Windows start niet op (Gigabyte GA-Z77X-D3H)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomAsianDude
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs mijn moederbord, processor en voeding vervangen maar ik gebruik nog wel mijn oude hardeschijf en os: Window Vista. Nadat ik alles had ingebouwd in een corsair 500r probeerde ik het te booten maar ik kreeg een windows foutmelding: "Windows kan niet starten. Een recente wijziging van hardware of software kan het probleem hebben veroorzaakt..."

Na het googlen probeerde ik de volgende stappen: Error: Windows failed to start. A recent hardware or software change might have caused the issue after you install Windows Updates Maar jammer genoeg krijg ik nogsteeds dezelfde foutmelding. Ik heb behalve mijn videokaart nog nooit eerder componenten vervangen. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Is formatteren de enige oplossing en zo ja, kan ik nog een back-up maken van mijn media voordat ik het formatteer?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zeker Windows Vista zul je toch echt opnieuw moeten installeren. Windows 7 wil nog wel werken na het vervangen van hardware maar is ook sterk af te raden. Het vervangen van het moederbord door een ander moederbord met andere chipset betekent: OS opnieuw installeren.

De schijf kun je aan een andere computer hangen en dan is de data bereikbaar. Deze kun je dan kopieren. Ook kun je gewoon de installatie starten en dan NIET!!! de schijf formatteren. Dan zal de installatie een map aanmaken met de naam Windows.old waarin alle data staat. Dan kun je daarna de data daaruit halen. Zelf heb ik altijd de voorkeur voor de eerste methode, omdat je nooit weet wat er kan gebeuren.

[ Voor 43% gewijzigd door Hann1BaL op 07-03-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 21:54
Je kan proberen te booten met een bootcd (bijv http://www.hirensbootcd.org/) om daarmee bestanden te backuppen.

Maar zoals hierboven al ik gezegd, een herinstallatie zal bijna zeker wel nodig zijn, je hebt echt de hele hardware basis van je PC veranderd, zou me verbazen als Vista gewoon lekker doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hann1BaL schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:24:
Zeker Windows Vista zul je toch echt opnieuw moeten installeren. Windows 7 wil nog wel werken na het vervangen van hardware maar is ook sterk af te raden. Het vervangen van het moederbord door een ander moederbord met andere chipset betekent: OS opnieuw installeren.
Windows Vista en Windows 7 verschillen hierin niet, 't is dezelfde kernel. Ook 7 zal niet werken als je teveel hardware verandert.

Gewoon even een reinstall doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomAsianDude
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Prima! Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

TERW_DAN schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:32:
[...]

Windows Vista en Windows 7 verschillen hierin niet, 't is dezelfde kernel. Ook 7 zal niet werken als je teveel hardware verandert.

Gewoon even een reinstall doen dus.
Ik twijfelde over dat eerste, tnx voor de update. Echter heb ik complete chipsetgeneraties overgeslagen en toch een werkende Windows 7 gehouden. (Wel Intel - Intel) Het kan dus echt wel werken, maar aan te raden is het zoals gezegd niet.

Misschien dat de TS nog het volgende kan proberen: Zet de SATA mode op IDE ipv RAID of AHCI in de UEFI/BIOS. Als windows dan start: Backup al je data. Zet SATA mode weer op AHCI (meest waarschijnlijk nuttige keuze in de meeste gevallen) en installeer windows daarna opnieuw.

[ Voor 20% gewijzigd door Hann1BaL op 07-03-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hann1BaL schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:36:
[...]

Ik twijfelde over dat eerste, tnx voor de update. Echter heb ik complete chipsetgeneraties overgeslagen en toch een werkende Windows 7 gehouden. (Wel Intel - Intel) Het kan dus echt wel werken, maar aan te raden is het zoals gezegd niet.
Dat lukte me met Vista ook wel... maar toch werkt een schone install gewoon wat stabieler.
Pagina: 1