Nieuw game/workstation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479408

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit wordt de tweede keer dat ik een pc zelf ga samenstellen en in elkaar ga zetten. De set-up waar ik op gekomen ben staat hieronder.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Games erop spelen eigenlijk wel alle nieuwe spellen ( crysis 3, farcry 3, etc ) en voor programma's 3ds max met v-ray i-ray etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken rond de 2000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb alles al, behalve workstation

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nvidia gpu. Dit doordat 3ds max beter met nvidia werkt ( persoonlijke ervaring )

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Pc die redelijk stil is, makkelijk oc baar is. usb 3.0. Kast met goede koeling ( vooral voor de titan )
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 115,95€ 115,95
1Asus GeForce GTX Titan€ 994,-€ 994,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 107,99€ 107,99
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 157,30€ 157,30
1Corsair HX750€ 116,90€ 116,90
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 199,99€ 199,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.071,93

Even een korte uitleg waarom welk onderdeel.

Intel Core i7 3770K Boxed: Naar mijn mening beste prijs/kwaliteit i7 ( wat ik tot zover lees )

Gigabyte GA-Z77X-D3H : Dit is dus een onderdeel waar ik niet veel verstand van heb. Vandaar dat ik wat revieuw's gelezen heb deze blijkt volgens mij wel goed te zijn.

Asus GeForce GTX Titan: Beste single gpu op dit moment, waarom is dan de vraag. Ik heb met me vorige pc veel problemen gehad met dual gpu, vandaar dat ik dat niet meer doe. Voor het programma 3ds max komen de cudacores goed te pas. Uiteraard werk ik op meerdere schermen, en zal daarom ook gebruikt worden met games.

Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB: 3tb hdd spreekt voorzich.

Fractal Design Define R4 Pearl Black: Dit is ook weer z'n onderdeel waar ik niet veel verstand van heb. De kast zelf lijkt me erg mooi en geluiddempend. Daarom hoop ik ook dat de kast een goede airflow heeft om de nvidia titan/kast goed te kunnen koelen.

Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10: 32 gb geheugen voor 3ds max. Soms als ik nu al een model open zit me geheugen rond de 12gb ben bang dat dit later nog meer gaat worden. vandaar dat ik voor de 32gb heb gekozen.

Corsair HX750: Ik hoop dat de 750w voldoende is ook als ik de titan en de processor ga oc

Samsung 840 series Pro 256GB: in de 1e pc die ik in elkaar gezet heb zat een samsung 830 ssd. waar ik zeer tevreden over ben vandaar de keuzen naar de 840

Ik hoop dat dit systeem al aardig in de goede richting zit. op en aanmerkingen zijn altijd welkom.

Mijn vraag is, past alles en gaat alles samen in de behuizing die ik gekozen heb. En is de air/cooling voldoende om de titan op de goede snelheid te laten lopen. En wat voor processor cooling zou ik moeten nemen voor me processor ( geen watercooling a.u.b. ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Titan :9~

Anyway een goede cooler is deze pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition. Verder denk ik dat je voeding een beetje overkill is, behalve als je ooit SLI of Crossfire wil gaan gebruiken. Deze voeding: pricewatch: XFX PRO650W zal ook wel voldoen. Volgens mij was de prijs/kwaliteit verhouding van de Titan niet heel geweldig maar het is natuurlijk wel de sterkste single chip GPU. Voor de rest is de kast erg goed en zal je videokaart meer dan voldoende gekoeld worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Daanieyel op 05-03-2013 21:14 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-02 17:59
ik zou eerder 2x een gtx 680 doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Zo te lezen heb je er wel aardig goed over nagedacht.

De GTX Titan, is een soort van 2 videokaarten. Het is een Dual GPU kaart. 2 GPU's op één chip.
Ik weet echter niet of dit ook dezelfde problemen zal leveren als 2 videokaarten (wat je eerder altans had). Ik denk dat er wel een soort vergelijkbare technologie bijhoort als SLI.

Zoals de game Batman: arkaham city, deze is normaal een vrij standaard benchmark game. Bij reviews van de GTX Titan zie ik deze game niet terug komen.
De game ondersteunt namelijk geen Crossfire/SLI. Ik denk dat daarom deze game niet tussen de resultaten zit (of mag).
Hier ben ik niet 100% zeker van. Als iemand mij het tegendeel kan bewijzen, hoor ik dat graag ;).

Ik zelf vind de kaart geld verspilling. Omdat qua prijs/kwaliteit deze niet erg goed is.

Ik heb nog een paar vragen:
-Met hoeveel schermen werk je? Als je echter met 1 scherm werkt is deze kaart echt te veel van het goede. En kan je dus beter een hoop geld besparen ;).

-Maakt het programma (of programma's) waar je mee werkt gebruik van hypertreading? En dan ook de vraag, maakt het nuttig gebruik van hypertreading. En is het echt de moeite waard om het aan te schaffen, wegens een meerprijs van €100?
Als hypertreading nauwelijks gebruik van gemaakt zal worden kan je beter een i5 nemen.

Oke, over de onderdelen:
Je werkgeheugen:
je setje lijkt goedkoop. Hou er echter rekening mee dat de prijzen zo'n 180 euro zijn van dat setje. €160 is maar bij 1 webshop. Misschien kom je goedkoper uit met een 2x 16GB kit (kit van 2x8GB). Kan je misschien net iets goedkoper uit komen :p

Het moederbord:
Gigabyte heeft (of had) wel een aantal problemen dat de BIOS vast loopt tijdens het veranderen van de spanning. Dit kan echter irritant zijn bij het overklokken. Misschien iets om op te zoeken op google. Hou daar dus rekening mee. Overigens is het een prima bord hoor. Een nog beter bord van gigabyte is deze: pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Qua componenten op het moederbord is deze kwalitatief erg goed. Ik heb een lijstje van een aantal Z77 moederborden en componenten. Echter heb ik de klachten over de BIOS crash gelezen bij alle Gigabyte borden. Dus wederom: google even.

Je voeding kan een stuk minder (en goedkoper) als je één videokaart neemt in de high klasse. €55 voor een prima, goede voeding. Of voor een wat luxere, stillere, en kwalitatief betere componenten. Ben je wat meer kwijt (dit valt binnen je budget dus je kan het overwegen) Die kost zo'n 80-100 euro.

Als SSD kan je bijvoorbeeld een Crucial m4 256GB nemen: pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

Ook een uitstekende SSD, wel wat minder dan de samsung 840 pro.

Een hoop kritiek hier jah :p. Echter is je set-up prima hoor. Ik noem het vooral op zodat je op een aantal dingen die (eventueel) onnodig zijn kunt besparen. Nutteloos geld uitgeven blijft toch zonde.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt met het kiezen van je onderdelen. Succes.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Daar heb je alleen niks aan in 3d apps qua viewport renderen, en ook met GPU renderen met Iray / vrayRT is die Titan ook een stuk fijner, die heeft tenminste veel RAM en is de 64 bit floating point CUDA power tenminste niet heel gelimiteerd zoals in de 680.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
mirno schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:22:
Zo te lezen heb je er wel aardig goed over nagedacht.

De GTX Titan, is een soort van 2 videokaarten. Het is een Dual GPU kaart. 2 GPU's op één chip.
Ik weet echter niet of dit ook dezelfde problemen zal leveren als 2 videokaarten (wat je eerder altans had). Ik denk dat er wel een soort vergelijkbare technologie bijhoort als SLI.

De Titan is een single GPU. Daarom prefereert de TS deze kaart ook boven bijvoorbeeld een GTX 690 omdat dat eigenlijk gewoon een 680 in SLI is.

Ik heb nog een paar vragen:
-Met hoeveel schermen werk je? Als je echter met 1 scherm werkt is deze kaart echt te veel van het goede. En kan je dus beter een hoop geld besparen ;).

Hij heeft sowieso al aangegeven met meerdere schermen te werken en als hij hier ook op gamet denk ik dat ik veilig kan zeggen dat hij 3 schermen heeft.

-Maakt het programma (of programma's) waar je mee werkt gebruik van hypertreading? En dan ook de vraag, maakt het nuttig gebruik van hypertreading. En is het echt de moeite waard om het aan te schaffen, wegens een meerprijs van €100?
Als hypertreading nauwelijks gebruik van gemaakt zal worden kan je beter een i5 nemen.

De TS gebruikt vooral 3DS MAX en dat maakt volgens mij gebruik van HT.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor alle opmerkingen/aanmerkingen.

Zoals Daanieyel en maratropa aan aangeeft de Gtx Titan is naar mijn weten snelste "single" core gpu vandaar de keus voor een Titan. een dual gpu levert naar mijn mening veel problemen op met games/3d pakket ( persoonlijk ervaring heb toen der tijd 2x z'n dual gpu kaart omgeruild ik heb toen een ati kaart ervoor terug gekregen waar ik later ook spijt van heb. Deze werkte namelijk ook niet fijn in 3ds max, erg veel bugs in de viewport )

Qua schermen zijn het er nu 2, later als er wat meer ruimte is misschien 3. gewoon de 1920x1200 resolutie

En de i7 is vooral de keus geweest als ik ga renderen in 3ds max ( niet i-ray, maar met v-ray ) dan gebruit het programma alle cores

Is met de set-up die ik nu heb makkelijk oc? Ik ben geen diehard die tot het uiterste gaat. Als ik met een paar simpele handelingen van 3.9 naar bijv 4.3 ga vind ik het ook al goed ( meer natuurlijk beter )
ik begrijp alleen dat het moederbord hier een belangrijke rol in speelt? is de keuzen die ik nu dan heb gemaakt goed?

Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition, Damn wat een ding :D pas dit wel ? is deze ook een beetje stil?

Nog een laatste vraag over de kast zelf. Moet ik hiervoor nog ventilatoren voor bijkopen? of zijn deze meegeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Maarrr render je dan gewoon met Vray of met Vray RT?

Als je gewoon met vray op je cpu renderd dan kun je je afvragen of het niet beter is om een GTX 680 te nemen en de besparing daarvan in een x79 + 3930k systeem te stoppen. Die 680 gamed wel trager maar volgens mij nog steeds prima.

Voor Vray RT is die Titan volgens mij wel een fijne kaart. Voorheen betaalde je voor een GPU-computing kaart met veel ram zoals de K20 2000+ euro.

Jammer aan die Titan is ook dat hij verder geen profi drivers heeft zoals de quadro, in 3dsmax heeft een quadro veel zin voor de viewport interactie, vooral bij grotere scenes.( soms 2x zo snel als high end GTX kaarten) Als je daar nu de meeste betaalbare performance wilt kun je het beste een 2dehands quadro 4000 op de kop tikken voor rond de 350 euro.. Maarja een quadro 4000 gamed weer veel minder lekker. ('t is een soort geforce gtx 465 ) En een GTX werkt ook prima in 3dsmax

Zelf ben ik nog aan het kijken of je naast een quadro een GTX kan draaien waarop je kan gamen, maar volgens mij is dat een onmogelijk / hoop gekloot / unsupported.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vray Rt i-ray en vray normaal gebruik ik allemaal. Het ligt er een beetje aan wat voor project ik onderhanden heb, op het werk zelf hebben we inderdaad quadro's maar wat je al zegt werk dit niet echt goed met games. Vandaar de keus voor z'n titan

Voordat de titan er nog niet was. Was me eerste keus een gtx 680, maar als ik zie hoe snel z'n titan is met de cudacores is scheelt dit echt veel rendertijd met i-ray en V-ray RT en een semi pro gpu te hebben is nooit verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nja dan lijkt het me de beste kaart idd. 6Gb is tenminste ook een beetje de ruimte. Doe je architectuur viz? Ik ben benieuwd naar benchmarks in Vray RT met de Titan..

Trouwens wat ook fijn kan zijn er bij is een SSD om al je textures en meuk die ingeladen wordt tijdens het renderen op te zetten, en als "werk" schijf voor je project bestanden.

[ Voor 56% gewijzigd door maratropa op 06-03-2013 10:23 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Klopt ik maak architectuur viz, dus het ligt er inderdaad een beetje aan hoe groot het project is of ik V-ray RT of gewoon normaal render. ( al heb ik nog niet veel in v-ray RT gedaan, met deze kaart kan ik het zeker beter gaan uitproberen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Met die scythe moet wat overclocken prima gaan, je wilt toch niet extreem. Hij is ook best stil.

Bij die kast zitten 2 fans

http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=99

Weet jij dat, ik kan nergens vinden of die extra FP64 snelheid van de Titan ook zin heeft in Vray RT / Iray? Of doen die alle berekeningen op 32bits? Nouja die 6Gb alleen al is reden genoeg. :)

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 06-03-2013 11:49 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je de cuda engine gebruikt die werkt alleen met 64bit build ondersteunt dus ik ga ervan uit dat die 64 snelheid wel gebruikt wordt. Al weet ik hier niet echt veel over

http://www.spot3d.com/vray/help/rt100/render_gpu.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik snap er dus ook niet genoeg van.. Maar volgens mij staat dat los van elkaar. Intern kan die Titan floating point berekeningen met 32 en 64 bits precisie doen. 64 bits is maar 3 keer zo traag als 32 bits, itt op de 680/580 etc waar het 1/20 of minder is. Het is iig wel fijn voor als je met cijfers rekent en er ook exacte cijfers er uit wil hebben, maar misschien is het niet echt relevant voor GPU renderen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om weer een beetje on-topic terug te komen. Ik kwam deze Cooler Master TPC 800 cpu cooler tegen met erg goede reviews. En dan 8-9 euro duurder. Is dit wat?

En ik twijfel nog steeds erg aan het moederbord, doordat er een persoonlijke review op tweakers staat die niet echt te spreken is over het product.

Raden jullie toch nog een ander moederbord aan of is deze prima. Uiteraard moet het moederbord makkelijk te oc zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:14

hidde212

Free your mind...

Die andere cooler past prima, heb zelf echter nog nooit van de TPC 800 gehoord dus kan er niet zoveel over zeggen.

Neem een goedkoper moederbord van een ander merk als je geen vertrouwen in de Gigabyte hebt, bijvoorbeeld deze: pricewatch: MSI Z77A-G45, afgezien van enkele usb3.0 poorten en een msata aansluiting zit hier amper verschil tussen.
Het moederbord heeft ook niet zoveel invloed meer op het overclocken, ze presteren ongeveer allemaal vergelijkbaar.

Je kunt je processor prima naar de 4.3 GHz tillen (op alle vier de cores) in plaats van 3.9 GHz op 1 core max, zeker met een aftermarket cooler zoals je nu hebt.

Tot slot raad ik je zeker aan een andere voeding te nemen, 750W is veel te ruim, zelfs met overclock.
Iets als: pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt of pricewatch: Super Flower Golden Green SF-650P14XE

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de tip van de voeding. Die seasonic G-serie lijkt me dan wel wat al hoop ik dan wel dat de 550 watt voldoende is. De titan gebruikt iets van 360 watt onder load. Ga ik dit dan nog wel redden als ik de titan en de cpu wat oc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14
In de onderstaande review van Tom's Hardware is te zien dat een systeem met een i7 3970X @ 4.5Ghz in combinatie met een GTX Titan niet boven de 450W uit komt onder load. Met een zeer goede 80+ Gold PSU zoals een Seasonic G-Serie zit je met jouw setup prima.

http://www.tomshardware.c...mance-review,3442-12.html

[ Voor 14% gewijzigd door Moi_in_actie op 06-03-2013 19:47 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de link, deze heb ik nog niet gezien. Gelijk maar even lezen
Pagina: 1