Garma schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:11:
dan moet je met toch eens uitleggen hoe het kan dat een ander platform een zo groot verschil in beoordeling veroorzaakt. Het is hetzelfde spel! En je weet net zo goed als ik dat het verschil tussen een 7.5 en een 8.5 (het cijfer was voorheen een 9) in gamereviewland hetzelfde is als een verschil tussen een 5 en een 9 in andere reviewsituaties. Ik vind dit PC vs Consoleargument echt nogal zwak of ligt het nou aan mij. Is dat echt het enige wat je te zeggen hebt?
Reageer dan eens op de inhoudelijke kritiek: Geen objectieve parameters, de vele kritiek uit je eigen community die ook een aanwijzing zou moeten zijn. Jullie verschuilen je achter subjectieve argumenten waarmee je expres het rookgordijn ophoud zodat je kan zeggen 'tsja sorry! kwestie van smaak! wij vonden het een 9, volgende keer beter!'.
Ik vind dat je je tirade baseert op nogal wat aannames. Dat jij een 7,5 leest als een 5 omdat het een game-review is, betekent dat dan dat wij dan omgekeerd zouden moeten redeneren dat als we een 7,5 bedoelen, we dan een 8 moeten geven? Games vallen qua beoordelingen vaak binnen het spectrum 6 - 9,5 inderdaad, maar dat komt voornamelijk doordat er tegenwoordig bijna geen games meer op de markt komen die een keiharde onvoldoende verdienen. Uitgevers zijn niet gek. Er zitten grote quality test teams op games alvorens ze op de markt komen. Dan komen vrijwel alle games inderdaad tussen de 6 en 9,5 uit, en daarvan zitten er veel tussen de 7,5 en 8,5 inderdaad. Ik zie daar geen reden in om een 7,5 dan als een 5 uit te leggen.
Het scheelt dus één punt, geen vier. En waarom: aan een pc-versie stellen we andere eisen dan aan een consolegame. Als een console- en pc-versie er bijna hetzelfde uit zien, dan is dat voor de pc-gamer een grote probleem dan voor de console-gamer, want op de pc kan het vele malen beter. Tel daar de diverse problemen bij op die we op pc wel hadden en op console niet, en je zit gemakkelijk een punt lager in je beoordeling.
Nogmaals - heel tweakers (pricewatch, productreviews) zit vol met objectieve parameters voor reviews, van prijs tot levertijden tot weetikveel. Alleen bij de gamereviews 'is dit zogenaamd niet mogelijk'? Komaan...
Dat hebben we in het verleden vaak geprobeerd, en we hebben er vaak over vergaderd. Het is niet te doen. Wat is een objectieve parameter? 'Er is een multiplayer, en die multiplayer is vrij uitgebreid'. Dat is objectief. 'De multiplayer is goed' is subjectief. De graphics zijn goed. Het geluid is goed. De mate van vrijheid is genoeg/niet genoeg... allemaal subjectief.
Wat je kunt doen is vaste stations afwerken. Deelcijfertjes geven aan bijvoorbeeld graphics, multiplayer, herspeelwaarde, geluid, etcetera. Probleem dan is dat niet bij elke game elk subcijfer even zwaar meeweegt. Football Manager 2013 is anno 2013 best een treurig product, audiovisueel gezien. Maar wel de allerbeste voetbalsimulatie. Moeten we dan graphics en audio een 3 en een 4 geven, waardoor we gemiddeld onmogelijk bij de 9 of hoger kunnen uitkomen die het spel wél zou moeten krijgen? Variabele deelcijfers dan? Dan is het doel weg, want het doel was om voor overzichtelijkheid te zorgen. Games zijn de divers om op die manier te beoordelen.
Een review IS een artikel waarin een redacteur zijn mening geeft op basis van feitelijke waarnemingen die hij op zijn eigen manier interpreteert. Dat daarin per persoon verschil zit in hoe zwaar iets wordt meegewogen is logisch en inherent aan het genre.
Het blijven altijd meningen. Een deel van jouw relaas is bijvoorbeeld gebaseerd op dat Call of Duty naar jouw mening een te hoog cijfer heeft gekregen ten opzichte van Crysis 3. Je bent zeker niet de enige die er zo over denkt, maar ik deel die mening niet. Ik vind de Call of Duty-multiplayer een van de beste multiplayer games van nu, zelfs met alle glitches en lag-issues die je tegenkomt. Alleen Battlefield 3 komt in de buurt (op console dan he... als we weer naar pc kijken is BF3 veruit de beste van de die drie games).
Zo ook met de punten die jij noemde. "Een singleplayer met speelduur tussen 5-10 uur hoort niet in de pluspunten thuis." Ben ik het niet mee eens. Een saaie singleplayer van 15 uur hoort er niet in thuis, een zogenoemde 'rollercoaster van actie' die maar 6 uurtjes duurt? Zeker wel. Dan zeg je erbij dat het aan de korte kant is, maar dat maakt de actie niet minder goed.
Uiteraard heb ik geen bewijs, ik kan niet in de boeken van T.net kijken. Aan de andere kant noem ik aanwijzingen zat, in tegenstelling tot jijzelf die alleen de toon afbrand en niet inhoudelijk reageert.
Volgens mij ben ik er wel inhoudelijk op ingegaan. Ik heb aangegeven waarom ik de pc-versies van beide games gelijkwaardig vind. Daar ga jij vervolgens niet op in. Je doet het af als een rookgordijn opwerpen...
Hier nog wat extra aanwijzingen: Gekochte reviews of tv-tijd in andere branches zijn helemaal niet vreemd en ook openbaar. Neem dat TV programma van Harry Mens bijvoorbeeld, de prijzen voor een interview in dat programma zijn vrij opvraagbaar. Dit geld ook voor Idols-achtige programmas. Niks mis mee, want iedereen weet het. Met andere woorden: Je noemt mijn kritiek zwaar, maar dat valt dus reuze mee als je het ziet in de context van de markt waarin tweakers.net opereert.
Dat klopt. In de entertainmentbranche vinden sommige media dat normaal. Sterker nog: ik ken enkele game-media waar een game niet of nauwelijks in behandeld wordt als de uitgever van dat spel niet betaalt (lees: reclames afneemt).
Zoals Zeef al aangaf: bij Tweakers werkt dat niet zo. Wilbert de Vries is als hoofdredacteur heel scherp op de scheiding tussen commercie en redactie. We kiezen waar we over schrijven op basis van relevantie van een product voor onze doelgroep. Dat geldt natuurlijk ook voor onze beoordelingen.
De reden dat je beschuldiging zwaar wordt genoemd is dat je doet voorkomen dat onze beoordelingen beïnvloed worden door betalingen. Dát is een zware beschuldiging. Je kunt bij sommige media inderdaad content kopen, maar je koopt nooit een positieve beoordeling. Gebeurt dat wel, dan neem je als medium je lezers in de maling. Jij insinueert dat dat bij Tweakers gebeurt, en dat is wel degelijk een heel zware beschuldiging.
Daarnaast vind ik het nogal sterk dat Tweakers.net rendabel kan zijn obv die paar advertenties en campagnes. Je moet er wel 10 (?) fte mee betalen a 60k per persoon.
Ik weet eigenlijk niet eens precies hoeveel FTE, maar het zit meer in de buurt van 50 dan van 10. Je hebt namelijk naast de redactie (zelf al zo'n 15 FTE) nog een dev-team, een product team, een pricewatch team, marketing, sales, nonspot, en diverse ondersteunende afdelingen.
Dat gaat inderdaad niet alleen met advertenties en campagnes. Een bedrijf als Tweakers heeft namelijk ook een verdienmodel dat helemaal los staat van de frontpage van Tweakers. Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar het verkopen van advertenties en campagnes. Ik vind het niet netjes om in detail te treden - ik weet trouwens ook alle details helemaal niet - maar bedenk bijvoorbeeld dat de Pricewatch al jarenlang de nummer 1 prijsvergelijker is op het gebied van consumer electronics, hardware, mobiele telefoons etcetera. En dat is maar een voorbeeld.
Ik hoop dat we ooit eens van het gezeur rond 'gekochte reviews' en dergelijke aantijgingen af komen, maar ik geloof dat dat een utopie is. En dat is wel jammer, want op deze manier kosten dit soort dingen telkens veel tijd. In dit geval: een uur dat ik eigenlijk aan Gears of War: Judgment had moeten besteden.