Acer Aspire 5715z & vervangen hdd: compatibel?

Pagina: 1
Acties:

• Firljepper
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:51
Dag tweakers

Ik heb een Acer Aspire 5715Z van pakweg 5 jaar oud ondertussen. Mijn oude Hitachi 120GB hdd heeft het begeven en heb op dit moment een PS3-schijf van 40GB (st940210AS) als noodoplossing, maar dit is echt ruim onvoldoende capaciteit.

De relevante (specs):
Mobo: Acer Acadia [bios v 1.45]
Controller SATA: Intel 82801HM/HEM (ICH8M/ICH8M-E) sata controller [AHCI mode] (rev03) (prog-if 01 [AHCI 1.0])
Op de productpagina van Acer (http://panam.acer.com/ace...715Z/Aspire5715Zsp2.shtml) staat wel dat deze opzet minstens 200GB HDD's aankan. Het geeft trouwens inzicht over de rest van de hardware in mijn laptop.

Met de datasheet van de controller kom ik ook niet ver mee (http://ark.intel.com/prod...ntroller#orderingordering), noch raak ik wijs uit hun specifiekere sheets (http://www.intel.com/cont...tml?keyword=ich8M+ICH8M-e).

Het gaat me dus niet over de compabiliteit van de fysieke aansluiting (dat zou geen probleem mogen zijn), maar over de omgang van mobo/controllers met een grotere hdd die niet Sata 1 is. Ondanks zijn leeftijd, opteer ik dus voor een nieuw, (veel) groter opslagmedium. Ik dacht zelfs aan een WD10JPVT van 1000GB. Voor ik deze aankoop, wil ik echter zeker zijn dat deze draait op mijn bakje: kan dergelijk HDD volledig herkend worden en dan ook aan de snelheid van SATA 300? [En is zelfs een sata600 zoals een HTS541010A9E680 een optie? Deze zijn nl goedkoper dan de WD. Webwinkel: http://www.power4pc.be/webshop/hardeschijven/25_inch-s-ata]

Zoals jullie merken ben ik geen expert, maar na geruime tijd bijlezen en zoeken via zoekmachines geraak ik echt niet verder (verwarring zelfs over een 120GB-grens voor HDD's bvb).

Hartelijk dank bij voorbaat, ondanks mijn onervaren first post op tweakers.net :9

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
SATA300 en SATA600 zijn gewoon backwards compatible, zou je ICH8M geen enkel probleem mee moeten hebben. Grootte is geen probleem ook, dat er "up to 200" staat in de specs is puur omdat er in die tijd geen grotere hdds waren.
Die 1TB disks zouden gewoon moeten werken zolang ze niet dikker zijn dan 9mm. Overigens zijn dit soort schijven vooral gefocust op opslagcapaciteit, snelheid blijft nogal achter. Niet dat het trager zal zijn dan je PS3 schijf of je oude Acer schijf, maar er zijn snellere schijven (7200RPM modellen, of als je 750GB voldoende vindt de Seagate Momentus XT met ingebouwde SSD cache).

• Firljepper
Dank voor je antwoord!

Ik ben een Belg, dus iets minder voordelige (en dus ook minder) keuze online wat betreft HDD's. Voor dergelijke oude laptop is de prijs dus erg belangrijk voor mij. Ik kies, gezien mijn oude batterij [normal use: 35min MAX autonoom], beter voor een zuiniger 5400rpm-model, omdat ik toch wel een significant verbruiksverschil zie tussen 7200 en 5400rpm (volgens specs). Zo belangrijk vind ik dan die (beperkte?) snelheidswinst denk ik niet.

De Seagate Momentus XT is dus zeker interessant, maar ook quasi dubbel van prijs. Capaciteitsverschil is niet erg daarom, 750GB als minimum liefst...

En dan afwachten in hoeverre mijn hdd 'plug & play' is. Zoniet volgt een volgende boeiende zoektocht!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 00:16
Zal geen probleem zijn, elke 2,5" hdd is compatible.

Zoals _JGC_ hiervoor al aangaf de Seagate Momentus XT 750GB zal een goede keuze zijn en anders de iets minder prijzige Seagate Momentus ST 750GB is ook een goede keuze ;). Ik denk dat je met 750GB voorlopig nog wel uit de voeten kan :)

Veel succes!

[ Voor 13% gewijzigd door JustwilliamNL op 06-03-2013 17:20 ]

• Firljepper
Het energieverbruik tussen een 7200 en 5400 is volgens jullie dus verwaarloosbaar?

Eens kijken waar ik deze HDD's het goedkoopste in België thuis krijg :p

Edit: Waarom zou ik geen goedkoper merk (Hitachi bvb) kopen met 7200rpm en 32MB buffer? En zal een 7mm hoge HDD (eigenlijk voor ultrabooks) ook in mijn metalen behuizing van mijn laptop passen (hoogte schroefjes en dergelijke?).

[ Voor 43% gewijzigd door Firljepper op 06-03-2013 19:40 ]

• Firljepper
Ben dus zeer tevreden van mijn Seagate Momentus ST 750GB. Even wat gezever gehad bij de aankoop (wilden ze me een extra 'service' aansmeren), maar ach.

Bij gewoon gebruik kan ie 35min mee (tov 30min vroeger), maar hij kent blijkbaar een 'low-powermode', waardoor ie tot 50min meekan. Dit ging vroeger niet.
Bovendien merk ik (bv bij verplaatsen grote/veel bestanden) naar mijn gevoel wel een snelheidsverschil (in de positieve zin), dus dat is aangenaam :-) Kan het niet testen, want andere HDD was dus te brak :p

Ik wil iedereen voor zijn advies bedanken, ben zeer tevreden (en blij dat alles past en werkt).
Pagina: 1