Zakelijk glasvezel nemen, waarop letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:16
Ik zit een beetje rond te zoeken naar zakelijke glasvezel aanbieders. Wat me als eerst opvalt is dat de prijzen enorm verschillen. Dat heeft natuurlijk te maken met factoren als overboeking, SLA, graafwerkzaamheden enzo.

Misschien dat ik via e-mail bij een aantal aanbieders contact opneem wat ze kunnen bieden qua internet etc.
Welke zaken zijn dan belangrijk om op te letten?

Wat ik nu heb is:
- Wat is de overboeking (vermeldt prijzen bij 1:1 of 1:10)
- Wat is de standaard SLA die meegeleverd wordt en wat houdt deze in?
- Hoeveel ip-adressen worden er standaard meegeleverd (niet zo belangrijk)
- Wat kost het modem wat meegeleverd wordt? (je ziet namelijk dat veel aanbieders niet vertellen over de prijs voor de aanschaf van een goed modem).
- In eerste instantie gaat het om internet en niet om voicediensten erop
- Wat is de vergoeding bij storingen die langer duren (je ziet prijzen van 10% van het maandbedrag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Heb je wel keuze uit meerdere providers? Niet elk glasnetwerk is standaard open voor meerdere providers. Het ligt eraan van wie het glas in de buurt is.

Bij een open netwerk (bv Ndix) kun je kiezen uit vele dienstenleveranciers. Maar bij bv KPN of UPC Business (Priority) is dat al wat beperkter (of je moet aanbieders nemen die over die infra kunnen leveren)

En gaat het *alleen* om internettoegang? Als je ook dingen als voip of andere lokaties wilt koppelen kan het een hele andere setup worden.

Overboeking: In de praktijk weinig merkbaar, zakelijk heeft eigenlijk altijd een lagere overboeking dan een consumer-dsl. 1:10 is in de praktijk meer dan voldoende, tenzij je echt special requirements hebt. Bedenk wel dat die overboeking tot de IX geld, en juist dat traject relatief weinig last van overboeking heeft (dat gebeurt eerder in het 'publieke' internet)

Standaard SLA en duurdere SLA's is wel iets om te vergelijken. Veel standaard SLA's zijn kantoortijden. Als je 's avonds of in het weekend je verbinding nodig hebt kun je misschien een betere sla nemen.

IP's: Verschilt per provider. Meestal kun je wel meerdere krijgen, mits je ze kunt verantwoorden, al dan niet tegen meerprijs en (misschien) een managed router van de ISP. (of je moet ze zelf routeren)

Modem en eventueel router is een optie die veel ISP's bieden. Ook dat is idd een kwestie van kijken en vergelijken. Bedenk wel dat vaak bij een 'lease'constructie dat ding ook door de ISP onderhouden wordt, incl vervangende hardware bij een defect. Bij koop is dat vaak 1 jaar garantie.

Vergoedingen bij storingen... vind ik meestal weinig nuttig. Al krijg je een maandbedrag terug bij wijze van, om dat te krijgen ben je vaak al heel wat tijd en moeite verder, en wat is de definitie van langer duren? Een SLA van 4 uur is ook gehaald als ze op 3,5 uur bellen 'we zijn bezig, het is in onderzoek.'. Het is geen time-to-fix, en kabelschade bv is gewoon overmacht.. Daarnaast is 99.5% dekking op jaarbasis nog altijd 43 uur downtime per jaar wat binnen hun SLA valt!

Een backup verbinding (dsl oid) is betrouwbaarder en goedkoper dan een dure SLA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt DJSmiley voor je uitgebreide antwoord!

Toavallig zag ik in een offerte NDIX langskomen, de aanbieder gaaf daarbij aan dat we nog een internetfeed bij hun af moeten nemen. Voor 10 mbit is dat 25 euro per maand voor 1:10 verbinding.
Ik ga me hierin eens verdiepen.

Het gaat voor nu alleen om een internetverbinding. De medewerkers maken via RDP verbinding om te kunnen werken. We zitten met ongeveer 20 medewerkers op kantoor. Nu hebben we een 2,3/2,3 MBit internetverbinding die gewoon veel te traag is. In de toekomst willen we misschien gaan bellen via VOIP, maar misschien is het beter om daarvoor een losse DSL lijn te nemen. Nu hebben we dat ook voor verbinding met alle laptops en smartphone voor de buitendienst medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Bij een Ndix aansluiting gaat het meestal om een open netwerk, waarbij de totale kosten uit meerdere delen bestaan: Access voor x Mbit op Ndix, en losse diensten.

Access wordt vaak gefactureerd via de partij die het glas in de grond legt. Daarna heb je (bv) 10Mbit glas, en gratis vlans tussen andere Ndix klanten/lokaties.
Diensten moet je apart afnemen, zoals bijvoorbeeld internet. Je kan dus bv 100Mbit access nemen, 10Mbit internet en de overige bandbreedte gebruiken voor (bv) een vlan naar een backupserver in een datacenter.
De CPE of switch wordt meestal ook door de accesspartij beheert/geleverd.

Diensten kunnen via meerdere providers lopen, je kan dus ook van 2 providers internet nemen over dezelfde vezel. De manier van leveren verschilt per provider, de ene levert IP's via DHCP, de andere via PPPoE, en anderen weer een vast blok.
Hetzelfde geld voor eventuele routers, dat verschilt per dienstleverancier (provider).

Bedenk ook goed dat een SLA in dat geval 2-ledig is: Je dienstleverancier kan z'n SLA niet waarmaken als je access stuk is. Je moet dan dus ook een hogere SLA nemen op je fysieke link!

20-40 eur is een gemiddelde prijs voor 10Mbit 1:10 op Ndix overigens, dus dat kan aardig kloppen.

Op een open netwerk hoef je echter niet perse provider X te nemen, iedereen die op Ndix aangesloten zit kan jouw diensten leveren. Dat zijn grotere jongens als Bit, Routit, Previder (Introweb), Solcon, maar ook lokale IT partijen die ook provider zijn.
In dat geval kan het soms een voordeel zijn dat hun dichtbij zitten en dus support sneller geregeld en persoonlijker is.

Telefonie kan prima via de glasvezel. Juist voor dat soort dingen is het perfect. Als je voip leverancier ook op Ndix zit kan het zelfs direct, wat nog betrouwbaarder werkt dan 'via het internet'.
Een DSL ernaast voor voip is compleet overbodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nogmaals dank voor het heldere antwoord.
Ik weet nog dat we voor een ASP omgeving een apparte SDSL lijn moesten afnemen bij BBned. Dit zou volgende de leverancier stabieler werken. De lijn ligt er maar er zit niks op aangesloten en toch werkt het prima via onze SDSL lijn van KPN.
Zo gaat dat ook met sommige voip aanbieders, die willen ook graag dat je een speciale lijn hebt liggen voor VOIP.

Ik heb zojuist een offerte ontvangen en daar wordt ook aangeboden om een 10/10mbit lijn te nemen via extended ethernet, dat zijn gestapelde SDSL-lijnen. Met een beetje Googlen zie je dat partijen als Tele2 ze aanbieden in een Whosale. Het wordt gebruikt op plekken waar glasvezel graven erg duur is. Maar is dat een beetje stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Glasvezel zal stabieler zijn dan DSL, zeker als je verder van de centrale afzit.

Een aparte SDSL voor een ASP omgeving kan ik idd wel begrijpen. Op langzamere verbindingen is een dedicated lijn wel raadzaam.

Of dat dan BBNed of KPN is maakt weer weinig uit. In sommige gevallen is het nodig, in andere gevallen is het gewoon marge draaien voor de leverancier.

Als je glas neemt, kun je ook die SDSL lijn mogelijk eruit gooien (of aanhouden als backup). Ik zou zeker eens informeren of je ASP leverancier ook iets kan betekenen. Mogelijk kunnen ze een vlan op Ndix leveren. Dan heb je een nog betere performance dan een dedicated lijn.

Je dienstenleverancier kan dit mogelijk ook regelen. Informeer eens wat hun kunnen betekenen. Vaak kunnen hun ook vlan capaciteit verhuren over hun netwerk richting een IX waar jouw ASP leverancier ook zit, indien er geen direct vlan mogelijk is.

Voor voip geld hetzelfde: Dat kan prima over glas mits goed geconfigureerd (apart vlan met eigen bandbreedte bv). Maar ook over 'het internet' werkt het prima, kwestie van QoS goed inrichten.
Wij hebben meerdere klanten die ook voip gebruiken over hun Ndix aansluiting. Wel hebben we een private peering met onze voipleverancier, zodat het voip verkeer niet de IX opgaat, maar direct hun netwerk in. En met een apart vlan heb je nog minder kans op problemen. Opties genoeg.

Gestapeld SDSL is ook een mogelijkheid, maar raad ik je af als glas een optie is.

De kosten liggen ongeveer vergelijkbaar met een 10Mbit glasverbinding (mits je niet teveel hoeft te graven voor glas).
In onze regio kost een Ndix aansluiting van 10Mbit iets van 200 eur/mnd geloof ik, incl 10Mbit 1:10 zit je rond de 250. 10Mbit gestapeld DSL kost ook iets van 250 per maand.

Aansluitkosten wel wat verschillen, maar als glasvezel binnen acceptabele afstand ligt ('on net' dus bv al aanwezig in je omgeving) zal dat vergelijkbaar zijn.

Nadelen van gestapeld DSL: 10Mbit vereist 4 aderparen. Kan in de praktijk wat lager uitvallen als je ver weg zit. DSL is minder stabiel, gevoeliger voor kabelstoringen. Daarnaast zit je dan op het max. Als je meer bandbreedte nodig hebt kun je alsnog glas nemen. En de ordertijd is enorm lang, in veel gevallen moet KPN laswerk verrichten om voldoende aderparen vrij te maken. 6+ mnd is niet uitzonderlijk..

Dedicated (s)DSL naast een glasvezel leggen is in de meeste gevallen gewoon zinloos, zeker als je op een open netwerk als bv Ndix aangesloten zit.

Alleen als backup verbinding is het nuttig.
Pagina: 1