Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Probleem: De aanbieder van mijn spaarhypotheek (althans de levensverzekering die aan het eind de hypotheekschuld aflost, het spaardeel dus) is SNS Reaal. SNS Reaal gaat in de nabije toekomst hoogstwaarschijnlijk failliet aan de zogenaamde woekerpolis claims.

Volgens Arnoud Boot in nieuwsuur (27 feb 2013) hangen de NLse verzekeraars waaronder SNS Reaal miljarden claims boven het hoofd ivm de woekerpolissen. Deze claims kunnen ze niet betalen. Dus faillissement.

Met mijn hypotheek zal niet veel veranderen. Dat is immers een bezit van de dan failliete verzekeraar/bank. Dat neemt een andere bank wel over.

Maar spaarhypotheken vallen niet onder het depositogarantiestelsel. Ik heb dan een vordering van >100.000 euro op een failliete verzekeraar.

Kan ik binnenkort naar mijn geld fluiten?
Kunnen we allemaal naar onze spaarhypotheken fluiten?

Hetl lijkt erop dat "Bankspaarhypotheken" iets anders zijn dan spaarhypotheken op basis van een kapitaalverzekering. (link) De bankspaarhypotheek valt wel onder het depositogarantiestelsel, maar tot 100k euro natuurlijk.

EDIT: Ik kwam dit tegen: http://www.geldenrecht.nl...-bij-failliet-verzekeraar Dwz: Het is misschien veilig. Misschien. Net als dat verzekeraar nooit failliet zouden gaan..

[ Voor 11% gewijzigd door vliegnerd op 08-03-2013 19:02 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
wordt je vordering niet gewoon tegen je schuld weggestreept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

gerrutcamaro schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 19:02:
wordt je vordering niet gewoon tegen je schuld weggestreept?
Dat is niet zomaar gezegd. Toentertijd bij de DSB hadden mensen ook nog geld tegoed van rekeningen, maar werd dat niet in mindering gebracht op de hypotheken. Ik kan me herinneren dat ik dat toen erg zuur vond voor klanten en ik weet ook niet goed wat ik in die situatie zou doen, want onrechtvaardig is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Ik heb nog een link toegevoegd (zie EDIT in startpost). Meestal wordt het inderdaad verrekend.

Meestal.

Als je Spaardeel bij een andere verzekeraar zit dan het hypotheekdeel dan wordt de kans op verrekening kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat dacht je ervan om voordat SNS failliet is, je spaarhypotheek over te sluiten :? Kan volgens mij nog voor 1 april 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

als je dit echt zo ziet is het vrij simpel op te lossen.

/gratis advies modus/

je kan intern bij de sns van spaarhyp naar banksparen. je hebt dan wel een losse orv nodig. dit moet voor 1/4 aangevraagd zijn MITS. je huidige spaarhyp al een KEW is dan mag het nog na 1/4 als fiscale voorzetting.

Je bent overigens de eerste die er op deze manier mee komt. Ik heb van collega's en interne lijnen nog geen enkele reactie gehad in deze trend

dit had overigens elke zakenkundige adviseur je kunnen vertellen

ps. overigens is het hele woekergebeuren toch al lang weer doodgebloed....

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 09-03-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Ray schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 19:39:
je kan intern bij de sns van spaarhyp naar banksparen. je hebt dan wel een losse orv nodig. dit moet voor 1/4 aangevraagd zijn MITS. je huidige spaarhyp al een KEW is dan mag het nog na 1/4 als fiscale voorzetting.
Dat is iets wat ik nog voor 1 april ga proberen te regelen! Dank voor het gratis advies.
ps. overigens is het hele woekergebeuren toch al lang weer doodgebloed....
Echt? Ik las vandaag toch nog iets over een zaak van Aegon die bij de hoge raad ligt. Ok, ging maar over 700 miljoen ofzo, dat kan Aegon vast wel betalen. (Aegon heeft in ieder geval een veel groter eigen vermogen dan Reaal, 21 miljard tegen 4 of 5 miljard voor heel SNS Reaal).

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 09-03-2013 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
vliegnerd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 18:55:
Probleem: De aanbieder van mijn spaarhypotheek (althans de levensverzekering die aan het eind de hypotheekschuld aflost, het spaardeel dus) is SNS Reaal. SNS Reaal gaat in de nabije toekomst hoogstwaarschijnlijk failliet aan de zogenaamde woekerpolis claims.
Iets gemist? SNS Reaal is al overgenomen door de Nederlandse Staat, juist om te voorkomen dat het failliet zou gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door asmi op 09-03-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Eh ja. Zolang de staat eigenaar is van SNS Reaal is mijn spaarhypotheek (KEW) heel erg veilig. Maar blijven ze dat?

(Hoewel je ook wel kan betogen dat de verzekeraar verkopen onmogelijk is zolang de woekerpolisclaim erboven hangt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
vliegnerd schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 21:34:
Eh ja. Zolang de staat eigenaar is van SNS Reaal is mijn spaarhypotheek (KEW) heel erg veilig. Maar blijven ze dat?
Zolang de Staat de eigenaar is hoef je je alleen zorgen te maken in je hoedanigheid van belastingbetaler.

Algemeen geldt dat als een verzekeraar in problemen komt de Noodregeling in werking treedt.
De Nederlandsche Bank houdt toezicht op verzekeraars wat moet voorkomen dat het ooit zover komt, en als het toch zover komt dat de schade voor polishouders zoveel mogelijk beperkt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
asmi schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 21:00:
[...]

Iets gemist? SNS Reaal is al overgenomen door de Nederlandse Staat, juist om te voorkomen dat het failliet zou gaan.
De Nederlandse staat is eigenaar van alle aandelen in de NV. Maar er is niets wat tegenhoudt dat de NV niet failliet kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
PolarBear schreef op maandag 11 maart 2013 @ 09:16:
[...]

De Nederlandse staat is eigenaar van alle aandelen in de NV. Maar er is niets wat tegenhoudt dat de NV niet failliet kan gaan.
Vennootschapsrechtelijk natuurlijk niet inderdaad, alleen de hele rationale van zo'n nationalisatie is nu juist een faillissement te voorkomen. En om dat te doen ligt een bijstorting door de aandeelhouder wel voor de hand. Het heeft natuurlijk weinig zin als de staat alle aandelen in de vennootschap verkrijgt en vervolgens de boel alsnog laat klappen, dan hadden ze die miljarden beter in de pocket kunnen houden :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
heb de spaarhypotheek ook bij Reaal, maar juist door de nationalisatie maak ik me minder zorgen dan eerst :). misschien onterecht..maar zekerheid heb je nergens toch
Pagina: 1