Budget Video Edit PC (~550e)

Pagina: 1
Acties:

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik wou graag een systeem voorleggen. Nu heb ik redelijk wat ervaring met verschillende pc's welke Avid/Pinnacle producten draaien, echter een beetje last-minute advies kan nooit kwaad?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Office taken en video bewerking. Soms simpel met Windows Moviemaker, soms meer uitgebreid met Avid Studio. Geen pro-gebruik, maar het moet wel gewoon goed werken.

edit: Voor de duidelijkheid, betreft wel FullHD videomateriaal.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Zo weinig mogelijk? Ik denk dat rond de 550 euro een redelijke computer moet kunnen opleveren voor het gebruik. Het budget is niet zo relevant, het is meer dat ik het onderstaande systeem heb gekozen op basis van wat ik denk dat een 'goed' video pc'tje maakt, zonder meer uit te geven dan nodig, en ook zonder eigenlijk te beknibbelen, en dat kwam dan zo rond de 550 uit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Randapparatuur en de HDD, welke ik wel in de lijst heb staan, zonder deze komt het dus op ongeveer 550 euro.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Het onderstaande eigenlijk. HT lijkt niet veel toe te voegen aan Avid, en helemaal niet aan Windows Moviemaker, dus schat ik de meerwaarde van een i7, en de minstens 100 euro meerprijs niet gepast. Pinnacle producten tot dusver in de ervaring profiteren wel van redelijk wat VRAM wanneer je op de tijdslijn werkt, maar een hele dikke videokaart lijkt niets toe te voegen (Een ander (game)systeem waar ik wat video op deed ging met een 7950 niet vlotter verwerken dan met de oude GTX260 ervoor, echter op een ouder systeem met een HD6750 (512Mb als ik het goed herinner) klaagde het programma dat ik VRAM tekort kwam voor goede versnelling van handelingen op de pinnacle studio tijdslijn, en werd de videokaart eigenlijk genegeerd door het programma. Vandaar een simpele videokaart met flink wat geheugen zou voldoende moeten zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Asrock en intel bevalt mij altijd goed. Graka's maakt me nooit zoveel uit, memory ook niet. Een degelijke voeding vind ik prettig. SSD's van Crucial heb ik tot nu toe 0 problemen mee, dus die blijft.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Niet echt. Verspillen wil niemand dus verbruik binnen perken houden. Verder wil ik dat de case minstens 2x 5.25" en 1x 3.5" extern heeft. Front USB3 lijkt me onmisbaar in de toekomst. Eventueel komt meer opslag er later bij, en moet de case en PSU dat aankunnen. Daar blijft het wel bij.

Huidige voorstel:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 163,45€ 163,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1MSI N630GT-MD4GD3€ 59,95€ 59,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,-€ 81,-
1Cooler Master Force 500€ 32,50€ 32,50
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 40,95€ 40,95
1Corsair CX430M€ 41,14€ 41,14
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,84

Zoals ik zei, HDD al aanwezig, dus komt dan op ~550e.

CPU: Een redelijke i5. Zoals gezegt doet HT niet veel voor deze programmas en valt i7 af. Ik wil graag voor die paar euro meer de grafische mogelijkheid van de CPU houden mocht de graka het ooit begeven.

Mobo: Tja, veel HDD uitbreidingen mogelijk. Maar verder een bord wat de functies bied die ik wil (Sata3, optical, veel usbs, veel satas) voor een goede prijs.

Graka: Beetje mn twijfelpunt. CUDA voegt niets/weinig toe, maar wel flink VRAM voor weinig geld, dus zou voor Avid/Pinnacle prima moeten zijn.

HDD: Heb ik al, toegevoegd voor compleetheid.

Case: Eigenlijk wilde ik de 200R, maar deze heeft geen externe 3.5" en een cardreader is noodzakelijk. Deze lijkt mij een nette en strakke kast voor niet veel geld, maar toch wat kabelmanagement en niet -te- goedkoop plastic.

Memory: Tja, het is geheugen, woopie. 8GB moet voorlopig genoeg zijn, kan altijd nog 8GB bij.

PSU: CX430 was mn eerste plan, maar voor 5 euro meer een kabeltje of 2 minder, waarom niet? Moet gewoon prima zijn voor eventueel extra HDDs later. Maar mocht ik een andere graka uit een ander systeem later over zetten is het wel fijn als hij iets extra vermogen heeft (Ik heb bijvoorbeeld ook nog 7770's en 7870's in pcs hier, zwaardere kaarten gaan niet lukken, en dat vind ik prima)

SSD: Prijs goed, betrouwbaarheid goed. Lijkt me duidelijk.

De voornaamste upgrade die ik persoonlijk zou zien is een Z77/3570K combi, maar ik zie OC niet zitten in dit systeem. Daarnaast lijkt de GPU wat matig, maar ik heb het vermoeden dat een game-GPU mijn pinnacle/avid/moviemaker niet noemenswaardig gaat versnellen.

Vraagstelling:

- Zijn er mensen met Avid/Pinnacle ervaring die op mn hele opstelling commentaar kunnen geven?
- Is deze GPU een redelijke toevoeging in dit geheel. Of is er echt wat krachtiger nodig?
- Uiteraard: Eventuele andere suggesties?

bij voorbaat dank!

Verwijderd

Voor videoediten heb je geen goede gpu nodig. Het enige waar je een goede gpu voor nodig hebt is als je aan gamen doet of als je realtime gaat renderen met 3dsmax ofzo en daarbij van openGL of CUDA versnelling van de GPU bij gebruikt voor aanzienlijke snelheidswinst. Met deze processor zou je eigenlijk net zo goed de gpu weg kunnen laten als je die toch eigenlijk niet gebruikt. Bij videobewerking is de cpu echt het belangrijkst. Wellicht is voor meer cores een amd build aantrekkelijk, met bijvorobeeld een pricewatch: AMD FX-8350 Boxed processor met pricewatch: Asus AMD AM3+ M5A78L-M/USB3 moederbord, kan door het hebben van meer cores toch snelheidswinst opleveren. i5 is ook prima hoor, het is maar net wat je wilt.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Ik zou inderdaad die GPU gewoon weglaten en voor het geld wat je ermee bespaart het geheugen inwisselen voor de pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile. Jouw processor kan namelijk DDR3-1600 aan dus het is zonde om er dan een DDR3-1333 in te zetten. Die wordt ook als betrouwbaar gezien.

• Foritain
  • Niet online
Is dat specifiek uit ervaring met Avid/Pinnacle? Want tot dusver zeurde het programma als er een brakke, of geen, videokaart in dat systeem zat, zelfs met een krachtige processor (2 systemen van kennissen, 1 met 2600k, ander met i7 820 o.i.d), waarna het ook merkbaar sneller werkte op de tijdlijn wanneer er een beetje GPU in kwam.

Ik snap dat 'in theorie' het bovengenoemde het standaard antwoord is bij 'video bewerken', echter Pinnacle/Avid zijn nogal eigenwijs met hun (veelal matige) software, en een vorm van losse GPU lijkt gewoon veel beter te werken, maar ik hoor graag andere ervaringen met deze software. (Of misschien beter maar Adobe weer eens oppakken :))

Ik blijf overigens wel bij intel, gezien ik zo veel socket 1155 spul al heb liggen, blijft alles netjes uitwisselbaar in de toekomst mocht er hier of daar iets defect gaan.

En, geheugen naar DDR3-1600 aangepast, dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Foritain op 08-03-2013 11:07 ]

• Dimens
Foritain schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:44:
Is dat specifiek uit ervaring met Avid/Pinnacle? Want tot dusver zeurde het programma als er een brakke, of geen, videokaart in dat systeem zat, zelfs met een krachtige processor (2 systemen van kennissen, 1 met 2600k, ander met i7 820 o.i.d), waarna het ook merkbaar sneller werkte op de tijdlijn wanneer er een beetje GPU in kwam.

Ik snap dat 'in theorie' het bovengenoemde het standaard antwoord is bij 'video bewerken', echter Pinnacle/Avid zijn nogal eigenwijs met hun (veelal matige) software, en een vorm van losse GPU lijkt gewoon veel beter te werken, maar ik hoor graag andere ervaringen met deze software. (Of misschien beter maar Adobe weer eens oppakken :))

Ik blijf overigens wel bij intel, gezien ik zo veel socket 1155 spul al heb liggen, blijft alles netjes uitwisselbaar in de toekomst mocht er hier of daar iets defect gaan.

En, geheugen naar DDR3-1600 aangepast, dank!
Zolang het over 2D videobewerking gaat zoals ook bij Windows Movie Maker, dan wordt de processor belast. Ik ben ervan uit gegaan dat je met Pinacle en Avid ook 2D werk gaat doen en dan zou een videokaart in theorie inderdaad niet gebruikt worden hiervoor.

Adobe After Effects hetzelfde verhaal. Zolang je het houdt bij video's knippen en plakken is een processor sneller. Daar heb ik op mijn computer zonder dedicated videokaart ook totaal geen probleem bij. Pas wanneer ik met effecten, particulars e.d. ga werken, dan wordt het allemaal traag en zou een videokaart het werk een heel stuk beter doen.

Wat je ook kan doen is de videokaart nog niet kopen. Daarna kijken hoe het is en mocht Pinacle inderdaad gaan vervelen en zeuren om een videokaart, kun je altijd die videokaart erbij prikken. Dat is het mooie van een systeem zelf bouwen. Je kan er altijd iets later nog bij prikken en weten dat het past.

• Foritain
  • Niet online
Dat is inderdaad een overweging om het later erbij te doen. Er wordt echter wel flink met verschillende effecten en lagen gespeeld op HD video, dus ik vermoed dat wat jij aangeeft het toch op sommige stukjes wat zal helpen, en voor die 6 tientjes.. tja. Of zou ik er dan juist weer beter aan doen om een game kaart erbij te kopen?

Mocht er later geen comments bij komen denk ik dat ik het handeltje misschien maar gewoon zo aanschaf, en dan hier laat weten of die video kaart nu zin had of niet, en of het nog verschil maakt wanneer ik mn game 7950 er in stop, wordt misschien iemand anders alsnog wijzer van.

In ieder geval bedankt alvast voor de reacties!

Zal hoe dan ook wat foto's en een korte review van de kast maken, zag gisteren dat er nog geen stonden.

[ Voor 7% gewijzigd door Foritain op 08-03-2013 18:36 ]

• Dimens
Nou ja, ik zou de videokaart niet aanschaffen en eerst testen met onboard en daarna met je 7950. Mocht het echt een heel denderend verschil geven, kun je die videokaart later ook nog aanschaffen.
Pagina: 1