Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Laptop scherm donker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Laatst heeft onze katten mijn laptop van de tafel op de grond weten te krijgen. Afijn, het beeldscherm is dus heel erg donker nu omdat de backlight geen licht geeft. Als hij opstart doet de backlight het wel even, ik zie dan het vaio logo en daarna gaat de backlight weer uit. Ik heb de inverter al vervangen met een origineel component. Dit heeft niet geholpen.
Iemand ideeën wat het dan wel kan zijn?

Mvg

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 22:02
Hele stomme vraag, maar het is niet zo dat het scherm softwarematig gedimt is? Dus dat je gewoon even de brightness moet verhogen met functieknoppen?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:22
Mocht dat niet het geval zijn kan het ook zijn dat het paneel wat problemen geeft door de val.

Ook te vervangen alleen wat duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Software matig denk ik niet, want het vervolg proces met opstarten na de initiale weergave van het logo, daar kan ik nog niks instellen. Vervolgens in Windows zelf ook niet.

Een ander beeldscherm is voor mij de laatste oplossing gezien de kosten, ben eerst benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn gezien het feit dat het beeldscherm en de backlight wel tekenen van leven vertonen.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Als het beeld op een extern beeldscherm wel goed is, weet je wel hoe laat het is denk ik.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:54

Speedmaster

Make my day...

FN + Pijltje naar boven toets geeft geen verbetering......

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:38
Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:57:
Software matig denk ik niet, want het vervolg proces met opstarten na de initiale weergave van het logo, daar kan ik nog niks instellen. Vervolgens in Windows zelf ook niet.
Deze instellingen zin (volgens mij) ook niet standaard in windows ingebakken. Hooguit in de software van de fabrikant.
Speedmaster schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:11:
FN + Pijltje naar boven toets geeft geen verbetering......
Gezien het waarschijnlijk om z'n Sony laptop gaat zou ik Fn + (F5/F6) proberen :)

[ Voor 90% gewijzigd door SmiGueL op 08-03-2013 14:28 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als die opstart en het backlight doet het dan wel kunnen we uitsluiten dat deze fysiek defect is denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
MarElo schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:09:
Als het beeld op een extern beeldscherm wel goed is, weet je wel hoe laat het is denk ik.
Nou dat is het dus, backlight werkt (al dan even), het beeldscherm werkt al zie ik haast niks, dan is er miss nog een andere oplossing, die niet zo voor de hand ligt, maar miss is er een Messiah tweaker die het weet. Ik wacht het even af.

Mijn huidige scherm heeft een reso van 1368 x 768 (kan zijn dat ik de cijfers niet helemaal juist heb), maar zou ik dan een HD scherm er in kunnen plaatsen of moet ik dan ook een andere gpu (wat verder bij deze niet kan)? Zit een radeon 5450 in.

Verwijderd

Topicstarter
Sony is idd f5 f6 ;)

En een fysiek defect sluit ik nog niet uit, kan in extreme gevallen ook nog zo zijn dat de scharnieren die doorgeven dat de laptop open of dicht is, dat daar iets mis mee is, maar dat word moeilijk repareren voor mij.

• Viper®
  • Niet online
In de BIOS zal ook weinig in te stellen zijn lijkt mij. Je zou nog een bios reset kunnen proberen maar ik heb zelf ook niet het gevoel dat het probleem daar ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Viper® schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:33:
In de BIOS zal ook weinig in te stellen zijn lijkt mij. Je zou nog een bios reset kunnen proberen maar ik heb zelf ook niet het gevoel dat het probleem daar ligt.
De keren dat ik in de bios zat zag ik dat deze echt minimaal was, valt dus niet in te stellen. Denk ook niet dat het daar aan ligt

• SmiGueL
Ik had destijds een laptop die zichzelf op een gegeven moment automatisch underclockte (multiplyer ging van 17x naar 7x oid)
Met software kon ik in Windows de processor automatisch omhoog laten clocken, maar opstarten duurde echt een eeuwigheid..

In de BIOS zat dus ook geen functie die hier mee te maken had (heb redelijk wat overclock ervaring, bovendien het hele BIOS paar keer nagelopen) maar de oplossing bleek gewoon een 'reset to defaults' te zijn 8)7
Hoe het ooit zo ingesteld is is een groot raadsel, maar je zou het altijd kunnen proberen, Als het gedeelte voor windows start wel goed is dan een reinstall hiervan :)

*Moraal van het verhaal: Ook al heeft de BIOS geen mogelijkheid om een bepaalde instelling te wijzigen, kan het toch aangepast zijn :P

[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 08-03-2013 15:30 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Viper®
  • Niet online
Het grote probleem is natuurlijk dat je katten geen respect voor jouw eigendom hebben.
Maar goed, dat even ter zijde :P

Vaak is het bij apparaten zo dat verlichting etc. in het begin altijd maximaal aan gaan om op die manier vast te kunnen stellen dat alles werkt, net als de lampjes in je auto.
Misschien dat er toch iets mechanisch defect is.

Verwijderd

Topicstarter
Wist niet precies welke knop was om in bios te komen, dus 'bashde' maar een beetje op van alles. Tot mijn verbazing kon ik was ik daardoor meteen bij reset to default instelling gekomen, maar had geen succes helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist iets van een breakthrough gehad. Haalde de input kabel uit de inverter, en stopte hem er daarna weer in, en ik had weer even een paar tellen beeld. Hij werd dus wel weer donker..scherm doet het?? Vaag...

• SmiGueL
Heb thuis ook een LCD scherm staan (niet meer ingebruik uiteraard) die precies hetzelfde probleem vertoont als je hem uit en weer aan zet. Het backlight valt dus steeds na enkele seconden weg. Als je heel goed kijkt en met vensters gaat bewegen zie je dat het panel zelf nog wel werkt)

Ik dacht altijd dat het dan aan de inverter lag, maar schijnt dus wat anders te zijn :P (tenzij je hem hebt vervangen door een eveneens kapot exemplaar :| )

[ Voor 31% gewijzigd door SmiGueL op 08-03-2013 15:54 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:22
Waarschijnlijk kortsluiting in het lampje zelf, en dat is echt een kunst als je dat zelf kan vervangen.

andere worden een nieuw paneel dus ;)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
Het lijkt mij alsof de inverter in beveiliging gaat. Zoudern er twee backlights inzitten en eentje er van die gebroken is ofzo?

Of eventueel het knopje of de sensor die detecteert als de laptop dichtgeklapt is? Dan wordt de backlight ook uitgeschakeld. Misschien ver gezocht maar zo'n domme dingen kunnen het soms zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb maar een nieuw scherm gekocht, hopen dat het werkt.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
Al gekeken naar dat knopje?

Verwijderd

Topicstarter
Nope nog niet, daar moet echt veel voor uit elkaar. Ontvang binnenkort een nieuw scherm ,kijk wel verder dan. Post dan nog wel weer eens wat daar het resultaat van was.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-11 08:55
Waarschijnlijk is er dan iets kapot in het backlight circuit. Meestal doet de backlight het dan even, vervolgens merkt het circuit dat er problemen zijn en zet hij de backlight weer uit.

Verwijderd

Topicstarter
Scherm vandaag binnen gekomen, en hij doet het weer. Bedankt voor alle feedback!
Pagina: 1