Moederbord aankoop advies nodig.

Pagina: 1
Acties:

• ToyotaSera
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-02 16:46
Hallo beste bezoekers van Tweakers.

Ik zou graag wat advies willen hebben voor een moederbord (voor mijn eerste zelf bouw PC).
Ik zat zelf te denken aan de Asrock Extreme 11.
Jullie zullen weten dat dit bord 4 videokaarten aan kan in 16 lanes

Mijn vraag is nu, of dit wat overdreven is en ik net zo goed een bord kan kopen dat 4 kaarten aan kan
op 8 lanes.?
en de extra kosten hier voor te besparen?
Heb hier echt veel betere prestaties met dit bord in games?

En op dit bord zit ook 2x internet poorten (kabel ingang).
En als je ze beide gebruikt heb je dan dubbele internet snelheid of dient het ergens anders voor de 2de poort?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
ToyotaSera schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 19:47:
Hallo beste bezoekers van Tweakers.

Ik zou graag wat advies willen hebben voor een moederbord (voor mijn eerste zelf bouw PC).
Ik zat zelf te denken aan de Asrock Extreme 11.
Jullie zullen weten dat dit bord 4 videokaarten aan kan in 16 lanes

Mijn vraag is nu, of dit wat overdreven is en ik net zo goed een bord kan kopen dat 4 kaarten aan kan
op 8 lanes.?
en de extra kosten hier voor te besparen?
Heb hier echt veel betere prestaties met dit bord in games?

En op dit bord zit ook 2x internet poorten (kabel ingang).
En als je ze beide gebruikt heb je dan dubbele internet snelheid of dient het ergens anders voor de 2de poort?
ga je uberhaubt 4 videokaarten kopen?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ToyotaSera
Ik begin met een 7970.
Maar naar mate de games om meer prestaties vragen in de toekomst prik ik er kaarten bij.

[ Voor 3% gewijzigd door ToyotaSera op 08-03-2013 20:01 ]

• iDonkey
  • Laatst online: 07-02 20:41
Ik zou eerder naarmate de games een betere kaart vragen een nieuwe (betere) kopen in plaats van er 'telkens een bij te prikken'. Scheelt een hoop geld en moeite met CF problemen.

• ToyotaSera
Je hebt wel betere prestaties met 2 kaarten, dan dat ik bij bv volgent jaar of zo de 8970 koop of 780.
En die CF problemen is toch meestal alleen bij pas nieuwe games die het nog niet ondersteunen?

En ik denk dat een 7970 goedkoper is dan een 8970 of andere nieuwe high end kaart tegen die tijd dat die er zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ToyotaSera op 08-03-2013 20:31 ]

• iDonkey
  • Laatst online: 07-02 20:41
Ik denk dat dan onderhand de nieuwe generatie videokaarten wel beter is dan de dan ruim 2 jaar oude 7970

• ToyotaSera
Van de dubbele internet ingang heb ik al gevonden op de Asrock site.
Het is inderdaad voor dubbele snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door ToyotaSera op 09-03-2013 20:12 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij is er geen enkele CPU die 4x 16 lanes PCIe 2 of 3 ondersteunt. De meesten ondersteunen 2x 8 lanes of 1x 16 1x 8 lanes

Maar-echter-doch: Een dubbele 7970 moet genoeg zijn voor de komende jaren hoor. Die dingen zijn monsters die je pas bij eyefinity op hun knieën kan krijgen.

People as things, that’s where it starts.

• ToyotaSera
De extreme 11 kan 4x 16 lanes aan omdat die 2 PLX chips heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door ToyotaSera op 09-03-2013 20:54 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:28
ja, maar de huidige processors ondersteunen niet zoveel lanes, dus veel baat heb je er (nog) niet bij.

• ToyotaSera
mitsumark schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 22:02:
ja, maar de huidige processors ondersteunen niet zoveel lanes, dus veel baat heb je er (nog) niet bij.
Als jij zegt dat processors niet ondersteunen. Wat voor nut heeft dit moederbord als dat niet mogelijk is?

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
iDonkey schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 20:48:
Ik denk dat dan onderhand de nieuwe generatie videokaarten wel beter is dan de dan ruim 2 jaar oude 7970
De 7970 is nog steeds een beest van een kaart die het soms nog wint van de 680.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ToyotaSera schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 22:53:
[...]

Als jij zegt dat processors niet ondersteunen. Wat voor nut heeft dit moederbord als dat niet mogelijk is?
Met die PLXchips heb je wel meer bandbreedte, maar utieindelijk bottleneckt dat op je CPU. De PLXchip split het aantal lanes zodat je er meer hebt, maar de CPU zelf krijgt er natuurlijk niet meer.

Verder zou ik goed nadenken of je daadwerkelijk 4 kaarten in een systeem wilt duwen. Het schaalt niet heel ideaal door, de winst van 1 naar 2 of van 2 naar 3 is in veel gevallen groter als van 3 naar 4. Dus waarom niet een moederbord waar je 2 kaarten in kan hangen of misschien 3. Daarna wordt het sowieso interessanter om over te stappen op een nieuwere generatie, dat geeft je dan een stuk betere performance met waarschijnlijk nog eens een stuk lager verbruik. Je zult ook op je voeding moeten letten, en gezien de efficiëntie van zo'n ding is het niet zo interessant er nu al een exemplaar in te hangen van meer dan een kilowatt als je daar maar een heel klein deel van gebruikt.

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-02 12:46

sHELL

VR "connoisseur"

ToyotaSera schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 14:04:
Van de dubbele internet ingang heb ik al gevonden op de Asrock site.
Het is inderdaad voor dubbele snelheid.
Voor het interne netwerk verkeer wel. Maar het zal je internet snelheid niet magisch verdubbelen.

Twee NIC's op een moederbord is voor een gemiddelde gebruiker overkill.

Kort door de bocht, 4 PCIe sloten en 2 NIC's zijn features waar je als een gemiddelde gebruiker niets aan hebt. Je moet op deze features niet gaan blind staren tenzij je echt zelf de beperking van je pc tegenkomt die aanschaf van zoiets rechtvaardigen. En dan praat je al gauw over workstation/overkill situaties.

-update-

(en ik zie bepaalde tweakertjes nu al stuiteren :X "maar het is een heel goed moederbord!" en dat is het ook vast wel. Maar je gaat die 2x NIC en 4x PCIe waarschijnlijk nooit gebruiken. Kijk dus goed naar wat je echt nodig hebt en bepaal op basis van die kennis wat je gaat kopen.)

[ Voor 36% gewijzigd door sHELL op 10-03-2013 01:55 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:28
Exactly, even er van uitgaande dat je die specifieke dingen niet nodig hebt kom je met een €250-300 bord echt net zo ver.

• ToyotaSera
Wat voor bord zouden jullie mij aanraden om te kopen?

heb zelf al een 1500w voeding van Cooler Master m2.
16GB kingsten hyperx ddr3 1600mhz geheugen 4x4GB.

het MB moet dus wel een zijn met 8 dimm sloten zo dat ik in de toekomst kan uitbreiden
waar 3 of 4 kaarten op kunnen waar alle kaarten dan minimaal op 8x draaien.

En maakt echt veel uit of de gpu's op 8x of 16x draaien?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01 14:53

Rordarok

De enige echte

Nee, 16x of 8x maakt niet zo heel veel uit.

Let er wel op dat je met een gewone versie van Windows vaak niet meer dan 16GB RAM kan draaien. Dan heb je een Pro licentie nodig.

PS: Laden ze via jouw computer ook vliegtuigen op?

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• ToyotaSera
Als ik voor de Asrock Fatality Champion is het dan mogelijk om de gpu's te draaien op 16x/8x/8x/x8?

Edit:

Heb al gevonden op de Asrock site - 5 x PCI Express 3.0 x16 slots (PCIE1/PCIE5: x16/16 mode; PCIE1/PCIE3/PCIE5: x16/8/8 mode; PCIE1/PCIE4/PCIE7: x16/8/8 mode; PCIE1/PCIE3/PCIE5/PCIE7: x16/8/8/8 mode)

[ Voor 51% gewijzigd door ToyotaSera op 10-03-2013 15:51 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

wtf moet je met 4 gpu's? Ten eerste schaalt quadsli/quadfire behoorlijk slecht, puur omdat de 4de gpu uit zijn neus staat te vreten of omdat de game niet ermee overweg kan. Ten tweede is elke moderne game met CF 7970 op ultra te spelen op erg hoge resoluties. Zelfs eyefinity.

Ja, je e-penis wordt wel een kilometer langer van quadfire. Maar, daar heb je vrij weinig aan.

• ToyotaSera
VasZaitsev schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:52:
wtf moet je met 4 gpu's? Ten eerste schaalt quadsli/quadfire behoorlijk slecht, puur omdat de 4de gpu uit zijn neus staat te vreten of omdat de game niet ermee overweg kan. Ten tweede is elke moderne game met CF 7970 op ultra te spelen op erg hoge resoluties. Zelfs eyefinity.

Ja, je e-penis wordt wel een kilometer langer van quadfire. Maar, daar heb je vrij weinig aan.
Dus ik kan beter een mb kopen waar maar 3 kaarten op gaan want de 4de doet toch niet in games?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ik zou persoonlijk stoppen bij normale Crossfire. Eer CF 7970 te langzaam word [ik weet niet welke resolutie je gebruikt] is het veel voordeliger om die twee te verkopen en een nieuwe kaart te kopen. Tegen die tijd zit je al zeker in de 9000 seire van AMD, misschien wel verder.

op FullHD verwacht ik dat CF HD7970 zeker 4 jaar op ultra op fullhd kan blijven. Waarschijnlijk wel langer.

Je bespaart op die manier klauwen vol geld, aangezien je een normaal mobo kan kopen, en een normale voeding. Dat geld zet je maar lekker op een spaarrekening en haal je over 5 jaar eraf voor een nieuwe build.

• ToyotaSera
VasZaitsev schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:00:
Ik zou persoonlijk stoppen bij normale Crossfire. Eer CF 7970 te langzaam word [ik weet niet welke resolutie je gebruikt] is het veel voordeliger om die twee te verkopen en een nieuwe kaart te kopen. Tegen die tijd zit je al zeker in de 9000 seire van AMD, misschien wel verder.

op FullHD verwacht ik dat CF HD7970 zeker 4 jaar op ultra op fullhd kan blijven. Waarschijnlijk wel langer.

Je bespaart op die manier klauwen vol geld, aangezien je een normaal mobo kan kopen, en een normale voeding. Dat geld zet je maar lekker op een spaarrekening en haal je over 5 jaar eraf voor een nieuwe build.
Zo hat ik het eigelijk in gedachte te doen.
De resolutie die ik ga gebruiken is full-hd bij een kaart .
Bij de 2de kaart wil ik overstappen op een 2560x1440 scherm.
En later wanneer de toekomstige games zwaarder worden de derde kaart.
En daarna de 4de kaart, (maar jij zegt dat ik beter achter wegen kan laten die 4de kaart.)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 13:58
ToyotaSera schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:56:
[...]

Dus ik kan beter een mb kopen waar maar 3 kaarten op gaan want de 4de doet toch niet in games?
Beter een moederbord kopen waar maar 2 kaarten op kunnen want ook 3 kaarten is pure onzin en weggegooid geld.

Als je 2x een 7970 er in steekt heb je al meer dan zat performance. 95% van de games kan je dan al op ultra spelen en zal je framerate 60 of hoger zijn. Hoger dan 60FPS heeft trouwens bijna geen voordelen omdat de meeste monitoren maar 60FPS kunnen weergeven (of jij moet een 120HZ monitor hebben staan).

Daarnaast moet je ook rekening houden met de monitor die je nu hebt. Je kan wel snelle videokaarten gaan kopen maar als je monitor alleen maar lage resolutie's aankan, dan staan je videokaarten niets te doen.

En je voeding? gaatie wel 2/3/4 kaarten trekken? CPU wel snel genoeg?

Meer dan 2 kaarten kopen om "op de toekomst voorbereid te zijn" is ook onverstandig. Over 2 jaar koop je netzoveel snelheid in 1 kaart dan dat jij nu zou hebben met 2x 7970. En waarschijnlijk is die kaart dan nog goedkoper ook.
Het is veel verstandiger om tussen tijds te upgraden. Zo blijf je veel beter bij.

Overigens spreek ik uit ervaring.
Ik heb ooit 3x 6970 gedraait en dat gaf nauwelijks voordelen maar wel heel veel nadelen. Stroom verbruik was belachelijk hoog, mijn case werd veels te heet, meer lawaai door alle koelers die harder moesten draaien en veel meer last van microstuttering in games.

Tot slot:
Lees je via google ook ff in. Over dit onderwerp (2/3/4 kaarten draaien) is best veel te vinden. Maar je zal zien: de meeste gebruikers zijn maar gedeeltelijk tevreden en ondervinden veel problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 10-03-2013 16:31 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ToyotaSera
ChojinZ schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:29:
[...]

Beter een moederbord kopen waar maar 2 kaarten op kunnen want ook 3 kaarten is pure onzin en weggegooid geld.

Als je 2x een 7970 er in steekt heb je al meer dan zat performance. 95% van de games kan je dan al op ultra spelen en zal je framerate 60 of hoger zijn. Hoger dan 60FPS heeft trouwens bijna geen voordelen omdat de meeste monitoren maar 60FPS kunnen weergeven (of jij moet een 120HZ monitor hebben staan).

Daarnaast moet je ook rekening houden met de monitor die je nu hebt. Je kan wel snelle videokaarten gaan kopen maar als je monitor alleen maar lage resolutie's aankan, dan staan je videokaarten niets te doen.

En je voeding? gaatie wel 2/3/4 kaarten trekken? CPU wel snel genoeg?

Meer dan 2 kaarten kopen om "op de toekomst voorbereid te zijn" is ook onverstandig. Over 2 jaar koop je netzoveel snelheid in 1 kaart dan dat jij nu zou hebben met 2x 7970. En waarschijnlijk is die kaart dan nog goedkoper ook.
Het is veel verstandiger om tussen tijds te upgraden. Zo blijf je veel beter bij.

Overigens spreek ik uit ervaring.
Ik heb ooit 3x 6970 gedraait en dat gaf nauwelijks voordelen maar wel heel veel nadelen. Stroom verbruik was belachelijk hoog, mijn case werd veels te heet, meer lawaai door alle koelers die harder moesten draaien en veel meer last van microstuttering in games.

Tot slot:
Lees je via google ook ff in. Over dit onderwerp (2/3/4 kaarten draaien) is best veel te vinden. Maar je zal zien: de meeste gebruikers zijn maar gedeeltelijk tevreden en ondervinden veel problemen.
Dus ik kan het beter bij 2 kaarten houden.
en mijn voeding verkopen en een lichtere kopen?

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-02 19:34
Ik had juist begrepen dat de 7970 momenteel een "probleem" heeft met CF, de FPS gaat wel omhoog, maar de frame time bleef ongeveer hetzelfde oid.

Maar de 79xx series schaalde wel iig tot 3 kaarten goed in CF (tweakers test en andere tests), dacht ik.

Maar even een ander verhaal, hoe ga je dat alles koelen, of stil houden?
een 7970 is niet bepaald stil (als ik de reviews mag geloven) en een DCII neemt drie slots in (wat CF boven de 2 dus bijna onmogelijk maakt op veel borden).

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

ToyotaSera schreef op zondag 10 maart 2013 @ 15:04:
Wat voor bord zouden jullie mij aanraden om te kopen?

heb zelf al een 1500w voeding van Cooler Master m2.
16GB kingsten hyperx ddr3 1600mhz geheugen 4x4GB.

het MB moet dus wel een zijn met 8 dimm sloten zo dat ik in de toekomst kan uitbreiden
waar 3 of 4 kaarten op kunnen waar alle kaarten dan minimaal op 8x draaien.

En maakt echt veel uit of de gpu's op 8x of 16x draaien?
Hmmm kun jij misschien eens duidelijk aangeven wat je met je pc gaat doen? 8GB op dit moment is voldoende voor de meeste dingen.

Tenzij je virtual machines draait, 160 megapixel foto's stitched of vrolijk 50 programma's open hebt staan en dan snel ff wil gamen. Met 16GB geheugen ben je redelijk future proof voor de komende tijd.
ToyotaSera schreef op zondag 10 maart 2013 @ 16:35:
[...]

Dus ik kan het beter bij 2 kaarten houden.
en mijn voeding verkopen en een lichtere kopen?
Je kunt het beste een voeding kopen op basis van wat je pc gebruikt en niet van uit gaan dat groter nummer = beter.

Dus reken gewoon uit wat de onderdelen in jouw pc ongeveer kunnen verbruiken. De specs hiervoor vind je meestal op de website van de fabrikant of in product reviews. De meeste voedingen draaien het beste tussen ongeveer 50 tot 80% load. als je pc dus +/- 400 watt verbruikt kun je kijken naar een 500 tot 600 watt voeding.
Om tot een load van ongeveer 1200 tot 1500 watt te komen heb je waarschijnlijk 3 tot 4x een HD7970 nodig en dan praat je over +/- 1200 tot 1800 euro aan grafische kaarten.

Heb trouwens even de 1500 watt M2 bekeken en hij doet het aardig goed.
Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/content/4/8/4831_26_cooler_master_silent_pro_m2_1500_watt_power_supply_review.png
Zoals je ziet is zijn efficiëntie hebt beste tussen de 800 en 1000+ watt Maar hij komt eigenlijk niet onder de 83% wat voor z'n voeding acceptabel is.
(maar als ik naar de prijs kijk.. jemig bijna 300 euro voor een voeding? Je bent wel gek op overkill of niet? :D )

Bij de eind streep, 1500watt is overkill tenzij je echt daar voor wil gaan. Maar je kunt je zelf makkelijk 100 tot 150 euro besparen door een voeding te kopen die voldoende is voor een normale SLI/crossfire setup.

• ToyotaSera
sHELL schreef op zondag 10 maart 2013 @ 19:21:
[...]

Hmmm kun jij misschien eens duidelijk aangeven wat je met je pc gaat doen? 8GB op dit moment is voldoende voor de meeste dingen.

Tenzij je virtual machines draait, 160 megapixel foto's stitched of vrolijk 50 programma's open hebt staan en dan snel ff wil gamen. Met 16GB geheugen ben je redelijk future proof voor de komende tijd.

[...]

Je kunt het beste een voeding kopen op basis van wat je pc gebruikt en niet van uit gaan dat groter nummer = beter.

Dus reken gewoon uit wat de onderdelen in jouw pc ongeveer kunnen verbruiken. De specs hiervoor vind je meestal op de website van de fabrikant of in product reviews. De meeste voedingen draaien het beste tussen ongeveer 50 tot 80% load. als je pc dus +/- 400 watt verbruikt kun je kijken naar een 500 tot 600 watt voeding.
Om tot een load van ongeveer 1200 tot 1500 watt te komen heb je waarschijnlijk 3 tot 4x een HD7970 nodig en dan praat je over +/- 1200 tot 1800 euro aan grafische kaarten.

Heb trouwens even de 1500 watt M2 bekeken en hij doet het aardig goed.
[afbeelding]
Zoals je ziet is zijn efficiëntie hebt beste tussen de 800 en 1000+ watt Maar hij komt eigenlijk niet onder de 83% wat voor z'n voeding acceptabel is.
(maar als ik naar de prijs kijk.. jemig bijna 300 euro voor een voeding? Je bent wel gek op overkill of niet? :D )

Bij de eind streep, 1500watt is overkill tenzij je echt daar voor wil gaan. Maar je kunt je zelf makkelijk 100 tot 150 euro besparen door een voeding te kopen die voldoende is voor een normale SLI/crossfire setup.
Heb de voeding en het geheugen samen van iemand van deze site gekocht nieuw.
samen voor €250, dus dat vond ik niet te veel geld.
vandaar dat ik het gekocht met in gedachte dan 4 kaarten.

Maar als 4 echt overkill is ga ik wel voor 3 (begin natuurlijk wel met een 7970).

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Ah, dat is dan geen slechte koop geweest.

Je moet gewoon goed kijken naar de performance die je krijgt vs het geld en energie verbruik die je daarvoor inruilt.

Hier een mooi voorbeeld met de nieuwe Nvida Titan van tomshardware site geplukt.
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/B/U/373674/original/bf3-average-sli.png

Zoals je ziet schaalt deze kaart aardig van 1 naar twee 2 kaarten en naar 3 kaarten. Maar bij 4 kaarten kakt de performance helemaal in. En in dit geval presteren 4 kaarten zelfs minder dan 3 kaarten.

Wil niet zeggen dat je dit met elk type kaart krijgt. Maar omdat een 4x setup vrij ongewoon is en de performance die je er bij hoort te krijgen twijfelachtig is. Moet je serieus af vragen of dat al het geld en moeite wel waard is.

Ook moet je natuurlijk niet vergeten dat je bij een 4x setup mogelijk +/- 1200 tot 1500 watt verbrand, dat is bijna evenveel als een straalkachel voor in de badkamer of garage. Je zult heel goed moeten nadenken hoe je die warmte gaat beheren. In de winter niet z'n probleem maar in de zomer ga je het behoorlijk warm krijgen op je kamer.

Pagina: 1