Multimedia-systeem van plm. 700 euro

Pagina: 1
Acties:

• YoG
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een vriend van me heeft een nieuwe pc nodig voor vooral multimedia, zoals muziek afspelen, videos renderen en afspelen, skypen enz.. veel multitasken

Hij heeft vooral behoefte aan een stil en lekker snel systeem met veel USB 3 aansluitingen.
Een grote schijf heeft ie niet nodig. Hij sluit zelf twee externe Lacie schijven aan voor de nodige data

Ik heb dit bij elkaar gegrabbeld

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 115,95€ 115,95
1ICIDU USB 3.0 PCI Express Card€ 17,90€ 17,90
1Antec Performance One P280€ 104,95€ 104,95
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 39,95€ 39,95
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 79,99€ 79,99
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 60,50€ 60,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 84,98€ 84,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 701,72

16 GB vind ik zelf wat veel maar hij staat erop. Hij heeft een traumaatje overgehouden aan zn vorige pcs met veel te weinig werkgeheugen. Geheugen kost nu ook bijna niets meer, vind ie. :+

De kst is nogal duur en schijnt volgens de gebruikersreview hier niet zo superstil te zijn als verwacht.
Ik heb zelf de P180 en vind die wél heel erg stil

Wat vinden jullie hiervan? Kan ik nog ergens op bezuinigen? Zou dit lekker lopen?

spek pc, spek hifi, last.fm

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Lekker stil systeem = http://tweakers.net/product/315623/fractal-design-define-r4/
Zal nog stiller zijn dan de antec P280 ;)
tweakers review -> reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap

Zal hij overklokken? Indien niet, kan de Xeon wel nog leuk zijn (ivm hyperthreading & videos renderen):
pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
~ geen IGP

~ waarom die usb 3.0 pci express card trouwens? :>

[ Voor 50% gewijzigd door SmokingCrop op 05-03-2013 22:54 ]

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
SmokingCrop schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:32:

Zal hij overklokken? Indien niet, kan de Xeon wel nog leuk zijn (ivm hyperthreading & videos renderen):
En als hij dan niet zou overklokken kan je eveneens een goedkoper moederbord & cpu koeler nemen. (moederbord is nu trouwens al overkill, die is eerder bedoeld voor een goede overclock met 2 grafische kaarten e.d.)

Die xeon heeft alleen geen igp, dus dan zou die een videokaart moeten kopen, wat mijns inziens onnodig is voor de doeleinden van TS. ;)

• SmokingCrop
  • Niet online
michaelscott schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:50:
[...]

Die xeon heeft alleen geen igp, dus dan zou die een videokaart moeten kopen, wat mijns inziens onnodig is voor de doeleinden van TS. ;)
Oh.. volledig overgekeken, thx :X
De E3-1225v2 heeft wel een igp, maar die heeft dan geen hyperthreading.. (neem je beter de i5 dan) en de andere varianten met igp zijn te duur.

[ Voor 21% gewijzigd door SmokingCrop op 05-03-2013 22:56 ]

• YoG
  • Niet online
Supertip! Bedankt man.. die kast heb ik nu vervangen
~ geen IGP
Nee overklokken is niet zo belangrijk.
En als hij dan niet zou overklokken kan je eveneens een goedkoper moederbord & cpu koeler nemen. (moederbord is nu trouwens al overkill, die is eerder bedoeld voor een goede overclock met 2 grafische kaarten e.d.)
Ah okee.. maar die koeler is toch nu de stilste die er is? De cpu zal vaak full pull draaien door alle multimedia dingen, zoals videos renderen enz.
Welk moederbord zou jij aanraden dan?
Ja dat wil ie graag.. hij wil liever geen externe hubs enzo

[ Voor 3% gewijzigd door YoG op 05-03-2013 23:05 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Die koeler is gericht op overklokken, de warmte wegkrijgen dus en is dus niet de stilste die er is :)
Heb onlangs nog een 75 cpu koelers in de pricewatch van informatie verbeterd dus ik heb er wel een redelijk overzicht op gekregen van wat er allemaal te krijgen is.

Duurder dan deze zou ik eigenlijk al zeker niet gaan, is gewoon stil, koelt goed en je krijgt 5 jaar garantie (heb ik zelf ook & is zelf prima bij het overklokken): pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Ik zou misschien toch de i5 3570k behouden, zodat hij de processor misschien binnen 4 jaar ofzo kan gaan overklokken om hem nog wat langer mee te laten gaan.
Een goedkoper bord kan deze zijn:
pricewatch: MSI Z77A-G41

Je zou ook voor een SSD van het type 'mlc' kunnen gaan dan de goedkoper te maken en minder lang meegaande 'tlc' SSD's (zoals de Samsung 840 Niet pro) -> hoelang dit is, weten we eigenlijk niet..
Heel betrouwbare alternatieven:
pricewatch: Plextor M5S 128GB
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

[ Voor 26% gewijzigd door SmokingCrop op 05-03-2013 23:23 ]

• YoG
  • Niet online
SmokingCrop schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 23:18:
Die koeler is gericht op overklokken, de warmte wegkrijgen dus en is dus niet de stilste die er is :)
Heb onlangs nog een 75 cpu koelers in de pricewatch van informatie verbeterd dus ik heb er wel een redelijk overzicht op gekregen van wat er allemaal te krijgen is.

Duurder dan deze zou ik eigenlijk al zeker niet gaan, is gewoon stil, koelt goed en je krijgt 5 jaar garantie (heb ik zelf ook & is zelf prima bij het overklokken): pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Ik zou misschien toch de i5 3570k behouden, zodat hij de processor misschien binnen 4 jaar ofzo kan gaan overklokken om hem nog wat langer mee te laten gaan.
Een goedkoper bord kan deze zijn:
pricewatch: MSI Z77A-G41

Je zou ook voor een SSD van het type 'mlc' kunnen gaan dan de goedkoper te maken en minder lang meegaande 'tlc' SSD's (zoals de Samsung 840 Niet pro) -> hoelang dit is, weten we eigenlijk niet..
Hartstikke bedankt _/-\o_ Die Gelid heb ik nu vervangen.

Over het moederbord.. ik hoor net van die vriend dat ie liever zn twee monitoren aansluit op het moederbord d.m.v. DVI. Bestaan er uberhaupt bordjes met twee DVI aansluitingen?

• SmokingCrop
  • Niet online
Zelf ken ik er geen en weet ook niet of het aan te raden zou zijn.
Geen ervaring mee

Verwijderd

Moederborden met HDMI en DVI zijn er genoeg te vinden.
Kun je prima 2 monitors op aansluiten.
De 2e met HDMi kabel of met HDMI ---> DVI verloop of kabel.

• michaelscott

• YoG
  • Niet online
Ja.. dan maar een verloopkabeltje gebruiken
Dan ga ik liever voor de 840 Pro, gezien de goeie benchmarks

Is de voeding van 400 watt wel genoeg? Ik heb het uitrekenschema ingevuld op de site van Cooler Master, die adviseerde 400 watt..
Is dat niet wat karig voor een multimedia systeem met al dat gerender op de achtergrond?

Nogmaals heel erg bedankt voor de reakties :>

Verwijderd

Zolang er geen videokaart ingezet wordt is het echt ruim voldoende. Ik zou je zelfs dan een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt aanraden, is een betere kwaliteit voeding met ook langere garantie.

• michaelscott
Het prestatieverschil met de samsung 840 pro ga je echt niet merken, bespaart je wel 25 euro!
Die voeding zal zeker voldoen zonder videokaart, voeding van Redondo is inderdaad ook een goed alternatief.
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
Heeft ook gewoon hdmi en dvi-d dus zal zeker voldoen, indien niet overklokt zal worden! ;)
Pagina: 1