[ubuntu - xbmc] geluid van .mkv bestanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-07-2023
Ik heb recent een Zotac-AD06 uitgerust met 4GB en een HD, ubuntu 12.10 (64-bit) erop geïnstalleerd en vervolgens een dag lopen klooien om geluid via HDMI te krijgen. Dit is mijn eerste Linux computer, vandaar dat me dat een dag koste. ;)

Geluid via HDMI heb ik nu, ook via XBMC behalve wanneer ik een .mkv bestand probeer af te spelen. Ik krijg dan de error "failed to initialize audio device". Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Normaal zou ik denken dat ik bepaalde codecs mis, maar dat lijkt me vreemd omdat mijn Windows 7 PC met XBMC het wel afspeelde.

Ik heb het nog niet geprobeerd in VLC, maar is ook niet helemaal relevant omdat ik alles werkend wil krijgen vanuit XBMC omdat het een "puur" HTPCtje moet zijn.

Uw hulp wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik mis je eigen zoektocht met resultaten. Je hebt het er over dat het niet mogelijk is dat je codecs mist, maar je vergelijkt 't met Windows wat compleet anders werkt. Itt Windows, waar de codecs bij XBMC worden meegeleverd, heb je bij Linux de keus in XBMC om een backend te kiezen. Als je standaard voor Gstreamer gaat, kan je een codec missen (Gstreamer-plugin).
De backend heeft ook z'n eigen geluidsinstellingen, dus mocht die op OSS of Alsa staan, terwijl je PulseAudio gebruikt, is de foutmelding heel logisch.

Ga dus maar eens wat dieper zoeken naar je opties, je backend en hoe dit allemaal vertaald naar je mkv bestand. Testen met VLC heeft geen zin, dat zal werken omdat VLC op Linux net als op Windows alles ingebouwd heeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-07 18:43

Demo

Probleemschietende Tovenaar

XBMC en HDMI is een regelrechte ramp.. Ik draai nu OpenELEC, dat werkt out-of-the-box, maar toen ik XBMC op Ubuntu en later op Debian draaide, ben ik ook lang zoet geweest.
Als je het ding enkel en alleen wil gebruiken als HTPC, kan ik je OpenELEC erg aanraden, XBMC met een minimale distro er omheen, geoptimaliseerd voor de meest gebruikte platformen voor HTPC's.
Mocht je toch met Ubuntu verder willen stoeien, dan moet je zoeken naar Alsa settings voor xbmc. En eerst eens checken of de user die XBMC start, wel in de groep 'audio' zit..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei123
Dank voor de reacties.

Ik heb in XBMC de geluidsinstellingen volgens mij wel goed staan; dat was ook een issue om überhaupt geluid via HDMI te krijgen - dat staat in Ubuntu standaard uit. En vervolgens heb je in XBMC nogal wat keuzes. Ik heb het aan de praat met andere files dan .mkv.

Dus misschien dat het lijkt dat ik weinig gezocht heb, maar ik heb er al zo'n 6 uur in zitten en dit is het laatste stuk waar ik niet uitkom.

Hoe dan ook, ik heb het één en ander wel geprobeerd, zoals de plughw;0,3 truuk, maar dat werkte helemaal niet voor mij. http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=127428

Om überhaupt geluid te krijgen heb ik dit doorgelopen:

http://www.upubuntu.com/2...t-1210-driver-on.html?m=0

Alhoewel ik nooit setup instructions heb gekregen, werkte geluid opeens wel.

In het geval van OpenELEC, hoe werkt dat met bittorrent en browsen? Ik las ergens dat een browser er niet in zit en dat was eigenlijk de reden dat dat bij mij afviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Je startpost had het over een puur HTPC'tje, dat is in mijn ogen iets dat films afspeelt en verder niet ;) Maar wellicht kan je OpenELEC eens proberen vanaf een USB-stick en dan kijken of je DEZE aan de praat kan krijgen.

Als het alleen mkv-bestanden betreft, dan lijkt het inderdaad om een codec te gaan. Heb je het verschil tussen DTS en AC3 al geprobeerd? Staat AC3/DTS Passthrough wellicht aan?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei123
Haha, ja, je hebt gelijk. Eventueel zou ik openelec kunnen installeren en dan via het netwerk kunnen streamen als ik het echt niet aan de praat krijg, maar ik vind het toch wel erg handig dat ik niet van computer hoef te wisselen om een film te downloaden.

AC3/DTS passthrough staat idd aan, mijn Marantz s5004 kan daar prima mee overweg. Ik ga iig eens proberen of het verschil maakt en eens zoeken of ik nog codecs kan vinden. Will let you know. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Dan zou het misschien toch geen codec setting zijn, aangezien dan de DTS gecodeerd en wel naar je versterker gegooid kan worden... Zoals ik al zei, XBMC en geluid is af en toe een regelrecht drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat ga ik later dit jaar nog meemaken, dan neem ik een HTPC, installeer Debian Sid en XBMC erop. Eens zien waar alle heisa om is :P

Waar ik aan denk, is hardware locking. Als je al geluid afspeelt, of XBMC houd een kanaal open om te kunnen afspelen, en je gaat met DTS passtrough gelijk met de hardware babbelen ipv via Alsa/Pulse, dan krijg je dezelfde melding dat 't niet beschikbaar is (is locked tenslotte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei123
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=11357226

Ik denk dat dit het is. Ben er achter gekomen dat sommige .mkv bestanden wel afgespeeld worden. Een oplossing ervoor heb ik nog niet gevonden, maar ook nog niet veel tijd voor gehad.

Voor die paar files die niet werken kan ik natuurlijk VLC gebruiken en kijken of dat werkt, maar het is wel knudde om twee verschillende programma's te moeten gebruiken. :-P

Is er trouwens niet zoiets als CCCP voor Linux? Meestal als ik een probleem had op een Windows systeem was dat de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, alles gaat via Gstreamer, of programma's zoals VLC en Mplayer die alles in zich hebben.

Als het probleem bij de ene MKV wel voorkomt, en de andere niet, moet je eens kijken naar de audio codec die is gebruikt. Dat kan het verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benkei123
ah, maar in de standaard player van ubuntu kreeg ik dezelfde error message namelijk:

"Could not find GStreamer caps mapping for FFmpeg codec 'h264', and you are using an external libavcodec. This is most likely due to a packaging problem and/or libavcodec having been upgraded to a version that is not compatible with this version of gstreamer-ffmpeg. Make sure your gstreamer-ffmpeg and libavcodec packages come from the same source/repository."

Denk je nog steeds aan een audio-codec issue dan?

Ik ga iig vanavond ff kijken of wat er bij mij aan de hand is, hetzelfde is als hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1970956

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de codec bedoel ik of deze passthrough toepast, of zelf decodeert en daardoor door het sound system laat afhandelen. Als je geluid via Alsa wordt afgehandeld, heb je geluid, maar doe je 't via passthrough, dan krijg je device locked, want Alsa heeft 'm al gelocked.

Pagina: 1