Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi aanleggen op camping

Pagina: 1
Acties:

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11 19:54
Leden,

Ik heb van mijn buurman de vraag gekregen om WiFi aan te leggen voor zijn fietsers-wandel-camping.
Nu ben ik aan het rondkijken maar zou ik graag wat ervaringen en tips m.b.t. het aanschaffen van producten die ik nodig heb in deze situatie.

Ik zat te denken om dit op te zetten middels een accespoint te plaatsen in de buurt van de camping-voorzieningen. (droge ruimte en dichtbij het campingterrein)

De situatie is als volgt:
De modem/router bevindt zich in de woning van mijn buurman.
De woning ligt circa 25 meter van de schuur waar ook de camping-voorzieningen zijn (douche e.d.).
Aansluitend aan de schuur bevindt zich het camping terrein van circa 40m X 40m.

Een kabel trekken(graven) is de meest vervelende/lastige optie naar de schuur.

Beveiliging:
Wat betreft de beveiliging is het prettig als de gasten d.m.v. een code verbinding kunnen maken.
De mensen in de directe omgeving, zoals omwonenden, hierdoor niet de mogelijkheid te geven om verbinding te maken.
Wat is hiervoor de beste manier, als je niet wilt werken met een ticketprinter (gezien dit ver boven het budget ligt)?

Budget:
Het moet geen honderden euro's gaan kosten, dat moet wel mogelijk zijn dacht ik toch?

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken :)

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Hey tof! Er zijn al vaker dit soort vragen gesteld op dit forum.

Zelf ben ik nogal fan van Mikrotik oplossingen, want deze zijn betaalbaar en beheerbaar. Ook kun je met ticketing werken ( indien goed ingeregeld ) en kun je gave truukjes uithalen met queue-ing en firewalling.

Met een SXT Set van mikrotik kun je heel eenvoudig een afstand overbruggen als je een vrije zichtlijn hebt. Vervolgens heb je diverse andere mikrotiks met bijpassende (sector) antenne's om het gehele terrein te bedekken.

Verwijderd

Het moet geen honderden euro's gaan kosten, dat moet wel mogelijk zijn dacht ik toch?
Een degelijke wifi dekking op een camping MET gecontroleerde toegang gaat wel enkele honderden euro's kosten.
Als het een no-budget project is: Niet aan beginnen.

• Novadecasa
Miepermans schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:47:
Hey tof! Er zijn al vaker dit soort vragen gesteld op dit forum.

Zelf ben ik nogal fan van Mikrotik oplossingen, want deze zijn betaalbaar en beheerbaar. Ook kun je met ticketing werken ( indien goed ingeregeld ) en kun je gave truukjes uithalen met queue-ing en firewalling.

Met een SXT Set van mikrotik kun je heel eenvoudig een afstand overbruggen als je een vrije zichtlijn hebt. Vervolgens heb je diverse andere mikrotiks met bijpassende (sector) antenne's om het gehele terrein te bedekken.
Klinkt interessant, eens zoeken naar de mogelijkheden. Ben niet bekend met Mikrotik en het opzetten van een netwerk als deze is ook niet voor mij.
Verwijderd schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:47:
[...]

Een degelijke wifi dekking op een camping MET gecontroleerde toegang gaat wel enkele honderden euro's kosten.
Als het een no-budget project is: Niet aan beginnen.
Voor je beeldvorming, het is meer een kampeerplaats dan een camping. Om de grootte en professionaliteit aan te geven. ;)
Er zijn toch ook mogelijkheden om een wachtwoord in te stellen met een tijdslimiet of evt. middels het inloggen op bijv. het accespoint zelf eens in de zoveel tijd het wachtwoord aan te passen als het niet anders is ;)

Is het overigens een mogelijkheid om met behulp van een range extender zoiets te bereiken?
En evt. deze aan te sluiten middels een kabel vanuit een netwerk-over-stroom adapter. Die ik er naast in het stopcontact prik?

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
40x40 mtr kom op zeg dat is geen omvang om bang van te worden.

Ga voor een AP (geen router dus en ook geen router en daar de dhcp van uit zetten) en neem hierin een AP voor buiten opstelling, zet hier een goede omni antenne op en monteer deze op de schuur waarbij de antenne net boven de rand/nok uitgaat. (antenne altijd vrij van obstakels houden)

Je moet wel een kabel trekken wil je gewoon goed data verkeer hebben vanaf dat punt. Een bridge die dat alsnog draadloos zou oppakken zal de performance van je netwerk onderuitgooien en kwa kosten ook erg duur gaan worden.

Ap een goeie 100/150 euro met antenne zeg een 80 euro en een coax kabel van een meter.
Daarnaast dan nog een utp kabel.

Stel wel de AP in op 54G en ga niet voor die op de doos staande 300Mbit instellingen omdat het A: overkil is voor het gebruik. en B: 54G een veel stabieler signaal geeft op wat grotere afstand. en C: stel altijd een vast kanaal in en laat niet de Ap een kanaal automatisch kiezen dit geeft altijd trubs uiteindelijk.

Kijk eens op de wlan-shop.nl staan voorbeelden zat om een goed idee te geven. Zelf heb ik met Tranzeo 5GHz gewerkt is wat duurder maar wel erg stabiel, die hebben nu een nieuw model op 2.4GHz wat ik zelf ook nog weer wil plaatsen, heeft een interne antenne (richt) en een externe aansluiting wat je kan omschakelen. Leuk spul wat je kan ophangen en klaar voor lange tijd, en niet iets wat je regelmatig moet resetten en dergelijk. Type Tranzeo TX2-8 die ik heb uitgezocht om zijn specs wat je bij de meeste niet echt te lezen krijgt.

http://www.wlan-shop.nl/p...-150mbps-26dbm_ex2-8.html

• Noxious Inc.
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 11:50

Noxious Inc.

Ik doe iets met computers...

Je kunt meerdere oplossingen bedenken voor wat betreft de opzet van je Wi-Fi network op je camping. Ikzelf heb meerdere campings ondersteund met EnGenius producten, waarop ik support geef.

Op onze website staan een aantal business cases waar je informatie uit kan putten.
http://www.engenius-europe.net/index.php/businesscases

Je kunt een point-to-point verbinding maken met verschillende apparatuur, waarbij je met een goede AP de 40x40 goed kan overbruggen.

iPhone 15 Pro | MacBook Pro 14" M3Pro | macOS | Linux (Ubuntu) | Windows (95, 98, 2000, XP, 7, 8.1, 10, 11) | Server (2012, 2016, 2019, 2022) | VMWare ESXi (6.x, 7.x) | Proxmox (8.x.x)

• Novadecasa
Als ik dit zo lees zijn er enkele opties.
Voor de beeldvorming heb ik ze even snel weergegeven in een tekening.

Beschrijving:
Zachtrood : De woning met daarin de modem/router.
Rose: De schuur met de kampeerplaats-voorzieningen.
Groen: Het te bereiken gebied.

De apparatuur:

Wit: De modem/router in de woning
Zwart: Aan te leggen (UTP) kabel
Rood: AccesPoint/ Point-to-Point module/ WiFi Repeater

Situaitie 1:
Een accespoint aansluiten dmv een aan te leggen kabel in de schuur.
Benodigde apparatuur: accespoint?
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/5451_tn.jpg

Situatie 2:
D.m.v. Point-to-Point modules te plaatsen, naast de modem/router en in de schuur. Op deze manier een draadloze verbinding opzetten naar de schuur.
Benodigde apparatuur: 2 point to point modules. Moet ik bij de laatste ook module ook nog een accespoint plaatsen?
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/8402_tn.jpg

Situatie 3:
Een wifi extender of iets als in onderstaand link in of aan de woning plaatsen en aansluiten met een kabel op de modem/router. (een wifi extender zou ook zonder kabel kunnen met alleen netspanning?!)
Benodigde apparatuur: wifi extender of accespoint?
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/7563_tn.jpg

Kan ik ook zoiets als dit gebruiken? Als ik dit aan de buitenkant van de woning monteer, met een kabel op de modem/router, zou ik er dan niet meteen zijn of sla ik nu de plank volledig mis? 8)7
http://www.wlan-shop.nl/p...bridge-5ghz_sxt-5hnd.html

• Noxious Inc.

Noxious Inc.

Even wat vragen/opmerkingen met betrekking tot je situaties;

Situatie 1; hoeveel meter UTP zou je dan aan moeten leggen?

Situatie 2; gaat je kosten opdrijven omdat je dan sowieso al met 2/3 devices moet gaan werken. Je kan inderdaad een Access Point eraan toevoegen, maar je kan ook met een WDS AP 'Bridge' gaan werken.
Dat wil zeggen dat je bijde Point2Point apparaten in WDS AP modus zet met een WDS backhaul.

Situatie 3; als je met een repeater wil gaan werken moet je rekening houden met het feit dat je met 50% van je verbinding gaat doorzenden.

[ Voor 23% gewijzigd door Noxious Inc. op 08-03-2013 13:30 ]

iPhone 15 Pro | MacBook Pro 14" M3Pro | macOS | Linux (Ubuntu) | Windows (95, 98, 2000, XP, 7, 8.1, 10, 11) | Server (2012, 2016, 2019, 2022) | VMWare ESXi (6.x, 7.x) | Proxmox (8.x.x)

• Novadecasa
Bedankt voor je reactie :)
Noxious Inc. schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 13:24:
Even wat vragen/opmerkingen met betrekking tot je situaties;

Situatie 1; hoeveel meter UTP zou je dan aan moeten leggen?
30/40 meter ongeveer
Situatie 2; gaat je kosten opdrijven omdat je dan sowieso al met 2/3 devices moet gaan werken. Je kan inderdaad een Access Point eraan toevoegen, maar je kan ook met een WDS AP 'Bridge' gaan werken.
Dat wil zeggen dat je bijde Point2Point apparaten in WDS AP modus zet met een WDS backhaul.
Kosten technisch dus niet echt verstandig.
Situatie 3; als je met een repeater wil gaan werken moet je rekening houden met het feit dat je met 50% van je verbinding gaat doorzenden.
Als ik ze voorstel om hun internetverbinding te upgraden, waar zij zelf dus voordeel van hebben, en dan een kwaliteits wifi repeater gebruik dan hebben de gasten toch een redelijke verbinding. Het hoeft niet extreem snel te zijn maar wel voldoende voor normaal gebruik zegmaar ;)
Er komen vooral fietsers/wandelaars etc, om een beeld te geven van de doelgroep en het gebruik van het internet :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Ik zou altijd voor optie 1 gaan, dat geeft veruit de stabielste en snelste verbinding. Wel zou ik de UTP-kabel in een slagvaste PVC-leiding leggen (60 cm diep) en alvast wat geld reserveren voor het vervangen van de apparaten bij blikseminslag (dat is goedkoper dan op glas koppelen :) ).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Noxious Inc.

Noxious Inc.

Ik zou in dit geval, wat Paul ook zegt, voor optie 1 gaan. Daarmee zal de meest stabiele verbinding gerealiseerd worden.

In het geval van onze EnGenius producten hebben we wel een aantal opties waarmee je dan uit de voeten kan, wel gelet de ENH202EXT serie bijvoorbeeld. Hierbij heb je dan nog wel een externe Omni antenne bij nodig. Let er ook op dat als je een Outdoor AP gaat gebruiken, je de kabels met zelf vulkaniserende tape inwikkeld.

• Novadecasa
Het klinkt misschien raar maar situatie 1 is het meest lastig om te realiseren.
Kan ik de module niet gebruiken die ik hierboven aangaf in de link? (deze: http://www.wlan-shop.nl/p...bridge-5ghz_sxt-5hnd.html )

En is het geen optie om zoals situatie 3 m.b.v. een accespoint, bedraad aangesloten op de modem router, net voor het raam of een outdoor versie te gebruiken? Dat moet toch wel mogelijk zijn?

• Paul
Het _kan_ wel, maar in plaats van 1 wireless link heb je er dan 2, wat voor een aantal problemen kan zorgen:
- Wifi is minder stabiel dan bedraad. Wat ook de oorzaak is, als je storing in je verbinding hebt wordt deze 2x zo erg
- Je halveert de snelheid die je gaat halen
- Hoe meer verkeer er door de lucht gaat hoe meer last het van elkaar heeft. En aangezien je de hoeveelheid verkeer verdubbelt interfereer je met jezelf.

Het appartementencomplex bij een vriend van me had een stuk of 30 SSID's in de woonkamer maar de verbinding was behoorlijk stabiel. Totdat de bovenbuurman ging verhuizen en de nieuwe bewoner met zijn laptop draadloos ging torrenten of nieuwsgroepen ging gebruiken; ineens ging het van 30x zo goed als geen verkeer naar 29x zo goed als geen verkeer en 1x heel veel verkeer. Het gevolg was wel dat alle 29 verbindingen heel erg onstabiel werden...

Kabel trekken is altijd lastiger dan geen kabel trekken, maar als je er eenmaal mee bezig gaat is mijn ervaring dat het iedere keer toch weer meevalt en je er daarna jarenlang geen omkijken meer aan hebt.

Ok, de bundel die je linkt is 5 GHz, als je dan op 2.4 GHz je camping bedient dan speelt het halveren en interfereren minder / niet. Bedenk wel dat die set 200 euro kost (en dan heb je nog geen AP voor op de camping zelf), dat strookt niet helemaal met het "Het moet geen honderden euro's gaan kosten" :)

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 08-03-2013 15:24 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Novadecasa
Paul schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 15:12:
Het _kan_ wel, maar in plaats van 1 wireless link heb je er dan 2, wat voor een aantal problemen kan zorgen:
- Wifi is minder stabiel dan bedraad. Wat ook de oorzaak is, als je storing in je verbinding hebt wordt deze 2x zo erg
- Hoe meer verkeer er door de lucht gaat hoe meer last het van elkaar heeft. En aangezien je de hoeveelheid verkeer verdubbelt interfereer je met jezelf.

Het appartementencomplex bij een vriend van me had een stuk of 30 SSID's in de woonkamer maar de verbinding was behoorlijk stabiel. Totdat de bovenbuurman ging verhuizen en de nieuwe bewoner met zijn laptop draadloos ging torrenten of nieuwsgroepen ging gebruiken; ineens ging het van 30x zo goed als geen verkeer naar 29x zo goed als geen verkeer en 1x heel veel verkeer. Het gevolg was wel dat alle 29 verbindingen heel erg onstabiel werden...
Ik begrijp je punt, maar zoveel SSID's zijn hier niet. En je kan dan toch evt een ander kaneel kiezen om storingen te verminderen...?

Kabel trekken is altijd lastiger dan geen kabel trekken, maar als je er eenmaal mee bezig gaat is mijn ervaring dat het iedere keer toch weer meevalt en je er daarna jarenlang geen omkijken meer aan hebt.

Ok, de bundel die je linkt is 5 GHz, als je dan op 2.4 GHz je camping bedient dan speelt het halveren en interfereren minder / niet. Bedenk wel dat die set 200 euro kost (en dan heb je nog geen AP voor op de camping zelf), dat strookt niet helemaal met het "Het moet geen honderden euro's gaan kosten" :)
Uhh deze kost 100,- en meer dan een UTP kabel leggen zou ik toch niet nodig hebben....of begrijp ik het dan niet goed? http://www.wlan-shop.nl/p...bridge-5ghz_sxt-5hnd.html

Als je het hebt over dat ik een set aandraag van 200,- dan draag ik indd geen goed idee aan haha ;)

Zoiets plaatsen buiten onder het afdak van de woning, dus met een UTP kabel naar de router/modem.
Dan ben je met 1 module toch ook klaar?:
http://www.wifishop.nl/en...sspoint-11b-g-n/pid=27179

[ Voor 3% gewijzigd door Novadecasa op 08-03-2013 15:42 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Paul schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 15:12:

Misschien een domme vraag, maar hoe weet je dat het kwam doordat de buurman te veel verkeer veroorzaakte. Kon je dat somehow meten, of was het meer een vermoeden?

🌞🍃

• Paul
Omdat het probleem niet speelde als die buurman niet thuis was, en we zijn (ja sorry, ik weet dat we hier op GoT zitten en dat dat dus eigenlijk not done is :+ ) bij hem langs geweest en we hebben het getest :)
Novadecasa schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 15:40:
Als je het hebt over dat ik een set aandraag van 200,- dan draag ik indd geen goed idee aan haha ;)
Voor die 100 euro heb je er één, om een bridge op te zetten heb je er 2 nodig :) En dan heb je nog geen access point voor de gebruikers.
Zoiets plaatsen buiten onder het afdak van de woning, dus met een UTP kabel naar de router/modem. Dan ben je met 1 module toch ook klaar?
Dat is situatie 3, met een access point dat je bedraad aansluit op de router :)

Als je daarmee voldoende dekking hebt is dat de goedkoopste oplossing :)

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 08-03-2013 16:13 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Novadecasa
Paul schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 16:12:
Omdat het probleem niet speelde als die buurman niet thuis was, en we zijn (ja sorry, ik weet dat we hier op GoT zitten en dat dat dus eigenlijk not done is :+ ) bij hem langs geweest en we hebben het getest :)

[...]
Voor die 100 euro heb je er één, om een bridge op te zetten heb je er 2 nodig :) En dan heb je nog geen access point voor de gebruikers.
[...]
Dat is situatie 3, met een access point dat je bedraad aansluit op de router :)

Als je daarmee voldoende dekking hebt is dat de goedkoopste oplossing :)
Zijn daar nog betere alternatieven voor, waar moet ik op letten?
Hoe kan ik zien hoeveel bereik een AP zou moeten geven?

• Novadecasa
Nog meer tips hier ? :)

• Paul
Bereik hangt van 2 zaken af: zender en ontvanger. Omdat je geen invloed hebt op de gasten kun je alleen spelen met het apparaat dat je zelf ophangt.

Een 120 graden paneelantenne kan flink ver kopen, maar als je laptop of telefoon niet sterk genoeg terugzendt dan moeten er toch meer AP's komen.

Ik zou zeggen: Sleep je eigen routertje / AP mee daarheen en ga testen? Storing doordat er (te) veel gebruik wordt gemaakt los je alleen op door meer radio's te plaatsen maar het lijkt me dat je daar op de camping niet heel snel tegenaan gaat lopen, ik denk eerder dat het bereik de limiterende factor gaat zijn, en met 40x40 zelfs dat maar amper. Al staat de antenne van optie 1 natuurlijk wel veel beter geplaatst dan optie 3...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Omdat je hem aan het netwerk van die buurman hangt, zorg dat je zijn privé verkeer los houd van het "Camping-verkeer".

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:07
In hoe verre speelt interferentie van andere AP's hier een rol?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
xzaz schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:01:
In hoe verre speelt interferentie van andere AP's hier een rol?
Niet joh, daar zou ik me niet druk om maken op een camping.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:07
DennusB schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:02:
[...]

Niet joh, daar zou ik me niet druk om maken op een camping.
My Point, dan zie ik het hele probleem eerlijk gezegd niet, zet gewoon in het midden van camping een doe-het-zelf huisje in elkaar, CAT6 er naar toe met een standaard AP, andere subnet dan prive, de vorige tips volgen over diepte van kabel en klaar is kees niet?

Hell, desnoods zet je hem bij het raam, bereik is het probleem niet? Lopen er niet al stroomkabels naar toe?

[ Voor 10% gewijzigd door xzaz op 11-03-2013 12:14 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

Zo te zien gaan de gasten dus allemaal op de prive-verbinding van de eigenaar zitten. Beseft hij dat hij verantwoordelijk is voor eventuele illegale praktijken die zijn gasten op de verbinding ontplooien?

Om dit te scheiden zou ik wellicht toch een aparte internetverbinding met eigen IP regelen, en hier een simpele wifi router aan hangen. Voor dat kleine terrein met (op een camping over het algemeen) vrij zicht, moet een enkele goede wifi router voldoen. Verder gewoon periodiek de security code wijzigen zodat omwonenden geen gebruik van de verbinding zullen maken.

Groetjes, FaceDown.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-11 09:15
FaceDown schreef op maandag 11 maart 2013 @ 12:17:
Zo te zien gaan de gasten dus allemaal op de prive-verbinding van de eigenaar zitten. Beseft hij dat hij verantwoordelijk is voor eventuele illegale praktijken die zijn gasten op de verbinding ontplooien?

Om dit te scheiden zou ik wellicht toch een aparte internetverbinding met eigen IP regelen, en hier een simpele wifi router aan hangen. Voor dat kleine terrein met (op een camping over het algemeen) vrij zicht, moet een enkele goede wifi router voldoen. Verder gewoon periodiek de security code wijzigen zodat omwonenden geen gebruik van de verbinding zullen maken.
Het eerste gedeelte is niet helemaal waar. Kijk maar eens op het blok van Arnoud Engelfriet. Daarin staat:
Een ander punt van zorg is aansprakelijkheid. Die leden, klanten of bezoekers gaan wellicht gekke dingen uithalen, en dan komt de politie (of stichting Brein of andere procedeergrage figuren) natuurlijk in eerste instantie bij de organisatie uit. Gelukkig is daar een wettelijke regeling voor: wie slechts passief toegang tot internet biedt, en niet gaat filteren of redactioneel selecteren wat mensen wel of niet mogen doen, is niet aansprakelijk voor dat geïnternet.
en
Daarbij geldt overigens niet dat je verplicht bent om te weten wie je gebruikers zijn of wat ze doen. Je hoeft dus niet te loggen of identificatie te vragen van mensen die je netwerk op willen. Het kan wel verstandig zijn, al was het maar omdat het afschrikt of je de mogelijkheid biedt om mensen gericht af te sluiten omdat ze de dienst misbruiken.
Een dergelijke oplossing zoals jij zoekt heb ik eens gerealiseerd met een Engenius ENH200EXT met aparte antenne voor nog beter signaal.

WLAN Shop heeft hiervoor een bundel: De ENH200EXT CampHotSpot. Alleen heb ik destijds een 5 meter lange coaxkabel gebruikt om de antenne hoger weg te kunnen hangen.

Deze wordt aangestuurd door een Draytek 2920 router (zonder de WiFi optie). En deze is weer aangesloten op een 120Mbit voorziening van Ziggo.

Ik heb een hele tijd naar het gebruik van de internet verbinding gekeken, maar op een piekmoment zie je dat de 120Mbit verbinding voor max 40% wordt gebruikt.

Wel heeft de uitbater van de camping een stukje in zijn algemene voorwaarden opgenomen dat hij een WiFi voorziening aanbiedt, maar dat hierop geen garanties worden gegeven. Dat is wellicht ook iets wat meegenomen kan worden ;)

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 18:00
En je buurman heeft geïnformeerd of hij zijn huis tuin keuken verbinding niet zomaar commercieel mag uitbuiten op zijn camping? (en ja ook gratis toegang geven is commercieel uitbuiten). Een aparte iets duurdere verbinding is waarschijnlijk benodigd om dit legaal en veilig te kunnen doen.

EDIT: WOW, thread killer..

[ Voor 42% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 11-03-2013 23:11 ]

• Novadecasa
Nee zover zal het allemaal niet gaan. Het is maar een kampeerplaats mensen.
Ik moet iets zien te verzinnen om te zorgen dat zijn prive verbinding geen problemen zal ondervinden d.m.v. een beveiliging ofzo om 'problemen en rare dingen' te voorkomen. Ik stel wel voor dat ze een snellere verbinding nemen om daar geen problemen mee te krijgen en gevolgen van meerdere gebruikers te voorkomen.

• Novadecasa
Heeft iemand nog aanvullingen/tips?
Ik wil morgen een goede set proberen samen te stellen/zoeken online

• neonite
  • Laatst online: 13-11 12:01
Voor een dekkend WiFi netwerk zou ik in ieder geval voor optie 1 gaan en de ENH-200EXT bundel van Wlanshop nemen, welke ook door nextware werd aangeraden. Om grip te houden op het netwerk raad ik de 2920 aan van Draytek, welke in staat is om het gasten netwerk te scheiden van het privé netwerk en waarmee een web content filter kan worden ingesteld.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 13:36
Beste,

Onlangs heb ik ook een Wifi situatie gecreëerd op een camping.
Hierbij gebruikte ik 4x een Engenius ENH-500 om 2 point 2 point verbindingen te realiseren.
Vanaf de receptie (2x enh-500) naar 2 plekken op de camping halverwege (beide plekken een enh-500)

vervolgens met 7 ENH-200 EXT + canopii antenne

dit hangt tevens achter 2 DSL ;lijnen die beide zijn aangesloten op een draytek 2920
Het Pfsense firewall zorgt voor het uitdelen van dhcp etc en voor het inloggen van gebruikers

Verwijderd

Als je prive en camping netwerk wil scheiden, plaats dan een appliance die een Captive Portal aanbiedt.

• Novadecasa
Met een outdoor Acces Point (waterdicht) hoop ik een prima verbinding tegen een relatief lage investering te kunnen realiseren. Nu zie ik dat de prijzen nogal uit een lopen online, mijn oog viel op onderstaande Acces Point.
Het terrein is tot circa 50 m weg van de woning, het liefst zou ik het Acces Point bevestigen aan de buitenkant van de woning. Dat is de eenvoudigste manier i.v.m. het trekken van (internet)kabels en netspanning.

Denken jullie dat dit een goede oplossing is of zie ik iets over het hoofd?

https://www.routershop.nl...station-loco-m5/pid=38806

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:53

P_Tingen

omdat het KAN

Novadecasa schreef op vrijdag 5 april 2013 @ 23:37:
Heeft iemand nog aanvullingen/tips?
Ik wil morgen een goede set proberen samen te stellen/zoeken online
Je gaat me toch hoop ik niet vertellen dat je ruim 4 jaar aan het nadenken geweest ben? :+

... en gaat over tot de orde van de dag

• Novadecasa
P_Tingen schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:59:
[...]

Je gaat me toch hoop ik niet vertellen dat je ruim 4 jaar aan het nadenken geweest ben? :+
Sterker nog, ik heb ondertussen zelfs niets anders gedaan :+

Vanwege omstandigheden is m'n buurman er niet eerder aan toegekomen, momenteel heb ik er zelf ook de tijd voor dus vandaar dat ik het binnenkort wil realiseren voor hem. ;)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Die Nanostation Loco M5 is 5Ghz only. Dan is een UniFi AP AC Mesh handiger.
Als je een captive portal erbij wilt zou een Ubiquiti Cloud Key handig kunnen zijn.

Ook een aanrader is een Ubiquiti ER-X als router/traffic-shaper te gebruiken (m.b.v. smart queue QoS) zodat niet 1 gast de hele verbinding kan dicht laten slibben.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:58
Heb je ook actuele foto's van het gebied? Zodat we je een passend advies kunnen geven...

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Als je Engels goed is raad ik je aan om eens een filmpje van Crosstalk Solutions te kijken(YouTube). Is over het algemeen goed te volgen.

YouTube: UniFi Guest Network with Captive Portal
(Indien link niet mag kun je ook zoeken op UniFi captive portal).

Met betrekking tot AP's zou ik gaan voor UniFi Mesh(bekabeld of met een Nanostation verbonden) en buiten hangen. Deze is weersbestendig. Binnen Kun je dan de standaard UniFi lijn toe passen.

• Novadecasa
Hierbij een indicatie van het terrein, een printscreen van maps. Het rode gedeelte is het camping-en-tuin-terrein, het blauw gemarkeerde is de woning.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vwxyg90nzcbby.png

Denk ik dan zo eenvoudig door het misschien te kunnen realiseren door het plaatsen van een waterdicht Acces Point aan de buitenkant van de woning die ik aansluit op de router d.m.v. een internet kabel? 8)7

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:57
De ideale plek lijkt mij die schuur (toiletgebouw ?) aan de rechterkant. Maar ik weet niet wat daar voor voorzieningen/mantelbuizen heen lopen. Er staat geen schaal bij, maar bij 40X40 meter haal je dit ook wel vanuit het woonhuis.

Even een andere vraag: Wil je buurman dit nu nog wel ? Dutch Filmworks heeft vandaag aangekondigd op te gaan treden tegen uploaders. Door de eigenaar van de internetaansluiting aansprakelijk te stellen. En als dat een succes wordt, zullen andere filmaanbieders wel volgen. Heel zuur als hij gratis internet aanbiedt, maar over een paar maanden opeens een brief van een advocatenkantoor krijgt met een schikkingsvoorstel van een paar honderd euro en hij niet weet welke gast er voor verantwoordelijk was.

Mijn advies op dit moment: Het kampeerseizoen is bijna afgelopen. En gezien je project al een paar jaar in de ijskast stond, is het blijkbaar ook niet dringend.Dus laat het nog even lekker tot volgend kampeerseizoen rusten, en wacht even af wat de rechtspraak gaat zeggen over copyrightzaken, en beslis aan de hand daarvan of je het wel of niet doet, of uitbesteedt..

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Novadecasa
Oekiejoekie schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 23:36:
De ideale plek lijkt mij die schuur (toiletgebouw ?) aan de rechterkant. Maar ik weet niet wat daar voor voorzieningen/mantelbuizen heen lopen. Er staat geen schaal bij, maar bij 40X40 meter haal je dit ook wel vanuit het woonhuis.

Even een andere vraag: Wil je buurman dit nu nog wel ? Dutch Filmworks heeft vandaag aangekondigd op te gaan treden tegen uploaders. Door de eigenaar van de internetaansluiting aansprakelijk te stellen. En als dat een succes wordt, zullen andere filmaanbieders wel volgen. Heel zuur als hij gratis internet aanbiedt, maar over een paar maanden opeens een brief van een advocatenkantoor krijgt met een schikkingsvoorstel van een paar honderd euro en hij niet weet welke gast er voor verantwoordelijk was.

Mijn advies op dit moment: Het kampeerseizoen is bijna afgelopen. En gezien je project al een paar jaar in de ijskast stond, is het blijkbaar ook niet dringend.Dus laat het nog even lekker tot volgend kampeerseizoen rusten, en wacht even af wat de rechtspraak gaat zeggen over copyrightzaken, en beslis aan de hand daarvan of je het wel of niet doet, of uitbesteedt..
Klopt, dat is een schuur met daarin douche/toilet e.d. Daar is ook een stroomvoorziening en desnoods kan er en kabel getrokken of gelegd worden naar dit gebouwtje.

Ja ik denk dat het niet zo'n vaart loopt want het is puur alleen voor mensen die op fiets vakantie zijn of wandel vakantie. Een publiek dat alleen een telefoon of een tablet mee heeft over het algemeen en vooral het oudere publiek. ;) Daarnaast heeft hij een internetprovider met een soort familiefilter.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 12:52
Ik zou sowieso zo ver mogelijk proberen te komen met kabel, dus naar dat schuurtje. Als je daar een of twee Unifi outdoor kastjes ophangt met PoE gevoed (geen adapter die je buiten hebt hangen) en dat via een switch/router managed, heb je zo internet.

Zorg dat je QoS goed instelt en ook de bandbreedte limiteert per gebruiker. Als je met 20 man tegelijk op tablets en telefoons aan de gang gaat en 1 iemand gaat met de laptop zitten downloaden, word alles traag.

Een portal met toegangscodes geeft je wat meer controle, maar is voor zo'n situatie misschien helemaal niet nodig.

• dion_b
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oekiejoekie schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 23:36:
[...]

FUD.

De uitspraak waar Engelfriet in link 4 jaar terug naar verwees staat nog steeds. Tot nader orde is dit zoveelste gevalletje van poging tot intimidatie doir juridisch taalgebruik, meer niet.

Dat wil niet zeggen dat het oncerstandig is om hier een dedicated lijn voor te nemen. Als de buren nog steeds een consumentenlijn hebben overtreden ze hiermee de gebruikersvoorwaarden van hun provider. En los daarvan, je wilt voor een dienst die van belang is voor je bedrijfsvoering simpelweg niet afhankelijk zijn van gunst van derden. Zorg voor een bescheuden kleinzakelijke verbinding op naam van de camping. Als daarvoor toegang nodig is bij de buren, leg de wederzijdse rechten en verplichtingen contractueel vast.
Wacht niet tot volgend seizoen, maar gebruik de downtime om alles goed op orde te krijgen voordat de eerste gasten van 2018 komen.
Novadecasa schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 22:48:
[...]

Klopt, dat is een schuur met daarin douche/toilet e.d. Daar is ook een stroomvoorziening en desnoods kan er en kabel getrokken of gelegd worden naar dit gebouwtje.

Ja ik denk dat het niet zo'n vaart loopt want het is puur alleen voor mensen die op fiets vakantie zijn of wandel vakantie. Een publiek dat alleen een telefoon of een tablet mee heeft over het algemeen en vooral het oudere publiek. ;) Daarnaast heeft hij een internetprovider met een soort familiefilter.
Solcon :N

Onderschat gebruik niet - ook ouderen weten tegenwoordig prima Netflix, Uitzendinggemist en ZiggoGo te vinden. Dat zijn stuk voor stuk 3Mbps streams met gebruikers die pissig worden als ze steeds moeten bufferen.

Als je WiFi regelt, doe het goed of doe het niet. Als je niet een betere verbinding kunt leveren dan ter plekke met LTE/4G te krijgen is ga je geen goede reviews krijgen :o
Edwin88 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 10:43:
Ik zou sowieso zo ver mogelijk proberen te komen met kabel, dus naar dat schuurtje. Als je daar een of twee Unifi outdoor kastjes ophangt met PoE gevoed (geen adapter die je buiten hebt hangen) en dat via een switch/router managed, heb je zo internet.
Yep.
Zorg dat je QoS goed instelt en ook de bandbreedte limiteert per gebruiker. Als je met 20 man tegelijk op tablets en telefoons aan de gang gaat en 1 iemand gaat met de laptop zitten downloaden, word alles traag.
Klopt, maar 1) upload is veel kwetsbaarder dan download en 2) de 20 telefoons tegelijk streamen is juist de veel grotere uitdaging dan een enkel device wat je zo makkelijk kunt beperken :o

Ik zou vooral op layer 1 maatregelen nemen:
- b-rates, iig de laagste drie (1, 2 en 5.5Mbps) uitschakelen, maar eigenlijk liever alles tem 12Mbps. Dit voorkomt allereerst dat mensen een verbinding krijgen dat zodanig traag is dat ze er niets mee kunnen. Daarnast belasten trage verbindingen de airtime overmatig. Als je met 6Mbps verbonden bent hou je de lucht voor >50% bezet met een 3Mbps video stream. Met 18Mbps link rate is dat nog geen 20%
- zorg voor dualband met band steering. Dat vergroot voor iedereen de capaciteit, ook voor de legacy 2.4GHz-only devices (want de moderne apparaten zijn weg uit de band).
- Let op dat je een antenne kiest die past bij de locatie en orientatie. High-gain is niet altijd beter, omdat je dan vertikale dekking opoffert om een meer gefocusde straal te maken. Als ik het plaatje zie zou een relatief low-gain sectorantenne het beste lijken.

Pas daarna zou ik op layer 2/3 maatregelen gaan nemen zoals caps per gebruiker. Wees sowieso duidelijk over je policy op dit vlak. Als je adverteert met max 10Mbps WiFi, hebben mensen er meer begrip voor dan als ze zich stiekem bepeekt voelen.
Een portal met toegangscodes geeft je wat meer controle, maar is voor zo'n situatie misschien helemaal niet nodig.
Misschien, maar je vangt wel drie vliegen tegelijk ermee:
- registratie van gebruikers (mogelijk ivm juridische aansprakelijkheid). Bedenk dan wel dat dit persoonsgegevens betreft die secuur bewaard moeten worden voor bepaalde doel en periode en zeker niet zomaar met derden gedeeld mogen worden.
- mogelijkheid om direct in te grijpen bij abuse: lastpakken kun je toegang ontzeggen of minder bandbreedte geven.
- voorkomen dat derden (andere buren...) langdurig meeliften

[ Voor 48% gewijzigd door dion_b op 27-08-2017 13:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1