Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 21:42

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Via school krijg ik de kans om één gratis examen te doen voor een certificaat van onderstaande lijst, maar helaas ben ik niet zo bekend met certificaten in de IT-wereld. Uiteraard heb ik opgezocht wat bepaalde certificaten inhouden (van sommigen is de naam ook redelijk vanzelfsprekend), maar dat zegt niets over de kwaliteit, moeilijkheidsgraad, waardering door werkgevers enz.

Ik snap dat zoiets heel persoonlijk is en dat ik uiteindelijk zal moeten kiezen wat het best bij mijn opleiding (of juist niet, als ik m'n grenzen wat zou willen verleggen) en werkgebied past. Daarom wat achtergrondinformatie: ik studeer IT in het buitenland, maar ik geloof dat informatiekunde wel aardig in de buurt komt van waar ik voor opgeleid word. Systeembeheer, netwerken, beveiliging, support, IT-infrastructuur zijn voorbeelden van vakken die ik heb gevolgd. Daarnaast heb ik veel programmeervakken gekozen als keuzevakken omdat ik dat over het algemeen wel leuk vind om te doen.

Ik moet mijn keuze doorgeven voor 17 april en dan examen doen voor 3 mei. Een wat hogere moeilijkheidsgraad is geen ramp, maar een geheel nieuw onderwerp leren in 1,5 maand tijd is in combinatie met school mogelijk wat te veel van het goede.

De lijst waar ik uit kan kiezen:
  • CompTIA A+
  • CompTIA Network+
  • CompTIA Security+
  • CompTIA Project+
  • Microsoft Certified IT Professional (MCITP): Enterprise Support Technician on Windows 7
  • Oracle Certified Java Programmer
  • Oracle Certified Java Associate
  • Cisco Certified Design Associate (CCDA)
  • Cisco Certified Network Associate (CCNA)
  • Certified Associate in Project Management (CAPM)
Algemene informatie, advies, aanbevelingen; alle input wordt gewaardeerd. Mijn dank is groot _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

CompTIA A+
CompTIA Network+
CompTIA Security+
CompTIA Project
direct afschrijven. Dusdanig basis niveau dat de waarderiing vanuit het bedrijfs leven niet zo groot is.

Oracle Certified Java Programmer
Oracle Certified Java Associate
geen kennis van. Lijkt me dat oracle nogal specefiek is voor een bepaald behoefde pakket van een bedrijf (meestal word toch sql gebruikt in kleinere organisaties. Bij de echt grote organisaties willen ze vaak wel wat meer voor een DBA)

zie correctie hier onder

Certified Associate in Project Management (CAPM)
geen kennis van.

Cisco Certified Design Associate (CCDA)
Cisco Certified Network Associate (CCNA)
ik kan me vergissen, maar verlopen deze niet in 4 jaar oid? Dat maakt het wel jammer. Tegen de tijd dat je ze kan gaan gebruiken vanuit ervaring oogpunt, zijn ze al verlopen.

Microsoft Certified IT Professional (MCITP): Enterprise Support Technician on Windows 7
goede binnenkomer voor een helpdesk medewerker. Maar verwacht niet meer.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-05 16:02

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Four schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 07:34:
Oracle Certified Java Programmer
Oracle Certified Java Associate
geen kennis van. Lijkt me dat oracle nogal specefiek is voor een bepaald behoefde pakket van een bedrijf (meestal word toch sql gebruikt in kleinere organisaties. Bij de echt grote organisaties willen ze vaak wel wat meer voor een DBA)
Deze certificeringen hebben 0 te maken met databases, maar alles met kennis van Java. Wil je programmeur worden bij organisaties waar Java gebruikt wordt, dan is dit een goed certificaat om te hebben. Het Associate level is ter introductie (basis kennis van Java en UML), het Professional level gaat diep in op de stof en vereist dat je vergaande kennis hebt van de Java programmeertaal. Plaatje van Wikipedia:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Java_Certification_Path.gif
Certified Associate in Project Management (CAPM)
geen kennis van.
Zoals de titel suggereert gaat dit certificaat over project management. Wikipedia:

Chapter 1 Introduction (4%)
Chapter 2 Project Life Cycle and Organization (4%)
Chapter 3 Project Management Processes for a Project (11%)
Chapter 4 Project Integration Management (11%)
Chapter 5 Project Scope Management (11%)
Chapter 6 Project Time Management (11%)
Chapter 7 Project Cost Management (9%)
Chapter 8 Project Quality Management (7%)
Chapter 9 Project Human Resource Management (7%)
Chapter 10 Project Communications Management (7%)
Chapter 11 Project Risk Management (11%)
Chapter 12 Project Procurement Management (7%)
Cisco Certified Design Associate (CCDA)
Cisco Certified Network Associate (CCNA)
ik kan me vergissen, maar verlopen deze niet in 4 jaar oid? Dat maakt het wel jammer. Tegen de tijd dat je ze kan gaan gebruiken vanuit ervaring oogpunt, zijn ze al verlopen.
Veel certificaten verlopen of worden onbruikbaar. CCDA en CCNA verlopen volgens de Cisco site na 3 jaar, tenzij je opnieuw examen doet om hem te verlengen. De Oracle certificeringen verlopen niet, maar als je over een paar jaar bij een bedrijf aan komt dat je gecertificeerd J2SE programmeur bent, dan loop je enigszins achter. :P

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Dank voor de correctie. Ik denk dat ik nog niet wakker ben. Java is tegenwoordig ook oracle en niet sun meer :z

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Four schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 07:34:
CompTIA A+
CompTIA Network+
CompTIA Security+
CompTIA Project
direct afschrijven. Dusdanig basis niveau dat de waarderiing vanuit het bedrijfs leven niet zo groot is.
Dat dus, dat ze zoiets nog durven te geven, waardeloze trajecten imho.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:23

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

(jarig!)
Powermage schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 08:15:
[...]

Dat dus, dat ze zoiets nog durven te geven, waardeloze trajecten imho.
:^ met hierboven. Vroegah heette dit Aries A+ en is verdeeld in 2 delen software en hardware. Dit is zegmaar het kennis niveau om een chimpansee een pc in elkaar te zetten en een verkoop praatje te laten houden over de historie van de pc. Hoevaak ik wel niet de vraag kreeg tijdens een solicitatie: Leuk maar WTF IS Aries A+ ?

Ik zou voor de cisco certificaten gaan, ja ze verlopen idd in 3 jaar, maar als je het cursus materiaal houd en de simulator ergens download dan moet het opnieuw halen niet zo'n ramp zijn. Maar er zijn weinig starters met deze kennis en als je snel van de helpdesk afwil na je school dan is dit een goede basis. het microsoft windows 7 certificaat is vrij simpel te halen als je thuis de cbt nuggets kijkt en vervolgens zelf het examen boekt. Deze vallen best mee qua prijs, maar met een beetje geluk kan je deze via je stageplek halen.

edit: en een andere tip: Wees niet de wijsneus door alleen de testkings in je kop te stampen en op examen te gaan want je valt door de mand als je daadwerkelijk aan de bak moet. Dan zeggen mensen: ach daar heb je google toch voor.. yeah right, vroegah was dat idd zo op de overbezette IT afdelingen maar op mijn laatste opdracht had ik niet eens de tijd om mijn mail tijdig te beantwoorden.

[ Voor 15% gewijzigd door Meulugar op 08-03-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
Dank voor alle reacties!

Goed, CompTIA gaat dus een streep door. MCITP leek mij ook wat eenvoudig, dus dat wordt hem waarschijnlijk ook niet.

Van Certified Associate in Project Management heb ik gelezen dat een jaar ervaring in een projectteam aanbevolen is. Dat heb ik niet, maar ik pik dat soort dingen over het algemeen wel snel op. Wat extra studeren is dus mogelijk, zolang het het waard is. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat bedrijven nou echt staan te kijken van een CAPM-certificaat...

Dan lijkt het dus Cisco vs. Oracle te gaan worden. De Java Associate likt me wat simpel, maar ik geloof ook niet dat ik nou diepgaande kennis heb van Java. Dat is denk ik ook niet zo in een maandje bij te leren...

Cisco wordt geloof ik over het algemeen ook wel geprezen, de CCNA lijkt me dan het interessantst, dus dat is ook nog wel een optie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:48
Van de Java certificaten zijn voldoende proef-examens te vinden die qua niveau vergelijkbaar zijn met het echte examen, dus je kan iig op Internet checken hoe je er voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:44

RKD

CCNA is een goede om een hoop kennis te krijgen, je leert er echt heel veel van op netwerk gebied

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

zo en zo ccda doe je niet even
There are no prerequisite certifications for CCDA, however knowledge at the CCNA level and the CCNP level for switching is recommended to pass the CCDA exam.
zou voor CCNA gaan, MCITP windows 7 is nu niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45

MagicTempest

Fly pig!

Als je mocht kiezen voor Cisco dan absoluut voor CCNA gaa. Zoals eerder al gezegd is CCDA bijna niet te doen zonder veel ervaring, dit halen voor mei lijkt me nagenoeg onmogelijk. Ik heb zelf CCNP en ging darna CCDA doen. De eerste keer gewoon behoorlijk voor gezakt ook.

CCNA zelf is ook niet het makkelijkste examen en zal ook veel inspanning kosten om te halen voor mei, maar het is wel veel waard.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07
CCNA zal je in elk geval een stuk basiskennis netwerken geven. Dat is erg waardevol, zelf als je daarna een andere richting op gaat. Ik zou in deze context gaan voor iets wat je breed toepasbare en niet snel verouderende kennis geeft, dus de Cisco CCNA en potentieel die projectmanagement cursus. CCNA is al bij vlagen 'te' Cisco, CCDA is dat helemaal.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Topicstarter
De consensus lijkt dus inderdaad de CCNA te zijn. Dat was ook een van mijn favorieten, omdat ik netwerken ook wel interessant vind. Zit nog een beetje te dubben tussen die en de OCJP. De CCNA sluit beter aan bij m'n opleiding, maar de OCJP lijkt me ook wat. Als er inderdaad veel proefexamens te vinden zijn, ga ik denk ik even kijken naar het niveau van OCJP, en of ik dat mogelijk zou kunnen halen voor begin mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:54

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 22:19
CCNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insehh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 09:38

Insehh

Define good enough.

MCITP ben ik nu ook aan het doen, maar is pure bijzaak en overigens niet zo lastig en een show-off, dus die zou ik schrappen. Wat doen in godsnaam die CompTIA certificaten daar nog, ga weg.

Nee, kies lekker voor het CCNA traject, veel leuker om te doen en heb je ook nog wat aan ook.

De enige ekte...

Pagina: 1