Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IPTV, eigen Amino STB op glasvezel netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat op internet geprobeert te vinden en ook op dit forum maar kan nog niet echt een concreet antwoord vinden op mijn vraag.

Eerst wat achtergrond informatie die wel van belang kan zijn.
Ik ben momenteel klant bij Lijbrandt glasvezel, heb hier al een IPTV pakket.

Ik wil graag weten of het mogelijk zou zijn om los van de provider een Amino decoder aan te schaffen en deze werkende te krijgen.

Met werkend bedoel ik dus dat ik de tv programma's van lijbrandt kan ontvangen zoals in mijn pakket momenteel zit, hierbij is uitzending gemist etc. voor mij persoon optioneel maar informatie hierover is ook zeker welkom.

Wat ik uit mijn onderzoek heb kunnen halen is een theorie gebasseerd om meerdere topics over verschillende providers.

Mijn theorie voor zover is dat als ik een decoder zo aanschaffen van hetzelfde model als ondersteunt wordt door mijn provider het mogelijk zou zijn om hun firmware hier op te laden door de decoder een geforceerde update uit te laten voeren.

Bij het aanschaffen van een Amino decoder van een andere provider kan het afhankelijk van provider lastiger worden afhankelijk hoe ver de decoder is dicht gewerkt en of deze dan dus ook in een update geforceerd kan worden waarbij hij firmware van de andere partij kan inladen.

Om een voorbeeld te schetsen, ik heb nu een Amino 130 orgineel ontvangen van Lijbrandt, deze werkt perfect.

Wat als ik nu een losse Amino 130 zou aanschaffen die niet vast zit aan 1 bepaalde provider zou het dan mogelijk zijn om deze bij lijbrandt te gebruiken.

Zo ja, is het ook mogelijk deze decoder te gebruiken met andere software dan die van Lijbrandt?

Heb gezien dat hier wel aantal mensen zijn die vrij handig hierin zijn en hoop dan ook dat er wat meer duidelijkheid in kan komen.

Voor de genen die geinterreseerd zijn in de waarom is eigenlijk vrij simpel.
Ik pruts graag met elektronica en met een decoder die niet van de provider afkomstig is heb ik meer vrijheid om het naar wens te configureren. Zie het maar als bezigheidstherapie.

PS. Had wat twijfels waar deze te plaatsen, vondt persoonlijk het dichts bij dit forum passen, mocht het toch verkeerd staan mag hij natuurlijk verplaatst worden en dan bij voorbaat mijn excuses.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Welk gebied? In WGDO gebieden zijn er (nog) mogelijkheden, in WMP+ gebieden niet (dankzij de Verimatrix encryptie)

En het is nog maar de vraag hoe lang het in WGDO blijft werken, sommige zenders zijn inmiddels al achter de verimatrix gezet.

Wat heb je zelf al ingelezen? Heb je bv de provisioning documenten enz van Amino al doorgelezen? Daar staat een hoop info in over hoe de STB z'n DHCP requests doet, firmware updated enz.

Je kan een STB van een andere provider op WGDO gewoon gebruiken, maar mogelijk moet je zelf firmwareupdates forceren. De firmware adressen kun je wiresharken vanaf een werkende STB. Vervolgens kun je zelf een DHCP server maken en hiermee de juiste adressen richting je box sturen zodat ie alsnog de juiste firmware gaat ophalen.

Electronicakennis is niet nodig, alleen als je eventueel 'm via een seriele kabel wilt aansluiten heb je een RS232 level convertertje nodig (MAX232) om in z'n IntActOS te kunnen komen om zo de flash bv te formatteren.

Kennis van wireshark, multicast netwerken, linux en een managed switch is wel erg handig/essentieel.

Wat nuttige linkjes:
http://www.settopbox.sk/amino/Configuration_Guide.pdf
http://www.settopbox.sk/amino/Install_Upgrade.pdf
http://ict-all.blogspot.n...mware-to-amino-a130h.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet helemaal bekend nog of ik in WGDO gebied zit of in WMP+.
Zit bij Lijbrandt in Leeuwarden, misschien dat er een manier is dat je op die manier kan achterhalen welk gebied dit exact is.

En ik begrijp dat het dus wel echt noodzakelijk is om firmware van de provider in kwestie erop te plaatsen.

Wanneer ik nieuwe firmware inlaad zouden de wachtwoorden voor management gedeeltes dan ook gewijzigd worden vanuit standaard wachtwoord of blijven deze gelijk?

Indien deze mee wijzigen zou het aanschaffen van een losse decoder weinig extra vrijheid met zich mee brengen en kan er in principe net zo goed een decoder van Lijbrandt zelf aangeschaft kunnen worden.

Ik had wel gekeken naar zijn Amino debug cable, voor een kabel nog vrij duur.
Goedkoopste die ik kon vinden was 65,-

Is het al bekend of deze ook zou werken op de Amino decoders met standaard login die door provider geleverd wordt?

Indien deze ook functioneren kan het mogelijk ook lukken met de geleverde decoder zonder een nieuwe aan te schaffen.

• DJSmiley
Die Amino debug kabel is gewoon een RS232-TTL level convertje met een MAX232 chipje. Dat kun je voor <5 eur ook zelf maken.

Een Tele2 decoder zit dicht, een (oude) Solcon decoder vanaf het Solcon netwerk in Dronten kon ik zonder problemen resetten via een console kabel.

Wachtwoorden enz worden vanuit de FW geregeld, het kan dus goed zijn dat die gewijzigd zijn bij GHM tegenwoordig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal me dan eerst wat meer verdiepen in dat kabeltje, ben alleen niet erg handig met dingen als solderen en heb er tevens gereedschap niet voor.

Vroeg me dan ook af of onderstaande USB adapter de klus ook geklaard zou kunnen krijgen.
http://dx.com/p/pl2303-us...ule-w-dupont-wires-160425
- Convenient to use, RX to MCU TX; TX to MCU RX. Without using MAX232 conversion
- Super terminal use; commonly used serial debugging tool
Heb inmiddels handleiding van Amino hiervoor al wat doorgebladerd. Zou me Linux kennis wel weer beetje moeten opfrissen eventueel maar wanneer kabel verbonden is komt het al wat dichter bij mijn kennis gebied.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb twee Amino's op mijn eigen netwerk gehad. Een nieuwe firmware en/of root toegang tot de Amino is niet noodzakelijk als je een Amino hebt die al een firmware heeft voor het WGDO-netwerk. Wat je nodig hebt is:
- Eigen DHCP-server welke een IP-adres geeft aan de Amino
- Eigen webserver (bijv. Apache) welke de pagina's en scripts host.
- Eigen headendserver (bijv. tvheadend, IGMPProxy) om de TV streams te kunnen streamen
alternatief kun je ook downloads afspelen op de Amino via VLC of ffmpeg.

Wat tips:
- Je kunt via script calls videooutput op 60Hz krijgen. Dit heeft als voordeel dat je ook transport streams van Amerikaanse series kunt afspelen op de Amino.
- Wil je streams afspelen waar Verimatrix encoding op zit moet je kunnen achterhalen hoe de sleuteluitwisseling werkt. Als iemand weet welke poorten/service Glashart hiervoor gebruikt hoor ik het graag!

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Verwijderd

Topicstarter
ari3 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 17:43:
Ik heb twee Amino's op mijn eigen netwerk gehad. Een nieuwe firmware en/of root toegang tot de Amino is niet noodzakelijk als je een Amino hebt die al een firmware heeft voor het WGDO-netwerk. Wat je nodig hebt is:
- Eigen DHCP-server welke een IP-adres geeft aan de Amino
- Eigen webserver (bijv. Apache) welke de pagina's en scripts host.
- Eigen headendserver (bijv. tvheadend, IGMPProxy) om de TV streams te kunnen streamen
alternatief kun je ook downloads afspelen op de Amino via VLC of ffmpeg.
Hieruit heb ik paar interresante ideën opgedaan.

Heb inmiddels voor elkaar gekregen dat mijn Amino achter een router aangesloten zit, op zelfde router zit een pc waarbij streams gestart kunnen worden.
Deze streams worden ook correct afgespeeld in mijn tests.

Tot nu toe maak ik gebruik van simpelle webpagina waar ik naar toe ga met de ingebouwde opera browser om deze stream te openen.

Probleem waar ik tegen aanloop is dat de Amino decoder geen normale zenders meer laat zien wanneer de router verbonden is.

Krijg hierbij de melding dat zenders niet beschikbaar zijn en datum staat op 1 januari met tijd op 0:00.

Router krijgt een correct IP, mac en vendor class zijn beiden ingesteld.
Tevens wordt de correcte standaard pagina doorgegeven via de "dhcp-option=" in de router.

Weet niet of het hier uitmaakt of ik in WBA regio zit, lijkt mij dat de decoder de streams nog wel moet kunnen decoderen wanneer ze hierop binnenkomen, op de pc uitzendingen kijken zal dan alleen niet mogelijk zijn.

Of zie ik hier nu iets over het hoofd?

PS. Reden dat ik denk dat ik in WBA gebied zit is op volgende code:
{if(s=="wba"){B[a].d="igmp://*;rtpskip=yes";B[a].p=1;B[a].I=1;B[a].n={b:"Teletekst",o:1}}}else{B[a].d="igmp://*"
Bij het openen van eerste IP in VLC wordt er wel iets ontvangen, en bij gebruik van 2e IP na de "else" statement niet.

Code is afkomstig van tvmenu pagina.

Verwijderd

Ik heb een xms aansluiting in Nijmegen en een aminoM540 recorder (xms overgenomen door kpn). Ik kocht een tweedehands AAminoM540 recorder voor de 2e tv in huis uit Soest: een zelfde aminoM540 recorder. ook gebruikt bij een XMS abonnement (Glashart). Maar toch wordt de recorder/setup box niet ondersteund door de provider XMS in Nijmegen. Ik heb gebeld naar XMS net, volgens de support/helpdesk zijn beide gebieden WDGO en zou de aminoM540 recorder het zo moeten doen. Dus niet. Ik heb op www.amino.com gekeken, maar zie daar geen informatie over het M540 apparaat.

• DJSmiley
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 20:55:
Ik heb een xms aansluiting in Nijmegen en een aminoM540 recorder (xms overgenomen door kpn). Ik kocht een tweedehands AAminoM540 recorder voor de 2e tv in huis uit Soest: een zelfde aminoM540 recorder. ook gebruikt bij een XMS abonnement (Glashart). Maar toch wordt de recorder/setup box niet ondersteund door de provider XMS in Nijmegen. Ik heb gebeld naar XMS net, volgens de support/helpdesk zijn beide gebieden WDGO en zou de aminoM540 recorder het zo moeten doen. Dus niet. Ik heb op www.amino.com gekeken, maar zie daar geen informatie over het M540 apparaat.
Je kan beginnen met het vergelijken van de firmwares. Geef beide decoders een reboot en kijk met wireshark oid welke vendor-ID er meegestuurd wordt. Daarin kun je nl zien welke fw er draait en/of in welke modus de box is (running, boot, firmware).

Je *zou* de box kunnen herflashen met de fw die nu actief is op het netwerk, maar dan moet je wel zelf een dhcp server bouwen om de juiste multicastadressen naar je amino te sturen.
Pagina: 1