Concessies zelfbouwsubwoofer voor in auto

Pagina: 1
Acties:

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik zit met het plan om een subwoofer te gaan plaatsen in mijn berlingo waar zo'n mooi bestelwagen schot in zit. Nu zou dan kant en klaar de enige optie zijn om een model aan te schaffen voor onder de stoel. Dat spreekt me niet heel erg aan en ik heb een opleiding genoten voor meubelmaker dus dan rest al snel de vraag of zelfbouw een optie is.

Nu heb ik al een aantal bouwverslagen gelezen hier op het forum over hifi subs, met hele berekeningen e.d.

Maar ik ga daar helaas ook geen ruimte voor krijgen om een precies kloppende vierkante kast bij mij in de cabine te plaatsen, nou zou ik wel een gesloten subwoofer kunnen bouwen met een kleine vierkante behuizing van 400X350x240. Maar mijn vraag is dan gaat dat mogelijk zijn om beter geluid te krijgen met een dusdanige behuizing en een 10 inch driver dan met een flatline sub van 10cm diep en een 10inch driver? Of gaat het een gedrocht zijn vanwege het mismatchen van driver en behuizing en nog slechter klinken? Zou ik er beter aan doen om gewoon een gesloten subwoofer te maken of is er een manier dat ik een bandpass kan maken(wel kleinere diameter speaker dan)

Sidenote, ik streef natuurlijk geen audiofiele opstelling na maar ik wil gewoon een zuivere bass in mijn auto toevoegen. Geen kabouter die in een klein doosje opgesloten zit

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-01 19:54

NoFearCreations

3DPrint the world!

Wat jij wilt kan gewoon, ik heb ook regelmatig subs ergens ingebouwd zonder op de maten en inhoud te letten. Klinkt gewoon goed, het zal geen SPL/SQL worden, maar voor waar jij het voor wilt goed zat.

Waar je wel op moet letten bij een bestelbus, dat het erg snel door gaat dreunen.

---RAWE CEEK!!!---

• Hrugnir
ik heb wel het geluk dat ik in mijn achterbak voor mn werk meestal een 400L dempend materiaal heb, (schuimplaten en kussenvulling) maar je bedoelt dat bijvoorbeeld het schot zelf gaat resoneren?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-01 10:09
Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:05:
[...]

Ik zou mijzelf toch eens afvragen of het je eerste taak is een verantwoord bestuurder voor jezelf en je overige weggebruikers te zijn, of dat je auto een tokkie boombass audiomeubel moet gaan worden waardoor cruciale verkeersinformatie je geheel zal ontgaan. 8)
Ik denk dat die hem dan ook vooral ter ondersteuning wilt. Een flatline sub is natuurlijk al niet geweldig.
Uit ervaring weet ik dat je niet blij word van de standaard speakers die erin zitten.

Zucht...

• Hrugnir
de speakers die er bij mij inzitten vallen opzich nog wel mee, zitten gewoon netjes in het midden gebied, niet alleen schraal vervormt midden/hoog zoals in sommige busjes zit. Maar het is inderdaad als aanvulling ja.

Maar even als brainstorm, is het bijvoorbeeld ook mogelijk om 2 kleine drivers te installeren? dan denk ik aan 20 cm. Moet ik dan intern ook 2 compartimenten maken die afgesloten zijn of kan ik de ruimte open laten zolang het dezelfde unit's zijn?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-01 10:09
LlamaWereldOver schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:14:
de speakers die er bij mij inzitten vallen opzich nog wel mee, zitten gewoon netjes in het midden gebied, niet alleen schraal vervormt midden/hoog zoals in sommige busjes zit. Maar het is inderdaad als aanvulling ja.

Maar even als brainstorm, is het bijvoorbeeld ook mogelijk om 2 kleine drivers te installeren? dan denk ik aan 20 cm. Moet ik dan intern ook 2 compartimenten maken die afgesloten zijn of kan ik de ruimte open laten zolang het dezelfde unit's zijn?
Ik denk dat je beter af bent met een enkele sub. Een wat grotere sub gaat een stukje lager dan 2 kleine subjes.
Kennis van mij heeft 2 flatline subs van Pioneer onder zijn achterbank geplaatst in zijn Dodge Ram, je word niet door elkaar geschud van de bass, maar als aanvulling krijgt je geluid zeker wat meer potentie.

Deze Pioneer platte sub geeft bij de specs ook meteen aan wat voor kist je er voor nodig hebt. Je hebt dus een kist nodig van 15-20 liter.
Ik denk dus dat als je zo'n kist maakt en je sub erin schroeft ( genoeg demping in de kist doen ) versterker er aan hangt dat je beter een leuke aanvulling krijgt op je huidige set in je auto.

Zucht...

• Hrugnir
Dat is wel waar van de grotere diameter sub. Het is alleen wel dat ik een grote subwoofer zo raar kwijt kan in de ruimte die ik in gedachten heb, dan staat hij tegen de zijkant van mn bijrijderstoel aan te beuken bijvoorbeeld. Zit nu met een idee om een armsteun te bouwen met aan de achterzijde(tegen schot aan) een driver. Dan zou ik dus aan een kleine driver moetten denken anders gaat dit nooit werken. natuurlijk niet pal tegen het schot anders wordt het nogal een resonerend drama.

Zou het zelf ook fijn vinden als het resultaat een stuk auto interieur wordt wat enigzins organisch in de berlingo past. Ben zelf een meubelmaker van opleiding die werk doet met raakvlakken naar meubelstofferen dus daar zijn mogelijkheden genoeg

Maar in hoeverre hoor ik eigenlijk het verschil bij 120 km/h tussen een sub die goed laag gaat met een 12 inch driver of een sub die watminder laag gaat maar ook een goede amplitude heeft? (bij lagere snelheden zet ik meestal mijn radio toch zachtjes dus niet zo belangrijk)

• Gotech86
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-01 10:22
Ik weet niet waarvoor je de subwoofer precies wil maar het klinkt als of je op zoek bent naar een basshaker dat lijkt me in dit geval een veel betere oplossing ( ook voor je oren :) )
Pagina: 1