HDD dood (or is it?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:23

Fordox

00101010

Topicstarter
Hallo,

ik heb hier een hardeschijf waar ik data van moet recoveren voor een collega van mij. helaas gaat dit niet zo makkelijk als verwacht.

het betreft een: Seagate ST3500620AS (al een jaartje of 5 dood dus zijn gloriedagen zijn al voorbij), 500 gb, 7200 RPM. hij heeft 5 jaar zijn dienst gedaan in een hp slimline met een AM2 socket moederbord (phenom x3)

het probleem: als de pc opstart, duurt deze er zeer lang over om de hdd te zoeken (bij mijn eigen pc). na een halve minuut vind ie het wel goed geweest met detecten, en gaat gewoon door alsof er geen hdd aan hangt. in de origineele pc, krijg je de leuke melding van: please insert boot disk blablabla.
diskmanager van windows vind niks, onderstaande dingen hebben niet geholpen, er zijn geen rare geluidjes (zowel wanneer deze actief is en wanneer ik er zacht op tik/schud. ik hoor ook geen bewegingen van de schrijfarm, wat wel hoort. deze zit niet vast, want met het schudden hoor ik hem wel "veren" zoals ik dat hoor bij mijn werkende hardeschijven). hij spint ook mooi op (en geeft een beetje het geluid als een zachte ventilator).
het lijkt dus net alsof de computer weet dat er iets aan hangt en er iets naar toe stuurt, maar de hdd stuurt niks terug.

wat ik heb geprobeerd:
* satakabel vervangen (waarvan ik weet dat ie werkt)
* andere computer (waarvan ik weet dat de sata het 100% doet, voor de veiligheid ook geprobeerd op ide modus)
* recovery software laten lopen (pc inspector)
* bios (computer) gecheckt voor detectie (nothing found)
* seagates eigen software laten lopen (seatools)
* pcb gecheckt (geen fouten, brandpunten, krassen of nieuwe solderingen gevonden)
* verticaal gedraaid
* zachtjes erop getikt en zachtjes mee geschud (ook wanneer hij draait)

wat ik nog niet geprobeerd heb:
* de vriezertruuk (maar dat lijkt mij hem niet worden, gezien de hdd niet warm word)
* in een externe behuizing te stoppen (dat denk ik niet uit mag maken gezien hij met voeding en satakabel aan mijn moederbord hing)
* bootable software gebruikt (zoals linux en hirens, dit schat ik ook van weinig waarde omdat de fouten al optreden in de bios)
* laten vallen (volgens sommige sites werkt dat, maar ik hang er weinig waarde aan gezien de schijf netjes opspint)

Ik ben geneigd om hem dood te verklaren tenzij iemand nog een geniaal idee heeft. suicide acties (zoals de vriezer en laten vallen) kan wel geprobeerd worden, maar word niet geprefereerd.
als hij dood is, is ie dood en moet ik mijn collega maar teleurstellen dat hij zijn data mist.
het is de schijf niet waard (in kosten) om hem op te sturen voor reparatie of een 'expert' er naar te laten kijken.

dus, anyone? :)

edit, ik heb gevonden dat het een bekend probleem is: de BSY. ik heb een link gevonden: http://www.msfn.org/board...-for-seagate-720011-hdds/
nu maar hopen dat ik op mijn stage een rs232 to ttl adapter kan vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 07-03-2013 20:39 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Als een schijf niet goed meer werkt is hij per definitie dood :) Als er nog data opstaat en hij af en toe wel thuis geeft kan je nog met (geavanceerde) recovery software aan de gang. Dit is dus niet altijd een Ja / Nee vraag maar hoeveel data kan je redden en hoe doe je dat. Wil je dat weten zal je moeten zoeken op het forum want verder als standaard recovery software komen de meeste niet en laten ze voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
het programma 'pc inspector' werkt (volgens hun site) door alleen de bios van de hdd op te vragen. maar deze blijkt dus corrupt te zijn.

gezien de gedetailleerde uitleg van het probleem in de link die ik heb meegeleverd, lijkt het heel erg daarop. ik kijk eerst of ik de benodigde spulletjes heb om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
bump, helaas heeft de 'hack' niet veel opgelost (waarvan ik nog wel foto's van heb, ik gooi ze er zsm hier neer). nu beweegt de schrijfarm wel weer, maar nu maakt hij een vreemd schavend geluid dat niet goed is denk ik.
hij word niet herkent door de bios en hij boot ook nog steeds niet. dus ik ga hem eens proberen op zijn zijkanten en zachtjes tikken. als dat niet werkt, schroef ik hem los om te zien wat de schade is.

dan pas verklaar ik hem dood.