player-x schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 00:12:
[...]
Het probleem is microstutters, en er is een groot verschil tussen FPS en frametime, stel je hebt 60fps gemiddeld, dat is 0.016 sec per frame gemiddeld, maar als je nu tijdens die 60fps een frame hebt die 0.1sec duurt, dan heb je gevoelsmatig 10fps.
Dat ben ik volledig met je eens, maar de opzet van dit topic was 2x Titan. In dat geval heb je dus al SLI, 2000 euro waard aan SLI wel te verstaan. Mijn punt was dat je met een HD7970 Royal Ace Crossfire setup (ook 2 stuks) vergelijkbare nadelen hebt wat betreft microstutter, wat minder performance maar wel tegen een veel en veel lagere prijs.
Sinds vandaag heeft Overclock 3D zijn
GTX Titan review uitgebracht, inclusief een lekker korte *ahum*
video review. Zoals te verwachten was, het is een beest van een kaart. Vergeleken met de Club3D Royal Ace presteert een Titan ongeveer 20% beter, wat een enorm verschil is. Helaas hangt daar ook een verschil in prijskaartje aan vast van maar liefst 600 euro, oftewel 250% meer. Kijk je naar scaling en multi GPU, dan laat 800euro aan HD7970's geen spaan heel van een 1000 euro Titan.
Terugkomend op de start van het topic, dan kan je naar mijn inziens 2 vergelijkingen maken met het uitgangspunt van dual GTX Titan:
- 2x Titan vs. 2x Royal Ace
- 2x Titan vs. 3x Royal Ace
In de eerste situatie zit je met een gelijk aantal kaarten, dus stel een gelijk nadeel wat betreft microstutter. Dual Titan zal grofweg 15-20% beter presteren dan dual Royal Ace, uitgaande van de single kaarten tegenover elkaar en de over het algemeen iets betere schaling van Crossfire. Dan zit je dus met 15-20% meer performance voor 1200 euro meer.
Bij situatie 2 zit je met een 2 vs 3 verhouding, waarbij de 3 AMD's beter zullen presteren (waarschijnlijk iets van 25% beter). De kans op microstutter is daar wat groter, alhoewel jouw eerste plaatje van 2-way, 3-way en 4-way SLI dat tegenspreekt. Hier kunnen we dus geen sluitende conclusie trekken.
Een conclusie die je wel kunt trekken is dat de AMD setup grofweg 25% meer performance biedt voor
800 euro minder.
Mijn mening is hier dat dual Titan of triple Royal Ace overkill is voor alles wat je speelt. Doe je niet aan surround gaming is het per definitie al overkill, doe je dat wel dan is denk ik hooguit Crysis 3 een game waarvoor je op 5760x1080 zoveel power nodig hebt. Dan houdt je single GTX Titan of Dual Royal Ace over, de Titan met stabielere FPS en frametime, de HD7970's met veel meer FPS maar wat onstabieler. En zelfs in dat geval lijkt me de wisselende frametime niet het einde van de wereld.
Stel, puur hypothetisch, 1 Titan haalt bij een game gemiddelde frametime van 20ms, met soms spikes naar 25ms. Dat is dus een spike van 25%. Dual Royal Ace haalt daar misschien gemiddeld 15ms, met ook spikes naar 25ms. De spike is in verhouding veel groter (66%), maar netto is het gelijk. Gemiddeld zal de AMD setup nog altijd beter zijn, in een worst-case scenario zijn ze gelijk. Oftewel je overall FPS en frametime zal nog altijd beter zijn op de AMD setup.