Asus P8P67 + I5 2500K , welk geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-02 21:33
Sinds ik besloten heb afstand te doen van mijn Core2 Quad systeem.
Is er nu een Asus P8P67 + I5 2500K onderweg.

Aangezien dit allemaal nieuw is voor mij,
De i-Core moederborden schijnen ook geen North & South -bridge meer te hebben? Klop dit?

En ik heb keuze uit het volgende geheugen.
DDR3:
2200(O.C.)
2133(O.C.)
1866(O.C.)
1600/1333/1066

Wat is aan te raden?
Ik ga mijn Scythe Mugen 3 van mijn q6600 weer monteren.Want die schijnt ook te passen.
En de bedoeling is dan om hem rond de 4ghz te laten draaien.

Alvast bedankt ;)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:18
1600Mhz geheugen is meer dan genoeg voor normaal gebruik. AMD APU's hebben bij dagelijks gebruik profijt van sneller geheugen, bij andere CPU's scheelt het weinig. 2000+ Mhz is meer voor als je memory benchmarks wilt draaien.
Oftewel een setje zoals dit GSkill Sniper F3 geheugen volstaat prima.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Dit bord heeft een P67 noordbrug chipset zoals in de naam verwerkt is, de zuidbrug is voor hdd verbinding (je kan ze makkelijk zien zitten op het bordje). De standaard geheugen bus loopt op 1600MHz dus dat is je minimum. Wil je overklokken wat moet lukken tot ongeveer 2133MHz (maar zeker tot 1866MHz) dan moet je hiervoor sneller geheugen halen, dit kost overigens maar een paar euro extra! Sneller geheugen word als het niet op de juiste snelheid word ingesteld automatisch op 1600MHz gezet voor correcte werking, dus dat levert geen problemen op. Of de Mugen past weet ik niet soms word met een vroege levering geen 1155 clip mee ingepakt maar het kan zijn dat deze hetzelfde is als die van bv s775 of s1366?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2013 21:17 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:11:
Dit bord heeft een P67 noordbrug chipset zoals in de naam verwerkt is, de zuidbrug is voor hdd verbinding (je kan ze makkelijk zien zitten op het bordje). De standaard geheugen bus loopt op 1600MHz dus dat is je minimum.
Nee, voor Sandy Bridge cpu's is de hoogst officieel ondersteunde geheugenklok 1333, pas bij Ivy Bridge is 't 1600 Mhz.

Verwijderd

Nee, voor Sandy Bridge cpu's is de hoogst officieel ondersteunde geheugenklok 1333, pas bij Ivy Bridge is 't 1600 Mhz.
Zou zomaar kunnen maar de Asus site is een rommeltje op het moment (geen specs te vinden) & deze info kwam van deze site : http://www.specsbox.com/4...67-motherboard-specs.html die ook meld dat je tot 2133MHz zou kunnen gaan? Maar een 90% overklok op het geheugen is natuurlijk haast niet mogelijk!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2013 21:20 ]

• Chris96
Ik zat zelf te denken aan corsair vengeance LP DDR-3 1866 ,
De asus site is momenteel idd een rommel want een qvl kan ik niet vinden voor dit moederbord...

We gaan het morgen wel zien of de mugen op 1155 past ,hopelijk wel want ik heb hem pas een maand :)

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02 12:53

ötzi

eclecticus

Chris96 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:31:
Ik zat zelf te denken aan corsair vengeance LP DDR-3 1866 ,
De asus site is momenteel idd een rommel want een qvl kan ik niet vinden voor dit moederbord...

We gaan het morgen wel zien of de mugen op 1155 past ,hopelijk wel want ik heb hem pas een maand :)
Ik zou adviseren toch iets van de qvl uit te zoeken aangezien Asus bordjes nog wel eens kieskeurig willen zijn...

• Chris96
ötzi schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:44:
[...]

Ik zou adviseren toch iets van de qvl uit te zoeken aangezien Asus bordjes nog wel eens kieskeurig willen zijn...
Dank u die lijst zocht ik :)

Verwijderd

Een QVL is meer een lijst met vastgesteld werkend geheugen voor de handigheid van zekerheid. Echter is er op de markt veel meer geschikt geheugen te vinden waar nog geen tests mee gedaan zijn wat prima werkt. Dus vergeet die QVL! En haal een leuk setje 90% kans dat het werkt :)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-03 21:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vroeger had je bij Intel echt een aparte northbridge, bij Sandy en Ivy Bridge zit die in de CPU package.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Chris96
Compizfox schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:01:
Vroeger had je bij Intel echt een aparte northbridge, bij Sandy en Ivy Bridge zit die in de CPU package.
Dat scheelt dan weer, want was gewend dat mijn Northbridge can mijn p5q-e best heet kon worden :)

Sinds er dan geen frontside-bus meer is.
Hoe gaat het in zijn werk?

[ Voor 10% gewijzigd door Chris96 op 07-03-2013 22:30 ]

• Nielson
  • Nu online
Zo ongeveer:

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/content/dam/staging/image/Laura/chipset-block-diagrams/P67_block-diagram_450x408.jpg

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 21:59:
[...]
Een QVL is meer een lijst met vastgesteld werkend geheugen voor de handigheid van zekerheid. Echter is er op de markt veel meer geschikt geheugen te vinden waar nog geen tests mee gedaan zijn wat prima werkt. Dus vergeet die QVL! En haal een leuk setje 90% kans dat het werkt :)
Zeker in het geval van Asusborden zou ik toch iets pakken dat WEL op de QVL staat. Op een of andere manier zijn Asusborden vrij kieskeurig als het aankomt met geheugen.
Als je iets pakt dat niet op de QVL staat, zorg dan in elk geval dat het geheugen voldoet aan de JEDECspecs.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

"wat moet ik kopen?" -vragen horen thuis in Componenten Aankoopadvies.

Move PMG -> CAA

Inhoudelijk eens met Terw_Dan, qua performance is geheugen een pot nat, maar compatibility is een heel relevant punt, waarbij de gevoeligheid van Asus borden de afgelopen 15 jaar steeds blijft verbazen. QVL volgen kost je dus niets maar kan veel ellende schelen.

Geen zin je te beperken tot een QVL? Dan zou ik zeker geen Asus. Sowieso is relevantie moederrbord voor performance veel kleiner sinds geheugencontroller op CPU zit, dus ook daar vlies je niets (plus dat Asus sowieso enkel in marketing uitblinkt, technisch hebben ze nul meerwaarde)

Oslik blyat! Oslik!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Chris96 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:15:
[...]

Dat scheelt dan weer, want was gewend dat mijn Northbridge can mijn p5q-e best heet kon worden :)

Sinds er dan geen frontside-bus meer is.
Hoe gaat het in zijn werk?
Gaat wat precies in z'n werk?

Interne werking? Sinds Sandy Bridge wordt er gebruik gemaakt van een ring bus waarop alles is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/tradeshows/2010/IDF/Day1/dadi/_DSC1786.jpg

• Chris96
Compizfox schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:59:
[...]

Gaat wat precies in z'n werk?

Interne werking? Sinds Sandy Bridge wordt er gebruik gemaakt van een ring bus waarop alles is aangesloten.
[afbeelding]
Dan neem ik aan dat je nu (ring)busklok x multiplier = MHZ processor krijgt?
Als het toch weinig verschil maakt kan ik dus net zogoed voor 1600mhz gaan

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Chris96 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:55:
[...]

Dan neem ik aan dat je nu (ring)busklok x multiplier = MHZ processor krijgt?
Als het toch weinig verschil maakt kan ik dus net zogoed voor 1600mhz gaan
Jup, het is 100MHz * multiplier. Die 100MHz is min of meer vast, heel veel ruimte om die te OCen is er niet.

1600MHz mem is meer dan zat.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Aha, je bedoelt qua clock speeds en overclocking?

Vroeger had je FSB * MP = core speed.

Nu heb je iets wat de base clock (BCLK) heet. Deze kun je in principe niet of nauwelijks overklokken, dus blijft over het algemeen 100 MHz.
Je moet dus puur met de MP werken. Alleen bij de k-series CPUs van Intel is die unlocked.

Ik zou zeggen lees eens een goede tutorial over Sandy Bridge overclocking, dan wordt het wel duidelijk ;) Het is iig een stuk simpeler dan het was met Core 2.

[ Voor 35% gewijzigd door Compizfox op 08-03-2013 17:02 ]

Pagina: 1