Glasvezel niet mogelijk (FTTH) Wat kan er nog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:21
Waar ik woon, in Epe (het appartement Rozenhof, 8161BE) heeft het bestuur besloten om niet akkoord te gaan met het aanleggen van de glasvezel. Onmogelijk door de bouw van het complex (te oud). De optie was om buitenom te gaan, echter het bestuur was van mening dat dit het gebouw sterk verminkt. Oneens, maar goed. Ik ga er vanuit dat ik zelfs na mijn brief niets mee gedaan zal worden.

Nu zijn er natuurlijk tal van andere opties voor aansluiting zoals FFTC. Glasvezel tot aan het ISRA-punt voor het complex zelf en aldaar het signaal overzetten op de telefoonlijn of voor mijn part de ouderwetse CAI. (Zoals ik dat hopelijk goed begrijp)

Er is informatie genoeg te vinden op internet over hoe en de technieken, maar wat ik zoek is argumentatie en suggesties. Ik heb hier onvoldoende inzicht in om nogmaals te reageren op de beslissing van het bestuur en ik twijfel ook over het oordeel van de aannemer. Ik hoop dat jullie willen reageren.

UPC/Ziggo -> kan hier niet. Waar het binnenkomt, de verdeler is kapot en de kabels zijn 1-weg. Gaat ook niet opgelost worden. Het wordt dus of glasvezel of helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door SkyStreaker op 08-03-2013 12:23 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-08 09:52
Gaat het je puur om de hogere upload? Anders kan je ook gewoon naar UPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
UPC kan hier niet. Vergeten te zeggen. Zal het ff vermelden.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 13:30
Is de infrastructuur in het pand van KPN of is het vanaf het isra eigen interne bekabeling? (Idem voor coax)

Als het van jullie zelf is zijn er nog wel mogelijkheden. Wel moet er dus een invoer zijn, dus als je centraal glas kan krijgen van Reggefiber zijn er genoeg opties.

TV kun je dan via de bestaande coax leveren (versterkers enz plaatsen is wel nodig). Iedereen heeft dan analoog + digitaal (DVB-C). Alleen geen HD, en dat zal ook niet lukken omdat je niet meerdere settopboxen afzonderlijk kunt nemen.

Data kan via Coax of via de telefoonbekabeling. Je kan een kleine VDSL DSLAM plaatsen achter de glasaansluiting en zo met z'n allen een verbinding delen. Een Zyxel 16 poorts VDSL2 DSLAM kost zo'n 1200 ex
Daar komen dan nog de CPE's bij (VDSL modem per appartement)

Alternatief is de coax gebruiken. Dat kan gecombineerd worden met het TV signaal. Dat wordt ook regelmatig op campings en bungalowparken toegepast.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden een park voorzien van internet via hun bestaande coaxnetwerk met apparatuur van Corinex

In alle gevallen moet er wel een geschikte invoer zijn (dus bv Reggefiber), de infra van de eigenaar zelf (je mag geen upc/kpn infra inpandig gebruiken voor je eigen dingen), en fatsoenlijke router(s) om het verkeer goed te regelen.

In de meeste gevallen krijg je dan dus 1 gedeelde (bv) 100 of 500Mbit verbinding.

Je kan ook eens een lokale partij benaderen, mogelijk kunnen hun ook oplossingen leveren. Er zijn ook providers die via wholesale leveren en ook routed subnets enz kunnen leveren.
Dan kan ook iedereen een eigen IP adres krijgen, en zit je niet achter een gedeelde NAT router. Dan wordt het een volwaardige internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
DJSmiley schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:30:
Is de infrastructuur in het pand van KPN of is het vanaf het isra eigen interne bekabeling? (Idem voor coax)

Als het van jullie zelf is zijn er nog wel mogelijkheden. Wel moet er dus een invoer zijn, dus als je centraal glas kan krijgen van Reggefiber zijn er genoeg opties.

TV kun je dan via de bestaande coax leveren (versterkers enz plaatsen is wel nodig). Iedereen heeft dan analoog + digitaal (DVB-C). Alleen geen HD, en dat zal ook niet lukken omdat je niet meerdere settopboxen afzonderlijk kunt nemen.

Data kan via Coax of via de telefoonbekabeling. Je kan een kleine VDSL DSLAM plaatsen achter de glasaansluiting en zo met z'n allen een verbinding delen. Een Zyxel 16 poorts VDSL2 DSLAM kost zo'n 1200 ex
Daar komen dan nog de CPE's bij (VDSL modem per appartement)

Alternatief is de coax gebruiken. Dat kan gecombineerd worden met het TV signaal. Dat wordt ook regelmatig op campings en bungalowparken toegepast.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden een park voorzien van internet via hun bestaande coaxnetwerk met apparatuur van Corinex

In alle gevallen moet er wel een geschikte invoer zijn (dus bv Reggefiber), de infra van de eigenaar zelf (je mag geen upc/kpn infra inpandig gebruiken voor je eigen dingen), en fatsoenlijke router(s) om het verkeer goed te regelen.

In de meeste gevallen krijg je dan dus 1 gedeelde (bv) 100 of 500Mbit verbinding.

Je kan ook eens een lokale partij benaderen, mogelijk kunnen hun ook oplossingen leveren. Er zijn ook providers die via wholesale leveren en ook routed subnets enz kunnen leveren.
Dan kan ook iedereen een eigen IP adres krijgen, en zit je niet achter een gedeelde NAT router. Dan wordt het een volwaardige internetverbinding.
Je eerste vraag is lastig te beantwoorden, maar ik kan mij herinneren dat een KPN-monteur over onze huisaansluiting duidelijk was: "beunhaas", dus ik verwacht dat het gebouw zelf het daadwerlijke ISRA punt heeft. Helaas ben ik niet helemaal bekend met de verdere details. Echter ga ik jouw antwoord wellicht presenteren aan het bestuur.

De verdeelkasten voor KPN en de COAX zitten in het gebouw v.z.i.w. Dus van daaruit zal alles moeten gebeuren en op het koperdraad gezet moeten worden. Via welk systeem, tja. Ben benieuwd. Moet ik je wel melden dat ik het hier heb over 102 huishoudens (het grote gros zijn nog seniorenwoningen). Ong. de helft zal een volwassen internetverbinding willen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door SkyStreaker op 08-03-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Lijkt me in principe wel haalbaar, mits de infra van jullie zelf is.

Zoek een provider die 500Mbit kan/wil leveren icm 64 of 128 IPadressen en regel via een lokale partij de firewall/router/configuratie en verbindingen in het pand.

ervanuitgaand dat de kabels zelf bruikbaar zijn even een globale kostenberekening:

500Mbit met 64 IP's: 300 eur/mnd (gokje?)
Firewall/router tbv routed subnet, dhcp enz: 500 eur
2x 48-v VDSL2 lijnkaart: 2500 eur
Chassis + management kaart: 1100 eur
50x modem: 4500

Dan zit je, t eerste jaar, op ongeveer 14k. Met 40 deelnemers is dat 29 eur per maand.

2e jaar is de hardware er al uit, en zit je op <10 eur pp per maand.

Komen natuurlijk nog wel wat kosten bij (configuratie, servicecontract enz), maar dan nog is het denk ik prima haalbaar als je de zekerheid hebt van 30+ deelnemers.
als je alles doorrekend denk ik dat je prima in 2 jaar kostendekkend kan zijn, en op die manier iedereen 50Mbit ofzo te kunnen bieden. En als de bewoners zelf meehelpen zijn de initiele kosten ook laag te houden (arbeid = duur, dus als je zelf de arbeid kan verminderen is dat mooi meegenomen)

Een coaxoplossing zal op ongeveer hetzelfde uitkomen gok ik.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 08-03-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Wat ik niet even snap is de 500Mbit provider en hoe wij dan desondanks 50Mbit kunnen hebben per aansluiting?

En dan zitten we nog even met de beveiliging, zitten we niet dan gezellig met zijn allen op 1 netwerk en kan een slim iemand ff iemand anders zijn computerinhoud checken? Of zit dat wel snor :)

[ Voor 55% gewijzigd door SkyStreaker op 08-03-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-08 11:51
Dat als je met 50 man een 500 Mbit lijn deelt iedereen 50 kan gebruiken, bij een overboeking van 1 op 5.
Dit houdt in dat pas als meer dan 20% de maximale 50 Mbit tegelijk voltrekt er een tekort ontstaat, en iedereen snelheid inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik had tussen neus en lippen door al begrepen van iemand anders (niet van dit forum) dat het mogelijk is om hier eventueel 1Gbit te krijgen. Of dat ook klopt, tja.

[ Voor 7% gewijzigd door SkyStreaker op 08-03-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
SkyStreaker schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:56:
Ik had tussen neus en lippen door al begrepen van iemand anders (niet van dit forum) dat het mogelijk is om hier eventueel 1Gbit te krijgen. Of dat ook klopt, tja.
Kan best, ligt eraan welke operators er zijn en welke snelheden ze in het portfolio voor wholesale nemen. De optics zijn of 100Mbit, of 1Gbit, dus technisch zou het prima moeten kunnen.

En wat betreft security: Dat is een kwestie van configureren. Zoals gezegd kun je eens bij een lokale IT partij informeren voor support en offerte enz als het wat concreter wordt. Mooiste is om meerdere IPs te krijgen en zo iedereen een publiek IP te kunnen geven. Met DHCP snooping, arp inspection, proxy arp enz kun je de bende dan verder dichtspijkeren. Ik gok dat een aggregatiedevice (dslam, switch of net wat je gaat gebruiken) al een hoop dingen ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Alright, bedankt voor het meedenken :) Ik maak hier eens een mooi verzameltje c/p van en duw dit onder het bestuur hun snufferd.

Het zal echter een investering worden vanuit de ISP ben ik bang, echter - zo'n leuke grote afname voor particulier (neem ik aan) moet toch wel interesse opwekken bij de aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik zou hier eigenlijk een fiber-aannemer moet hebben die echt ervaring heeft met irreguliere aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
SkyStreaker schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 17:38:
Ik zou hier eigenlijk een fiber-aannemer moet hebben die echt ervaring heeft met irreguliere aansluitingen.
Een fiber-aannemer moet dan wel de mogelijkheden hebben. Zijn (bv) de meterkasten boven elkaar zodat men makkelijk leidingen omhoog kan voeren?

Reggefiber wil overigens ook in appartementencomplexen wel de woningen individueel aansluiten, mits er voldoende interesse is. Ik meen dat dit ook op de 30% ligt. Dan kan iedereen een eigen glasaansluiting krijgen.

Als je het via de bestaande (eigen) infra wilt doen kan dat idd op meerdere manieren: Provider die dit sponsort en vanuit de abbonementen terugverdient, of zelf vanuit bv de VVE financieren. (Waarbij het dus een extra inkomstenbron kan worden voor de VVE na de initiele investering, omdat het met 40 aansluitingen vermoedelijk al prima haalbaar is)

Je kan ook nog een combinatie maken, benader een lokale IT partij voor advies en technische realisatie. Het kan voor hun best een leuke business case zijn, wat als ik het zo snel reken ook wel financieel rendabel kan zijn (bij voldoende interesse). Hun kopen bandbreedte in bij een wholesaler, en regelen zelf de routering en netwerkconfiguratie. Of een lokale partij die ook zelf ISP is, en op die manier mogelijk ook eea kan realiseren.

In de regio zitten meerdere it partijen die dergelijke diensten leveren (bv bedrijfsverzamelpanden en campings) en dus vast wel mee willen denken als je met serieuze interesse komt.

En hoe kijkt men nu TV? UPC is niet mogelijk, dus men heeft of geen TV, of crappy Digitenne. Dan kan t misschien interessanter zijn om de bestaande coax te gebruiken via bv het eerder genoemde Corinex systeem. Dan kun je naast elk appartement internet bieden, ook fatsoenlijk TV kijken (als je GHM neemt is het alleen analoog + dvb-c basispakket in SD, maar da's nog altijd een stuk fatsoenlijker dan Digitenne en smartcards enz.

Over coax heb je meerdere mogelijkheden. Corinex, maar ook Teleste heeft een Ethernet-over-coax oplossing. ( Datasheet van een 100Mbit Teleste modem, je kan een eigen CMTS plaatsen ik weet nog wel ergens een paar docsis3 cmtssen in een hoekje liggen of mogelijk met MoCa iets bereiken (Al betwijfel ik of MoCa geschikt is voor grotere netwerken dan een normale woning)

De Teleste sets heb ik weinig ervaring mee, slechts een paar projectjes mee gedaan. Een Docsis CMTS is mogelijk buiten het budget, tenzij je een dealtje kan maken, maar da's natuurlijk wel een hele mooie oplossing, want dan heb je gewoon je eigen kabelprovider, en zeker icm docsis3 bandbreedte genoeg per woning. De Corinex producten zijn wat trager, en je zal moeten segmenteren, maar je kan dan ook zo'n 30Mbit enigszins fatsoenlijk aanbieden. VDSL2 is sneller, alleen heb je daar geen TV bij. Of je moet beide kabels gaan activeren, TV via coax en internet via VDSL2 intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ja... De meterkasten staan allemaal boven elkaar, volgens de aannemer is het echt niet mogelijk om het op een verantwoorde manier aan te leggen of het door oude buizen te blazen. Daarom de optie: buitenom.

Men kijkt nu naar TV via Digitenne of zoals ik via xDSL. Echter, meer dan 8Mbit ga je hier niet krijgen (exclusief even de bandbreedte voor iTV). Desondanks dat de centrale hier nog geen anderhalve KM vandaan is en de lijn zelfs heel erg schoon is, weigert de centrale de lijn helemaal open te gooien. De KPN-monteur die mij destijds even hielp heeft het zelfs geprobeerd te forceren. De nada. Of de modem wil het niet, kan ook.

Dus tja, als je hier kiest voor internet wordt je hand geforceerd voor iets te kiezen wat onnodig duur is.

[ Voor 16% gewijzigd door SkyStreaker op 09-03-2013 05:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:22
Ja... De meterkasten staan allemaal boven elkaar, volgens de aannemer is het echt niet mogelijk om het op een verantwoorde manier aan te leggen of het door oude buizen te blazen. Daarom de optie: buitenom.
Wat een onzin.
Het lijkt er op dat hij het niet kan of wil maken voor een bepaalde prijs.
Als de meterkasten boven elkaar zitten kun je toch gewoon een goot of buis maken?
Zeker met glasvezel is dit goed te doen.
Kan niet ligt op het kerkhof naast wil niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door tlpeter op 09-03-2013 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
tlpeter schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 09:01:
[...]

Wat een onzin.
Het lijkt er op dat hij het niet kan of wil maken voor een bepaalde prijs.
Als de meterkasten boven elkaar zitten kun je toch gewoon een goot of buis maken?
Zeker met glasvezel is dit goed te doen.
Kan niet ligt op het kerkhof naast wil niet :)
Juist buitenom werken lijkt mij nog duurder, maar ik weet er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:22
Buitenom kan een probleem zijn met allerlei commisies (uiterlijk veranderd)
Juist door meterkasten is makkelijker.
Er kan natuurlijk al het een en ander in de weg zitten maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jopie schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:50:
Dat als je met 50 man een 500 Mbit lijn deelt iedereen 50 kan gebruiken, bij een overboeking van 1 op 5.
Dit houdt in dat pas als meer dan 20% de maximale 50 Mbit tegelijk voltrekt er een tekort ontstaat, en iedereen snelheid inlevert.
Imho is bij een bejaardenflat een overboeking van 1:5 nergens voor nodig, commercieel wordt het tien of twintigvoudige daarvan gehanteerd. Het is hier geen UTwente ;) IMHO kun je volstaan met een 100Mb verbinding als je pp 50 wilt bieden aan 50 man, mits die 100 natuurlijk zelf ook niet overboekt is natuurlijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Moet ik overboeking interpreteren als 100Mbit gedeeld door 50 op zijn ergst? Dat de systemen via QoS de boel verdelen in gelijke snelheden? En natuurlijk een ingestelde maximum snelheid. Al heb ik het idee dat gewoon een zwaardere verbinding hier zal helpen. er zijn ca. 20 huishoudens met 20/30-ers, ca. 30 met 40/50+plussers, de rest is 65+ waarvan het grote gros hoogbejaard is. Ik weet dat ik persoonlijk zou willen wat ik zou kunnen krijgen: 50/50 Mbit opmijn vezeltje.

[ Voor 54% gewijzigd door SkyStreaker op 09-03-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Overboeking op consumentenlijnen is heel hoog, 1:40 is niets bijzonders.

De overboeking wordt steeds minder merkbaar naarmate de totale bandbreedte hoger ligt.

Een 1Gbit verbinding, met 50 klanten die 100Mbit nemen, zal in de praktijk minder last van overboeking hebben dan een 100Mbit verbinding met 5 klanten van 50Mbit... Simpelweg omdat de gelijktijdigheidsfactor bij meerdere aansluitingen veel lager ligt.

Met 30-40man kun je *makkelijk* met 100Mbit af. Maar dan moet je niet individueel 50Mbit gaan leveren, want dan is de impact van de gedeelde aansluiting veel hoger.

Ter vergelijking: Op ons netwerk hebben we zo'n 600 consumenten gehad via Docsis (10 tot 50Mbit abbonementen gemiddeld). In de piektijd (19.00-23.00) zat dat gemiddeld rond de 350Mbit, met soms uitschieters tot de 500, maar gemiddeld ruim onder de 400Mbit....

Maar met meterkasten boven elkaar, en Reggefiber die actief aan het uitrollen is zou ik zeker voor die optie gaan: Ik kan me niet bedenken waarom een stijgleiding dan een probleem zou moeten zijn.

Zelf doen of gezamelijk regelen is leuk, maar vergt wel veel meer kosten/onderhoud/investeringen.

Met een eigen vezelpaar per huis kan iedereen TV nemen, incl HD, heeft iedereen zn eigen faktuur, geen gedeelde snelheden enz, en heb je als gezamelijke partij ook niet te maken met wanbetaling enz

Overigens kom ik ook wel ISRA's tegen in jouw appartementencomplex. Ik betwijfel dus of (alle) bekabeling uberhaupt eigendom is en je dus kunt gebruiken.
Als ik even wat huisnrs van Funda haal zie ik eigenlijk bij alle huisnrs dat er per appartement 1 aderpaar bekend staat. Dat betekend dat die bekabeling vermoedelijk eigendom van KPN is. (Tenzij hun dat 'huren' of ooit overgekocht hebben van de pandeigenaar)

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 09-03-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Ik heb zelf in de INFRA gezeten en genoeg steigerkasten e.d. aangesloten. Ik kan je melden dat ik dit ook enorm vaag vindt. Wat ik wil zien is waar alles binnenkomt en ben capabel genoeg om te zien of het langs de steigerkasten kan.

De glasvezel moet prima langs de aansluiting van het gebouw kunnen gaan. Via wat buiswerk en boring moet je redelijkerwijs bij elke steiging uitkomen. En het lijkt mij nou ook niet dat fiber last zal hebben van magnetische interferentie.

Mijn hoop is dat ik antwoord krijg van het bestuur, zelf kan kijken. Als iemand, iemand kent die goed verstand van zaken heeft ook dan kan uitnodigen tot het bekijken. Eventueel een expert van Reggefiber zelf en niet zomaar een of ander schouwertje met weinig ervaring, dan kunnen we nog eens de boel her-evalueren.

Het kantoortje kan "wel" aangesloten worden en dan willen ze van daar uit met draadloos gaan werken. Ja... met repeaters zeker. Die ik ook zo gejat zie worden.

Wat wel blijkt voor mij, dat met iemand die d'r net wat meer in thuis is, graag een vollediger antwoord had willen hebben van dit bestuur. Het is gewoon teleurstellend. Daarom zeg ik ook dat ik geen vertrouwen heb in het oordeel van de aannemer.

[ Voor 78% gewijzigd door SkyStreaker op 09-03-2013 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
Inmiddels weet ik meer, als ik het al voor elkaar krijg zal het via de KPN moeten gaan. De FTTC, kan dit op 1 aderpaar of moet dit op 2 aderparen? Want ik kan je beloven dat sommige ouderen hier alsnog een analoge lijn hebben.

CAI wordt niks, deze is doorgelust (a la stijgleiding).

Met bedrijven die dit kunnen beheren, doel je dan op zoiets? => http://www.nederlandinbed...t/provider/in/gelderland/

Ik weet namelijk niet zo precies "wat goed is", ik zoek op netwerkbeheer en provider, maar ehm ja.

Sta open voor suggesties en je mag me persoonlijk via DM benaderen, als de T.net dat toestaat.
Pas als ik een OK heb van het bestuur, mag ik ook officieel op ingaan, heb toegezegd dat ik dit wil helpen regelen.

[ Voor 57% gewijzigd door SkyStreaker op 21-03-2013 21:34 ]

Pagina: 1