DHCP mapping werkte niet?

Pagina: 1
Acties:

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-11 19:58
.

[ Voor 99% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 15:02 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
IP-adressen vastleggen in de apparaten die zich op je netwerk bevinden.
Zelf geef ik alle "vaste" apparaten zoals een NAS en printer altijd een vast ip en laat ik alle apparaten die weleens het huis uit komen een ip-adres aanwijzen door de router.
Ik gebruik nooit de ip-mac-binding functie, puur door dit gerotzooi. Heb er al vaker problemen mee gehad, bijvoorbeeld dat de dhcp-server het adres al uit had gegeven toen ik een apparaat aanmeldde dat dit adres nodig had...
Bovenstaande is natuurlijk te voorkomen door alle ip-mac-binding adressen buiten de dhcp-pool te houden, maar sommige routers pikken dit niet...

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Bartjezz schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:46:
IP-adressen vastleggen in de apparaten die zich op je netwerk bevinden.
Zelf geef ik alle "vaste" apparaten zoals een NAS en printer altijd een vast ip en laat ik alle apparaten die weleens het huis uit komen een ip-adres aanwijzen door de router.
Ik gebruik nooit de ip-mac-binding functie, puur door dit gerotzooi. Heb er al vaker problemen mee gehad, bijvoorbeeld dat de dhcp-server het adres al uit had gegeven toen ik een apparaat aanmeldde dat dit adres nodig had...
Bovenstaande is natuurlijk te voorkomen door alle ip-mac-binding adressen buiten de dhcp-pool te houden, maar sommige routers pikken dit niet...
Afhankelijk van de situatie kan je natuurlijk ook gewoon een hoog IP adres gebruiken. Ik heb destijds in een situatie gewoond met ruim 25 clients, maar goed, hoe groot is de kans dat je dan alsnog 192.168.1.200 tegenkomt?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bijt dat elkaar niet? In de router DHCP ingeschakeld, hetgeen betekent dat de router de lokale ip-adressen aanwijst. Komt het dan niet in conflict met elkaar als je toch bepaalde apparaten zelf een adres geeft? Ik werk zelf sinds jaar en dag met DHCP ingeschakeld en dientengevolge de netwerkkaarten van de PC's op automatisch. Nooit aan gedacht dat het voor bepaalde situaties ook anders kan.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:57

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij alle routers die ik gezien hebben die iets met DHCP doen kun je precies aangeven in welke range hij IP adressen uit moet geven. Ikzelf gebruik thuis gewoon overal DHCP. Adressen worden uitgedeeld vanaf 192.168.0.32 en hoger. Alleen de router zelf heeft een vast adres (in mijn situatie 192.168.0.31). Alles wat ik een vast adres wil geven (server, netwerkprinter, IP cam, raspberryPi met openelec en nog een andere htpc met openelec) heb ik via MAC adres gemapped. Groot voordeel hierbij is dat ik 1 centraal punt heb waar ik ook de andere gegevens kan instellen (nameserver, netwerkmask, gateway. Maar ook dat ik bijvoorbeeld mijn raspberryPi weer helemaal opnieuw kan installeren en dan krijgt hij gewoon weer dat vaste adres.

Maar om je initiele vraag te beantwoorden, ik denk dat Bartjezz gelijk heeft. Je moet je via mac adres gemapte adressen buiten de dhcp pool houden. Ik meen me te herinneren dat ik dit ook wel ergens in een manual van een router tegen gekomen ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Janoz op 06-03-2013 21:37 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'