HTPC samenstellen - Energie en prijs balans

Pagina: 1
Acties:

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-04 10:37
Goedemorgen mede Tweakers,

Het is al lang geleden dat ik nog bezig was met het samenstellen van PC's.
Momenteel heb ik geen desktop meer, en alleen een ultrabook voor mijn werk en voor thuis.

Ik gebruik tegenwoordig een Mede8er, en was tegenwoordig op mijn laptop bezig met spelen met Spotweb i.c.m. SickBeard en CouchPatato etc.
Toch bedacht ik, laat ik een HTPC gaan bouwen die dit alles volledig automatiseert.

Wat mijn voorwaarden zijn aan een HTPC:

- Vloeiend afspelen van 1080p d.m.v. XBMC
- Ondersteuning voor afstandsbediening (wellicht CEC?)
- Geen 3D (daarvoor gebruik ik uitsluitend Blu-Rays)
- Het continu spideren vanuit SickBeard, Couchpatato en Spotweb
- Webserver voor enkel test doeleinden (draait ook op dit moment incl. vhosts op mijn laptop)

Zover heb ik dus niet hele zware eisen hieraan.
Ik dacht er zelf aan om uiteindelijk een NAS te gebruiken, of om gewoon 3 schijven te kunnen storen in de HTPC. De HTPC zal gewoon bedraad op het netwerk aangesloten zijn, aangezien de TV vlak bij de router staat.

Zoals jullie zien hoef ik geen 3D op de HTPC, wat dus al benodigdheden aan performance scheelt.
Ik zoek in feite de goedkoopste HTPC, maar toch waar een volwaardig Linux OS op kan draaien zodat ik deze gewoon kan gebruiken zoals ik Linux gewend ben, maar dan met standaard XBMC frond-end voor het vrouwtje, ikzelf doe alles alleen via SSH.

Ik zat eerst de kijken naar de Raspberry PI, alleen dit is leuk voor XBMC etc, maar voor alles wat ik wil, ook i.c.m. SickBeard etc is dat allemaal net te veel vermoed ik. Ook omdat ik er gewoon file storage bij wil hebben, en niet een aparte fileserver erbij wil gaan laten draaien.
Verder zie ik HTPC's voorbij komen op GoT die variëren van 150 tot 800 euro, en ik weet gewoon niet wat ik echt nodig heb qua hardware. Wil gewoon geen overkill, dit systeem zal nooit als normale desktop gebruikt worden, dus gewoon zuinige en niet overpowered hardware.

Ik neem ook aan dat ik puur en alleen voor 1080p support geen externe videokaart nodig heb, maar in feite genoeg zou moeten hebben aan embedded, waardoor ik dus eerst info wil over een goede mobo + proc combinatie met genoeg embedded GPU power voor de video doeleinden. Verder hoeft er (nog) geen SSD in, en zal ik genoeg hebben aan 2GB tot hooguit 4GB ram.

Wie kan mij hierop verder adviseren?

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:54

skoozie

SCSI

ASRock B75 Pro3-M + Intel Celeron G1610 Boxed zou m.i. genoeg moeten zijn. doe er een case bij die je bevalt, plus wat geheugen, voeding en evt een optical. en je zou er moeten zijn. je kan nog een cpu koeler nemen voor wat stilte.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• xoniq
Bedankt voor het advies, zal me hier eens in gaan verdiepen.
Optische drive hoeft in feite ook niet. Heb zelf een externe Blu-Ray writer die ik ook voor mijn laptop gebruik.
Zal eens rondkijken voor een case die niet te duur is, niet te groot, maar die wel gewoon ruimte heeft voor 2 of 3 HDD bays.

Aan wat voor vermogen moet ik denken qua de voeding?
Wil deze sowieso modulair, maar ook niet overpowered, maar al helemaal niet underpowered.

[ Voor 19% gewijzigd door xoniq op 07-03-2013 10:27 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Voor een HTPC setup is vooral het Trinity platform interessant. Qua CPU kracht (waarin Intel uitblinkt) zijn htpc's nooit heel veeleisend (je doet nu veel van die taken immers ook op je ultrabook), maar qua GPU (ondersteuning) heeft een HTPC meer nodig. AMD heeft hier eigenlijk de goede balans in gevonden.

Voor jouw taken is een A4 + moederbord al meer dan genoeg. Maar waar je misschien eerst eens mee moet beginnen is of je de storage lokaal wilt houden of dat je een NAS gaat plaatsen. Het plaatsen van 3 schijven is niet voor alle HTPC behuizingen weggelegd en zal dus je keuze behoorlijk beperken.

Kijk daarna eens naar een behuizing in de pricewatch. Een behuizing is nogal persoonlijk en smaakgebonden, ook weten we niet hoe de rest van je A/V meubel eruit ziet. Probeer eerst eens te kijken wat jij mooi vindt. Obv deze info kunnen we de rest van je samenstelling invullen.

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 11:01
Check anders ook even de HTPC Best Buy Guide. Kwa mobo en cpu voldoet deze prima aan je eisen.

• xoniq
jaapsander schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:36:
Voor een HTPC setup is vooral het Trinity platform interessant. Qua CPU kracht (waarin Intel uitblinkt) zijn htpc's nooit heel veeleisend (je doet nu veel van die taken immers ook op je ultrabook), maar qua GPU (ondersteuning) heeft een HTPC meer nodig. AMD heeft hier eigenlijk de goede balans in gevonden.

Voor jouw taken is een A4 + moederbord al meer dan genoeg. Maar waar je misschien eerst eens mee moet beginnen is of je de storage lokaal wilt houden of dat je een NAS gaat plaatsen. Het plaatsen van 3 schijven is niet voor alle HTPC behuizingen weggelegd en zal dus je keuze behoorlijk beperken.

Kijk daarna eens naar een behuizing in de pricewatch. Een behuizing is nogal persoonlijk en smaakgebonden, ook weten we niet hoe de rest van je A/V meubel eruit ziet. Probeer eerst eens te kijken wat jij mooi vindt. Obv deze info kunnen we de rest van je samenstelling invullen.
De A/V meubel ga ik nog vervangen, het is nu vrij basic, de 55" LCD komt straks te hangen aan de muur, en er komt straks een lage lange A/V meubel nog bij, dus ik kan nog flexibel zijn.

Qua behuizing zou ik een beetje denken richting:

Epsilon EC-HTPC-1 (1x 3,5" bay, wat platter, mooier weg te werken)
Cooler Master Elite 120 Advanced (3x 3,5" bay, hoger en weer smaller, maar wel weer 3 bay)

Qua opslag; ik gebruik nu 2 externe schijven met op beide schijven 1,5TB opslag. Er kan altijd nog een NAS neergezet worden natuurlijk. Maar intern in het systeem vind ik op zich ook wel het mooiste, gewoon alles in 1.

Een A4 processor, welke zou je aanraden?

AMD A4-3300 Boxed Socket FM1 CPU van 2,5GHz
AMD A4-3400 Boxed Socket FM1 CPU van 2,7GHz
AMD A4-5300 Boxed Socket FM2 CPU van 3,4GHz
kgb545 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:38:
Check anders ook even de HTPC Best Buy Guide. Kwa mobo en cpu voldoet deze prima aan je eisen.
Alleen gaat daar de prijs al gauw richting de 500 euro .. Vind ik wat teveel voor wat ik ga gebruiken als een mediaspeler, en ik hier ook puur en alleen de TV op aansluit met misschien de receiver.

[ Voor 7% gewijzigd door xoniq op 07-03-2013 11:17 ]

• jaapsander
Dat systeem is ook behoorlijk uitgebreid natuurlijk. Maar de BBG kun je prima als basis gebruiken natuurlijk (zoals kgb454 ook al aangeeft). Qua CPU kun je die inderdaad pakken.

Maar je geeft nog steeds niet aan wat je nou precies wilt, wil je 3 HDD's plaatsen, dan valt die epsilon behuizing natuurlijk gelijk af. En in het geval van de Cooler master, heb je een ITX moederbord nodig, maar in de epsilon past juist weer een uATX. Wil je maar 1 drive plaatsen en je opslag centraal houden, dan is juist een SSD veel interessanter.

Kortom, we kunnen nog geen verdere adviezen. Zorg eerst eens dat je weet wat je wilt (en dat hier aangeeft).

• xoniq
Je geeft de indruk dat ik juist beter voor uATX kan kiezen dan voor een ITX bord, wat is hier het voordeel exact van?

Als ik de processor (AMD A4-5300 Boxed) en het ITX (MSI FM2-A75IA-E53) bord uit de BBG zou gaan gebruiken als basis, kan juist die coolermaster kast wel, met 3 interne bays.

[ Voor 43% gewijzigd door xoniq op 07-03-2013 11:31 ]

• jaapsander
CRXDelSol schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 11:29:
Je geeft de indruk dat ik juist beter voor uATX kan kiezen dan voor een ITX bord, wat is hier het voordeel exact van?

Als ik de processor (AMD A4-5300 Boxed) en het ITX (MSI FM2-A75IA-E53) bord uit de BBG zou gaan gebruiken als basis, kan juist die coolermaster kast wel, met 3 interne bays.
Wanneer een behuizing uATX moederborden aankan kun je in veel gevallen beter voor een uATX moederbord gaan om de simpele redenen dat uATX moederborden goedkoper zijn en er meer keuze is.

• xoniq
Ik zit te twijfelen tussen dit uATX bord:

Asrock A75M (FM1, geen BT/WIFI)
MSI FM2-A75IA-E53 (FM2, wel BT/WIFI, +/- 30 euro duurder)

Ik denk dat ik dan toch voor de Asrock bord gaat, die haalt toch het totaal weer met 30 euro omlaag (geschat) en voldoet verder aan mijn wensen. Heeft de aansluitingen die ik nodig heb, 2x USB 3 (meer heb ik niet nodig) en Gbit LAN.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je pakt dan een ouder moederbord, uATX, en vergelijkt die met een nieuwe mini-itx?
wat voor behuizing was je van plan te gaan nemen?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• xoniq
De behuizing baseer ik op welk type moederbord ik ga nemen. De behuizing maakt mij eigenlijk niet zo heel veel uit, zolang het maar een wat compactere behuizing is, dus ik vind het moederbord en processor combinatie het belangrijkste qua prijs en energie verhouding.

• xoniq
Wat ik tot nu toe een beetje heb uitgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-3400 Boxed€ 35,45€ 35,45
1Asrock A75M€ 45,98€ 45,98
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,-€ 77,-
1Lian Li PC-C37B€ 122,30€ 122,30
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,77€ 24,77
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 19,95€ 19,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,88€ 32,88
Totaal€ 358,33

Die behuizing is vrij prijzig, wellicht dat ik hier nog wel wat anders voor vind. Maar hoe lijkt de setup van componen zo in de eerste instantie?

• jaapsander
No offence, maar hoe je het nu aanpakt is niet heel logisch. Je kiest nu een FM1 moederbord welke alleen Llano APU's ondersteund. Nu is dit op zich niet heel verkeerd, maar de nieuwe Trinity APU's zijn wel weer een stuk zuiniger en krachtiger qua GPU (als ik je topic titel mag geloven belangrijk).

Uit je bovenstaande reactie kan ik opmaken dat de beste oplossing je niet interesseert, maar vooral de goedkoopste oplossing (maar waarom dan die dure behuizing???). Ook weten we nog steeds niet hoeveel HDD's je wilt gaan plaatsen in je behuizing. Verder zou ik voor 2x2GB intern geheugen gaan voor dual channel. Dit heeft veel meer nut dan 1x4GB 1600 MHz geheugen. Ook heb je een 7200 rpm HDD wat er wel voor zorgt dat je systeem wat sneller is, maar de vraag is of dit ook nuttig is bij het kijken van een film (nee) en het maakt wel meer lawaai.

edit:
Naar mijn mening is dit een betere samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 40,95€ 40,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,42€ 58,42
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,-€ 81,-
1Silverstone Milo ML03B€ 64,20€ 64,20
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,77€ 24,77
1Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9€ 23,95€ 23,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,88€ 32,88
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,17

[ Voor 63% gewijzigd door jaapsander op 07-03-2013 13:04 ]

• xoniq
Is dit een betere basis samenstelling?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 40,95€ 40,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,42€ 58,42
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,-€ 81,-
2Kingston KFJ9900C/2G€ 12,20€ 24,40
Totaal€ 204,77

FM2 socket A4 processor, een moederbord die qua features voldoet, 5400rpm HDD.

EDIT
Nevermind de basis van mij is bijna exact gelijk aan dat van jouw, dus zat ik qua jouw gedachtegang nu wel op 1 lijn :) .

Ik zal jouw lijst eens doornemen.

[ Voor 4% gewijzigd door xoniq op 07-03-2013 13:09 ]

• jaapsander
Zie mijn vorige post

• xoniq
Ik heb die samenstelling even overgenomen, ik zal mij daar eens in gaan verdiepen.
Bedankt voor je lijst, dit was inderdaad waar ik qua mobo, proc en HDD ook op was uitgekomen zoals je in mijn vorige reactie ziet.

Bij deze ben ik voldoende geïnformeerd over wat een beetje fatsoenlijke setup is.
Bedankt "Jaapsander".

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Let wel op dat je in je huidige setup (die van Jaapsander) geen remote hebt opgenomen. Dit wordt door videokaarten en moederborden niet ondersteund. Er zijn een handje vol intel-borden die je kan uitbreiden met een kaartje voor CEC, maar die borden zijn qua specs niet echt geschikt voor je build. Dan kan je beter een externe CEC-adapter nemen, of een iR-based remote gebruiken (waarbij ik je SoundGraph iMon devices kan aanraden. Geven brede support en de remotes zijn prettig in gebruik)

iRacing Profiel

• xoniq
kroegtijger schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:02:
Let wel op dat je in je huidige setup (die van Jaapsander) geen remote hebt opgenomen. Dit wordt door videokaarten en moederborden niet ondersteund. Er zijn een handje vol intel-borden die je kan uitbreiden met een kaartje voor CEC, maar die borden zijn qua specs niet echt geschikt voor je build. Dan kan je beter een externe CEC-adapter nemen, of een iR-based remote gebruiken (waarbij ik je SoundGraph iMon devices kan aanraden. Geven brede support en de remotes zijn prettig in gebruik)
Op deze pagina staat wel een ander soort ondersteuning, van Smart Remote, wat lijkt dat het met een dongle moet, dat je een USB poort moet pinnen op een bepaalde set pinnen op het bord, en dan de dongle in die USB poort moet doen.

http://www.asrock.com/mb/...mart%20Remote&cat=Support

Ik zal wel even kijken naar CEC support.

[ Voor 20% gewijzigd door xoniq op 08-03-2013 08:39 ]

• jaapsander
Als het goedkoop moet kun je nog voor 6 euro een dealextreme ir ontvanger + AB halen. http://dx.com/p/multimedi...ver-for-pc-1-cr2025-26368

Als je De IR ontvanger een beetje uit het zicht kan plaatsen is dit veruit de goedkoopste oplossing. Mocht je al een programeerbare afstandsbediening hebben dan kun je die ook prima gebruiken met deze IR ontvanger. Daarnaast is CEC inderdaad ook een optie wanneer je TV dit goed ondersteund.

• xoniq
Ik heb een 55" (55lw570s volgens mij) van eind 2011, dus ik heb wel CEC.

• kroegtijger
CRXDelSol schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:38:
Ik heb een 55" (55lw570s volgens mij) van eind 2011, dus ik heb wel CEC.
Per merk kan de implementatie verschillen. Met Sony heb ik goede ervaringen. Andere merken zijn me onbekend wat dat betreft.

iRacing Profiel

• xoniq
Ik kom overal bij de specs van mijn tv tegen:
SIMPLINK (HDMI CEC): Ja

• kroegtijger
Als ik zo links en rechts de ervaringen met Simplink mag geloven is de CEC-implementatie verre van perfect. Heel veel klachten over te vinden. Ik zou een iMon VFD erbij overwegen, danwel een losse iR-receiver en een Logitech Harmony (maar alle2 zijn geen heel goedkope oplossingen)

iRacing Profiel

• wybrenoppedijk
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-04 18:39
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,50€ 75,50
1Seagate Barracuda Green ST1000DL002, 1TB€ 59,95€ 59,95
1Streacom F1C Evo Zilver€ 74,70€ 74,70
1Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening€ 21,95€ 21,95
1Gelid Solutions Silent 6, 60mm€ 4,36€ 4,36
1Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU€ 25,-€ 25,-
1Sony Optiarc AD-7760H-01 Zwart€ 19,99€ 19,99
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 64,20€ 64,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,60

deze is aardig zuinig volgensmij

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Waarom kijk je niet naar een mobo met ingebouwde voeding? Deze zijn vele malen zuiniger. Ik heb dit moederbord, wel al een oudje: pricewatch: Asus AT3IONT-I Deluxe maar gebruikt 7W in idle. Dat zie ik die AMD's écht niet doen.

• kroegtijger
Megamind schreef op maandag 11 maart 2013 @ 21:07:
Waarom kijk je niet naar een mobo met ingebouwde voeding? Deze zijn vele malen zuiniger. Ik heb dit moederbord, wel al een oudje: pricewatch: Asus AT3IONT-I Deluxe maar gebruikt 7W in idle. Dat zie ik die AMD's écht niet doen.
Heeft die wel voldoende resources voor Sickbeard e.d. op de achtergrond te laten draaien? Want imho kan je dan net zo goed (zo niet beter) een Raspberry Pi nemen. Heb je een nog zuiniger device, én CEC-support.

iRacing Profiel

• jaapsander
Lijkt mij ook lastig met de wensenlijst uit de TS. Qua performance ben je gewoon beter af met een Trinity systeem. Een ingebouwde voeding kan er inderdaad voor zorgen dat het systeem erg zuinig is, maar er zijn maar weinig recente moederborden met ingebouwde voeding overigens.
Pagina: 1