µATX-build op basis van het BBG Basisgamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• Koesj
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-06-2024
Hola,

Mijn familielid heeft twee en een half jaar kunnen 'genieten' van een G73JH, waarbij ASUSTeK zich van z'n slechtere kant liet zien: oververhitting meerdere problemen met componenten. Sinds kort zit er ook nog eens een insect in het LCD-scherm, vraag me niet hoe :+

Met een verlopen garantie en random lockups lijkt het dus hoog tijd om naar vervanging op zoek te gaan, en wel eentje die niet gegoten is in de voor mij absurde formfactor van een gaminglaptop. Ik heb me er sinds 2007 niet meer mee bezig gehouden, maar na onderzoek hebben we besloten dat het een zelfbouwer mag worden, en wel met de volgende eigenschappen:
  • Een desktopsysteem dat gebruikt zal worden voor gaming en illustreren in photoshop; de eerste heeft prioriteit.
  • De prijs/kwaliteit-verhouding van de Basisgamesysteem in de BBG is zeer aantrekkelijk. Met een SSD, Win7, een paar extra kwaliteitswensen en wat parafernalia kom je theoretisch ergens rond de €900 voor alleen een gamingkast uit lijkt me.
  • Scherm (Philips 236V), muis (G400) en audio (shelfspeakers via een versterker en externe audiokaart) zijn al aanwezig. Ook komt er nog een Wacom Bamboo en een Logitech G13 aan te hangen. Naar het toetsenbord wordt nog gekeken
  • Als Macgebruiker heb ik zelf geen ijzers in het vuur qua merken, zelfs Asus mag er van mij in haha (heb indertijd nooit problemen gehad met mijn P5NE-SLI).
De belangrijkste overweging om niet meteen met het BBG-systeem (plus noodzakelijke extra's) in zee te gaan is het feit dat het beessie zichtbaar in een kleine woonkamer terecht komt. Dan valt die K280 kast qua uiterlijk en formaat voor ons gewoon af. Compacter en strakker is hier het devies.

Verder zou het heel handig zijn als de PC 'verhuisbaar' is: enkele keren over z'n levensduur heen (zeg 4 jaar max) als ruimbaggage in het vliegtuig. Ik kwam daarom uit op een volledige µATX-build, alsin: werken met een kleinere kast die beter past in een woonomgeving en naar mijn ervaring prima internationaal meeverhuist.

Overclockbaarheid en uitbreidbaarheid hebben op dit moment respectievelijk geen en weinig prioriteit. De eerste omdat mij dat niet zo handig lijkt in deze form factor en de tweede omdat, als ie z'n beste tijd als gaming-PC gehad heeft, de bak ergens anders terecht komt voor huis-, tuin- en keukendoeleinden.

Mijn idee was daarom als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5€ 275,90€ 275,90
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 47,50€ 47,50
1Fractal Design Core 1000€ 29,90€ 29,90
1TP-Link TL-WN822N€ 14,93€ 14,93
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 81,60€ 81,60
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 50,-€ 50,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,80€ 16,80
1Corsair CX500M€ 54,45€ 54,45
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,48

Enkele opmerkingen en vragen:
  • Naar ik het goed begrijp leidt de keuze voor µATX bijna automatisch tot Intel?
  • Wanneer andere componenten duurder worden kan ipv de 7950 ook een 7870XT gebruikt worden die, tegen marginaal lagere prestaties, in principe een betere prijs-/kwaliteitsverhouding heeft?
  • Qua storage lijkt het halve forum de M4 aan te raden en de HDD schaalt goed met de hoeveelheid ruimte die nu wordt gebruikt (1TB is in dit geval een luxe).
  • Bij de buren komt de Core 1000 er goed uit maar andere reviews hebben wat problemen met de beperkte ruimte. In combinatie met een modulaire voeding, de HDD in één van de externe bays, low profile RAM en een ondiepe processorkoeler lijkt me dat het wel fatsoenlijk past, toch?
  • Is het met deze configuratie de moeite en de kosten waard om de twee ongebruikte fanspaces alsnog op te vullen? Stil en koel heeft, tegen beperkte meerkosten, zeker de voorkeur!
  • Als ik me niet ergens vergist heb is een 500w PSU ruim voldoende maar de plek waar de kast komt te staan (onder een bureau) is wel vrij stoffig. Heb ik gelijk in mijn vermoeden dat het daarom juist voordelig is dat de PSU bovenin de Core 1000 zit? En helpen extra casefans hier evt. bij?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd

Geen antwoord op al je vragen, maar alleen op je behuizing. Ik heb sinds gisteren de pricewatch: Fractal Design Define Mini staan icm. een i7 3770 en een uATX bord. Kost net iets meer maar dan krijg je dus wel een stillere behuizing (geluiddempend materiaal) en een USB 3.0 aansluiting aan de voorzijde.

Ik heb geen modulaire voeding (pricewatch: XFX Pro 550W), wel een flinke processorkoeler (pricewatch: Cooler Master Hyper 412S, die 16cm hoogte is wel het maximum dat past) en mijn kast / CPU blijft prima cool. Een kwartiertje prima95 met alle fans op ongeveer 50% maakt de processor niet warmer dan 60C. Dus ik zou niet bang zijn voor de opmerkingen dat de Define Mini minder goed coolt. Voor de stilte is het echt een aanrader, zelfs met alleen de twee meegeleverde fans!

Qua ruimte zit het ook wel goed. Met de bovenste HDD bay er uit gehaald kun je lange videokaarten kwijt en houd je nog steeds 3 HDD bays over. Dus als je niet meer dan dat nodig hebt, zit je sowieso goed.

Overigens heeft de Define Mini zijn PSU beneden, maar er zitten wel stoffilters voor de PSU intake (en ook voor de front intake uiteraard).

• Koesj
Een iets luxere kast was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht maar er €50 meer aan uitgeven drukt de keuze voor de GPU wel meteen omlaag. Ik neem hem iig mee in de overwegingen op basis van jouw positieve feedback!

[ Voor 13% gewijzigd door Koesj op 05-03-2013 12:57 ]

Verwijderd

Hmm, in mijn hoofd was het prijsverschil lager inderdaad... Sorry!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 19:40
Je zou dan in plaats van de HD7950 de HD7870 XT kunnen nemen. Dan kun je met dat geld dat je je bespaart een duurdere kast nemen.

pricewatch: Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5

pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)

EDIT: Mocht je hiermee denken dat je veel achteruit gaat: met de boost versie is dat dus niet echt significant. Die presteert kennelijk (heb nu even geen bron) nagenoeg hetzelfde als de HD 7950.

[ Voor 18% gewijzigd door g0ulash op 05-03-2013 13:27 ]

• Koesj
g0ulash schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:06
EDIT: Mocht je hiermee denken dat je veel achteruit gaat: met de boost versie is dat dus niet echt significant. Die presteert kennelijk (heb nu even geen bron) nagenoeg hetzelfde als de HD 7950.
Ik had hem ook meegenomen in de OP want die prijs-/kwaliteitsverhouding is idd aantrekkelijk. Uiteindelijk was dat ook mijn overweging om voor de 7870XT te gaan, en daarmee is de kogel door de kerk:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 54,90€ 54,90
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 201,40€ 201,40
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 47,50€ 47,50
1Fractal Design Core 1000€ 29,90€ 29,90
1TP-Link TL-WN822N€ 14,93€ 14,93
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 81,60€ 81,60
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 50,-€ 50,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,90€ 16,90
1Corsair CX500M€ 54,45€ 54,45
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,08

Met wat ongunstigere verzending maar een gegarandeerd snellere levering ben ik uiteindelijk voor ongeveer €850 klaar. De komende dagen maar eens kijken of het allemaal past :9

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:54
Als je nog even geduld hebt zou je ook voor de USB3 versie van de FD Core 1000 kunnen gaan (http://nl.hardware.info/n...e-aan-core-1000-behuizing). :)

Ook zou ik een PCI-e WLAN kaart nemen i.v.m. de "verhuisbaarheid" en zou ik een extra 10tje investeren in een 1TB HDD.

5700X | RX 6600

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is er een reden waarom dat je geen ITX build bouwt in een silverstone sugo of leuke bitfenix?
Heb zelf nu mijn game-rig in een Antec 300, maar zodra ik mijn 1155 setje upgrade over een jaar of 2, gaat mijn nieuwe game-rig deze in de silverstone sugo5b (die nu dienst doet als HTPC/Office PC)
Tenzij je multi-gpu gaat, meerdere schijven, WC of +16gb RAM nodig hebt zie ik het nut niet van een (xl,µ) atx-build.

[ Voor 69% gewijzigd door eL_Jay op 05-03-2013 17:48 ]

• Koesj
PCBaas schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 17:41:
Als je nog even geduld hebt zou je ook voor de USB3 versie van de FD Core 1000 kunnen gaan (http://nl.hardware.info/n...e-aan-core-1000-behuizing). :)

Ook zou ik een PCI-e WLAN kaart nemen i.v.m. de "verhuisbaarheid" en zou ik een extra 10tje investeren in een 1TB HDD.
Ik zag het gister inderdaad. Achja, het geld brandde al in de portemonnee ;)

Qua huiselijke omgeving leek een USB WLAN unit me handiger, eens kijken of dat gaat kloppen.

HDD-ruimte kent bij mij een rare kronkel: veel blijkt vaak teveel. Ruim noodzakelijkerwijs je zooi op en je wordt meteen gedwongen om er netjes mee om te gaan.
eL_Jay schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 17:44:
Is er een reden waarom dat je geen ITX build bouwt in een silverstone sugo of leuke bitfenix?
Heb zelf nu mijn game-rig in een Antec 300, maar zodra ik mijn 1155 setje upgrade over een jaar of 2, gaat mijn nieuwe game-rig deze in de silverstone sugo5b (die nu dienst doet als HTPC/Office PC)
Tenzij je multi-gpu gaat, meerdere schijven, WC of +16gb RAM nodig hebt zie ik het nut niet van een (xl,µ) atx-build.
Misschien dat ik ITX een beetje zonder nadenken links heb laten liggen, zó'n klein formaat had voor m'n gevoel toch ergens een nare trade-off. Jij hebt er dus positieve ervaringen mee?

De trekker is reeds overgehaald op de componenten in de laatste post hierboven, dus voor deze build verandert er niks, maar als bij mezelf het gamingbloed weer zou gaan stromen kan ik altijd nog een equivalente ITX-build doen en hem vervolgens 'inruilen'.

Ik ben overigens blij dat niemand afgeeft op de PSU, een ander forum brandt de Builder-serie per definitie tot de grond af :X

[ Voor 4% gewijzigd door Koesj op 05-03-2013 19:53 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De corsair is een A-merk voeding.
Persoonlijk raad ik enkel seasonic voedingen aan. Gelukkig zijn er diverse voedingen van corsair en XFX die door seasonic zijn gemaakt. Jouw model is helaas van CWT afkomstig en is dus niet Top-notch, desalniettemin, ee Corsair voeding is 1000X beter dan een OCZ, HKC of sweex ;) en ik zou er met alle vertrouwen dat systeem op bouwen. Enige rare keus vind ik de beperkte HDD.

Nadelen van een ITX build zijn de beperkte ruimte (1 PCI kaart, 2 Rambankjes). De dikste GPU's gaan afhankelijk van de kast wel of niet passen. Watercooling zou ik helemaal buiten beschouwing laten, hoewel externe waterkoeling wel handig is.
Daarnaast is de koeling gewoon minder goed door een gebrekkigere airflow. +5 ghz op lucht gaat het met dergelijke kleine kastjes niet worden. Maar een 2500k op 4,5ghz met een redelijke low profile scythe koeler klaart de klus.

M.a.w. een basaal game-rig met 8gb ram, een overklokbare CPU en een goede GPU moeten geen enkel probleem zijn voor een ITX build. Een wereldrecordzettend systeem ga je er niet mee krijgen, maar een rock-solid high-end systeem in het formaat schoendoos is geen enkele moeite.

[ Voor 8% gewijzigd door eL_Jay op 05-03-2013 19:28 ]

Pagina: 1