Apple G5 mod... afstand voeding met videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
Hallo,

Ik ben een oude Apple G5 kast aan het modden naar ATX formaat.

Nu heb ik een boel ideeen over hoe ik de handel ga inbouwen maar één van die ideeen, en laat dat ook toevallig de beste en meest efficiente zijn (qua kabelrouting, luchtflow, bereikbaarheid), heeft als gevolg dat de intake van de voeding (coolermaster Silent Pro 620W) min 2.5 tot max 4.5cm van de 3 fans op m'n videokaart afzit (Gigabyte HD7950 Windforce).

Nu blaast de videokaart de warme lucht in de kast en de voeding zou deze direct opzuigen, samen met wat koelere lucht die vanaf de intakes op de voorkant naar binnen komt. Maar ik weet niet zeker of de voeding hiermee ook dramatisch warmer wordt van binnen als je zwaar aan het gamen bent; is dit nadelig voor de voeding of zal het wel meevallen?

Nogmaals: dit is voor mij de beste manier om eea passend te krijgen.

Bedankt.... Porto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-07 09:40
De voeding omdraaien, gat in de bodem zodat de voeding van onder inzuigt en de warme lucht gelijk via het rooster naar buiten gaat? Dan heeft hij ook niets te maken met je videokaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnexpectedBE
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 12:27
of de graka waterkoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 08:08
De optie van falcoon is wel meer kosten besparend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Je voeding is high end er is dus niet echt een probleem zijn trouwens met een normaal atx bord zou je voeding aan de voorkant van de kast kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je zou een schot tussen de voeding en de graka kunnen maken?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 12:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Heb je al eens gekeken naar de gigantische berg Powermac G5 mods die in dit forum rondzwerven? Het zijn er erg veel namelijk :) En een prima bron van inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:30

franssie

Save the albatross

heb je een kleine tekening van hoe je het in de kast wilt schroeven? Hou je de achterkant intact of hoe monteer je de voeding precies?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
Hoi,

Sorry voor de late reply, was aan het werk en nu eindelijk weer de beschikking over een computer.

De voeding omdraaien is idd een idee, maar ik wil bvk niet in de kast gaan hakken. Enkele gaatjes om iets vast te zetten gaat nog wel maar een heel gat erin dremelen lijkt me niets.

Een schot tussen de voeding en graka zetten heb ik aan gedacht, ik zat dan meer te denken aan een halve toeter van zo'n 20cm lang die om de voedingsfan wordt gemonteerd en waarvan de opening (toeter) zelf gericht staat op de intake fans. Hierdoor zou de koele lucht voor een deel ook in de opening worden geblazen waarna de voeding deze opzuigt. Gevolg hiervan is ook dat de hete lucht die de graka produceert door de intakestroom nooit in de toeter kan geraken maar door de luchtstroom naar de outtake wordt geblazen (lucht gaat natuurlijk nooit tegen de wind in!).

Ik heb al vele G5 mods bekeken maar iedereen heeft z'n ATX board zo erin gebouwd dat de graka, net als in een PC kast, een groot stuk verwijderd is van de voeding. Ik heb ook een paar mods gezien waarbij de graka ook maar een 5 tal cm's van de voedingfan was geplaatst; die schenen er geen problemen mee te hebben dus zou het mogelijk wel meevallen; ik kan het iig proberen en kijken wat de temperatuur doet in de voeding.

Ik houd de kast zelf origineel, heel misschien komt er ergens voorin nog een resetknopje, hdd activity ledje of eject knop voor de dvd drive maar daar houdt t dan ook mee op. Ik kan hem origineel laten omdat ik het moederboard (= full ATX) er 90gr geroteerd naar rechts ga inzetten en met extender kabels ga werken om USB en audio achterop de G5 kast te kunnen gebruiken. Ik ga in de bestaande openingen zelf de benodigde stekkers vastzetten. Heb alleen 4 USB (2x 2.0 + 2x 3.0), netwerk en toslink nodig. De videokaart wordt aangesloten middels een PCI-e extender kabel en komt waar hij normaal zou zitten; deze kaart neemt twee poorten in beslag. Een derde poort is voor een USB 2.0 aux kaartje.

Maw: de achterkant ziet, in tegenstelling tot 99% van alle mods, geen dremel of watdanook, mogelijk een beetje kit om de connectors vast te zetten.

Ik heb de tekening alleen nog in m'n kop zitten maar die wijzigt hier en daar nogal eens dus heb nog geen concrete tekening gemaakt. Wel kan ik verklappen dat ik voor de HDD bays (ja, meervoud, een 2e is onderweg dus kan 4 HDD's huisvesten!!) iets unieks heb bedacht, uit het zicht en op het eerste gezicht heel onhandig maar toch weer niet! :)

Ik ben deze week vrij en maak daarvan gebruik door morgen direct m'n moederboard (Asrock Z77 Extreme4) eruit te schroeven... dan kan ik, icm de videokaart, bekijken hoe eea werkelijk in de kast gaat passen. Ik gebruik geen moederboard onderplaat maar ga het board direct op de originele Apple afstandsbussen monteren, die moet ik natuurlijk eerst op de ATX bevestigingspunten vastzetten met epoxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 23:30

franssie

Save the albatross

Ah leuk! Ik werk ook met verleng kabels, een PCIe verlengkabel had ik nog niet aan gedacht (wist eerlijk gezegd ook niet dat ze bestonden). Ik heb voor een µATX bordje gekozen zodat ik zeker wist dat het pastte, maar het is dan ook mijn eerste zelfbouw PC sinds 20 jaar, en mijn eerste eigen case. Ik heb de originele case nog op de originele plaats, met nu nog de originele disk. Vandaag heeft ie voor het eerst gedraaid.
In ieder geval krijg ik niet de indruk dat de airflow van de graka in je geval een probleem zal zijn. Verder zijn de HDD led en start knop in het front panel al aanwezig (ik ben zo stom geweest de kabel daarvan weg te smijten) maar de pinouts daarvan zijn wel te vinden en ook wel na te meten met een multimeter, die ga ik zelf dus hergebruiken alsmede de front USB aansluiting.
Op ebay losgegaan op PCI brackets zodat ik nu USB3, SATA en zelfs een COM/LPT poort aan de achterzijde heb (over een paar weken dan als het uit china binnen is, kost niets, wel steeds de pinout doormeten want die kunnen wel wat wijzigen).
VGA, HDMI, etc kan ik allemaal als extention vinden, HDMI ook wel maar niet in een PCI bracket dus dat zal dremelen worden (of kijken of ik het op een oud firewire gat kan knutselen).
Maar bemoedigend te lezen dat er iemand tegelijkertijd aan een niet-zaag G5 case bezig is. (oh - bij mij gaat de originele DVD drive ook behouden blijven, zit al aan het mobo maar vandaag vergeten te testen of ie het nog doet).
Ook de FAN behuizing bij de HDD en de fansbehuizing aan de achterkant blijft behouden - komen wel nieuwe fans in, met de apple connectors kon ik weinig en voor die paar euro kooht ik stillere met led lampjes :9

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 11-03-2013 01:28 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1