hergebruiken subwoofer van een kapot scherm lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosjeNL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-08-2024
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje betreft het volgende:

Mijn philips 190g6 monitor is een tijdje geleden de pijp uit gegaan. :(
Nu vond ik zojuist de bijhorende subwoofer er weer bij.
Ik zou deze weer graag aan mijn computer hangen middels een geluidskaart op de subwoofer ingang.
Nu doet het probleem zich voor dat als je de subwoofer aanzet het lampje op de woofer op oranje blijft staan.
Ik heb het oude kapotte scherm weer even aangesloten en als je hem dan aan zet met alvast muziek draaiende neemt de woofer heel even het geluid mee -dan word het lampje groen- totdat het scherm automatisch op stand by springt - dan word het lampje weer oranje-.

Nu heb ik het gevoel dat de woofer op een of andere manier het signaal van het scherm krijgt ofzoiets.

Zou iemand een oplossing voor mij hebben om dan toch die woofer draaiende te krijgen op mijn pc. misschien door middel van een omvormer of iets???

hier een website met plaatjes van hoe die woofer eruit ziet: http://www.360searchbuy.c...G6+subwoofer+TV+subwoofer

mvg

VosjeNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Heb je foto's van de achterkant en kabels? Misschien is het heel simpel een signaaldraadje te sluiten zodat ie denkt dat het scherm eraan hangt..
Heb even gezocht maar kwam niet verder dan een handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosjeNL
Beste mikayu,

Als u op de website kijkt die ik in mijn eerdere bericht heb geplaatst en u klikt op het kopje discription naast product details dan kunt u allerlei foto's bekijken van hoe hij er van binnen uitziet.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De subwoofer heeft dus een 230Vac in en een 3,5mm jack in (onbekend of die stereo of mono is --> heeft de stekker die daarin moet 1 metalen tip + 1 metalen ring of 1 tip + 2 ringen?).

Heb je bij je geluidskaart ingesteld dat je een subwoofer hebt? Dus instellen op 5.1. Standaard staat de geluidskaart op stereo en wordt er dus niks over de sub out uitgestuurd --> subwoofer blijft op stand-by. Nadeel is wel dat je geluidskaart nu denkt dat je een 5.1 set hebt, bij films zal de spraak dus naar de niet-aanwezige center worden gestuurd.

[ Voor 44% gewijzigd door TBTL op 08-03-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunt hem dam wss ook in 2.1 zetten niet?

Plus het is ook mogelijk dat het scherm een bepaald signaal stuurde naar de sub waardoor die aanging.
Als een soort 12v trigger bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosjeNL
beste TBTL en darrock,

als ik hem aansluit op me geluidskaart (sub ingang op een msi p55-gd65) dan zet ik hem op 5.1 (2.1 niet beschikbaar) krijgt de subwoofer nog steeds geen signaal en blijft hij op oranje staan. de aansluiting is 1 metalen tip + 2 metalen ringen.

ik ben voor de rest niet thuis in dit soort dingen dus hoop op een oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Probeer eens de sub direct aan de stereo uitgang te zetten, waar normaal je speakers in zitten (groen meestal)
Check ook of je uitgangsvolume hoog genoeg staat en dan een muziekje opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosjeNL
Als ik hem in de stereo uitgang doe en dan muziek aanzet begint het lampje groen te knipperen en wanneer er een beetje bass in het liedje zit wordt het groen wat feller. maar nog steeds geen geluid :(

iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:40
Zit er niet een aparte voeding bij in je scherm toevallig? Je geluidskaart levert namelijk bij lange na niet genoeg stroom om een conus te laten bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 12:28
De sub wordt direct gevoed met 230, dus dat lijkt me geen probleem. Welke geluidskaart heb je? Creative X-Fi heeft bijvoorbeeld bass redirection.Groen lampje is iig een goed teken, nu nog de boel goed instellen. Testen met een track als deze: YouTube: Quick Woofer Bass Test Track.

[ Voor 130% gewijzigd door Taigu op 16-03-2013 15:03 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
vosjeNL schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 11:02:
Als ik hem in de stereo uitgang doe en dan muziek aanzet begint het lampje groen te knipperen en wanneer er een beetje bass in het liedje zit wordt het groen wat feller. maar nog steeds geen geluid :(

iemand nog ideeën?
Klinkt alsof één van de 2 inputs een triggersignaal is (spanning om de subwoofer te vertellen dat hij aan moet) en de andere het geluid. Nu uitzoeken welke van de twee de trigger is.

N.B. dit alleen proberen als je weet wat je doet!

Als je alleen op het linkerkanaal een sterk geluidssignaal aanbiedt, gaat het lampje dan knipperen? Of als je het op het rechterkanaal aanbiedt? Die waarbij het lampje gaat knipperen is de trigger. Nu kan je met bijvoorbeeld een batterij +1,5V (t.o.v. de gnd) aanbieden op die ingang en kijken of de subwoofer aan gaat. Zonee, dan met een wat hogere spanning (niet boven de 12V). Vervolgens sluit je de andere ingang aan op de geluidskaart.

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 17-03-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Als ik het zo bekijk is het een doodnormale subwoofer die aan gaat al hij signaal ontvangt. Misschien gebruikt TS muziek die geen gebruik maakt van het subwooferkanaal of staat het volume te laag of is het uitgangssignaal of uitgangsvermogen van de PC te laag om de subwoofer in te schakelen. Zijn allemaal mogelijkheden.

Het lijkt mij dat de subwoofer pas gaat werken als er ook daadwerkelijk een 5.1 signaal wordt gebruikt. Dus probeer eens een film met 5.1 geluid zoals b.v. U571 of een andere film met een behoorlijk gebruik van het subwooferkanaal.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosjeNL
Heel eerlijk gezegd denk ik dat niet omdat, als ik de woofer aan het scherm had hangen het lampje wel groen was ook al draaide ik geen muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 12:28

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Als ik het schema goed lees moet er op de middelste pool (ring, SUBW_EN) van de 3.5mm jack een signaal komen te staan om de subwoofer aan te schakelen. De andere aansluitingen (sleeve en tip) staat dan het LFE signaal op. Is alleen nog de vraag wat voor signaal voor het aanschakelen van de subwoofer zorgt.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosjeNL
zoals ik al zei heb ik geen idee :)

als jullie nog iets weten hoor ik het graag!
Pagina: 1