Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik ben van plan om tegen volgend schooljaar een nieuwe laptop te kopen. Momenteel ben ik in het bezit van een Macbook uit 2008 en een gewone laptop (i7, 8GB RAM, ...) uit 2011 die ik zou willen vervangen door 1 Macbook.

De laptop / Macbook moet dienen als dev-machine. Ik ben gewoon van te werken op een hoge resolutie (1920 * 1080) en kan niet meer zonder. Mijn Macbook heeft in dat opzicht met zijn 1280 * 800px een veel te lage resolutie. Ik wil verschillende vensters naast elkaar plaatsen en dat is op die resolutie niet echt haalbaar.

Tot nu toe heb ik nog nooit voor een Macbook gekozen als Dev-bak omwille van de resolutie. Vorig jaar bracht Apple de Macbook Pro met Retina scherm uit. Een mooi 15" model met erg nette specs. Allemaal heel fijn dus. Daarnaast kwam iets later een 13" model uit. Aangezien ik eerder op zoek ben naar een 13" model dan naar een 15" model, leek de 13" Retina Macbook Pro mij dus ideaal.

Het grote 2 verschil tussen de 2 machines is dat het 15" model over een extra grafische kaart beschikt die het overpakt van zodra er wat zwaardere grafische applicaties worden geopend of er een extern beeldscherm wordt aangesloten.

The Verge schrijft het volgende:
There are some changes internally to cope with the smaller footprint: most notably, the machine lacks a discrete graphics card, meaning owners will be stuck with the integrated HD 4000 graphics offered by Intel's Ivy Bridge processor. That change may make some question the "Pro" branding on this machine. Without discrete graphics, the machine will be like the previous 13-inch MacBook Pro, and it may struggle to run demanding professional applications like Photoshop, especially when it has that extremely high-resolution 2560 x 1600 display to cope with. If you're not concerned about the loss of discrete graphics, keep in mind that the 15-inch Retina MacBook Pro almost always switches to its Nvidia GPU when connected to an external display or running several apps.
Ik vraag me af hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Merken jullie 13" gebruikers ook een soort van lag op in bijvoorbeeld Safari? Is het mogelijk om een extern scherm aan te sluiten zonder dat de Macbook begint te zoemen als een straalmotor? Ga ik misschien toch beter voor het 15" model?

Ik hou me voornamelijk bezig met webdevelopment en programmeren dus programma's als Photoshop draai ik zo goed als niet. Wel sluit ik vaak een extern beeldscherm aan dus dat lijkt me dan toch redelijk belangrijk.

De 13" heeft bij mij sowieso de voorkeur omdat die nog net iets gemakkelijker is om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een 13" rMBP, en ik merk bij sommige sites wel wat lag in safari, maar alleen als ik ben ingezoomd. Dat is natuurlijk ook wel te verklaren, want door de resolutie hoog in te stellen zoom je als het ware uit, en dat ga je dan weer softwarematig zitten oplossen door in safari weer in te zoomen. Niet handig dus, maar ik heb er ook niet echt last van.

Ik heb een tijdje op 1680*1050 gedraaid, maar dan vind ik de letters toch iets te klein. Ik denk dat nog hoger niet werkbaar is. (Ik heb hem heel even maximaal op 2560*1600 gehad, maar dan is helemaal niets meer leesbaar).

Verder is game ik niet (heb wel even Portal 2 gespeeld, ging aardig, maar niet op max settings), en heb ik dus weinig last van grafische lag. Misschien ben ik in de loop der jaren minder veeleisend geworden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:46
Ik heb ook een tijdje zitten dubben over de keuze tussen de 13" Retina en de 15" Retina. Ik ben ondanks mijn voorkeur voor 13" naar de grotere gegaan omdat hij meer value for money heeft als je naar snelheid kijkt. De 650M wordt veel gebruikt (zoals je al zegt, meteen als er een externe monitor aangesloten wordt) en je merkt het met browsen op sommige sites. De HD4000 is erg traag op de Retina resoluties.

Je krijgt bij de 15" ook nog eens standaard meer geheugen, een grotere SSD en een quad-core ipv een dual-core (beide met Hyperthreading). Plus het scherm heeft een nog hogere resolutie. Op dit moment zou ik voor de 15" gaan.

Gezien de geruchten rondom Haswell, de opvolger van Ivy Bridge, kan het echter zo zijn dat de volgende 13" veel sneller en beter wordt. Intel vergelijkt de GPU van Haswell met de 650M. Als Apple een goeie dual -core of een quad-core in de 13" bouwt is dat misschien wel interessanter. Dat moet echter nog blijken.

De 13" is +-400 gram lichter en ietsje kleiner. Wellicht is de 15" het (nu) wel waard. Ik vind van wel, maar neem mijn laptop veel minder mee.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Als je de resolutie naar 1920 x1080 gaat zetten ga je wel last van lag hebben. Dit lees je overal.
De lag op de best for retina display resolutie is in safari op te lossen door de nightly build en is dus waarschijnlijk voornamelijk softwarematig op te lossen.
(Ik spreek even over de 15" alleen).
De lag op andere plaatsen valt goed mee en is niet echt storend.

Als je naar een hogere resolutie gaat, gaat alles enorm klein worden en gaat (door de scaling) je lag wel vergroten. Dit kan het systeem niet echt aan.

Dan wordt het eerder externe monitor, de standaard MBP met high res of gewoon een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
coptician schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:38:

Gezien de geruchten rondom Haswell, de opvolger van Ivy Bridge, kan het echter zo zijn dat de volgende 13" veel sneller en beter wordt. Intel vergelijkt de GPU van Haswell met de 650M. Als Apple een goeie dual -core of een quad-core in de 13" bouwt is dat misschien wel interessanter. Dat moet echter nog blijken.
Daar ben ik dus ook op aan het wachten. Ik hoop / vermoed dat de Macbook lijn in september / oktober een update krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Ik heb in het begin wel even last gehad van lag i.c.m. Safari, maar heb daar de laatste 2/3 weken eigenlijk niets meer van gemerkt. Mijn reden om toch gewoon voor de 13" te gaan was: Ik doe niet veel meer waarvoor grafische kracht nodig is. Je kan wel dikke grafische kracht hebben, maar wat heb je eraan als je het toch niet gebruikt? Ik kon ook de 13" Air kiezen, maar de Pro heeft toch een snellere processor. Uiteindelijk geen spijt gehad van mijn besluit. Kan dan wel geen dikke games draaien (Speel af en toe Counterstrike 1.6 :P) maar voor de rest gaat alles prima en vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gebruik hier ook een 13" rMBP resolutie op 1440x900 en wat de lag betreft heb ik er weinig last van heel soms kom je het wel eens tegen op bepaalde webpagina's.
De 13" is voor mij snel genoeg voor wat ik er mee doe, internetten, muziek luisteren, foto bewerken, tv kijken (streamen).
Wat lawaai betreft ik hoor de ventilator nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:56
Er is een centrale Macbook Pro topic waar je heel veel kan lezen over ervaringen met de rMBP, zowel de 13'' als de 15''.
Daarnaast zul je er rekening mee moeten houden dat de maximale werkruimte op de 13'' maar 1680x1050 is, dus alsnog minder dan de resolutie die je gewend bent om op te werken. Dat kan best wel vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Mocht je interesse hebben kan je eens mijn review bekijken over de MBP.
Hierin heb ik ook mijn keuze gestaafd en de verschillende modellen besproken.

productreview: Apple MacBook Pro 2012 15" review door DaemonAngel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:47
Ik heb de titel van je topic aangepast naar "[Macbook Pro 13" Retina] Lag in Safari?". Macbook Pro 13" Retina is wel erg algemeen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-07 20:14
Lag op sommige pagina's is normaal, dit heb ik ook wel eens af en toe met mijn macbook 13 met een normaal scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoedje schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 20:00:
Ik heb de titel van je topic aangepast naar "[Macbook Pro 13" Retina] Lag in Safari?". Macbook Pro 13" Retina is wel erg algemeen.
Het gaat hier niet enkel on Safari maar over het verschil in performance tussen de 13 en de 15" versie. Eigenlijk gaat het dus over het performanceverlies van de 13" omwille van het gebrek aan grafische kaart. Ik vond het in ieder geval niet gemakkelijk om hier een titel aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:10
Ik heb een 15" retina MBP en forceer vrijwel altijd de dedicated GPU om de interface lekker te laten lopen. En zelfs dan kan de snelheid van m'n iMac uit 2011 niet geëvenaard worden. Ik zou absoluut niet kunnen werken met het 13" model en raad je dan ook aan om of de 15" te kopen, óf te wachten op de nieuwe generatie.

Sterker nog: in eerste instantie moest deze 15" retina MBP mijn 27" iMac en MBA vervangen. Na een paar weken werken merkte ik dat ik die iMac nog lang niet kwijt wil. Als de nieuwe generatie retina MBP is gearriveerd zal ik deze waarschijnlijk snel weer verkopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Interfico op 10-03-2013 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:58
Zelf heb ik nu een weekje een MacBook Pro 13 inch met Retina-display, maar ik merk die lag niet echt. Ook op www.meethue.com kan ik gewoon scrollen zonder dat het hapert. Óf ik heb mazzel, óf ik ben snel tevreden. Ik vermoed het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat ik sowieso best nog eens langs een winkel in de buurt ga om de laptops eens aan een test te onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-07 23:20
Ik heb sinds enkele weken een 13inch Retina en ben er zeer tevreden over. Eerst was ik best we huiverig over al die klachten maar ik heb nergens last van. Wel de bekende lag bug onder Safari maar inderdaad gebruik gewoon de Nightly web build en dan loopt ie zeer vloeiend :)

Hopelijk fixed Apple dit wel met hun eigen Safari want dit is rondui slecht. Verder geen enkel lawaai van fans of etc. Schitterend apparaat en ik gebruik eigenlijk alleen maar de "Best for Retina" setting en dat ziet er retestrak uit natuurlijk :)

Ook de SSD schijf is heerlijk snel, ik heb geen enkel idee welke ik heb (Samsung/SanDisk) Hoe kun je dit checken?

Al met al zeer blij met mijn 13 inch Retina, nu nog een mooie sleeve (FabrixCases denk ik ) :)

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178832

cypress3d schreef op zondag 10 maart 2013 @ 22:35:
Ik heb sinds enkele weken een 13inch Retina en ben er zeer tevreden over. Eerst was ik best we huiverig over al die klachten maar ik heb nergens last van. Wel de bekende lag bug onder Safari maar inderdaad gebruik gewoon de Nightly web build en dan loopt ie zeer vloeiend :)

Hopelijk fixed Apple dit wel met hun eigen Safari want dit is rondui slecht. Verder geen enkel lawaai van fans of etc. Schitterend apparaat en ik gebruik eigenlijk alleen maar de "Best for Retina" setting en dat ziet er retestrak uit natuurlijk :)

Ook de SSD schijf is heerlijk snel, ik heb geen enkel idee welke ik heb (Samsung/SanDisk) Hoe kun je dit checken?

Al met al zeer blij met mijn 13 inch Retina, nu nog een mooie sleeve (FabrixCases denk ik ) :)
Welke Retina 13" heb je? De late 2012 of early 2013? Ik ben ook van plan om de 13" retina te kopen, maar heb schrik dat het niet vloeiend genoeg gaat werken i.c.m. een 27" Thunderbolt Display. Heb jij hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-07 23:20
Anoniem: 178832 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:27:
[...]

Welke Retina 13" heb je? De late 2012 of early 2013? Ik ben ook van plan om de 13" retina te kopen, maar heb schrik dat het niet vloeiend genoeg gaat werken i.c.m. een 27" Thunderbolt Display. Heb jij hier ervaring mee?
Late 2012, en ik heb nergens last van. Ik werk niet met een display, puur en alleen voor notebook gebruik. Maar het is een waar genot :)

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik heb een mid 2009 13" model. Heb er een externe monitor 27" op aangesloten dmv VGA.
Ik doe er alles mee, ook gamen etc.

Enige lag die ik merk is met zoomen en soms flash in Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178832

Xmoo schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:45:
Ik heb een mid 2009 13" model. Heb er een externe monitor 27" op aangesloten dmv VGA.
Ik doe er alles mee, ook gamen etc.

Enige lag die ik merk is met zoomen en soms flash in Safari.
Dus over het algemeen verloop alles vloeiend, ook het scrollen in webpagina´s?
Pagina: 1