Uitfaseren Cisco EPC3925

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:50

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Thuis heb ik een vreemd WiFi probleem. Ik heb 3 laptops, een tablet, 2 telefoons en een pc die allemaal op hetzelfde WiFi zitten. Enkel de pc heeft nukken en verliest af en toe de verbinding. Nou dacht ik dat het lag aan die pc zelf. Tot ik een nieuwe computer kocht, met wifi op het moederbord. Maar helaas dezelfde problemen.

Na wat zoeken op het forum hier denk ik dat de problemen te herleiden zijn naar mijn Ziggo kabelmodem, de Cisco EPC3925. Deze schijnt nogal brak te zijn met de wifi. De oplossing lijkt redelijk voor de hand te liggen, maar ik heb hierover aan jullie nog wel een paar vragen:
  1. De laptops hebben geen problemen met wifi. Waarom de pc's wel?
  2. Als ik Ziggo vraag de Cisco in bridged mode te zetten, heb ik aan een access point genoeg toch?. Of is het beter een complete router aan te schaffen?
  3. Als ik een router aanschaf (bv TP-Link TL-WR1043ND ) heb ik die Cisco dan nog steeds nodig?
  4. Ik heb een QNap NAS aangeschaft (nog niet aangesloten). Die wil ik dus straks ook draadloos benaderen. Moet ik me zorgen maken over de verbinding daarmee?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
1: het kan aan de dongles liggen, installeer nieuwe drivers en configureer die dingen opnieuw.
2: bridge mode = GEEN routerfunctionaliteit = maar 1 ip-adres beschikbaar aan jouw kant! Dus heb je een router nodig om evengoed meerdere apparaten een ip-adres te kunnen geven! Een AP doen dom de signalen doorgeven, dus dan moet je in je Cisco de router aan laten staan en kun je de wifi uitzetten.
3. Hoe wil je aan de tp-link de kabel aansluiten?
4: hoe wil je de NAS aansluiten op je netwerk? Met kabel of wireless? In beide gevallen zul je toch de documentatie van de fabrikant moeten raadplegen, daar staat in hoe je de NAS kunt benaderen. Met kabel of draadloos heeft puur te maken met de snelheid. (Ik adviseer kabel, veel minder gezeik! Zet dat ding gewoon bij je router en klaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Bartjezz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:34:
1: het kan aan de dongles liggen, installeer nieuwe drivers en configureer die dingen opnieuw.
Kan ik proberen idd. Bij de nieuwe pc heb ik de install-cd erin gedaan en next-next-finish. Wellicht dat er betere drivers beschikbaar zijn, ik zal even kijken bij MSI. Het is volgens mij een relatief nieuw mobo dus evt driver updates
2: bridge mode = GEEN routerfunctionaliteit = maar 1 ip-adres beschikbaar aan jouw kant! Dus heb je een router nodig om evengoed meerdere apparaten een ip-adres te kunnen geven! Een AP doen dom de signalen doorgeven, dus dan moet je in je Cisco de router aan laten staan en kun je de wifi uitzetten.
Helder. Dus dan alleen WiFi uit laten zetten en de routerfunctionaliteit aan laten staan. En dan heb ik genoeg aan een AP. Ik las links en rechts daar ook gemopper over, maar het kan natuurlijk zijn dat die klagers sowieso al ontevreden over hun Cisco zijn en dan overal op mopperen. Hoe is de routerfunctionaliteit van de Cisco? Of is dat vrij simpele techniek die amper mis kan gaan?
3. Hoe wil je aan de tp-link de kabel aansluiten?
Eh. O ja, de Cisco is natuurlijk ook een modem. Dat ben ik dan ook kwijt :F
4: hoe wil je de NAS aansluiten op je netwerk? Met kabel of wireless? In beide gevallen zul je toch de documentatie van de fabrikant moeten raadplegen, daar staat in hoe je de NAS kunt benaderen. Met kabel of draadloos heeft puur te maken met de snelheid. (Ik adviseer kabel, veel minder gezeik! Zet dat ding gewoon bij je router en klaar.)
De NAS ga ik met een kabel aan de router aansluiten, maar vanaf de pc bezien is dat dus draadloos. Als mijn wifi brak is verlies ik dus ook de verbinding met mijn NAS vanaf de pc. Toch? Dat lijkt me niet leuk voor open bestanden, ISO files etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
De zwakste schakel in een point-to-point verbinding is altijd bepalend. Dus als jij je NAS bedraad aansluit, maar met je pc wireless verbinding maakt is dat natuurlijk je zwakste schakel. Als het even kan, zou ik mijn pc bedraad aansluiten. Vooral omdat een pc normaliter een apparaat is dat je niet even onder je arm meeneemt naar vrienden...

Wat betreft het router/ap verhaal, schaf je een fatsoenlijke router aan (de TP-Link die je aangeeft bijvoorbeeld, heb ik ook thuis hangen) en configureer die goed. Laat je Cisco in Bridge zetten, gewoon het hele router-gebueren uit, dan heb je dat echt zelf in de hand. Heb weleens gelezen dat die krengen heel slecht portforwarding uitvoeren.
Als je echt veel functies op je router wilt hebben (vpn-server/client of als extra NAS op je netwerk), flash er dan DD-WRT op. Dit is echt heel simpel en geeft je zoveel extra functionaliteit.
Regelmatig maak ik vanuit familie/vrienden een vpn-tunneltje om zo wat tools te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:19
Wat is de Wifi afstand die je wilt overbruggen? meerdere verdiepingen?

De Cisco heeft gewoon een zeer matig Wifi bereik, ik zelf heb er een router achtergezet en de cisco in bridge modus laten zetten. Probleem opgelost, Wifi in heel het huis beschikbaar en een router waar ik meer instellingen kan wijzigen dan de Cisco modem.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:05

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik zit bij UPC met dezelfde Cisco 3925. Ik heb hem nu in Bridge staan en Wifi uit en ook de TP-Link erachter hangen voor een stukken beter draadloos bereik, stukken beter dan van de Cisco.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Bartjezz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:49:
De zwakste schakel in een point-to-point verbinding is altijd bepalend. Dus als jij je NAS bedraad aansluit, maar met je pc wireless verbinding maakt is dat natuurlijk je zwakste schakel. Als het even kan, zou ik mijn pc bedraad aansluiten. Vooral omdat een pc normaliter een apparaat is dat je niet even onder je arm meeneemt naar vrienden...
De pc staat wat ongunstig tov mijn router. Nou zijn daar meerdere oplossingen mogelijk, maar allemaal hebben ze hun beperkingen. Ik zou een draad onder de vloer door kunnen trekken maar dan moet ik eerst 2 gaten maken en rekening houden met de vloerisolatie die eronder hangt. Andere oplossing is de pc naast de router zetten maar dat heeft weer een zeer lage wife-acceptance-factor ( :N )

En omdat de laptops schijnbaar nergens last van hebben vind ik het wat raar. Maar goed, zoals gezegd ga ik nog op zoek naar nieuwere drivers. Ik verwacht daar eerlijk gezegd niet veel van. Mijn oude pc werkt met een sitecom nano-usb adapter. Geen geweldig ding, maar dezelfde issues. En daar héb ik al een paar keer zonder succes een driverupdate gedaan.
martinusz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:52:
Wat is de Wifi afstand die je wilt overbruggen? meerdere verdiepingen?

De Cisco heeft gewoon een zeer matig Wifi bereik, ik zelf heb er een router achtergezet en de cisco in bridge modus laten zetten. Probleem opgelost, Wifi in heel het huis beschikbaar en een router waar ik meer instellingen kan wijzigen dan de Cisco modem.
De Wifi afstand is een meter of 4 á 5 horizontaal. En ja, na 4 meter wordt het signaal behoorlijk minder. Signaalsterkte pal naast de router is volle bak aan streepjes, bij het raam (dus 5 meter verderop) nog maar de helft. Op bovenverdieping en zolder is het signaal helemaal om te huilen; boven zeer matig en op zolder nul. Die Cisco heeft niet een heel sterk wifi signaal nee (en tot op dit moment is dat het understatement van de dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Probeer eens met een verlengkabel de stick eens rechtop te steken boven je kast uit.
Ik zou gewoon voor de TP-Link gaan, de cisco in bridge laten zetten en klaar. Zowiezo heb je dan een beter bereik. (is je cisco wel wireless-N-capable?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Bartjezz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:29:
Probeer eens met een verlengkabel de stick eens rechtop te steken boven je kast uit.
Ik zou gewoon voor de TP-Link gaan, de cisco in bridge laten zetten en klaar. Zowiezo heb je dan een beter bereik. (is je cisco wel wireless-N-capable?)
Bij mijn mobo zit een externe antenne. Die zit aan een magnetisch voetje dat nu bovenop de pc zit, dus dat zou al een beter bereik moeten geven lijkt me. Ik heb even gespiekt op de MSI website en er is een wifi-driver beschikbaar gedateerd 1 maart 2013. Die is dus nieuwer dan de cd.

De Cisco kan schijnbaar wel 802.11n protocol aan.

Is het overigens persé nodig dat de Cisco in bridged modus gaat? Stel dat ik alleen een AP aanchaf (want heb ik wel een andere router nodig?) dan kan ik die toch ook op de Cisco aansluiten? Die heeft dan toch een 'eigen' wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
P_Tingen schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:24:
[...]

De pc staat wat ongunstig tov mijn router. Nou zijn daar meerdere oplossingen mogelijk, maar allemaal hebben ze hun beperkingen. Ik zou een draad onder de vloer door kunnen trekken maar dan moet ik eerst 2 gaten maken en rekening houden met de vloerisolatie die eronder hangt. Andere oplossing is de pc naast de router zetten maar dat heeft weer een zeer lage wife-acceptance-factor ( :N )

En omdat de laptops schijnbaar nergens last van hebben vind ik het wat raar. Maar goed, zoals gezegd ga ik nog op zoek naar nieuwere drivers. Ik verwacht daar eerlijk gezegd niet veel van. Mijn oude pc werkt met een sitecom nano-usb adapter. Geen geweldig ding, maar dezelfde issues. En daar héb ik al een paar keer zonder succes een driverupdate gedaan.

[...]

De Wifi afstand is een meter of 4 á 5 horizontaal. En ja, na 4 meter wordt het signaal behoorlijk minder. Signaalsterkte pal naast de router is volle bak aan streepjes, bij het raam (dus 5 meter verderop) nog maar de helft. Op bovenverdieping en zolder is het signaal helemaal om te huilen; boven zeer matig en op zolder nul. Die Cisco heeft niet een heel sterk wifi signaal nee (en tot op dit moment is dat het understatement van de dag)
Ik zou een dual band router nemen + een goede dual band wifi stick.
Ik zelf heb router Linksys (cisco :P ) AE4500 + een hele goede stick de EA3000

Haal op 5ghz ook op 5 meter horizontale afstand 100Mbit wifi O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
martinusz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:08:
[...]
Ik zou een dual band router nemen + een goede dual band wifi stick.
Ik zelf heb router Linksys (cisco :P ) AE4500 + een hele goede stick de EA3000
<mopper>... en weer dik €150 verder .. </mopper>

* P_Tingen vindt kabels trekken ineens een stuk aantrekkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
P_Tingen schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:54:
Is het overigens persé nodig dat de Cisco in bridged modus gaat? Stel dat ik alleen een AP aanchaf (want heb ik wel een andere router nodig?) dan kan ik die toch ook op de Cisco aansluiten? Die heeft dan toch een 'eigen' wifi?
Dat klopt, maar om het hele gezeur van eventuele toekomstige portforwarding voor te zijn zou ik persoonlijk een router aanschaffen. Tevens zou je misschien in de toekomst een andere aanbieder kunnen nemen, stel dat die aanbieder alleen een modem levert (glasvezelaanbieders vooral), zonder routerfunctie, kun je weer een nieuw apparaat kopen.En als ik even de prijzen bekijk, de 1043ND kost 39 euro en wat centen, de WA901ND (accesspoint met vergelijkbare wifi) kost 44 euro en wat centen. Just my point of view ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Bartjezz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:26:
[...]

Dat klopt, maar om het hele gezeur van eventuele toekomstige portforwarding voor te zijn zou ik persoonlijk een router aanschaffen. Tevens zou je misschien in de toekomst een andere aanbieder kunnen nemen, stel dat die aanbieder alleen een modem levert (glasvezelaanbieders vooral), zonder routerfunctie, kun je weer een nieuw apparaat kopen.En als ik even de prijzen bekijk, de 1043ND kost 39 euro en wat centen, de WA901ND (accesspoint met vergelijkbare wifi) kost 44 euro en wat centen. Just my point of view ;)
Dank. Vijf euro is inderdaad niks. Die 1043 ziet er goed uit. Ik heb hem eens vergeleken met bv de pricewatch: TP-Link TL-WR740N en dan ziet de 1043 er wel uit alsof ik er een paar jaar mee vooruit kan. Ik denk dat ik maar zoeen op ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
P_Tingen schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 12:21:
[...]

<mopper>... en weer dik €150 verder .. </mopper>

* P_Tingen vindt kabels trekken ineens een stuk aantrekkelijker
Er zijn ook goedkopere dual band routers ;) tp-link heeft ze ook! Ik kan het echt aanraden, 5ghz signaal zit weinig tot geen storing op, zeker op korte afstand geeft dit een erg goed/fijn resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
ZIE EDIT, OPGELOST!

Mensen, ik heb een vreemd probleem met deze modem/router en ik wordt er langzaam aan een beetje kriegel van.

Het speelt al een tijdje maar ik heb het tot nu toe nooit aan de Cisco gewijd, echter gaat het daar nu toch echt op lijken.

Situatie:

Op onze Cisco EPC3925, die wij ook hebben gekregen bij het alles in een pakket van Ziggo, zijn twee LAN-kabels aangesloten, die leiden naar:

-1 WD TV Live mediaspeler (2009)
-1 Sitecom switch, waarop een Macbook Pro en een WD My Book World Edition 1TB Netwerk harde schijf zijn aangesloten.

Wat gebeurd er: als ik de LAN kabel uit de WD mediaspeler trek, of nog maar de stroom er vanaf haal (de WD staat altijd in standby, is af fabriek zo) valt het hele internet weg en is de Cisco niet meer te benaderen :o. Eerst dacht ik dat dit misschien aan de mediaspeler lag, maar van de week heb ik een ander apparaat aangesloten (Philips SmartBridge die je bij Hue lampen krijgt) en ook deze liet de Cisco totaal vastlopen.

Het enige wat ik op zo'n moment kan doen is de LAN-kables uit de Cisco halen, de stroom eraf halen, even wachten en de stroom er weer opzetten. Pas als de Cisco dan weer online is (te testen door op mijn mobiel even een internetpagina te openen) kan ik veilig de LAN-kabels er weer in stoppen. Laat ik de LAN-kabels erin tijdens de herstart dan gaat het ook niet goed, dan gaat de Cisco gewoonweg niet online. Ik heb alle instellingen van de Cisco al gereset naar fabrieksinstellingen, maar dit had geen succes. Gek wordt ik er van, omdat ik niet kan begrijpen wat er gebeurd. Heeft iemand een idee? Ik lees op internet over veel problemen met dit apparaat maar dit probleem heb ik nog niet gevonden en de oplossing dus ook niet :(.

EDIT:

Voor mensen die hier ooit tegenaan lopen:

Het lag uiteindelijk aan de Sitecom switch die ik op de Cisco had aangesloten. Ziggo monteur is langs geweest en wist dit toevallig omdat hij dit al eerder had gezien. De Cisco modems die Ziggo dus uitdeelt bij hun Alles in een abonnement kunnen niet overweg met Sitecom switches. Met andere switches gaat het wel goed. Uiteindelijk een Ubee modem gekregen, deze kan er wel mee overweg. Ongelooflijk dat een switch voor zoveel gezeur kan zorgen :(.

[ Voor 12% gewijzigd door FireSonus op 01-07-2013 16:17 ]

Pagina: 1