Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus N56VS of is UX52VS ook goed genoeg

Pagina: 1
Acties:

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik ben al een aantal weken op zoek naar een laptop voor zakelijk gebruik, en het wordt tijd om knopen door te hakken.

Toen ik begon te zoeken was de Asus U500VZ nog net te krijgen voor zo'n € 1.500,- geloof ik. Dat leek mij de perfecte laptop. Derde generatie i7, GT650m videokaart, 256 GB SSD, full HD IPS scherm en voor mij niet onbelangrijk, een numeriek deel op het toetsenbord.

Ik zal de laptop gebruiken voor hoofdzakelijk office programma's, wat lichte rekenprogrammatuur van Technosoft, maar ook af en toe Autocad en Revit, en Robot Structural Analysis van Autodesk.

De laptop gaat dagelijks mee naar het werk en naar huis, gewicht niet zo heel belangrijk (als het maar onder de 3 kg zit, maar de beperkte ruimte van 21 mm van de Zenbook leken mij wel wat.

In al mijn wijsheid had ik besloten dat de U500VZ goed genoeg was voor mijn gebruik. Helaas niet meer leverbaar (wel nog als buitenlands UX51 model, maar dat durf ik niet aan), en lijkt ook niet meer te komen.

Graag ontvang ik jullie advies over de keuze tussen de volgende twee alternatieven:

De veel geadviseerde Asus N56VZ-S4215H, qua prestaties ruim vergelijkbaar met de U500. Moet nog wel een SSD in ter vervanging van de HDD. En helaas wel wat aan de dikte kant :'(

Of de Asus Zenbook UX52VS-CN021H, lekker dun. Maar de grote vraag: is deze laptop goed genoeg voor mijn doeleinden, en kan de harde schijf van dit apparaat ook vervangen worden door een SSD, of zit er een afwijkende maat harde schijf in?

Alvast bedankt voor de input. :*)

(Sony S15 en Lenovo Y500 zijn ook nog (kleine) opties, dell XPS wil ik liever niet)

[ Voor 5% gewijzigd door DrogeR op 07-03-2013 22:05 ]

Verwijderd

Voor 'simpel' gebruik is menig laptop heden ten dagen al goed genoeg. Wil met wat meer kan dat altijd natuurlijk, het ligt allemaal aan je budget. Deze Zenbook categorie betreft het highend segment waar performance en kwaliteit uitblinken maar ook de prijs hoger zijn dan 'normaal'. Je krijgt er wel veel voor terug zoals een aluminium behuizing en snellere componenten. Al lijkt de N56 sneller te zijn, hier kan onderzoek dan wel een belletje aan de Asus sales department meer duidelijkheid in verschaffen, maar pas op voor verkoop praatjes :)

Verwijderd

Voor standaard gebruik maakt het niet zoveel uit. Als je echter aan zwaardere applicaties/games wilt gaan doen is de dual core Ultralowvoltage processor van de ux52 wel echt een groot nadeel ten opzichte van de n56vz. Ik heb zelf de n56vz-s4035v nog toen deze met win7 verkocht werd met een Samsung 830 ssd erin, en ik vind het echt een goed ding. Hij is niet licht, het scherm is geen IPS-scherm en het touchpad is ook niet geweldig, maar verder is hij het geld zeker waard. De bouwkwaliteit is echt goed, het toetsenbord zit ook mooi, de geluidskwaliteit is ook goed voor een laptop, het scherm, ook al is het geen ips, heeft toch nog best aardige kijkhoeken voor een tn paneel en de helderheid van het scherm is ook prima. Batterijduur is een uur of 4 op wifi. Groot voordeel ten opzichte van de ux52 is dat je er heel gemakkelijk een ssd in zet waarna je de hdd kan verplaatsen naar de dvd slot als je dat wilt.
Het ligt er dus eigenlijk aan wat je nodig hebt. Is een sterke quadcore cpu gewenst voor wellicht was zwaardere applicaties? Dan zou ik de n56 aanraden. Als echter gewicht, portability en een fatsoenlijk scherm met goede kijkhoeken echter hogere prioriteit hebben, dan is de ux52 een betere keuze. Ik weet niet hoe het met deze met een eventuele ssd ter vervanging zit, maar voor zover ik weet doet alleen Sony aan form-factor ssd's en dergelijke, je zou er als het goed is gewoon zelf een ssd in moeten kunnen zetten.

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 23:20:
.......Het ligt er dus eigenlijk aan wat je nodig hebt. Is een sterke quadcore cpu gewenst voor wellicht was zwaardere applicaties? Dan zou ik de n56 aanraden. Als echter gewicht, portability en een fatsoenlijk scherm met goede kijkhoeken echter hogere prioriteit hebben, dan is de ux52 een betere keuze. Ik weet niet hoe het met deze met een eventuele ssd ter vervanging zit, maar voor zover ik weet doet alleen Sony aan form-factor ssd's en dergelijke, je zou er als het goed is gewoon zelf een ssd in moeten kunnen zetten.
Dank voor je reactie. Op de nederlandse Asus website (waar de UX52 volgens mij pas sinds gisteren op staat) wordt bij de meeste laptopspecificaties aangegeven dat de HDD's 2,5' SATA zijn. Deze laatste informatie laten ze bij de UX52 helaas weg, dus ik kan niet inschatten of dit een standaard schijf is en dus vervangbaar door een standaard SSD.
Is het met het vergelijk dual-core en quad core ook niet van belang of de betreffende software überhaupt gebruik maakt van de meerdere cores?