Lenovo Essential B590 vs Lenovo Thinkpad E530

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emperorbone
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-07 21:46
(Ik had hier ooit een account, maar geen idee meer hoe die heet etc, vandaar nu een nieuwe..)

Ik gebruik al sinds 2006 een Lenovo Thinkpad T60, en omdat deze nu toch kuren begint te vertonen (kapotte accu, fan aan het eind van z'n Latijn) zit ik er over te denken een nieuwe laptop te kopen. Destijds heb ik deze laptop gekocht via de TU/e, en waren m'n eisen wel wat hoger; inmiddels gebruik ik hem vooral voor administratie, internet, films en heel soms een simpel spelletje. Meeslepen doe ik hem zelden, onder meer omdat de accu kapot is (duh) en hij nogal zwaar is, maar vooral omdat het niet zo vaak nodig is. Mijn gebruik gaat wat dat betreft waarschijnlijk niet zo veel veranderen, maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als dat allemaal wat makkelijker zou zijn.

Ik zit nu te twijfelen tussen de Essential B590 (n.a.v. de Best Buy Guide) en de Thinkpad E530, ten eerste omdat deze Lenovo (nog IBM op de behuizing :P) me heel erg goed bevallen is de afgelopen 7 jaar en ik hou eigenlijk ook wel van het no-nonsense ontwerp. Deze twee laptops ontlopen elkaar voor zover ik kan beoordelen qua prijs en specs nauwelijks, maar komen wel uit een andere serie, Essentials wordt meer als budget in de markt gezet dan de Thinkpad serie volgens mij. Qua specs is dit ook wel een beetje het maximale wat ik kan verwachten in deze prijsklasse (500-550 euro) volgens mij, maar ik moet zeggen dat ik al jaren de ontwikkelingen op hardware gebied niet meer volg..

Enkele concrete vragen:
- Zijn er buiten de vermelde specs nog verschillen tussen de twee, aangezien ze wel uit een andere serie komen?
- Zijn er voor deze prijs alternatieven (eventueel een ander merk)?
- Een andere optie waar ik laatst aan dacht is om mijn T60 te upgraden; meer RAM, nieuwe fan etc, of heeft dit eigenlijk geen zin omdat de hele 'infrastructuur' gewoonweg verouderd is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Sja, ik zou je T60 niet meer upgraden, want waarschijnlijk kan er toch niet veel RAM-geheugen in, en het heeft geen zin meer voor zo'n oude machine, omdat hij toch (bijna) niks meer waard is. Als je je budget 100,- uit zou kunnen rekken kan je de Dell Inspiron 15R SE kopen, die heeft een Full-hd scherm, een i5, 6gb geheugen en een 500gb harde schijf, met een wel redelijke bouwkwaliteit en videokaart.
Tussen de E530 en B590 zitten eigenlijk geen verschillen kwa specs. Alleen het uiterlijk verschilt...
Ik zou wel het RAM upgraden naar 8GB en er later een SSD inzetten, daar win je echt heeeeel veel snelheid mee met het opstarten van progamma's, echt heel fijn! :)

[ Voor 14% gewijzigd door peakrever op 06-03-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:38
The E530 heeft volgens Notebookcheck een beter toetsenbord etc.
Zie de reviews:
http://www.notebookcheck....JGE-Notebook.88518.0.html
http://www.notebookcheck....QGE-Notebook.76963.0.html