Lage framerate met GTX 670 (Arma 2 en 3)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoKrouwel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-03 21:01
Beste Tweakers,

Ruim twee maanden inmiddels ben ik in het bezit van een game pc. Na goed rondgekeken te hebben (op onder andere deze site) heb ik een eigen systeem gebouwd.

Het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2700K Boxed€ 249,90€ 249,90
1Asus P8-Z77-V Pro€ 175,45€ 175,45
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 367,90€ 367,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,-€ 77,-
1Cooler Master HAF 912 Plus€ 68,90€ 68,90
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 187,90€ 187,90
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,95€ 24,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 50,-€ 50,-
1OCZ ModXStream Pro 700W€ 77,90€ 77,90
1OCZ Vertex 4 128GB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.385,80

Het systeem werkt naar behoren en ik ben dan ook erg tevreden. Nu ervaar ik echter tijdens het spelen van sommige games, op sommige momenten, slechte prestaties van mijn grafische kaart. Om specifieker te zijn; zowel bij Arma 2 en bij de alpha van Arma 3 ervaar ik na verloop van tijd een gigantisch verschil in performance. Zodra de games starten is er niets aan de hand maar na (in sommige gevallen) tientallen minuten spelen verlies ik veel FPS. Als ik na het verlies van performance de video instellingen van de game omlaag zet, resulteert dit niet in meer FPS. Zelfs niet als ik de video instellingen extreem laag zet.

Ik gebruik de meegeleverde software van Asus, de zogenaamde Asus Tweak om mijn videokaart te monitoren. Om de FPS te meten gebruik ik MSI Afterburner. Als het spel vloeiend draait dan zit ik op gemiddeld 40-50 FPS, soms zelfs hoger. Beide programma's geven aan dat de GPU tussen de 75 en 100% van zijn kracht benut.

Zodra ik merk dat de prestaties teruglopen heb ik maar rond de 25 FPS. Zowel de Asus Tweak als MSI Afterburner laten zien dat de GPU maar tussen de 40 en de 70% van zijn kracht benut.

Na op onderzoek uit te zijn gegaan merkte ik dat dit probleem vaak gerelateerd is aan een CPU die de GPU bottleneckt. Dat lijkt mij niet het geval te zijn in mijn situatie, gezien mijn CPU.

Het vreemde is dat dit probleem zich enkel voordoet bij Arma 2 en de alpha van Arma 3 en niet direct maar na een langere tijd spelen. Als ik de game herstart, is het probleem ook weer voor een tijdje weg.

Ik draai de 314.07 driver van Nvidia en heb in de driver de energiebeheermodus ingesteld op optimale prestatie.

Tot slot; ik ben nieuw op dit forum dus ik ben niet echt bekend. Mocht er zaken ontbreken of als ik ergens onduidelijk ben geweest zal ik uiteraard meer info geven.

Alvast bedankt en mogelijk heeft iemand een oplossing voor mijn probleem, ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
OC je cpu een tot 4 Ghz dan zie je of het uitmaakt.
Het klinkt als een vram bottleneck aangezien Arma echt heel veel troep in je geheugen dumpt.

Wel een beetje jaloers dat je de Alpha al hebt dacht dat t invite only was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoKrouwel
Ik heb de alpha door het spel te kopen op steam. Je krijgt dan meteen toegang tot de alpha, beta en de uiteindelijke game. Ik zal je suggestie eens proberen, bedankt voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:21
Waarschijnlijk gewoon een cpu bottleneck, altijd het geval geweest in arma, je cpu kan nooit snel genoeg zijn.

viewdistance terugschroeven, cpu overclocken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoKrouwel
Is er trouwens ook een manier om je processor te overclocken zonder de bios in te gaan? Ik heb nog nooit overclocked en om dan meteen in de bios te gaan zitten rommelen vind ik niet handig. Ik weet wel dat er guides zijn die je stap voor stap helpen, dus als het niet anders is, ga ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Asus levert voor het overklokken van de CPU ook een tool mee maar het is volgend mij het beste om dit via de BIOS te doen maar dat kan je nog is testen. Kijk op de Asus site bij je mobo of je dat tooltje kan vinden of op de bijgeleverde CD.
Arma2 staat er bekend om dat het elk systeem ongeacht wat voor hardware op zijn knieën krijgt. Je kan bv de post processing uit zetten, Vsync aan, AA op 'very high'(niet op 8 want dan stort de doel in) en een 1:1 resolutie / 3D resolutie gebruiken voor de beste FPS. Ook kan het inschakelen van FXAA alles wat soepeler maken.
Voor wat ik hoor zou het met A3 Alpha beter moeten zijn en dus soepeler draaien echter is dit spel dus nog lang niet af en is er zeker geen driver optimalisatie voor gemaakt. Met A2 was het zo hoe meer AI er in je missie zijn des te trager alles word, ook kan een defect script in een zelf gemaakte missie roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik weet van mijn bouts met Arma dat er af en toe gekke situaties voordeden met opties, maar lijkt me toch dat Vsync uit wat beter werkt, zowel qua prestatie als minder sluggishness?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23

Fordox

00101010

haarbal schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 15:35:
Waarschijnlijk gewoon een cpu bottleneck, altijd het geval geweest in arma, je cpu kan nooit snel genoeg zijn.

viewdistance terugschroeven, cpu overclocken.
een i7 2700 word waarschijnlijk niet 100% benut ingame.

ik verdenk ook de ram. kijk eens of je de memory van je gpu kan overklokken en of je de memory van je moederbord iets sneller kan zetten (wat ik niet verwacht met die vengeance latjes...).

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:21
Arma heeft geen perfecte multithreading, als 1 core 100% belast is zie je op een i7 nog maar 12.5% load.

op mijn quad zonder HT zie je 1 core heel zwaar belast worden en 3 cores op ~30%. die ene thread is de bottleneck, een CPU bottleneck, zonder dat de cpu 100% belast wordt.

het maakt niet uit welke cpu je hebt, arma is altijd cpu limited als je de viewdistance hoog hebt staan en je een redelijke gpu hebt, tenzij je op idiote resolutie met veel antialiasing draait.

[ Voor 26% gewijzigd door haarbal op 06-03-2013 16:59 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoKrouwel
Ik draai op hele gangbare settings. Alles op high, anti aliasing uit, viewdistance op 2km. Het gekke is, de lage settings veroorzaken bijna geen verbetering. Zelfs nu haal ik vaak 'maar' 30-35 FPS terwijl ik lees dat mensen met ongeveer vergelijkbare hardware toch wel 50 of 60 frames kunnen halen.

Edit: Ik heb via een Asus tool de CPU laten klokken op 4.4 ghz en ik merk direct een verbetering ten opzichte van mijn FPS. Het lijkt er dus op dat spelen met een overclock en ingame settings de oplossing is. Ik zal binnenkort testen of de framerate ook voor langere tijd stabiel blijft.

[ Voor 32% gewijzigd door RicoKrouwel op 06-03-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Mogelijk helpt een BIOS upgrade om de communicatie tussen CPU en chipset te optimaliseren? Heb je de nieuwste Intel chipset software geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurkies92
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-07 11:26
Neem ook mee dat je de Arma 3 Alpha speelt. Die game is nog niet geoptimaliseerd en crasht heel erg veel.
Het heet niet voor niks een alpha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Je kan sowieso in Windows niet aflezen wat een CPU precies doet ook al zegt het 30% kan het makkelijk realtime 100% zijn

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoKrouwel
Anoniem: 91626 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 18:18:
Mogelijk helpt een BIOS upgrade om de communicatie tussen CPU en chipset te optimaliseren? Heb je de nieuwste Intel chipset software geïnstalleerd?
Ik ga eens kijken of er een update beschikbaar is.
Edit: Bios inmiddels naar laatste versie.
Edit 2: Poeh, na het updaten starte opeens de PC niet meer op. Kwam zelfs niet eens meer in de BIOS. Hij bleef zichzelf herstarten na enkele seconden, nog voor de BIOS. Ik verwachtte dat het geheugen het probleem was. Na het geheugen er even uit en weer opnieuw ingestopt te hebben was er niks meer aan de hand.
hurkies92 schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 11:06:
Neem ook mee dat je de Arma 3 Alpha speelt. Die game is nog niet geoptimaliseerd en crasht heel erg veel.
Het heet niet voor niks een alpha.
Daar ben ik mij goed van bewust en daar moet absoluut rekening mee gehouden worden inderdaad.

[ Voor 52% gewijzigd door RicoKrouwel op 07-03-2013 20:43 ]

Pagina: 1