Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een tablet, maar ik weet eigenlijk niet goed waar ik op moet letten. Zelf heb ik bijna geen ervaring met tablets, omdat ik liever op een volwaardige computer werk. Daardoor weet ik dus niet zo goed wat belangrijke aspecten zijn voor een tablet.

Er worden geen hele hoge eisen gesteld aan de tablet, dus het hoeft niet top of de line te zijn. Het gaat gebruikt worden door het gezin in huis voor doorsnee toepassingen, zoals internetten, email inkijken / beantwoorden inclusief eventuele bijlagen, documenten lezen, foto's bekijken, etc.
Voor dit gebruik lijkt een tablet van 10 á 11 inch mij het geschiktst.
Het besturingssysteem is niet heel belangrijk, maar dat zal wel Android worden denk ik, aangezien die goedkoper zijn dan de Apple alternatieven.
Budget is 250 á 300 euro denk ik, maar ik weet niet of dat realistisch is.

Inmiddels heb ik natuurlijk wel wat vooronderzoek gedaan, maar ik zit nog met enkele vragen.

Er zijn meerdere versies van Android heb ik gezien. De meeste zijn op dit moment met Android 4.0 of 4.1 uitgerust. Alleen de Nexus tablets van Google zelf hebben nu al Android 4.2. Kun je de Android versie op een tablet upgraden naar een recentere branch? Dus bijvoorbeeld Android 4.0.x naar 4.1.x? Of zit je vast aan de 4.x branch die er op staat bij levering?

Kun je office bestanden openen en aanpassen op een Android tablet? Aanpassen is niet noodzakelijk, maar het zou wel handig zijn om ze i.i.g. te kunnen lezen.

Voorlopig ben ik tot de volgende kandidaten gekomen:

Samsung Galaxy Tab 2 10.1 (ca 300 euro)
pricewatch: Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Zwart

Asus Transformerpad 300t (ca 280 euro)
pricewatch: Asus Transformer Pad 300T WiFi 16GB Zwart

De Samsung heeft een betere accuduur en beeldkwaliteit, maar heeft een dualcore, waardoor deze in de menu's merkbaar langzamer is aldus enkele reviews.
De Asus heeft een quadcore en is sneller, maar heeft een minder goede accutijd dan de Samsung. De asus wordt met een nieuwere Android geleverd, misschien is dat ook wel belangrijk?
De Samsung is iets duurder, maar er is momenteel een cashback actie zag ik, waardoor de Samsung 50 euro goedkoper wordt.

Zijn deze tablets geschikt voor het gebruik dat wij voor ogen hebben of zijn er alternatieven die ik moet overwegen?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:21
Ja, ze zijn geschikt. Ik vind persoonlijk de Samsung prettiger dan de Asus, maar het zit dicht bij elkaar. Mogelijk dat de accu duur de doorslag geeft want hij zal veel gebruikt worden lees ik uit je verzoek, en je wil het dan niet pakken en er elke keer achterkomen dat ie aan de lader kan.

Verwijderd

de Asus heeft al een 4.2 update gekregen (tenminste, word op dit moment uitgerold) dus dat is een groot plus punt, het is het eerste non nexus toestel/device wat een update naar 4.2 heeft gekregen. Daarnaast is het zoals hierboven gezegd persoonlijke voorkeur, ik vind namelijk de Asus prettiger werken. Maar omdat je al zei dat je hem voor het hele gezin wil gebruiken inplaats van voor 1 persoon is 4.2 wel erg prettig omdat je hier verschillende accounts op kan hebben met ieder zijn eigen apps/instellingen (net zoals op je pc eigenlijk) wat voor gebruik door meerdere mensen toch erg prettig is omdat je de ander zijn mails bijvoorbeeld niet kan in zien.