Toon posts:

Optische poort kapot home cinema.. Vraag converter.

Pagina: 1
Acties:
  • 7.314 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik heb een LG HT 503sh-dh home cinema. Ik heb een nieuwe tv gekocht namelijk de LG LM760S. Nu wil ik graag mijn home cinema aansluiten op mijn TV zodat ik steeds geluid ontvang van het (gewoon) tv kijken. De ARC functie word niet ondersteund bij mijn home cinema en de optische poort is kapot. (neefje had te hard doorgeduwd en zo is het klepje erin beland). Nu had ik graag geweten of er toch een mogelijkheid is om alsnog de home cinema aan te sluiten, met een converter eventueel. Bestaat er zoiets als een 2.1 (rood/witte stekkers) te converteren naar een Optisch signaal om deze zo aan mijn tv aan te sluiten? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 11:09

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:41:
Bestaat er zoiets als een 2.1 (rood/witte stekkers) te converteren naar een Optisch signaal om deze zo aan mijn tv aan te sluiten? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Andersom toch? Vanaf je TV komt het optische signaal wat eerst naar de home cinema ging, maar die laatste is nu kapot en moet je van optisch naar RCA Stereo. Dat bestaat namelijk wel en heet een "DAC" (digital-to-analog converter). Zijn er vanaf tientjes tot duizenden euro's.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verkrijg ik dan ook een 5.1 surround via home cinema?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:53:
Verkrijg ik dan ook een 5.1 surround via home cinema?

Alvast bedankt
Nee, over die rode+witte stekkers gaat alleen stereo-geluid.

Als je een coaxiale SPDIF aansluiting hebt zo je een optische > coax convertor kunnen gebruiken. En anders het klepje weer uit de optische ingang peuteren? (Dat is het enige probleem? Het afdekklepje zit nu in de aansluiting??)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eruit gepeuterd maar de optische ingang van de homecinema werkt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10 10:22
Heb je de uitgang ook geactiveerd? Als hij niet aan staat doet hij ook niks namelijk :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, heb ik zeker gedaan. Op mijn home cinema zelf input aux opt. Het licht ook namelijk niet meer rood op, maar heb het toch nog eens geprobeerd en geen resultaat. Een coax ingang heeft de home cinema niet. Er is dus geen mogelijkheid om een via rode/witte stekkers naar optisch te converteren en zo een 5.1 surround geluid te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 11:09

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:46:
Er is dus geen mogelijkheid om een via rode/witte stekkers naar optisch te converteren en zo een 5.1 surround geluid te verkrijgen?
Nogmaals, het is andersom: je wilt van optisch naar RCA. Maar het is inderdaad niet mogelijk om uit twee maal RCA 5.1 te halen. Daarvoor heb je zes maal RCA nodig. Maar stuurt je TV überhaupt wel 5.1 uit dat je dat nodig hebt? Meer dan genoeg TV's die slechts 2.0 doorsturen via de optische uitgang, dan heb je aan die twee keer RCA genoeg.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja zal het zo doen, het zal zeker al beter geluid zijn dan uit de tv speakers. Bedankt voor alle info:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
FeaR schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:48:
[...]

Nogmaals, het is andersom: je wilt van optisch naar RCA. Maar het is inderdaad niet mogelijk om uit twee maal RCA 5.1 te halen. Daarvoor heb je zes maal RCA nodig. Maar stuurt je TV überhaupt wel 5.1 uit dat je dat nodig hebt? Meer dan genoeg TV's die slechts 2.0 doorsturen via de optische uitgang, dan heb je aan die twee keer RCA genoeg.
Dit. Hoe dan ook is het ook even afwachten: als je een DAC van 10 euro gebruikt kun je beter kijken of je TV geen tulp uitgang heeft (de DAC in je TV zal wel beter zijn).

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:46:
Jaja, heb ik zeker gedaan. Op mijn home cinema zelf input aux opt. Het licht ook namelijk niet meer rood op, maar heb het toch nog eens geprobeerd en geen resultaat.
Een optische ingang hoeft toch ook niet op te lichten, of vergis ik me daar nu in? De uitgang van je TV en het uiteinde van de kabel die je in de surroundset steekt moeten oplichten.
FeaR schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:48:
[...]

Meer dan genoeg TV's sturen meerkanaals geluid dat vanaf een randapparaat wordt ingevoerd (bijvoorbeeld via HDMI) inderdaad niet uit over de optische uitgang. Maar als je een TV-zender met meerkanaalsgeluid bekijkt sturen ze dat toch wel door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Xander schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:11:

Meer dan genoeg TV's sturen meerkanaals geluid dat vanaf een randapparaat wordt ingevoerd (bijvoorbeeld via HDMI) inderdaad niet uit over de optische uitgang. Maar als je een TV-zender met meerkanaalsgeluid bekijkt sturen ze dat toch wel door?
Niet altijd, is ook afhankelijk van het soort stream (DTS, DD5.1). Verschilt wel per TV, en misschien dat het anders is als je de DVB-C/T/S ontvanger direct in de TV hebt.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
LiquidT_NL schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:37:
[...]

Niet altijd, is ook afhankelijk van het soort stream (DTS, DD5.1). Verschilt wel per TV, en misschien dat het anders is als je de DVB-C/T/S ontvanger direct in de TV hebt.
Dat laatste bedoel ik dus. Als je die ontvanger niet direct in de TV hebt dan heb je hem dus aangesloten via bijvoorbeeld HDMI, en dat weigeren veel TV's inderdaad door te geven (dat gaf ik ook direct toe ;)).

Het ging de TS om het geluid van het "(gewoon) tv kijken" en ik lees niets over een externe ontvanger, dus ik nam aan dat het alleen om het geluid van de tuner in de TV ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Xander schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:40:
[...]

Dat laatste bedoel ik dus. Als je die ontvanger niet direct in de TV hebt dan heb je hem dus aangesloten via bijvoorbeeld HDMI, en dat weigeren veel TV's inderdaad door te geven (dat gaf ik ook direct toe ;)).

Het ging de TS om het geluid van het "(gewoon) tv kijken" en ik lees niets over een externe ontvanger, dus ik nam aan dat het alleen om het geluid van de tuner in de TV ging.
Helemaal waar :) Mi scusi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Ik zou gewoon een simpele jack naar tulp kabeltje halen en die in de koptelefoon uitgang prikken. Surround in bijna alle uitzendingen zijn toch om te janken. Pro Logic maakt er wat veel beter van in mijn ervaring.

Anders toch die optical in proberen te fixen, lijkt me niet dat het zomaar stuk is nadat het klepje erin heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik heb een stukje papier een paar keer opgevouwen, dat erin dan de kabel. Het werkt!!! Zo niet in 1 x, moet het iets dikker.

Ik zat dus met hetzelfde probleem. En nu weer helemaal blij. Kost nog niks ook!
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
We zijn 8 jaar verder en topic starter is ook al zolang niet meer ingelogd. Hier verder gaan heeft dus geen zin. Topic bij deze op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.