Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:49
Hallo Tweakers,

Na lang zeuren heeft mijn vader eindelijk een externe HDD gekocht voor de backup. Helaas heeft hij het concept Backup niet begrepen, en heeft hij alle bestanden geknipt en geplakt op de nieuwe schijf. Na een week was de schijf niet meer te benaderen en is die dus, zoals het nu lijkt, alles kwijt. En natuurlijk wordt ik ingeschakeld om het op te lossen. (ps: normaal is die wel best handig met computers, maar dit was niet zo handig)

Ik heb echter al van alles geprobeerd en krijg het niet voor elkaar. En heb toch al wat redelijk wat data van schijfjes weten te redden.

De symptomen van de schijf zijn:
  • Niet vindbaar door BIOS of disk manager. Niet via de externe behuizing, maar ook niet als ik hem inbouw.
  • Bij aansluiten maakt de PC een ritmisch tikkend geluid, ongeveer elke halve seconde. Het is heel zacht en je moet echt je oor tegen de schijf houden om het te horen. Ik zal het geluid vanavond opnemen en hier posten.
  • Datarecoverysoftware krijgt hem ook niet te pakken.
  • Geluid... http://sdrv.ms/XUygfO
Het is hetzelfde probleem als http://gathering.tweakers...4///harde%2Cschijf%2Ctikt
Enkel is dit een samsung schijf (in een seagate hoesje).
er zijn ook meer mensen met dezelfde schijf met dit probleem:
http://forums.seagate.com...296/highlight/false#M1684

wat ik al geprobeerd heb:
  • Aansluiting Externe schijf getest (andere schijf eraan). Dat werkt (ligt dus niet aan de kabels)
  • Harde schijf in de pc gebouwd (met sata kabel van andere werkende schijf + voeding). Zelfde getik/probleem
De data is erg belangrijk voor hem (documenten en foto's vooral) en deze moet dus terug. Mocht ik hier niet tot een oplossing komen zal ik hem data-recovery voorstellen door een professioneel bedrijf. Maar of hij dat nu kan missen weet ik niet. dus lost het liever zelf (nou zelf, met hulp van jullie) op.

Type is:
Interne schijf is:
Model: ST1000LM024
HDD P/N: HN-M101MBB/AVN

UPDATE
Van seagate mag ik hem opsturen... heel leuk maar daar ga ik mijn data niet mee redden dus heb even een reply gestuurd. Hij denkt dat het te weinig power is. Maar als ik hem direct aansluit doet die het ook niet. Daarnaast heeft die het gedaan dus "opeens" te weinig power lijkt mij knap.

moet wel toegeven dat ze snel reageren! binnen een half uur

[ Voor 23% gewijzigd door Waah op 07-03-2013 12:15 . Reden: Update reply van Seagate ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Effe slikken en dan verder met je leven.
Buiten de schijf in een stofvrije ruimte gaan overbouwen denk ik niet dat er nog andere mogelijkheden zijn.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 07:34
misschien data recovery op de originele schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Boyd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:33:
Slim! :D

En de schijf even in de vriezer gooien een nachtje, en daarna proberen? Vaak krijg je er dan nog een paar minuutjes uit.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Boyd schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:33:
als hij alleen maar knippen / plakken heeft gedaan en niet op de originele schijf is gaan schrijven zou je daar best wel eens geluk mee kunnen hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
goed punt! zal het vanavond gelijk even proberen! maar ben bang dat die er wel op schrijft... zal zien wat er te redden valt! heb het probleem ook even bij Seagate neergelegd, gezien er in een maand tijd al 6 mensen op hun forum hetzelfde probleem hebben (http://forums.seagate.com...296/highlight/false#M1684). Het "piepje" is ook exact om dezelfde aantal milliseconden en heel zacht, dus niet echt een crashende kop oid. Ik houd jullie in ieder geval up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Reactie van SeaGate

Dear Mr. Bouius,
Thank you for contacting Seagate Technical Support.
I am sorry to hear that you are having these issues with the drive, we will gladly assist you.
Can you feel the drive spinning up? light vibrations?
I believe it is a power issue, the drive is not receiving the power from the adapter.
We can send you anther to replace it, please send us your address and telephone number.
If you have any further questions please do not hesitate to contact Seagate Technical Support.

Best regards

Vraag: kan ik er zelf voor zorgen dat die WEL die power krijgt? of kan ik ergens aan zien (pinnetjes?) dat er iets stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Zijn het harde of zachte tikken? Klinkt het als een spin-up die faalt of als een harde tik van een leeskop die ergens tegenaan klapt?

In het eerste geval; andere voeding/adapter gebruiken? Zelfde voltage, meer mAh?
Laatste geval: vriezer, maar weet niet of je na een nachtje vriezer nog garantie kan claimen.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Het zijn zachte tikken (moet mijn oor bijna op de schijf leggen om het te horen). Heb hem al in de kast gehangen (dat is andere voeding lijkt me). zal de vriezertruuk maar eens proberen als ik niks van seagate terughoor voor ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Lijkt me niet aan de adapter te liggen als de schijf het ook niet doet in een pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
nee klopt... het ligt niet aan de adapter want deze werkt prima met andere schijven (het is een USB gevoede 2.5 inch drive. dus heeft enkel 1 USB 3.0 kabel met een speciale aansluiting.) Als ik de kabel op een andere schijf klik (is sata) werkt het prima.

het zit dus in de schijf, maar het lijkt dus een spin-up probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik denk ook dat het einde oefening is voor je disk. Misschien moet je je vader in de HK even het topic over het nut van backups laten lezen? ;)

grijp je kans en stel voor een NAS met RAID5/10 aan te schaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De schijf in de vriezer mikken kan werken (het is mij al eens succesvol gelukt), maar als die data echt belangrijk is, schakel gewoon een recoverybedrijf in dat ten eerste de apparatuur ervoor heeft, en ten tweede er ervaring mee heeft.

@Bartjezz, een NAS met RAID is natuurlijk leuk, maar dan moet je nog steeds niet knippen en plakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Misschien met ShadowExplorer data terug te krijgen uit je Volume Shadows?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ik ga hem een online backup aansmeren, gekoppeld met een backup bij mij thuis. dat gaat automatisch, want anders doet die het toch niet. Zal kijken of ik nog op zijn oude schijf iets terug kan halen en afwachten wat Seagate zegt. Als daar niks uitkomt dan maar naar een professioneel bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Ja, de oude schijf zou toch wel iets moeten opleveren, als deze niet is overschreven.
Heb vroeger heel vaak succesvol bestanden teruggehaald die ik verwijderd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
TERW_DAN schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 15:57:
@Bartjezz, een NAS met RAID is natuurlijk leuk, maar dan moet je nog steeds niet knippen en plakken ;)
Daar hoort natuurlijk een simpel sync/backup progje bij, desnoods uit Windows zelf, maar zo kun je in ieder geval niet je data kwijtraken als er 1 disk naar de heilige Philipsstijnen gaat... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Heb reactie terug van ze. komt er simpel op neer: we repareren hem wel, data is weg. Is ook wel logisch gezien dit standaard is. Toch blijft het vreemd dat zoveel mensen exact hetzelfde probleem hebben.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn: het geluid van mijn falende harde schijf.
http://sdrv.ms/XUygfO

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 07-03-2013 11:35 ]

Pagina: 1