een te moeilijk vak voor sommige mensen. Lees de OP/TS nog maar even opnieuw. Verder zeg ik niks. :9 ;)

[...]

Haha ok, ja nou dat wordt voor de volgende keer denk ik maar het eerste waar ik naar kijk. haha ;)

[...]

Yeaaaah!!! Hulde! _/-\o_

Na een cold boot van vanmiddag ook weer prima in Windows gekomen.

Wat Quad al wist, maar de rest nog niet:
Had nog wel geprobeerd om het RAM op 1066 te zetten ipv 667, maar bij 800MHz krijg ik een raar grijs scherm na de POST en bij 1066 gaat het beeldscherm gewoon uit. Dus dat wil ie niet, voltages staan gewoon op auto dus die zou dan mee moeten kunnen schalen (lijkt mij dus niet dat het daar perse aan moet liggen). Mja boeit ook weinig verder, ging erom weer in Windows te komen en te blijven komen.

Hij doet het nog. Vannacht/vanmorgen nog 1,5 uur LinX gedraaid. 0,0 errors.

[afbeelding] klikbaar
sorry, de ts was te groot om alles te onthouden al was ie wel heel mooi :P

maar goed nieuws dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Haha kan gebeuren. ;)
Hij was inderdaad een beetje lomp uitgevallen...

En klopt, hopen dat het zo blijft. Ik ga nu via Hirens BootCD Memtest86+ doen. Laat ik de pc gewoon een dag aanstaan en dan zal ik morgen de resultaten daarvan wel posten.

Tot zover alweer iedereen bedankt voor het meedenken, toch ook wel heel fijn. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Aardwolf op 12-03-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

marcel87 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:44:
Haha kan gebeuren. ;)
Hij was inderdaad een beetje lomp uitgevallen...

En klopt, hopen dat het zo blijft. Ik ga nu via Hirens BootCD Memtest86+ doen. Laat ik de pc gewoon een dag aanstaan en dan zal ik morgen de resultaten daarvan wel posten.
Ik zou een nieuwe S775 moederbord zoeken (was je al mee bezig zag ik :+ ) en van daar uit weer verder gaan, ondertussen kan je natuurlijk wel de stabiliteit van je RAM etc. testen natuurlijk, maar absoluut niet OC'en.
Tot zover alweer iedereen bedankt voor het meedenken, toch ook wel heel fijn. ;)
You're welcome! O-)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Quad schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 16:48:
[...]

Ik zou een nieuwe S775 moederbord zoeken (was je al mee bezig zag ik :+ ) en van daar uit weer verder gaan, ondertussen kan je natuurlijk wel de stabiliteit van je RAM etc. testen natuurlijk, maar absoluut niet OC'en.
Jup ga ik doen. Maar overklokken lukt met dit bord sowieso niet echt geloof ik, plus dat het niet loont voor nu. Het RAM is wel gewoon 1066MHz, dus normaal gesproken is dat gewoon divider veranderen en gaan, maar dat trekt ie niet blijkbaar.

Goed dan, zoals verwacht Memtest86+ ook geen errors. Heeft ruim 26,5 uur gelopen, 9 voltooide runs en dus 0,0 errors.

Screenshot daarvan:
20130313 26,5 uur Memtest86+ klikbaar

Wat nu overblijft is de voeding, waar ik het liefst toch wel van wil weten of de lijnen echt stabiel zijn. Enig idee hoe dit goed uit te meten is? Vooral omdat Corsair dus enkel gebruik maakt van zwarte kabels. De multimeter heb ik hier liggen, dus dat is het probleem niet. (overigens heb ik ook deze vraag aan Azerty gesteld, als reactie op hun eerste mail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Je kan Furmark proberen en Prime95 om te kijken of de voeding stabiel blijft, de voltages kan je tijdens het stressen bekijken via HWmonitor en of ze binnen de aangegeven specificaties blijven.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ja oké, maar dat is dus allemaal softwarematig.

Ik had wel dit gevonden:
ATX 24 pin stekker

En: Corsair AX serie stekker indeling

Zal wel hetzelfde zijn, alleen anders beschreven, namelijk vanaf de stekkers die je op de voeding aansluit. Maar goed ik heb eergisteren tijdens de LinX test nog gemeten, maar toen kreeg ik vage waarden als 8V bijv. Raar, maar mss dat er wat fout ging, die meetpennen gaan er ook zo moeilijk in. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hm ik kwam er vanavond achter dat die plaatjes wel de stekker voorstellen, maar dus niet hoe je hem daadwerkelijk doormeet. Laatst heb ik gewoon dat plaatje letterlijk 180 graden gedraaid en dacht ik dus dat dat goed moest zijn, omdat dan het clipje overeenkomt, alleen klopt dat dus van geen kant.

Waarom? Omdat het schema de stekker voostelt als je hem er uit hebt gehaald en dus "in" de stekker kijkt. Maar niet als je hem van bovenaf wilt doormeten. Het plaatje 180 graden draaien veroorzaakt de grap dat als je bijvoorbeeld ipv GND de 3,3V neemt en dan ook een 12V lijn aanprikt dat je maar 8,7V meet... wat ik dus zei.

Mja als het er niet bij staat wat het voorstelt, kan je dus rare waarden verwachten. Nu achteraf heel logisch, maar ik stond er wel raar van te kijken. Het plaatje dus niet draaien maar spiegelen! lol :9

De vergelijking (klikbaar uiteraard):
24-pin interpretatie

Maar goed, ik was dus vanavond weer even verder gegaan. Even onder andere Prime95, Furmark, HWInfo en Afterburner geïnstalleerd. CPU en GPU op full load gezet en daarna gemeten, zowel softwarematig als met de losse multimeter.

Handmatig gemeten voltages (full load) foto

Zoals verwacht zitten er verschillen in tussen zelf meten en softwarematige sensoruitlezing, maar allemaal nog ruim binnen de norm volgens mij. Ik dacht dat ze altijd zeggen < +/-5% afwijking is goed.

Voltage-5%+5%
3,3V3,135V3,465V
5V4,750V5,250V
12V11,400V12,600V

Softwarematig (links) en handmatig (rechts), beide klikbaar:
HWInfo gemeten voltages (idle en full load) Handmatig gemeten voltages (full load)

Van Azerty had ik nog weer mail terug gehad, dat het toch wenselijk was om alles op te sturen. Ligt het nu aan mij of is dat alleen maar iedereen op kosten jagen, voor hun en mij. hmmm :? En daarbij, alles is sowieso niet nodig naar mijn mening. Het enige waar ik zeker van wilde zijn is of de PSU piekt als ie aanstaat. Daar komen we nu niet achter, maar ik vraag mezelf af of dat überhaupt ook nog nodig is.

Ik denk dat de PSU nog wel goed is, wat jullie? De waarden zijn mooi en het systeem werkt nog steeds. Wat we mogen concluderen is dat:
1.) het moederbord kapot is; en
2.) de BIOS batterij leeg was of te weinig voltage meer afgaf.

En dus dat de rest tussendoor gewoon wat raar overkwam door die gammele batterij, maar uiteindelijk gewoon nog werkt als voorheen. Het was bijna een project op zich, duurde lang maar was wel leerzaam. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 15-03-2013 02:35 ]

Pagina: 1