Keuze I5 3570k of FX-8350

Pagina: 1
Acties:

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:12
Hoi allemaal,

Zoals de TT jullie misschien al doet vermoeden zit ik met een (luxe) probleempje. Ik wil namelijk mijn huidige CPU upgraden. Ik heb momenteel een FX-6100 waar ik niet tevreden over ben.

Nu heb ik dus al een AM3+ bord dus de 8350 zou de goedkopere optie zijn. Ik ben echter teleurgesteld in AMD na mijn overstap van mijn oude E8400 en zit nu dus te twijfelen of ik voor de nieuwe AMD moet gaan of toch maar 100e meer moet uitgeven en weer terug naar Intel.

Ik weet dat de 3570k sneller is (vooral in games ed) maar wat ga ik hier real life van merken als ik af en toe een beetje Far Cry 3 enzo speel?

De reviews geven allemaal mooie grafiekjes maar ik zou graag van jullie horen wat jullie vinden. :)

Alvast bedankt!

Modje misschien even schuppen naar Componenten aankoopadvies? :+

[ Voor 5% gewijzigd door chaoscontrol op 08-03-2013 11:12 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Wat doe je met je PC?
Waneer merk je dat je FX-6100 niet mee kan of waarom ben je ontevreden?
Hoe ziet de rest van je systeem er uit?

Een 8350 is heel snel in multicore toepassingen, games vallen daar niet onder (er zijn uitzonderingen die je op 1 hand kan tellen...) De i5 3570K is DE gamePC CPU maar als je al op het AMD platform zit is omschakkelen wel een dure grap. Normaal is de CPU niet de bottleneck. Maar aangezien we niet weten wat je nog met je PC doet buiten Farcry ...

• chaoscontrol
Nouja, eigenlijk van alles, van gamen tot series kijken tot internet tot van alles. Daarbij ben ik systeembeheerder dus kan het nog vaak voorkomen dat ik even een VM lokaal wil booten enzo.

En eigenlijk ben ik niet heel ontevreden over mij AMD maar het systeem is een stuk minder stabiel dan mijn vorige Intel setup was. Veel BSODS bij cold boot (kom door mn geluidskaart, dit is niet op een niet-amd moederbord).

Maar ik ben nu bezig met een Wii game op de Dolphin emulator (Xenoblade) en merk dat mijn CPU niet genoeg FPS op het scherm kan toveren. De GPU staat bij die emu uit zijn neus te eten.

Rest van systeem is trouwens:
AMD FX-6100
ASrock 970 Extreme3
8GB DDR3 1600
OCZ Vertex 3 120GB
Ati 5770 1GB

Het is eigenlijk al sinds mijn overstap van de E8400 zo dat ik weinig verschil in snelheid merk met bijvoorbeeld unrarren van een blueray rip.

Dus redenen om naar intel te gaan:
- Geen gare BSOD's (stabiliteit)
- Snelheid

Redenen om AMD te blijven:
- Goedkoper

• beast1909
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-04 15:58
Stabiliteit is altijd extra geld waard, je moet de afweging maken of je AMD systeem echt zo onstabiel is dat je bereid bent om naar Intel te switchen. Persoonlijk zou ik altijd meer geld uitgeven voor een stabieler systeem.

Ik heb zelf ooit eens één uitstapje naar het AMD kamp gedaan, waarna ik na een jaar terug was bij Intel.

[ Voor 19% gewijzigd door beast1909 op 08-03-2013 11:54 ]

• chaoscontrol
Ja precies, Weet je wat het eigenlijk is, dat ik dat 970 bord nu al heb. Als ik nu weer een volledige keus moest maken doordat het socket incompatible geworden zou zijn, zou ik niet twijfelen om naar de i5 te gaan.

Maar ja, ik houd er ook niet van om met geld te strooien wanneer dat niet nodig is. Aan de andere kant, als het echt niet zou bevallen (de AMD) dan krijg ik dat heus wel verkocht in V&A, maar dan moet ik wel altijd mijn verlies erbij rekenen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Probeer je CPU eens te overclocken als je merkt dat die emulator erg CPU based is.

Of koop een Wii...

[ Voor 11% gewijzigd door Inrage op 08-03-2013 11:57 ]

• chaoscontrol
Inrage schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:57:
Probeer je CPU eens te overclocken als je merkt dat die emulator erg CPU based is.
Ja maar bij de 4,6GHz houd het wel op met lucht koeling, en ik ga niet voor 1 emulator hele koelingsmeuk aanschaffen.

Daarbij heb ik een omgebouwde Wii maar hier speelt mijn vriendin al Zelda op. Dat kan niet tegelijk. :)

[ Voor 14% gewijzigd door chaoscontrol op 08-03-2013 11:58 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

liggen de BSODS dan niet gewoon aan je moederbord ipv aan je processor? misschien is de fout achterhalen beter dan 'vervangen op goede hoop'.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• chaoscontrol
Ik heb al gelokaliseerd waar de problemen met de BSOD's in zitten, dit heeft met het chipset te maken. Hier ga ik op elk AMD platform tegen aanlopen. Het is niet onoverkomelijk maar wel vervelend. Daarbij geeft het niet het gevoel van stabiliteit dat ik bij Intel wel zou hebben.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Maar je moet niet vergeten dat een "stabiel" systeem evengoed mogelijk is bij AMD als bij Intel. Zijn deze systemen niet stabiel? Dan is er óf iets stuk, óf niet compatibel. Zelf heb ik meerdere systemen (gebouwd) zowel op Intel als op AMD platformen en alle systemen zijn gewoon stabiel. Was een systeem niet stabiel? Dan lokaliseer ik de boosdoener en gaat het product terug voor garantie.

Je geeft aan dat de oorzaak een probleem met de chipset is? Wat bedoel je hier mee en wat is het probleem precies? Incompatibiliteit van je geluidskaart met dit moederbord?

Overigens dat je weinig verschil merkt in het uitpakken van een blu-ray rip is niet zo verwonderlijk. Bij het uitpakken heb je gewoon een i/o bottleneck (bij een HDD iig). Daar gaat een andere CPU natuurlijk niks aan doen. Dat een emulator het niet goed doet ligt er misschien aan dat deze niet optimaal gebruik kan maken van de meerdere cores van je CPU? Misschien kijken of je hier wat aan kan configureren. Voor singlethreaded performance moet je gewoon bij Intel zijn (op dit moment).

• chaoscontrol
Hoewel je valide punten aankaart jaapsander, is dat in dit geval een keus van mijzelf. Het zit hem namelijk in de Creative X-Fi geluidskaart die ik gebruik. De driver laat je bepaalde delen van die kaart in en uit schakelen aan de hand van je wensen kwa geluid. Dit gebruik ik heel graag en vaak.

Blijkbaar, als ik bepaalde settings aan heb staan bij het afsluiten van de PC, flipt deze bij het opstarten. Dat geeft een gevoel van instabiliteit. Nu is er al een online movement om Creative aan te sporen dit aan te passen, maar Creative heeft het blijkbaar niet zo op drivers maken. :')

Op Intel speelt dit probleem niet. Vraag mij niet waarom, maar het werkt. Conclusie van het verhaal is dat ik een nieuw strijkijzer heb gekocht en deze CPU nog een tijdje blijf gebruiken i.c.m. een workaround voor mijn problemen. Koop ik over een tijdje wel een mooie i7 o.i.d. :)

Pagina: 1