Excel lijst met namen tellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07 17:08

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
Ik zit met een probleem en ben eigenlijk niet zo handig met excel kom ik achter.

Ik moet voor een onderzoek een lijst met namen doorspitten op meest gebruikte (havens die bezocht worden door schepen bedrijf)

Nu wil ik dus tellen hoe vaak een naam voorkomt om hieruit een balken grafiek te genereren met namen havens en het aantal voorkomingen in de lijst.

Ik kan dit natuurlijk lekker handmatig doen, maar het is een behoorlijke lijst en er word nog wel eens wat toegevoegd en aangepast. Is er dus een formule om de namen te tellen?
Hierna kan ik dan weer een grafiel maken

Kleine illustratie hoe ik het zou willen
Haven naam 1; 10x
Haven naam 2; 25x
Haven naam 3; 5x
Etc. etc

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-07 11:10

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Je kunt hier de formule "aantal.als" ("count.if" voor de engelse versie) gebruiken. :)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07 17:08

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter

Heb het inmiddels op weten te lossen met deze formule:
=INDEX(A3:A5349;MODE(MATCH(A3:A5349;A3:A5349;0)))
om erachter te komen welke het meest voorkomt en vervolgens een lijst gemaakt waar alle duplicaten uit zijn gehaald.
hiermee heb ik dmv:
=COUNTIF(A3:A5349;H13)
De hele lijst afgewerkt en de aantallen gekregen om ze mooi in een grafiek te kunnen zetten.
Misschien wat lelijk qua hoe het gaat, maar het werkt zoals ik wil gelukkig.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
Voor dit soort bewerkingen kan het vaak handiger zijn om met een draaitabel (pivot table) te werken. Dan hoef je niet eerst een lijst met alle opties in je gegevens te maken; dat gebeurt dan vanzelf in de draaitabel. Je kan de tabel ook sorteren op frequentie.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange