Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 20:11

iChaos

It's Lupus.

Topicstarter
Een kleine toelichting: ik zit momenteel in Gymnasium 5, en scoor voor alle vakken ruim voldoende (>7). Uitzondering daarbij is Latijn (ik heb 1 klassieke taal). Daarvoor staat vrijwel iedere leerling uit onze jaarlaag onder de 5 doordat de lessen van vorig jaar van een dusdanig laag niveau waren dat we een flinke achterstand hebben.

De school doet er ook alles aan om ons weer op het beoogde niveau te krijgen, maar momenteel sta ik een 4.6 voor Latijn terwijl iedereen er meer dan genoeg tijd in steekt en iedereen zo laag presteert. Hoewel de school er zeer onduidelijk over is en er liever geen uitspraak over doet, zou er een optie zijn om bij het niet slagen op het CE voor de klassieke taal een Atheneum-diploma te nemen. Gezien de huidige situatie lijkt me dat haast een reële optie: ik zie het niet zitten om een jaar over te doen vanwege een enkel vak waar ik waarschijnlijk niks mee ga doen in mijn verdere leven (ik ga de NT kant op en wil naar Universiteit Leiden voor geneeskunde of TU/Delft voor Electrical Engineering, naar mijn weten is hier geen behoefte aan een klassieke taal).

Indien de situatie dus niet verholpen wordt kan ik overwegen om voor een Atheneumdiploma te gaan. Informatie over deze regeling kan ik echter niet vinden op het internet. Daarnaast vraag ik me ook af of het echte nadelige gevolgen zou hebben om geen Latijn op mijn eindlijst te hebben. Mocht het nodig zijn voor het kunnen beantwoorden van deze vraag; mijn keuzevakken zijn WisB/BIO/SK/NAT/ECO/M&O/DU.

Ik vroeg me dus af of iemand meer weet over het bewandelen van deze route, er mogelijk ervaring mee heeft, en of dit nadelige gevolgen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:57

Fiber

Beaches are for storming.

Bij geneeskunde is alles in het Latijn volgens mij... :)

Maar voor de rest lijkt het me beter om een Atheneum (Of gewoon VWO) diploma te krijgen dan om een jaar over te moeten doen voor één vak.

Maar voor Atheneum moet je toch ook latijn doen? En voor Gymnasium ook Grieks erbij? Toch? O-)

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 06-03-2013 18:33 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Zorg dat je slaagt, hoe dan ook. Of je nou atheneum of gymnasium hebt, of wat voor cijfers, niemand zal daar ooit nog naar kijken nadat je bent toegelaten op een universiteit. Die eisen meestal alleen een diploma, met eventueel bepaalde vakken 7 of 8+, meestal wiskunde en/of natuurkunde. Een jaar verliezen is echt doodzonde. Dus als je kan, laat je latijn vallen (even aangenomen dat je geen oudheidkunde oid wilt studeren)

(Overigens dacht ik dat je 1 onvoldoende mocht hebben? Of is dat veranderd?)

[ Voor 8% gewijzigd door Zoijar op 06-03-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Topicstarter
Ik heb geen flauw idee hoe het zit met hoeveel onvoldoendes je mag staan :-( Latijn laten vallen is ook geen optie: onze school is enkel een Gymnasium, dus stoppen met Latijn zou betekenen dat ik naar een andere school moet. Buiten dit euvel is er niks wat me niet bevalt aan deze school, dus daar wil ik niet aan beginnen. Als ik voor een Atheneumdiploma ga, zal dat sowieso zijn na het CE. Maar aangezien de school er niet graag mee adverteert dat men hier 6 jaar niks kan doen voor klassieke talen en vervolgens een Atheneumdiploma haalt op een Gymnasium, kunnen/willen ze ons hier geen duidelijkheid over geven.

[ Voor 81% gewijzigd door iChaos op 06-03-2013 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 06:49
Maaar, bij atheneum moet wel een 3e taal gekozen worden, bijv frans of duits, anders heb je geen volwaardig atheneum diploma, dus mijn tip is, gewoon keihard doorwerken voor latijn, zorg dat je daar gewoon een 6/7 voor komt te staan, misschien moet je dan veel meer doen dan alleen je huiswerk maar als je erover nadenkt geneeskunde te gaan doen, zou ik je gemiddelde zo hoog mogelijk proberen te krijgen. Mijn zus heeft een jaar verloren omdat ze uitgeloot was, 7.4 gemiddeld.

edit:
echt doe even 2 jaar een paar uur extra in de week, en je hebt een veel grotere kans om geneeskunde binnen te komen

[ Voor 11% gewijzigd door kaasplank1 op 06-03-2013 18:56 ]

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Topicstarter
Ik heb Duits nog wel in mijn pakket en daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik ga uiteraard wel proberen om Latijn met een goed cijfer af te ronden, maar mocht dat niet lukken, dan wil ik over anderhalf jaar niet voor verrassingen komen te staan omdat ik verplicht Latijn goed moet afronden en geen genoegen kan nemen met een Atheneum-diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
Wij konden op de middelbare school, de vakken kiezen die we op ons diploma wilden hebben. en of we projecten enzo erop wilden hebben. En volgens mij krijg je sowieso een atheneum diploma als je alles goed heb behalve latijn(dan heb je gewoon niet genoeg punten voor gymnasium maar wel voor atheneum). En geneeskunde rekent alleen de 8 hoogste vakken mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kaasplank1 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 18:43:
Maaar, bij atheneum moet wel een 3e taal gekozen worden, bijv frans of duits, anders heb je geen volwaardig atheneum diploma.
Sinds wanneer is dat? Ik heb het mijne al erg lang ( :D ) maar NE en EN was voldoende :)
Zoijar schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 18:35:
Zorg dat je slaagt, hoe dan ook. Of je nou atheneum of gymnasium hebt, of wat voor cijfers, niemand zal daar ooit nog naar kijken nadat je bent toegelaten op een universiteit. Die eisen meestal alleen een diploma, met eventueel bepaalde vakken 7 of 8+, meestal wiskunde en/of natuurkunde. Een jaar verliezen is echt doodzonde. Dus als je kan, laat je latijn vallen (even aangenomen dat je geen oudheidkunde oid wilt studeren)
Helemaal mee eens :)

[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 06-03-2013 19:01 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:11
gambieter schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:01:
[...]

Sinds wanneer is dat? Ik heb het mijne al erg lang ( :D ) maar NE en EN was voldoende :)

[...]

Helemaal mee eens :)
Sinds alle nieuwe regelingen omtrent het VWO. Weet niet wanneer dit precies is ingevoerd, maar het klopt inderdaad :P. Maar omdat de TS al Duits als keuze vak heeft (Je hebt dus 2 keuze vakken? M&O en Duits?) zal het volgens mij geen probleem zijn om Latijn toch te laten vallen voor een Atheneum diploma. Maar misschien kan dit niet omdat je school een gymnasium is, en dus geen atheneum diploma's mag verstrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Topicstarter
Ik heb Duits als keuzevak, en M&O als contractvak (dus moet ik M&O ook in mijn eigen tijd doen zonder lessen). Ik weet wel dat er enkele jaren geleden iemand deze methode heeft toegepast op onze school. Momenteel hoor ik voornamelijk in de wandelgangen dat het kan bij speciale uitzonderingen. De ene keer dat de decaan er informatie over werd verschaft werd dit de 'Groningenroute' genoemd, maar die zoekterm levert me ook niet veel op omtrent de regelgeving hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
sinds dat de "tweede fase" is ingevoerd dacht ik, vanaf dit jaar is het ook verplicht nederlands engels en wiskunde voldoende te halen dacht ik. Ik heb vorig jaar mijn diploma gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
* gambieter gaat terug naar het ouwel*llencircuit :D

Weer wat geleerd ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20

Rmg

Ga met je decaan praten, 1 op 1, dan is er wel duidelijkheid over te krijgen.

Je school gaat niet roepen van jongens als het je niet lukt neem je maar een at diploma want dan gaan er mensen misbruik van maken maar als je je decaan of loopbaanbegeleider of mentor (of hoe ze dat ook noemen tegenwoordig) is er vaak een stuk meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Atheneum diploma? Bestaat dat? De "Regeling modellen diploma’s v.w.o.-h.a.v.o.-v.m.b.o" noemt alleen een VWO diploma.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb een Atheneum diploma zonder klassieke taal, alles is mogelijk (althans in '89). Enige wat echt telt is dat je een VWO diploma haalt met goede cijfers voor de inloting, daarna kijkt eigenlijk niemand ergens meer naar en mag je het zelf doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 20:52
VWO == Atheneum

het is idd gewoon mogelijk om zonder latijn met jouw vakkenpakket een VWO diploma te krijgen als je latijn niet goed scoort
ook meet een 4 voor latijn en de rest een voldoende kune je nog een gym diploma krijgen (als de voorwaarden sinds 2 jaar niet zijn gewijzigd)
Mijn ouders zitten ook in het onderwijs en dit soort dingen komen dagelijks over de vloer bij ons :P

maar idd voor de loting is en blijft een mooie cijferlijst het mooiste :)

succes

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38
Ik doe EE op de TU, en ik ben ook overgestapt op van gym naar ath.

Je kan beter Latijn droppen en meer tijd stoppen in Wiskunde, Engels en Natuurkunde.
Je andere middelbare school vakken zul je namelijk nooit meer gebruiken.

En zelfs voor geneeskunde, waar een hoop latijn in voorkomt, heb je genoeg aan wat je nu gehad hebt.
Je kan beter een 8 of 9 hebben voor de vakken die je in je vervolgopleiding gaat gebruiken, dan een 6 of 7 + latijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
met die basisvorming etc. weet ik niet meer hoe het zit, maar toen ik mijn diploma haalde, moest je voor gymnasium minimaal 1 klassieke taal in je pakket hebben... voor atheneum was geen enkele klassieke taal verplicht... je moest in 7 vakken (dacht ik) examen doen en gemiddeld een voldoende halen (met max. één 5) om te slagen.... ik zelf heb tot en met 1 maand voor het eindexamen 8 vakken in mijn pakket gehad... daardoor kon ik 1 maand voor het eindexamen 1 vak (waar ik heel slecht voor stond) nog laten vallen.... ik had ook door kunnen gaan en het vak NA mijn eindexamen kunnen schrappen (maar ik kon het niet meer op brengen om uberhaupt voor het vak te leren... luie donder)....

het lijkt mij logisch dat het nu op ongeveer dezelfde manier werkt.... dus mocht je nu 1 vak teveel hebben, dan lijkt een diploma uitreiking van een atheneum diploma me geen probleem...

maar zoals hierboven gezegd, ga met de decaan praten... het lijkt me echt niet dat jij de eerste bent in al die jaren dat jouw school al bestaat die voor dit probleem staat... dus de school weet allang hoe ze dit oplossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:59
Hier ook helemaal mee eens. Verder, voor geneeskunde in Leiden zijn de toelatingseisen dusdanig dat Latijn geen verplicht vak is:
http://www.studereninleid...eeskunde/toelatingseisen/

(Nederlands) einddiploma vwo nieuwe stijl behaald in 2010 of later
Profiel Natuur en Gezondheid met biologie, scheikunde, wiskunde A of B aangevuld met natuurkunde
Profiel Natuur en Techniek met wiskunde, natuurkunde en scheikunde, aangevuld met biologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Als je overal voldoende voor staat en alleen voor latijn niet, zou je dan niet eerst moeten uitzoeken of je met een onvoldoende voor Latijn niet gewoon kan slagen?

Je mag natuurlijk enkele tekorten hebben. Uit mijn tijd weet ik wel dat je er niet x in je basispakket of x in je keuzepakket mag hebben, maar hoe dat precies zit, weet ik niet.

edit: Overigens deze link al bekeken. Gaat over jouw vraag.

edit2: Deze zin: De zelfstandige (categoriale) gymnasia zijn echter niet gerechtigd een diploma zonder Latijn (c.q. Grieks) te verlenen. Er is echter een 'Groningse sluiproute': de behaalde examenonderdelen geven vrijstellingen voor het staatsexamen Atheneum. haalde ik uit dit document. Het zijn allemaal geen goede bronnen, maar het brengt je misschien wel wat verder in je zoektocht.

[ Voor 53% gewijzigd door Dionysos op 07-03-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Een jaar verliezen is echt doodzonde.
Waarom dan?

Ik ken genoeg voorbeelden van om me heen (inclusief mezelf) die wel eens ergens een jaartje 'verloren' hebben tijdens middelbare school of studie, geen vuiltje aan de lucht hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

ebia schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 10:31:
Waarom dan?

Ik ken genoeg voorbeelden van om me heen (inclusief mezelf) die wel eens ergens een jaartje 'verloren' hebben tijdens middelbare school of studie, geen vuiltje aan de lucht hoor...
Als je zo jong bent is dat gewoon zonde; besteed dat jaar dan extra aan je vervolgstudie. Tsja, waarom? Toch weer een jaar van je leven dat je nuttiger had kunnen besteden. (Ik zou nog kunnen zeggen, je zal de rest van je leven een salarisschaal lager zitten en uiteindelijk een jaar topinkomen missen, maar daar geloof ik ook niet zo in :) )

---

Ik vond nog dit voor je: http://www.examenblad.nl/...inks&horizon=vg41h1h4i9qe
Tot en met examenjaar 2011 bestond voor leerlingen van categorale gymnasia de zogenoemde 'Groningenroute'.

[...]

Nu ook op scholengemeenschappen niet meer achteraf een atheneumdiploma kan worden uitgereikt, vervalt het argument van rechtsongelijkheid en daarom ook de Groningenroute.
Blijkbaar mag dat dus niet (meer). Ik wist dat niet. Maar ik durf niet te veel uitspraken te doen over het nieuwe systeem (ik ben ook al een oudje hehe...)

[ Voor 33% gewijzigd door Zoijar op 07-03-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 19:35
Ik zou dit soort dingen ook bespreken met je decaan. Hij/zij is veel beter bekend met de huidige regeling, dan de meeste hier, die of nog niet in het traject van eindexamen zitten, of het eindexamen al lang achter zich hebben liggen.
Ikzelf zat (tot 2009) op een gymnasium/atheneum (gecombineerd dus), waardoor de situatie bij mij anders was. Na de vijfde klas ben ik gestopt met latijn, koos ik ervoor om de vijfde klas over te doen, en heb daarvoor in de plaats aardrijkskunde gekozen, waardoor ik een atheneum ('VWO') diploma kreeg.

Voor jou gaat dat misschien niet op omdat je school alleen een gymnasium is, zoals ik las (Je decaan weet dat het beste!).
Wat betreft de loting geneeskunde (bestaat die volgend jaar nog?) weet ik dat het in mijn tijd zo was, dat wanneer je >1 keuzevak had, de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) het 'slechtste' cijfer van extra vakken niet laat meetellen in het gemiddelde.
Misschien is dat voor jou nog een manier waarop je lage cijfer latijn geen gevolgen heeft voor je gemiddelde in de lotingscategorie? Zoek dit zelf uit, want ik weet niet precies hoe jou vakkenpakket is samengesteld en of de berekeningsmethode is veranderd, in 4 jaar tijd is vast weer e.e.a. veranderd (en kan je met een evt. onvoldoende voor latijn slagen?).

Wat betreft dat jaar 'verliezen', ik heb er weinig last van gehad, en zeker bij bepaalde studies lopen leeftijden nogal uiteen en merk je daar niet veel van. Hoe dat zit bij technische studies weet ik niet precies, moet ik bekennen.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:48
s0ulmaster schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 20:17:

maar idd voor de loting is en blijft een mooie cijferlijst het mooiste :)

succes
Dat zou mooie BS zijn natuurlijk, dan heet het geen loting meer maar een selectie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

WeeDzi schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 12:25:
Dat zou mooie BS zijn natuurlijk, dan heet het geen loting meer maar een selectie.....
http://www.ib-groep.nl/pa...lotingsklasse_bepalen.asp (zeer terecht imho dat iemand die cum laude vwo haalt zeker is van een plek en niet mee hoeft te loten met mensen die net een 6-je hebben gehaald. Had je maar harder moeten werken.)

[ Voor 23% gewijzigd door Zoijar op 07-03-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
En de kansen per categorie zijn ~ 1/1, 1/2, 1/3, 1/5 of 1/6. Dat is overigens los van de decentrale selectie, dat is geen loting en dus zijn er geen kansen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelusz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-05 17:16
Ben zelf nu bijna afgestudeerd (master) electrical engineering.

Om even in te haken op de discussie.
Ik zou zeggen laat je latijn vallen en besteed zoals RocketKoen al eerder heeft gezegd liever wat meer tijd aan je andere vakken.
Ten eerste als je EE wilt gaan doen heb je er voordeel aan omdat je eerste jaar een stuk makkelijker wordt als je je wiskunde en natuurkunde goed beheerst. Latijn zal je hier nooit tegenkomen (In ieder geval geen enkel voordeel van hebben).
Ten tweede voor geneeskunde heb je al meer dan genoeg Latijn opgedaan dan nodig is om er voordeel aan te kunnen hebben. De loting is voor geneeskunde echter wel van belang (EE heeft geen loting) cijfergemiddelde kan hier een wereld van verschil in maken en aangezien je gemiddelde van Latijn al niet zo lekker staat....
In allebei de gevallen dus meer tijd in andere vakken steken en daar je voordeel uit halen.

In een andere toer het maakt bedrijven helemaal niks uit of je gymnasium of atheneum hebt. Je hebt het hoogst mogelijke onderwijs gehad op de middelbare school in allebei de gevallen (geen verschil naast een extra taal). Zodra je studeert is (zoals eerder vermeld) zelfs dit niet meer echt van belang.
In sommige situaties helpt echter wel als het cijfergemiddelde goed is van zowel je studie en de middelbare school (buitenlandse stages etc.). Zelfs deze situaties zijn echter zeldzaam.

Overigens als je informatie wilt over Electrical Engineering of een keertje wilt meelopen moet je mij maar even een berichtje sturen. Ik kan de studie zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 20:26
Het is niet mogelijk om als je gezakt bent voor een gymnasiumexamen toch een atheneumdiploma te krijgen. Je zal, als je verwacht te zakken op Latijn en geen jaar over wilt doen, voor het examen moeten overstappen op het atheneum (je school zal je bij DUO moeten aanmelden als atheneumkandidaat; en je zal dan dus ook geen Latijn CE doen). Ik weet dan weer niet of een gymnasium dat ook kan doen; of dat je daarvoor inderdaad naar een andere school zou moeten.

Zie o.a. Examenblad voor de details. Examenblad is overigens gewoon een officiele site van de overheid, dus je kan er vanuit gaan dat die informatie klopt.

Overigens is een 4,6 voor Latijn helemaal niet problematisch. Ik weet niet precies hoe je voor de andere vakken staat, maar de eisen om te slagen zijn dit jaar maximaal één vier en één vijf met genoeg compensatiepunten bij je eindcijfers (afgerond gemiddelde CE + SE), en gemiddeld een 5.5 voor je CE. Je zou dus nog tot een 3,5 kunnen zakken voor Latijn zonder in de problemen te komen, als je ruim voldoende voor de andere vakken staat en verwacht te halen voor het eindexamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46694

Ik heb vroeger gymnasium gedaan op een school waar atheneum niet bestond en er werd toen een hoop poeha gemaakt over grieks en latijn.
Dat je later oude geschriften kan lezen en blablabla etc etc.

Let me tell you something.

Aan grieks en latijn HEB JE HELEMAAL NIETS.

Ik heb veel sollicitatiegesprekken gevoerd en daar heeft echt nog nooit iemand naar gevraagd.
Echt pure tijdverspilling, tenzij je een kronkel in je hoofd hebt dat je die talen leuk vindt.
Als je extra talen wilt leren heb je veel meer aan spaans of arabisch ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Behalve dan dat deze talen aan de basis van de meest europese talen hebben gestaan en het bestuderen ervan je een superieur taalinzicht geeft, waardoor het veel gemakkelijker is om teksten te lezen in een taal die je niet beheerst of om er een nieuwe europese taal bij te leren. Daar komt nog bij dat er in onze cultuur zeer veel referenties zijn naar begrippen of concepten die een latijnse of griekse afleiding hebben, en die je niet zult snappen zonder kennis van deze talen.

Zou je je tijd nuttiger kunnen besteden? Ongetwijfeld. Maar je hebt er wel degelijk veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 134% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 46694 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:05:
Ik heb vroeger gymnasium gedaan op een school waar atheneum niet bestond en er werd toen een hoop poeha gemaakt over grieks en latijn.
Dat je later oude geschriften kan lezen en blablabla etc etc.

Let me tell you something.

Je leert hoe talen werken, net zoals het kennen van een functionele taal nuttig is voor je begrip voor imperatieve talen. Nee ik programmeer nooit functioneel maar ben blij te weten hoe het werkt ;).
Ook de achtergrond informatie en literatuur geeft je wmb toch echt even net wat meer baggage.

(normaal gebruik ik de analogie andersom).
Qua achtergrond: ik heb 5 jaar op een net cat. gym gezeten en daarna gehaakt. Van dat laatste heb ik forse spijt (gehad).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 20:10
Cocytus schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 20:27:
[...]

Bizar. In de tijd dat ik eindexamen deed bestond gymnasium volgens de overheid officieel niet eens.
Wanneer heb jij eindexamen gedaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Cocytus schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 20:27:
Bij elke serieuze sollicitatie wordt er (in mijn veld) naar je diploma gevraagd. Of de cijfers echt een doorslaggevende rol spelen zou ik niet kunnen zeggen -- ik denk het niet -- maar het is niet zo dat je je diploma door de shredder kunt halen als je ook een bul hebt.
Naar je middelbare schooldiploma? Als je een Master's hebt? Zo van, mooi dat u een 8 gemiddeld staat voor een M.Sc. wiskunde, maar we zien dat u wel laag stond voor biologie 6 jaar geleden? Als het nou je enige diploma is, dan snap ik het. Ik heb m'n middelbareschool niet eens op m'n CV staan.

Ik was vroeger altijd erg bezig met hoge cijfers halen op het VWO, maar helaas zal ik moeten bekennen dat, evenals mijn proefschrift, niemand die cijferlijst ooit gaat lezen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Zoijar op 25-03-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Downloads
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Ikzelf heb een gymnasium diploma met een 5 voor Grieks gehaald, mijn broertje heeft zelfs een 4 voor Grieks op zn eindlijst staan. Een erg groot probleem is het volgens mij niet (of er moet weer veel veranderd zijn in 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:28
Alhoewel het Latijn soms wel helpt, kan ik uit ervaring zeggen dat het geen groot gemis als je Geneeskunde wilt gaan studeren (studiegenoten die atheneum hebben gedaan en dus geen onderwijs in een klassieke taal hebben gehad, hebben niet merkbaar meer moeite met de anatomische terminologie o.i.d.). Het lijkt me belangrijker om rekening te houden met je gemiddelde in het geval van loting (of eventuele decentrale selectie).
Pagina: 1