Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107402

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik wil voor de belettering van mijn bedrijfsauto een ontwerp maken in Photoshop.
Nu wil ik de exacte kleur van mijn auto in Photoshop hebben om zo tot
een mooie kleurensamenstelling te komen.

Wie weet hoe ik de kleurcode kan omzetten naar bijvoorveeld HEX?

Alvast dank!

gr Dabo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Heb toevallig vorige maand een ontwerp gemaakt voor handgeschilderde belettering op een Volkswagen-bus uit 1956, dus misschien kan ik wat kennis delen. :)

Je gebruikt nu Photoshop, een programma dat hoofdzakelijk met pixels werkt. Voor foto's is dat prima, maar voor een ontwerp zoals jij maakt, is het bijna altijd beter om met vectoren te werken. Waarom dat zo is, kun je hier leren. Je zou bijvoorbeeld Adobe Illustrator of Inkscape kunnen gebruiken.

Ben zeker geen expert op dit gebied, maar de kleur die jij waarneemt, is bij elk licht weer anders. Er zijn wel mooie apparaten om de exacte kleur te scannen, maar ik ga er even vanuit dat je zoiets niet tot je beschikking hebt. Bovendien praten we hier ook niet over een enorm kleurkritische toepassing, of wel?

Het bepalen van ongeveer de juiste kleur hoeft niet zo lastig te zijn. Wanneer je een foto maakt onder neutrale omstandigheden (in een open omgeving op een bewolkte dag met neutrale witbalans) kun je met een color picker de juiste kleur wel redelijk bepalen. Als je met een tele-objectief (of met een volledig ingezoomde compact camera) een foto pal van de zijkant maakt, kun je daar dan weer je ontwerp op plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107402

Topicstarter
Dank voor je bericht.

Klopt helemaal dat een Illustrator en Indesign beter geschikt is voor ontwerpen van flyers/logo's enz.
Ben zelf al zeer gevorderd met deze programma's, maar helaas een autokleur omzetten naar bijvoorbeeld een hex dat lukt me niet.
Heb nu Motip even de vraag voorgelegd, misschien hebben zij een mooie tabel.
Het gaat om de kleur NV432 Blue Methal.

gr Dabo