Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265079

Topicstarter
Hallo,

Ik ben gedetacheerd bij de energiesector waar ik een jaar mee draai bij een zeer groot project. Er heerst nogal wat politiek op de werkvloer qua prestaties. Collega's van mij sjoemelen met de oplevering van werk. Ze leveren afgeraffeld werk en doen de helft van de tijd niets terwijl ze zo veel mogelijk bij de projectleidster vertellen dat ze zo moe zijn van hard werken. Ze zitten alsmaar aan de grote klok te hangen dat ze zo veel hebben gewerkt, terwijl ze dit echt liegen.

Ik ben al een jaar bezig met het draaien van veel overuren en het werk dat ik in mijn eentje oplever is aanzienlijk meer dan meerdere collega's bij elkaar. Mijn leidinggevende haalt al haar informatie uit de wandelgangen. Tot nu toe is deze dame zeer tevreden met mijn werk omdat ik veel en kwalitatief werk lever.

Vandaag heb ik misschien het domste gedaan in mijn carrière. Ik had een uur geen werk en ben het werk van mijn collega's op gaan pakken. Ik heb in het bijzijn van de bazin laten weten dat ik 'niets te doen heb' terwijl ik bedoel dat ik werk van anderen oppak. Dat heeft zij opgepikt, waardoor ik vermoed dat ze denkt dat ik niet echt hard werk. Ik bedoelde ermee dat ik nu even werk kan doen van anderen en dat ook echt doe, maar voor mijn doen is het idle. De collega's die nietsen gingen met z'n allen aangeven dat zij het zo druk hebben.

Nu heb ik het gevoel dat ik alle credit die ik heb verdiend door al het werk in een jaar binnen 5 seconden teniet heb gedaan, terwijl al mijn credit naar de sjoemelende collega's is gegaan. Denken jullie dat dit ernstig is of heeft een leidinggevende wel zoveel inzicht dat zij ziet hoe de situatie is?

Ik heb het gevoel dat ik mijzelf zwaar tekort heb gedaan met deze ongelooflijk domme idiote actie van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-05 12:29

André

Analytics dude

Dan ga je naar je leidinggevende en zeg je "Ik zit met iets wat ik kwijt moet. Ik had gisteren tegen je gezegd dat ik niets te doen had, maar daarmee bedoelde ik dat ik werk van collega's aan het doen was omdat mijn eigen werk klaar was. En ik wil niet dat je dacht dat ik letterlijk niets te doen had...". Je baas zal dan reageren a la "dat weet ik wel" of "goed dat je het zegt, vond het wel een opvallende opmerking"...

En dan is alle lucht geklaard bij iedereen toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:03
Of je mailt haar een link naar dit topic. Dan weet ze ook gelijk dat de anderen daar geen zak uitvreten, als dat waar is natuurlijk want hoe hoe weet jij dat zo zeker? Misschien zijn ze 3x productiever in de tijd dat ze wel werken.

[ Voor 76% gewijzigd door Het Fantoom op 07-03-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 10:28
Ik zou ook gewoon gaan praten met de projectleidster. En je hoeft mensen echt niet bij naam en rugnummer op te noemen wie er minder werkt in jouw ogen. Maar je kunt wel aangeven wat jouw gevoel is. Maar pas wel op dat je niet mensen zwart gaat maken als het nergens op gebaseerd is. Zoals Het Fantoom aangeeft, als die mensen gewoon hun targets halen in de helft van de tijd dan heb je geen zaak en kan het alleen maar tegen jou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zij leveren bijna geen werk op. Ik kijk ook naar hun opgeleverde werk. Onze projectleider kijkt niet inhoudelijk naar het werk, maar vraagt alleen hoe het gaat. Vaak is ze ergens anders binnen het gebouw omdat ze veel moet regelen.

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 265079 op 07-03-2013 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Waarom maak je je druk dat je collega's te weinig werken? Dat is toch een taak van de projectleidster niet die van jou? Je hebt zelf toch ook de keus om hard te werken of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waster schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 20:47:
Waarom maak je je druk dat je collega's te weinig werken? Dat is toch een taak van de projectleidster niet die van jou? Je hebt zelf toch ook de keus om hard te werken of niet?
Het probleem is dat ik na 1 jaar hard werken nu heb aangegeven dat ik niks doe, terwijl ik bijna alles heb gedaan op de afdeling. De collega's grijpen er direct op in door te zeggen dat zij het druk hebben, waardoor de projectleider denkt dat ik mee lift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:27
Waster schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 20:47:
^dat.
Wie echt ontzettend hard werkt, heeft helemaal geen tijd om collega's in de gaten te houden of zich daaraan te ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:25
Wat is je doel met het harde werken? Promotie? Spreek daar dan over met je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:25
Je moet ook bedenken dat er maar zoveel is dat je kunt veranderen op een werkvloer. Als je echt ontevreden bent, maar wel de kwaliteiten hebt, dan zoek je toch een baan ergens anders? Je moet wel zeker van je zaak zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 17:20
Makkelijk: zeggen tegen de leidinggevende. Ik heb hieronder een opzetje gemaakt omdat ik dacht dat je dit wel kon waarderen, gezien de details waarmee jij het probleem omschreef.

"Er is iets wat me niet lekker zit na gisteren en dat wil ik graag kwijt. Ik ben ervan overtuigd dat ik al gedurende een ruime tijd het hardst werk van de afdeling. Dit komt echter nooit echt ter sprake en interesseert me ook niet want ik doe het graag. Toen ik u gister echter sprak vertelde ik dat ik werk van anderen over nam.
Ik ben bang dat ik gister misschien het idee heb gewekt dat ík niet hard werk, en dat zou onwaar zijn. Ik weet niet of van het invloed is, maar ik wou het in ieder geval even recht zetten."

En klaar is Kees.
Aangezien je van een bazin spreekt, een vrouw dus, denk ik dat het sowieso geen kwaad kan. Vrouwen waarderen openheid wel.

Je moet overigens wel nadenken hoe je bovenstaand verhaal vertelt. Je kunt verlegen in de deurpost gaan staan of je kunt zelfverzekerd binnen stappen en het semi-non-chalant brengen.
Het eerste geval, verlegen, kan uiteraard 'onzeker' overkomen. Als je op een leiding gevende functie aan het azen bent is dat misschien niet het handigst.
Als je klein stapje omhoog wilt, is een bescheiden houding weer beter.

OT: voor het eerst op iets niet-technisch gereageerd op tweakers! woehoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Snap niet waar je je druk om maakt...
Een goede leidinggevende ziet echt wel dat je hard werkt..

Ik was een aantal jaren geleden nogal introvert. De stilste vd klas zeg maar...
Ik kreeg heel vaak te horen van mijn collegas of ik wel iets deed.. (deed servicedesk). ik zat er altijd zo relaxed bij terwijl mijn collega helpdesker altijd zogenaamd het zweet op zijn voorhoofd had staan en altijd maar klaagde dat het zo druk was etc..

Gelukkig zag de manager aan de hand van de tickets die ik en hij oplosten dat het grootste deel van het werk toch door mij gedaan werd en niet dat ik uit me neus zat te vreten..

Dit is regelmatig ter sprake gekomen tijdens functionerings gesprekken dat ik wat meer van me moet laten horen, dat ik gewoon moet zeggen als iets klaar is etc..

Het is nog steeds een groot aandachtspunt van me, maar ik heb wel geleerd dat niet iedere leidinggevende dit kan zien en dat je het gewoon in hun gezicht moet wrijven..
Zeker in rustige tijden laat ik gewoon elke scheet aan mijn collegas weten, al is het maar een klein dingetje waarvan me collegas denken, dat hoef ik niet te weten....

Maar ik wil gewoon niet meer in de situatie komen dat ik te weinig communiceer en dat mensen denken dat ik niets doe..

Ik jou geval zou ik het gewoon zeggen, niet formeel, maar gewoon als je haar toevallig ziet en zeggen dat je gisteren iets misschien niet iets duidelijk hebt gezegt, en dat je dat niet lekker zit.. En dan vertel je gewoon je verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Even @Remko24:

Je spreekt jezelf nu tegen. Eerst zeg je dat je niet begrijpt waar hij zich druk over maakt en dat een goede leidinggevende dit sowieso ziet.

Uiteindelijk sluit je af met het advies dat niet elke leidinggevende dit kan zien en dat je het in hun gezicht moet wrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 10:28
En wanneer spreken we van goede leidinggevenden? Mijn ervaring tot nu toe is dat je net zoveel goede als slechte leidinggevenden hebt. En als je onder een slechte zit, kun je maar beter de helft van het werk doen en doen alsof je hard werkt. Kom je veel verder mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anoniem: 265079 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 20:51:
[...]
Het probleem is dat ik na 1 jaar hard werken nu heb aangegeven dat ik niks doe, terwijl ik bijna alles heb gedaan op de afdeling. De collega's grijpen er direct op in door te zeggen dat zij het druk hebben, waardoor de projectleider denkt dat ik mee lift.
Dus wat hebben we nu geleerd? :+

Always look busy.

En hou rekening met collega's.. ga niet veel harder dan zij, want dan mogen ze jou bij voorbaat niet. Werk gewoon op een normaal tempo zoals de rest. Dan heb je het sowieso ook drukker, aangezien je een grotere werkvoorraad hebt.

Het grote nadeel van te hard gaan, is dat je alleen maar meer werk toegeschoven krijgt en dat mensen meer van jou gaan verwachten. En ze waarderen je niet meer dan anderen helaas.

Ik ben vaak genoeg in die val gelopen en op een gegeven moment houdt het op..

[ Voor 37% gewijzigd door Lethalis op 07-03-2013 23:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

André schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:42:
Dan ga je naar je leidinggevende en zeg je "Ik zit met iets wat ik kwijt moet. Ik had gisteren tegen je gezegd dat ik niets te doen had, maar daarmee bedoelde ik dat ik werk van collega's aan het doen was omdat mijn eigen werk klaar was. En ik wil niet dat je dacht dat ik letterlijk niets te doen had...". Je baas zal dan reageren a la "dat weet ik wel" of "goed dat je het zegt, vond het wel een opvallende opmerking"...

En dan is alle lucht geklaard bij iedereen toch :)
Dit. Echt milesm, volg André's advies gewoon op. Beste wat je kunt doen in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 265079 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:35:
Ze zitten alsmaar aan de grote klok te hangen dat ze zo veel hebben gewerkt, terwijl ze dit echt liegen.
Ik zou ook doen wat Andre zegt, maar toch een woord van waarschuwing. Je uit je nu heel negatief over je collega's, en dat kan snel tegen je gaan werken. Uberhaupt heb ik nogal snel twijfels bij de claims die je maakt, waarmee je je afzet tegen de collega's en jezelf zo mooi mogelijk voorstelt, maar het kan ook snel in je gedrag tot uiting komen en dan lig je snel buiten de groep.

Je doet nu veel aannames die jezelf prijzen ten koste van anderen, en het kan goed zijn dat jouw verhaal niet gedeeld wordt door mensen die van buiten kijken naar je afdeling :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vraag aan TS: Zijn die minder presterende collega's echt jouw collega's of zijn het werknemers van het bedrijf waar je gedetacheerd bent? Dat maakt natuurlijk nogal verschil voor de aanpak.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 422233

Anoniem: 265079 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:35:
Collega's van mij sjoemelen met de oplevering van werk. Ze leveren afgeraffeld werk en doen de helft van de tijd niets terwijl ze zo veel mogelijk bij de projectleidster vertellen dat ze zo moe zijn van hard werken. Ze zitten alsmaar aan de grote klok te hangen dat ze zo veel hebben gewerkt, terwijl ze dit echt liegen.
Als dit niet resulteert in klachten van de opdrachtgever of massa's incidenten, dan is de kwaliteit van het werk van je collega's voldoende en heb jij geen punt om te maken. Zeker niet als de politiek overheerst.

En wat is idd het doel van je harde werken? Loyaliteit of plichtsbesef: wees je er dan van bewust dat niet iedereen dat heeft en dus niet even hard zal werken. Maar als je dit doet om hoger op te komen, dan zal je toch je zaken beter voor elkaar moeten hebben. Toon aan dat jij hard werk en dat de kwaliteit van je werk hoog is, laat ook zien dat het werk van je collega's slecht is en dat zij nou juist alle klachten en wijzigingen achteraf veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46694

Ik zie het doel van harder werken dan je collega's ook niet echt.

Je moet goed kunnen inschatten of het dat uberhaupt rendement oplevert in de vorm van promotie. Een beetje salarisverhoging is het sowieso niet waard. Zo te lezen heeft het tot nu toe alleen maar frustratie opgeleverd, wil je dat? De laatste indruk weegt het zwaarst dus als je nu wat relaxter aan gaat doen, ze dat gaan onthouden en vergelijken met je eerdere productie. Wat dat betreft zijn die collega's van jou dus veel slimmer en hebben het spelletje wel in de gaten; hardlopers zijn doodlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Wat -Sovereign- zegt:

Hardlopers zijn doodlopers.
Ik denk trouwens niet dat je leidinggevende er zoveel nadruk op legt, aangezien je aangegeven hebt "niets te doen te hebben". Jij hebt namelijk al initiatief laten zien door voor een ander werk op te pakken. Waarschijnlijk wordt je alleen iets drukker in de toekomst.

Dat je collega's "zo druk" zijn, komt alleen maar op hun bord terecht. Want als de projectleidster ook maar een greintje mensenkennis heeft, dan gaat ze zich afvragen waarom jij niks te doen hebt, terwijl de anderen zo gigantisch druk zijn. Hoe hard ze ook schreeuwen over hoeveel uur ze werken. Trouwens, diegenen die het hardste schreeuwen, doen het minste.

Hopelijk een les voor de toekomst. Maar maak je niet al te druk hierover.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een directe collega ooit had iets soortgelijks. Kende hem goed, was best een harde werker. Toch gaf hij aan bij de manager af en toe te fluimen omdat hij op bepaalde momenten niets te doen had. En ja….dat onthield de manager. Geen salarisverhoging was het gevolg, terwijl hij toch echt veel deed in mijn ogen.
Vervolgens ging ie dagelijks klagen, dat is helemaal een zwaktebod.

Elke dag klagen, maar intussen wel blijven zitten. Hoe kansloos ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 21:29
Kijk als je niks te doen hebt dan geef je dat gewoon aan.

Eventueel kan je ook werk van de collega's mee oppakken, maar stem daar toch mee af met de projectleider.
Er kunnen altijd belangrijkere zaken zijn die meer aandacht nodig hebben.

@TS.
Desnoods verduidelijk jezelf eens bij de projectleidster - vraag dan ook wat ze het liefst heeft, collega's helpen of vers werk vragen.

En dat gezaag over hard werken ... een goede manager ziet daar los door, een slechte negeert die of tuint gewoon in het verhaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 22:41
Over dat leidinggevende altijd wel zien wie er hard werkt en wie niet: in veel grote bedrijven is dit absoluut niet het geval. Ik kan vrij aardig voor mezelf opkomen en heb de ervaring dat dit beter werkt dan hard werken. Vergeet niet dat managers voornamelijk bezig zijn met zelf carriere maken en als iedereen hard werkt en zijn mond houdt ze het wel best vinden. Je krijgt een gemiddelde beoordeling net als je collega's die bijna niets doen en altijd zeiken. Of is mijn werkgever gewoon een slechte manager magneet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De meeste managers zijn WAARDELOOS.

Maar wacht….zijn ze waardeloos uit het oogpunt van jouw belangen of hoe doen ze het uit het oogpunt van hun EIGEN belangen?

Kijk daar wringt de schoen. Managers kunnen hele andere belangen hebben dan jij. Zijn belang is dat je werk doet, veel overwerkt, niet zeurt en in de groep nooit hebt over salarissen en dat soort zaken. Je moet gewoon je BEK houden, begrepen? Maar jouw belang is zoveel mogelijk salarisverhoging te krijgen en promotie te vergaren, minder uren draaien, lekker ouwehoeren op werk etc etc

Compleet tegenovergestelde belangen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Met een dergelijke houding zou ik je inderdaad niet graag in mijn team hebben. Uberhaupt heb ik sterk mijn twijfels of je enige management-ervaring hebt, en vermoed ik dat je het allemaal baseert op kroeg- en koffiegesprekken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Jongens!

de beste man zoekt alleen advies voor het door hem omschreven probleem. Laten we nou niet hier met z'n allen proberen om z'n kwaliteiten te betwijfelen of te bekritiseren.

Daarnaast vind ik dat er wel erg makkelijk met strekkingen als "hardlopers zijn doodlopers" en "je moet ook nooit harder werken dan je collega's" wordt gesmeten.
Niet echt een lekkere instelling.
Sommige karakters voelen zich gewoon onprettig als ze niet hard werken of niet alles geven. De poster heeft nooit vermeld dat hij per se credits/geld/promotie wil voor zijn harde werken.
Hij wil enkel echter niet bekend staan als lifter.

In mijn ogen heeft hij daarin een punt en laat we hem op dat gebied dan helpen. (mijn advies is eerder al gegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:26

3DDude

I void warranty's

Milesm,

"Ik ben gedetacheerd bij de energiesector"

Je bent gedetacheerd: gooi je verhaal neer bij degene die je detacheerd bij de toko?
Leg je verhaal uit, laat je manager/chef van je detacherings-bedrijf contact opnemen met de manager van bedrijf X/Y/Z.

Verder altijd nog de optie elders te werken, of elder gedetacheerd te worden he.

Dat is wat ik, als eerst aan dacht.

[ Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 17-03-2013 00:15 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

WWAS schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:44:
Jongens!

de beste man zoekt alleen advies voor het door hem omschreven probleem. Laten we nou niet hier met z'n allen proberen om z'n kwaliteiten te betwijfelen of te bekritiseren.

Daarnaast vind ik dat er wel erg makkelijk met strekkingen als "hardlopers zijn doodlopers" en "je moet ook nooit harder werken dan je collega's" wordt gesmeten.
Niet echt een lekkere instelling.
Sommige karakters voelen zich gewoon onprettig als ze niet hard werken of niet alles geven. De poster heeft nooit vermeld dat hij per se credits/geld/promotie wil voor zijn harde werken.
Hij wil enkel echter niet bekend staan als lifter.

In mijn ogen heeft hij daarin een punt en laat we hem op dat gebied dan helpen. (mijn advies is eerder al gegeven).
Precies.

Mijn advies is; hardwerken prima, maar zorg wel dat je er beter van wordt! Hard werken in de zin van allerlei saaie klussen opknappen heeft geen zin, daar leer je niets van. En je manager is de lachende derde. Hard werken en ondertussen enorm veel leren door uitdagende klussen aan te pakken, als het nodig is buiten je comfort-zone te treden en zoveel mogelijk cursussen te doen gaat je echt wel helpen aan leuk werk en evt een promotie als je dat belangrijk vindt. Dit maakt je ook veel minder afhankelijk van je werkgever..

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2013 00:07 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 09:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat een negativiteit tov managers hier...ben blij dat ik dat niet herken.

Hard werken is eigenlijk op zich niet bijzonder, het wordt pas interessant als je ook echt goed werk levert! Laten we er even vanuit gaan dat beiden in dit geval gebeurt. Punt is dan dat je dat zichtbaar moet maken. Niet over de rug van anderen, maar vier je eigen successen (mooi cliché hè?). Klinkt flauw, maar als je er van uitgaat dat mensen wel zien hoe goed je bent, is overschatting van je omgeving en misschien wel tegen het arrogante aan (gechargeerd gezegd).

Wees trots op het werk dat je verzet en de kwaliteit die je levert en deel je successen. Ga niet onnodig het werk van anderen afbranden, helemaal als het eigenlijk goed genoeg is.
Pagina: 1