Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01
Enkele weken geleden kreeg ik (zakelijk) een brief van het CBS met het verzoek bepaalde bedrijfsstatistieken op te geven. Aangezien ik wel betere dingen te doen heb, en ze (vind ik) al genoeg van me weten verdween dit schrijven al ras in het oneindige bedrijfsarchief.

Maar nu kreeg ik vanochtend een nieuwe brief, dit keer met iets dreigender taal. Er stond bij dat de overheid deze gegevens (die ze waarschijnlijk al lang in hun bezit hebben) zo belangrijk vindt, dat invullen verplicht is. Na hierop gegoogled te hebben kwam ik erachter dat er meer onvrede hierover is onder collega-ondernemers, maar dat aangezien de boete kan oplopen tot €1500 8)7 , men de gegevens wel verstrekt.

Wat schetst echter mijn verbazing. Om de gegevens in te kunnen vullen moet ik een applicatie van het CBS downloaden en op m'n PC installeren. Vind dit een vrij omslachtige methode, waarbij je je direct afvraagt wat dat programma verder allemaal nog uitspookt.

Dan moet je vervolgens middels een in de brief vermeld gebruiksnummer en toegangscode een bestand downloaden, welke geopend moet worden in de geïnstalleerde applicatie. En dan komt het: het openen hiervan lukt niet en genereert een foutmelding. Hierop heb ik het CBS een mail gestuurd dat ik het bestand niet kan openen, en het verzoek gedaan mij een papieren vragenlijst toe te sturen.

Aantal vragen:
  • Is het normaal dat een semi-overheidsinstantie je boetes op kan leggen als je niet aan een informatieverzoek voldoet? Zeker als het om informatie gaat (aantal werknemers, omzetcijfers) die de overheid (in de vorm van de belastingdienst) al lang heeft?;
  • Is het normaal dat je om aan deze verplichting te voldoen genoodzaakt bent een (enkel Windows) programma te downloaden en te installeren op je PC?
  • Kan men mij verplichten deze informatie op deze omslachtige manier te verstrekken, of sta ik met mijn verzoek/eis tot een papieren formulier in mijn recht?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:54
Ik werk bij het CBS, wel als IT-er, dus weet niet helemaal het fijne ervan. Maar het is inderdaad verplicht, als je niet meewerkt pleeg je een economisch delict. En ja, we hebben een afdeling 'handhaving' >:)

De kern van de software (het afnemen van de vragenlijst) is trouwens het product waar ik aan werk :)

Ik kan je vragen niet echt beantwoorden, maar doe een poging:

1) De overheid in het algemeen moet proberen de enquetedruk zo laag mogelijk te houden, dus zoveel mogelijk externe bronnen gebruiken i.p.v. steeds dezelfde vragen opnieuw stellen. Omzetcijfers zijn altijd een beetje tricky, zeker als het om een groot bedrijf gaat dat meerdere bedrijfsonderdelen bevat. Bij het CBS zijn we bijvoorbeeld niet zo geinteresseerd hoe het fiscaal opgesplitst is, maar willen we gewoon de cijfers per bedrijfsactiviteit weten (ook al zit dat bijvoorbeeld verdeeld in meerdere dochterbedrijven).

De meeste bedrijfsvragenlijsten zijn trouwens behoorlijk kort (itt tot de sociale surveys). Maar ik weet natuurlijk niet welke jij moet invullen.

2) Normaal zou ik het niet noemen, maar dat is helaas wel het geval. Geldt trouwens voor veel overheidsdiensten dat maar een beperkt gedeelte van OS-en of browsers ondersteunt wordt.

3) Geen idee of deze vragenlijst in 'mixed mode' wordt afgenomen, je kunt er natuurlijk altijd om vragen. Maar als er voor die enquete geen papieren vragenlijst is ontwikkeld, dan is het helaas pindakaas.

Hoeveel moeite het CBS doet om jouw gegevens binnen te halen hangt een beetje af van de positie van jouw bedrijf binnen de branche. Als wij statistieken maken over de horeca, dan gaan we niet heel veel geld investeren om de cijfers van de cafetaria op de hoek te krijgen, maar wel voor de cijfers van Van de Valk.

PS Ik denk dat dit topic beter in Stuffis Generalis kan :?

[ Voor 16% gewijzigd door sewer op 05-03-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In hoeverre kan je zoiets weigeren als je geen systeem hebt waarop je deze vragenlijst kan invullen? Een ondernemer met enkel Apple producten kan toch niet verplicht worden extra software of hardware aan te schaffen puur voor een vragenlijst van het CBS? Belachelijk dat zoiets trouwens niet via een site kan maar via lokaal geïnstalleerde software moet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:38
Je kunt het er een beetje op aan laten komen.

Heb in het verleden ook meermalen allerlei CBS enquêtes voor het bedrijf waar ik werk moeten invullen.
Door drukte vergeet je het vaak...
Soms sturen ze een paar keer nog een verzoek/aanmaning, maar daarna hoor je niets meer.

Boetes hebben wij nog nooit gehad.

Administratieve druk vanuit de overheid verminderen, amehoela ik merk er weinig van.

[ Voor 12% gewijzigd door mountainbiker op 06-03-2013 09:16 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:59

Eagle Creek

Breathing security

Tsurany schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:06:
Belachelijk dat zoiets trouwens niet via een site kan maar via lokaal geïnstalleerde software moet.
Belachelijk is wel een erg groot woord. Tot niet zo heel lang geleden bestonden er nauwelijks webapplicaties en werd alles uitgevoerd via lokale executables.

Dat anno 2013 er legio alternatieven zijn maakt niet dat alle bedrijven hier op stel en sprong gebruik van moeten maken.

"Onwenselijk" misschien wel, belachelijk niet :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat maakt juist wel dat bedrijven zoals het CBS hier op stel en sprong gebruik van moeten maken. Alleen niet in 2013, dat hadden ze vijf jaar geleden al moeten doen. Het is van de zotte dat je mensen verplicht om een Windows applicatie te installeren terwijl er geen enkele technische reden is om geen webpagina te gebruiken. Ja, het kost even geld om het op te zetten, maar dit is gewoon van de zotte.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja en dan kan je gaan klagen dat het belachelijk is dat er geen enkele technische reden is waarom die webpagina niet onder IE6 werkt, kost wat geld om het op te zetten, maar goed. Of een random andere (oude) marge browser.

Laten we wel wezen, hoe groot is de kans dat er bij een bedrijf geen windows PCs zijn, geen dual boot macs, en geen enkele PC met een windows emulator (wine) erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij praktisch alle kleine designbureaus en eenmanszaken die met OSX werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
furby-killer schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:30:
Tja en dan kan je gaan klagen dat het belachelijk is dat er geen enkele technische reden is waarom die webpagina niet onder IE6 werkt, kost wat geld om het op te zetten, maar goed. Of een random andere (oude) marge browser.

Laten we wel wezen, hoe groot is de kans dat er bij een bedrijf geen windows PCs zijn, geen dual boot macs, en geen enkele PC met een windows emulator (wine) erop?
Kleine zelfstandigen?

Oude browsers niet ondersteunen is even iets anders dan hele OSen niet ondersteunen. De overheid kan toch ook wel mee innoveren? De moeite/bezwaar tegen een andere browser is toch wel van een hele andere ordergrootte dan het aanschaffen van hardware/software.

Ik vind het ook belachelijk, tenzij het CBS natuurlijk gewoon een papieren versie kan afgeven. Ik vind het ook maar raar dat je als ondernemer hiervoor zou gaan moeten investeren. Mij lijkt het overigens dat als je de situatie voorlegt, dat het CBS hier wel iets voor treft.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
Tsurany schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:21:
Dat maakt juist wel dat bedrijven zoals het CBS hier op stel en sprong gebruik van moeten maken. Alleen niet in 2013, dat hadden ze vijf jaar geleden al moeten doen. Het is van de zotte dat je mensen verplicht om een Windows applicatie te installeren terwijl er geen enkele technische reden is om geen webpagina te gebruiken. Ja, het kost even geld om het op te zetten, maar dit is gewoon van de zotte.
Voor sociale surveys hebben we al jaren een webvragenlijst (en daarnaast uiteraard ook papieren, telefonisch en de mogelijkheid dat interviewers bij je thuis komen).

Dat de bedrijfssurveys een applicatie is, heeft ermee te maken omdat deze modules bevatten om direct gegevens te kunnen importeren vanuit je inhouse systeem (bijv. exact-software). Er zijn trouwens ook wel bedrijfssurveys die gewoon via het web afgenomen worden. Maar dat is ook niet altijd even makkelijk, niet in elk bedrijf heeft de invuller op zijn werkplek beschikking tot vrij internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
sewer schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:23:
[...]
Dat de bedrijfssurveys een applicatie is, heeft ermee te maken omdat deze modules bevatten om direct gegevens te kunnen importeren vanuit je inhouse systeem (bijv. exact-software). Er zijn trouwens ook wel bedrijfssurveys die gewoon via het web afgenomen worden.
Exports laten uitdraaien?
Maar dat is ook niet altijd even makkelijk, niet in elk bedrijf heeft de invuller op zijn werkplek beschikking tot vrij internet.
Maar ook niet iedereen heeft beschikking over Windows om de software uberhaupt te draaien.

Kijk, ik snap best dat dit een overweging is geweest, maar doe dan beide. Het CBS verplicht nu ondernemers een OS te draaien, en dat kan anno 2013 echt niet meer.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
LiquidT_NL schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:31:
Kijk, ik snap best dat dit een overweging is geweest, maar doe dan beide. Het CBS verplicht nu ondernemers een OS te draaien, en dat kan anno 2013 echt niet meer.
Het is idd een afweging. De applicatie is qua functionaliteit te 'rijk' om (makkelijk) om te kunnen zetten naar een webversie. Denk ook eraan dat bedrijven als Philips dit soort enquetes moeten invullen, dan helpt het enorm als de applicatie direct kan praten met verschillend boekhoudsoftware, als een persoon al die veldjes op een webpagina gaat invullen, dan vermindert dat nogal de gebruikservaring.

Onze simpele bedrijfsvragenlijsten (die zijn vaak max 10 vragen) worden zover ik weet wel veel via het web afgenomen.

De belastingdienst heeft trouwens dezelfde afweging gemaakt met hun aangifteapplicatie, webapplicaties zijn ook niet zaligmakend (denk aan het gedrag bij instabiele verbindingen, en je hebt bijv. geen modale (pop-up) schermen als je ergens veel informatie moet tonen).

Maar toegegeven, het is wel een zwaktebod dat wij geen MacOS of linux-versie aanbieden, dat doet de belastingdienst wel. Maar je wilt niet weten hoeveel dat systeem gekost heeft om te maken. Uiteindelijk is het een vrij simpele afweging van centjes enerzijds, en de respons die je mist anderzijds.

@hieronder: klopt, maar ik weet toevallig van de servicedesk dat het probleem in de praktijk kleiner is dan jij (waarschijnlijk) denkt. Het aantal bedrijven dat geen beschikking heeft tot een windows-machine is bijzonder laag.

[ Voor 10% gewijzigd door sewer op 06-03-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar ondertussen wel verplicht stellen dat mensen een respons moeten geven, dat is het kwalijke er aan.

Pagina: 1