Luxe allround-PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 411842

Topicstarter
Ha die Tweakers,

gezien mijn oude beestje steeds meer problemen krijgt begin ik hem langzamerhand goed zat te worden (voor de liefhebbers: kan geen videokaartdrivers installeren want dan loopt-ie vast voor het inloggen, USB doet het niet, virtuele drives doen het niet, steeds meer dingen die moeilijk/traag gaan 8)7 ). Ondanks wekenlang geklooi en nieuwe OS-installe nog geen soelaas. Dus, vervanging!

Ik gebruik mijn PC eigenlijk voor van alles en nog wat, films kijken, muziek luisteren, werken, maar ook zwaardere games moeten wel fatsoenlijk draaien. Ik heb er vrede mee als ik niet altijd alles op max kan zetten. Ik hoop/verwacht toch wel minimaal 5 jaar met de PC te kunnen doen voordat ik weer onderdelen moet vervangen. Hij moet het 'gewoon doen'. Aangezien hij in de huiskamer staat is stilte wel erg prettig.

Wat wil ik houden:
- Antec P182 kast
- 3 keer HDD
- DVD-spelertje
- XFX 7870 Dual dissipation videokaart (als ik die ooit nog aan de praat krijg, zie mijn reacties in een ander topic. Gezien de kuren die mijn PC heeft weet ik ook niet of het aan mijn PC of aan de videokaart ligt dat ik die niet aan de praat krijg maar dat zullen we gauw genoeg weten.)
- Samsung 20" 1680 x 1050 monitor zit ik over te dubben, kan dat ook over een paar maanden doen. Anders neig ik naar de Dell Ultrasharp.

Wat wil ik gaan kopen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1MSI Z77A-G45€ 92,99€ 92,99
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 79,90€ 79,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 39,95€ 39,95
3Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,96€ 20,88
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 50,-€ 50,-
1XFX Pro 550W€ 53,45€ 53,45
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 699,62

Waar twijfel ik nog over:
- Is de 3570k inderdaad ook 33% beter dan de 3350 om de hogere meerprijs te rechtvaardigen? Ik ben geen die-hard overklokker en beschouw dat ook niet als een hobby, maar mijn E8500 doet het wel al 4,5 jaar met een 20% overklok..
- voor wat betref de fans: de 3 fans in mijn kast zitten er ook al 4,5 jaar in, wil het voor zijn dat de lagers straks herrie gaan maken. Zijn deze een goede keus vooral met het oog op geluidsproductie?
- SSD: 256 GB zodat ik rustig wat spellen kan installeren en wat dies meer zij zonder gelijk de ruimte op rantsoen te moeten zetten. En dat de ruimte over vier jaar ook nog voldoende is.
- voeding: ik heb nu een Coolermaster 600W Silentpro. Kan ik hier eventueel nog mee uit de voeten? Ding is wel al 4,5 jaar oud en ik heb me laten vertellen dat voedingen wel minder efficiënt/krachtig worden na verloop van tijd?

Hebben jullie nog op- en aanmerkingen? Wat kan er beter/sneller/goedkoper?

Oh ja qua budget: ik heb niet echt een vaststaand budget maar veel meer dan dit hoeft wat mij betreft niet. Aan de andere kant, als ik door een paar tientjes meer uit te geven veel meer kracht terugkrijg wil ik het zeker overwegen. Ik weet uit ervaring dat ik toch lang met mijn PC's doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Een 3570k is op stock snelheid natuurlijk nooit 33% beter dan een 3350p CPU (zo uit mijn hoofd 3.1 tegen 3.4ghz). Verder is het grootste verschil de mogelijkheid om te overklokken en een IGP bij de 3570k. Wil je niet overklokken, dan is een 3350p icm een B75 en H77 moederbord gewoon de beste optie. Echter als je aangeeft dat je nu al een overgeklokte E8500 hebt en wat langer met je pc wilt gaan doen, dan is de mogelijkheid tot overklokken wel interessant.

Deze casefans zijn prima. Alternatief is bijvoorbeeld een pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm waar ik zelf erg goede ervaringen mee heb. Qua stilte zou ik me echter nog wel druk maken om de 3 HDD's die je nu hebt. Kun je die in rubber bevestigen? Anders zou ik in de toekomst de 3 HDD's (7200 rpm?) vervangen door 1 grote 5400 rpm HDD.

Of je 256GB nodig hebt kun jij alleen beantwoorden. Prijs/GB verhouding is van een 256GB exemplaar iig prima in orde. Ook is een M4 nog steeds 1 van de beste SSD's (zeker in relatie tot de prijs).

Je voeding zal het op zich nog prima gaan doen, ondanks dat deze al 4.5 jaar oud is. Dit systeem is eigenlijk erg zuinig en zal nog geen 300W gaan verbruiken (denk aardig wat minder zelfs). Dat kan die voeding nog prima leveren. Alleen ben ik niet zo bekend met die specifieke voeding, dus kan niet zeggen of het toen al een goede koop was ;).

Waar ik me nog wel even druk om zou maken is je videokaart. Dat er nu wat mis is met je pc lijkt me duidelijk, maar dit kan ook aan de videokaart liggen natuurlijk. Kun je deze testen in een ander systeem? Het zou zonde zijn als je na aanschaf van nieuwe onderdelen voor honderden euro's nog steeds een instabiel systeem hebt.

edit:
Als je nog wat wilt besparen op de koeler is een pricewatch: Scythe Mine 2 een leuk alternatief (hoewel ik hem voor 23 euro op de kop heb weten te tikken).

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 07-03-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel voor je uitgebreide reactie Jaapsander! ik denk dat ik het nu maar toch bij de 3570k houd, een beetje extra headroom qua processor is nooit weg natuurlijk.

In de userbeoordelingen scoort de Scythe nog net iets beter qua stilte zie ik, logisch ook omdat ie op een iets lagere snelheid roteert. De HDD's hangen nu trouwens netjes in rubbertjes in een eigen kooitje en die hoor ik alleen wanneer ze opspinnen, verder eigenlijk niet.

Voor de zekerheid ga ik toch ook maar de huidige voeding vervangen, better safe than sorry enzo. Als ik toch al een hoop geld aan het uitgeven ben...Volgens mij zijn er ook wel efficiëntere voedingen te koop (alhoewel ik dat ook niet snel terug ga verdienen in de stroomprijs waarschijnlijk..). Ik ga nu denk ik wel voor de Seasonic G-Serie 450Watt, gezien ook jouw reactie moet dat makkelijk kunnen (en ook voor pak-'em beet 5 jaar)?

Ik heb helaas geen andere pc om mijn videokaart in te proberen. Modus operandi gaat nu zijn: nieuwe PC aanschaffen, dan 7870 uitproberen, doet-ie het dan nog niet dan concludeer ik definitief dat hij stuk is en dan mag de winkel hem netjes voor mij laten maken. Maar ook met mijn oude 4850 (die het tot voor zeer kort wel gewoon deed, zij het met een grote bak herrie door de gare fan) kan ik nu geen drivers meer installeren. Begint m.i. toch echt als een hardwareprobleem te klinken en de hardware is te oud om daar nog in te gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 474628

Het handige aan de i5 3570k is dat hij ook een IGP heeft. Dus zelfs zonder videokaart kun je wel gewoon je systeem tijdelijk gebruiken.
Qua voeding zou je nog naar de pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze kunnen kijken, die zie ik ook wel eens langskomen in configuraties. Toch weer €15,- goedkoper die je eventueel in een nieuwe videokaart kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Het prijsverschil tussen een dure zeer efficiënte en een wat minder dure minder efficiënte voeding ga je alleen terugverdienen wanneer de pc 24/7 aan staat. Overigens is die XFX die je in de ts hebt geselecteerd een prima voeding met een uitstekende prijs/kwaliteit. Qua vermogen heb je ook aan die seasonic voeding genoeg, deze heeft als voordeel dat hij modulair is (hoewel ik persoonlijk modulair maar een klein voordeel vind wanneer je toch bijna alle kabels nodig bent, is goed kabel management in je behuizing veel belangrijker) en een hogere efficiëntie (als ik uitga van het gold certificaat).

Waar ik nog wel even op zou letten is de hoeveelheid voedingsstekkers voor je GPU. Kijk even hoeveel die HD7870 nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Mooi systeem niks op aan te merken!
Kijk even hoeveel die HD7870 nodig heeft.
http://www.amd.com/us/pro.../pages/radeon-7870.aspx#2 < mooi toch dat Google (alleen de browser dan).

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 91626 op 08-03-2013 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Hij heeft de kaart thuis liggen, dus hij kan ook zo zien hoeveel Peg voedingsstekkers die kaart nodig heeft (waarschijnlijk weet hij dat nog wel uit z'n hoofd). Daar hoef je niet perse google voor te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De videokaart heeft 1 x 6-pins en 1 x 8-pins nodig.

Voor de geintereesseerden, dit is uiteindelijk mijn samenstelling geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,90€ 197,90
1MSI Z77A-G45€ 92,99€ 92,99
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 79,90€ 79,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
3be quiet! Shadow Wings SW1 120mm mid-speed, 120mm€ 12,67€ 38,01
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 52,01€ 52,01
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 74,90€ 74,90
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 164,95€ 164,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,65

Nu in de bestelling bij 4launch 8)

Heb de fans nog een kleine upgrade gegeven, aangezien de BeQuiets een (naar ik hoop) degelijker lager hebben (ball versus sleeve). Ben in mijn huidige PC een beetje allergisch geworden voor fanwear en de bijbehorende herrie.
Pagina: 1