Toon posts:

lichte pieptoon uit rechterkanaal versterker.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het viel me zojuist op dat er uit het rechterkanaal van mijn Marantz SR5300 een lichte pieptoon komt. Om vast te stellen dat het niet aan mijn speakers ligt (boston acoustics a25) heb ik beide speakers omgedraaid. De pieptoon komt nu nog steeds van rechts. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?

edit: het geluid uit de rechterspeaker lijkt ook zachter te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2013 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:04
Wat staat er aan apparatuur in de buurt? Telefoons? Magentrons? Ik denk dat er iets stoort op die box.

Verwijderd

Topicstarter
Naast de speaker staat een laptop incl. accu, een stekkerdoos en de versterker zelf.. Dit heeft in het verleden nooit voor problemen gezorgd dus hier kan het niet aan liggen. mijn mobiele telefoon heeft er verder geen invloed op. Wel of geen telefoon in de kamer verergerd of verzwakt de toon niet.

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-01 08:11
Kun je de kanalen eens omdraaien (bijv. dmv input signaal)? Dus links in recht en visa versa? Als de pieptoon mee verplaatst - oorzaak bron, zo niet - oorzaak versterker.

- raid does not fix stupid -

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt inderdaad aan de versterker. De linkerspeaker op het rechterkanaal geeft nu een pieptoon op links.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Dit misschien? http://www.popschoolmaast...llege_brom_kraak_ruis.php (helemaal onderaan de pagina, kopje "piep")

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Lijkt me sterk dat er feedback is zonder een microfoon of iets in die richting.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de versterker op multichannel stereo zet heeft mijn rechterachterspeaker ook last van de pieptoon. Maar op het moment dat ik naar een of andere surroundmodus switch (dolby pl bijv.) is er geen pieptoon in de rears te horen terwijl die dan wel degelijk ingeschakeld zijn. Vreemd en heel vervelend ,aangezien het geluid zegmaar naar links hangt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2013 15:37 ]

• Patatjemet
Ben je een beetje handig? Je zou de kap er eens af kunnen halen om te zien of alle condensatoren en dergelijke nog goed zijn. Probeer vanaf de input (cinch stekker op het achterpaneel) het rechter signaal op de printplaat te volgen en inspecteer alle onderdelen langs of in de signaalweg. Brandplekjes, geplofte bovenkanten of ander soortgelijke situaties kunnen wijzen op een relatief gemakkelijk te repareren defect (onderdeeltje vervangen). (mocht je de versterker uit elkaar halen vergeet hem dan niet eerst een paar uur te laten liggen zodat de spanning uit eelco's kan lopen)

Anders word het denk ik gewoon wegbrengen voor reparatie (afhankelijk van hoeveel het je waard is - misschien is de oude verkopen als defect en zelf een nieuwe kopen goedkoper / verstandiger).

Edit: multichannel stereo klinkt als een techniek om een stereo signaal te laten upmixen naar 5.1, waarbij het dus niet verbazend is je rechter achter kanaal ineens hetzelfde defect vertoont als rechts voor. Blijft het probleem ook bestaan bij 5.1 of is het alleen bij stereo?

[ Voor 15% gewijzigd door Patatjemet op 06-03-2013 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Patatjemet schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 16:55:
Ben je een beetje handig? Je zou de kap er eens af kunnen halen om te zien of alle condensatoren en dergelijke nog goed zijn. Probeer vanaf de input (cinch stekker op het achterpaneel) het rechter signaal op de printplaat te volgen en inspecteer alle onderdelen langs of in de signaalweg. Brandplekjes, geplofte bovenkanten of ander soortgelijke situaties kunnen wijzen op een relatief gemakkelijk te repareren defect (onderdeeltje vervangen). (mocht je de versterker uit elkaar halen vergeet hem dan niet eerst een paar uur te laten liggen zodat de spanning uit eelco's kan lopen)

Anders word het denk ik gewoon wegbrengen voor reparatie (afhankelijk van hoeveel het je waard is - misschien is de oude verkopen als defect en zelf een nieuwe kopen goedkoper / verstandiger).

Edit: multichannel stereo klinkt als een techniek om een stereo signaal te laten upmixen naar 5.1, waarbij het dus niet verbazend is je rechter achter kanaal ineens hetzelfde defect vertoont als rechts voor. Blijft het probleem ook bestaan bij 5.1 of is het alleen bij stereo?
Bedankt voor je advies! Het vervangen van onderdelen is voor mij te veel gepruts aangezien ik hier totaal geen ervaring mee heb en niet het risico wil lopen dat ik nog meer sloop. Het wegbrengen van de versterker voor reparatie vind ik ook te veel gedoe. Ik denk dat ik 'm dan maar op marktplaats zet.

De set is niet digitaal aangesloten waardoor ik 5.1 niet kan testen. De versterker is op mijn laptop aangesloten dmv RCA naar minijack op de tape uitgang (hetzelfde als aux) van de versterker.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

All ch stereo maakt een exacte kopie op de 2 rears. Als die piep in de bron zit krijg je ook over dezelfde kanalen een piep.
Haal je laptop eens los en ook de rca achter de versterker. Als de piep nu weg is ligt het aan je kabel of laptop.

Edit: ik hoop dat je tape ingang bedoelt.. probeer ook eens een andere input, behalve phono

[ Voor 16% gewijzigd door Mikayu op 06-03-2013 17:35 ]

• Patatjemet
Met een 3.5 mm -> optisch verloopje zou je je laptop digitaal kunnen aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://www.jex-electronics.com/ebay/tos35.jpg

Of dit mogelijk is is afhankelijk van het type laptop, maar 9/10 laptops hebben deze mogelijkheid. Zo zou je kunnen testen of de analoge output van je laptop het probleem is (en 5.1 kunnen testen). Voordat je hem verkoopt is het zo ie zo handig om een andere bron en een andere kabel te proberen, zo sluit je die mogelijke oorzaken uit.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist exact dezelfde kabel op de aux ingang aangesloten ipv tape:--> nog steeds een pieptoon
Daarna de minijack stekker in mijn telefoon gedrukt ipv laptop --> nog steeds een pieptoon
Vervolgens een andere kabel gepakt, in de aux gedrukt en op mijn telefoon aangesloten--> nog steeds een piep.

Het ligt dus duidelijk niet aan mijn laptop of kabel.

ik bedoelde tape ja

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:46
Als je telefoon niet aan de lader lag zijn rare voedings bijtonen vrijwel uitgesloten... Ik zou iig kijken of je nog garantie hebt, want het zou natuurlijk niet mogen dit.
Wat gebeurt er als je een input selcteert waar niets op aangesloten is? Nog steeds een pieptoon? En wordt hij harder of zachter als je aan de volume knop draait?

Verwijderd

Topicstarter
Sleepkever schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 17:44:
Als je telefoon niet aan de lader lag zijn rare voedings bijtonen vrijwel uitgesloten... Ik zou iig kijken of je nog garantie hebt, want het zou natuurlijk niet mogen dit.
Wat gebeurt er als je een input selcteert waar niets op aangesloten is? Nog steeds een pieptoon? En wordt hij harder of zachter als je aan de volume knop draait?
Heb zojuist de RCA kabels weer aangesloten op Tape en vervolgens de input op aux gezet waar verder geen kabels oid inzetten (als dit is wat je bedoelt met een input waar niets op aangesloten is). De pieptoon is nog steeds aanwezig en wordt inderdaad harder wanneer ik het volume hoger zet.

Garantie zit er waarschijnlijk niet meer op aangezien de versterker al zo'n 9 jaar oud is.

Verwijderd

Topicstarter
Patatjemet schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 17:40:
Met een 3.5 mm -> optisch verloopje zou je je laptop digitaal kunnen aansluiten:

[afbeelding]

Of dit mogelijk is is afhankelijk van het type laptop, maar 9/10 laptops hebben deze mogelijkheid. Zo zou je kunnen testen of de analoge output van je laptop het probleem is (en 5.1 kunnen testen). Voordat je hem verkoopt is het zo ie zo handig om een andere bron en een andere kabel te proberen, zo sluit je die mogelijke oorzaken uit.
Mijn laptop ondersteunt inderdaad SPDIF maar het lijkt mij nu vrij duidelijk dat het probleem bij de versterker ligt aangezien de pieptoon niet weggaat wanneer ik een andere bron aansluit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2013 17:50 ]

Pagina: 1