🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Uurtarief durf ik verder geen uitspraak over te doen.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
En als je zit te wachten, kan je in die tussentijd nog even "gezellig" bijkletsen.
[ Voor 9% gewijzigd door AMDFreak op 05-03-2013 11:12 ]
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Vind je ze aardig, doe je het met liefde, reken je een lage prijs, zij blij en jij blij
Hebben ze een villa in aerdenhout, 3 paarden, 4 volvo's een porsche en een ego dat groter is dan de randstad zou ik een wat hogere prijs rekenen
I have the body of a god, shame it's a buddha......
Je kunt natuurlijk vragen wat ze zelf in gedachten hebben.Sc0rPi0N schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:08:
Het zal vast vaak voorbij zijn gekomen maar ik probeer het toch...
Van het weekend een probleem bij een familielid en of ik het a.s.a.p. wilde oplossen.
En of ik mijn uren bij wilde houden want ze willen het netjes afhandelen ('inhuur kennis')
Tijdens mijn vrije dag langs gegaan en e.a. op kunnen lossen.
Nu dus het dilemma dat ik (MBO4, 10+ jaar systeembeheerervaring) het lastig vind om maar een <random> uur tarief te bedenken. Dus ik heb mijn salarisstrook er maar eens bijgepakt en gekeken naar mijn zakelijke uurloon. Nu kan ik kan dit bedrag pakken, maar kan daar natuurlijk ook iets boven gaan zitten.
Ik zou graag willen weten hoe anderen dit doen en wat ze dan rekenen.
Maar verder is het de leuke kant van de familie maar hebben ze het zeker niet slecht (eigen bedrijf)
De klus raakte zowel de privé apparatuur als de zakelijke apparatuur.
Zat er ook al aan te denken om te vragen van "Goh wat vind je van dit bedrag per uur?"
Het zal denk ik altijd goedkoper (totaal ook) als een bedrijf echt in zouden schakelen.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Persoonlijk doe ik dat soort klusjes liever zwart, dat scheelt beiden een hoop geld.
Het uurtarief dat jouw werkgever voor jou rekent, zou ik niet aan familie durven rekenen. Dat is in mijn geval over de €80/uur.
Een en ander hangt wat mij betreft vooral af van de draagkracht van je familie. Hebben zij geld zat dan kun je een tarief verzinnen waarbij jij iets meer overhoudt dan wanneer je je gewone baan doet. Stel je verdiend 2500 netto, da's ongeveer 100 per dag. Als je voor dit klusje een dag bezig bent geweest, kom je uit op een uurtarief van zo'n €25/uur om netto iets meer te verdienen dan op je werk.
/edit
Hebben zij er eigenlijk geen geld voor, maar zaten ze gewoon in nood dan kun je een symbolisch bedrag rekenen of inderdaad een kratje bier / flesje wijn vragen.
Zo te zien hebben ze inderdaad geld zat. Wat rekenen vergelijkbare bedrijven? €65/uur ex voorrijkosten? Dan kun jij het voor €50/uur doen inc voorrijkosten, dan is iedereen blij?
[ Voor 9% gewijzigd door PromWarMachine op 05-03-2013 11:39 ]
Ten eerste omdat je alleen declarabele uren krijgt betaald waar je in loondienst het hele jaar wordt doorbetaald). Ten tweede omdat allerlei factoren buiten je uurloon vallen (denk aan premies voor werknemersverzekeringen, pensioen, vakantiegeld, etc die een werkgever betaalt bovenop het uurloon).
Markt-tarieven van een ervaren systeembeheerder op MBO4 niveau zal tussen de 45 en 55 euro per uur liggen. Een elegante aanpak zou zijn om van zo'n tarief uit te gaan en vervolgens een bepaalde hoeveelheid "familiekorting" af te trekken.
Er is met geen woord gesproken over factuur.

Snap het aan de ene kant wel aan de andere kant natuurlijk niet waarom ze voor privéklus een urenverantwoordeling willen hebben. Aan de andere kant willen ze gewoon niet dat ik het voor niets doe.
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
In dat geval maak je even een overzicht, en ga je d'r even praten over 't uurloon en de hoeveelheid uren. En indien geen rekening, zorg dat je 't overzicht ook niet geeft, of dat 't niet in de administratie van het bedrijf komt. Denk er wel aan, zoals in veel andere topic's ook gezegd wordt, pak niet een té laag bedrag. Volgende x ben je wellicht weer nodig, of bij andere familie/vrienden omdat je zo weinig gevraagd hebt.Sc0rPi0N schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:43:
@PromWarMachine
Er is met geen woord gesproken over factuur.Alleen dus een overzicht met uren en uurloon.
Snap het aan de ene kant wel aan de andere kant natuurlijk niet waarom ze voor privéklus een urenverantwoordeling willen hebben. Aan de andere kant willen ze gewoon niet dat ik het voor niets doe.
Misschien een idee om als een soort oproepkracht te werken?
Je wordt aangemerkt als werknemer en het bedrijf houd premies in. Geen gezeik en/of gezeur met administratie. Er zijn wel constructies bedenkbaar waarbij de risico's voor het bedrijf minimaal zijn.
Willen ze vaker van je diensten gebruik maken en het officieel doen, lijkt dienstverband mij ook geen slecht idee, mits ze een beetje marktconform betalen.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Beschouw het gewoon als losse klus (zoals je vaker privé hebt)
Misschien dat ik een mailtje doe met de uren en daar maar een gevoelsmatig uurbedrag aan hang.
Dan maar te weinig. Wil ze niet uitmelken omdat ze het kunnen missen.
Ik heb ook mijn eigen dingen dus ik verwacht niet dat andere familieleden dan ook ineens met klussen komen.
Ik werk zelf FT en hoef voorlopig niet elders ook nog eens in dienstverband te zijn. Ik kan het natuurlijk bespreken met hun maar ik denk dat dit weer op andere vlakken een hoop rompslomp met zich meebrengt. En dat alleen maar vanwege een losse klus.LiquidT_NL schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:20:
Ik snap alleen niet wat ze willen. Willen ze het wel gewoon zwart betalen, maar niet hebben dat jij tekort komt ofzo? Want dan zou ik er gewoon een leuk bedrag van maken, of een leuke beloning i.p.v. geld. Zwart is wel echt het makkelijkst en goedkoopst.
Willen ze vaker van je diensten gebruik maken en het officieel doen, lijkt dienstverband mij ook geen slecht idee, mits ze een beetje marktconform betalen.
Dat met die beloning zou inderdaad kunnen. Dan zou ik kunnen zeggen als jullie product X nemen, schaf hem 2 keer aan dan neem ik die andere en weet ik zo precies hoe alles werkt.
Ik zal eens even contact opnemen hoe ze dit ziet.
[ Voor 53% gewijzigd door Frostbite op 05-03-2013 12:34 ]
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Het is niet structureel en aangezien het om familie en het eventuele bedrag dat er aan verbonden is te klein is kun je niet spreken over deelname aan het economisch verkeer.
Handje contantje kan een optie zijn als ze zakelijk gezien verder niets met de arbeidsuren doen. Apparatuur voor een werkkamer moet je wel zakelijk kopen. Factuur op naam ed.
Waarom het beestje niet gewoon bij de naam noemen? Kom op, het is familie en zelfstandig ondernemer.Iblies schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:49:
Terminologieën als zwart werk moet achterwege worden gelaten.
Het is niet structureel en aangezien het om familie en het eventuele bedrag dat er aan verbonden is te klein is kun je niet spreken over deelname aan het economisch verkeer.
Handje contantje kan een optie zijn als ze zakelijk gezien verder niets met de arbeidsuren doen. Apparatuur voor een werkkamer moet je wel zakelijk kopen. Factuur op naam ed.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Daar is verder niets illegaals aan.
Je creëert voor jezelf administratieve rompslomp als je de uurkosten gaat declareren als zakelijke kosten. Dan zou TS weer moeten worden opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden.
Ben het wel met je eens, maar zo'n rompslomp is het niet hoor. Gewoon even invullen aan het einde van het jaar als overige inkomsten. Hier dan niet van toepassing, maar zeker voor bv studenten is het erg handig; de opdrachtgever kan het dan als kosten opgeven en zo tussen de 25-50% belasting terug krijgen, daar de student het ook opgeeft maar waarschijnlijk niets aan belasting hoeft te betalen wegens weinig inkomen. Win-win.Iblies schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 13:42:
Je creëert voor jezelf administratieve rompslomp als je de uurkosten gaat declareren als zakelijke kosten. Dan zou TS weer moeten worden opgegeven als resultaat uit overige werkzaamheden.
Voor de duidelijkheid gaat het dus om iets wat ze privé gaan afhandelen, zaak staat er vooralsnog buiten.
Op mijn vraag wat zij dan redelijk zou vinden, omdat ik nooi met een uurtarief gewerkt hebt gaf ze aan dat eenmanszaken meestal een tarief hanteren van €35 per uur. Grotere bedrijven (zoals zijzelf) met meerdere mensen in dienst kunnen makkelijk €75 per uur vragen.
Op zich vroegen ze me met een verbetervoorstel te komen t.o.v. de huidige situatie dus dat is nog werk wat open staat. Daarom heb ik zelf ook voorgesteld om het nieuwe product x2 te laten bestellen en er 1 'op mijn locatie' te plaatsen. Zijzelf kon zich daarin ook vinden mits het product niet schrikbarend duur is.
Op die manier zou de aanschaf ook zakelijk kunnen doen.
Ik had dan zelf bedacht dat de huidige uren + toekomstige uren (komende half jaar) m.b.t. deze klus dan maar vallen in de prijs van dat product (rond de €125) Voordeel is natuurlijk dat ik zelf precies weet hoe alles werkt en niet hoef te zoeken als er iets niet werkt. Zij blij met all-in prijs, ik blij met nieuw product.
Het leek mij wel beter omdat je dan ook niet met bedragen hoeft te strooien.
Ik kan daar natuurlijk op aansturen dus een uurtarief te pakken (bijv. €25) en ik na verwacht (van de 2 uur die ik al gemaakt heb), nog 4 uur nodig te hebben voor installatie.
Als ik dan ook nog de nazorg exclusief maak...
Bij dus die all-in prijs wordt het voor hun goedkoper als ik meer uren moet maken.
[ Voor 17% gewijzigd door Frostbite op 05-03-2013 14:37 ]
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
[ Voor 29% gewijzigd door indexample op 05-03-2013 15:03 ]
Zelf doe ik familie klussen meestal gewoon voor de gezelligheid/een etentje achteraf ofzo
Als je het topic had gelezen dan had je gezien dat de familie er juist wel voor wil betalen.themac1983 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:51:
Waarom maken jullie het zo ingewikkeld als het toch niet door hun zaak betaald gaat worden?
Zelf doe ik familie klussen meestal gewoon voor de gezelligheid/een etentje achteraf ofzo
Een aantal posts terug heb ik nog een alternatief gegeven (geen etenje maar wel product x)
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Aannemend dat je nu ergens in loondienst werkt: een ander mogelijk nadeel is dat het wellicht niet samengaat met je huidige werk - de meeste arbeidscontracten stellen dat je zonder toestemming geen arbeid voor anderen mag verrichten. Als je geen geld ontvangt kan je je nog wel verdedigen met "je laat je familie toch niet in de steek" maar zodra je geld opstrijkt kan je daar niet meer mee aankomen.
Ik zou toch beter nadenken over betaling in natura, bijvoorbeeld een nieuwe TV of PC, of een week in een vakantiehuisje (die ze toevallig bezitten), of een 2e hands auto (die ze willen inruilen), om maar wat voorbeelden uit verschillende prijsklassen te noemen.
Toch niets vragen voor familie of vrienden. Zodra je dat wel doet wordt je een week later gebeld voor garantie en is het ook drie jaar later nog jouw schuld.Sc0rPi0N schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 15:56:
Als je het topic had gelezen dan had je gezien dat de familie er juist wel voor wil betalen.
Een aantal posts terug heb ik nog een alternatief gegeven (geen etenje maar wel product x)
Of formeel, met marktconforme tarieven incl BTW, belastingafdracht en winst + een fatsoenlijk contract incl garantie, boetebeding en ga zo maar door. Of niets anders dan een kop koffie en stroopwafel. Een tussenweg is er niet IMHO, zie ook andere topics hierover.
Als ze dan achteraf toch een beetje geld in je hand drukken, soit. Maar niet om vragen.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
En F_J_K je kent ze niet
Ik had zelf voorgesteld een bepaald nieuw product dan maar twee keer te bestellen waarbij ik er 1 in zelf gebruik neem. Mocht er dan nog wat zijn dan kunnen ze me altijd bellen. Het product is behoorlijk onderhoudsvriendelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Frostbite op 06-03-2013 00:04 ]
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Dat probleem met nazorg heb je ook in de hand. Je moet duidelijk aangeven welke mogelijke risico's ze lopen en wat de gevolgen daarvan zijn.
Bijvoorbeeld:
Ik installeer de pc van mn neef, als hij dan een virus krijgt, jammer dan eigen schuld maar dit gaat hem dan nogmaals geld kosten.
Veel mensen weten niet dat als jij een virusscanner hebt geinstalleerd, dat hun pc niet meteen imuun is voor virussen. Het probleem ligt dus aan jou als je dit soort klusjes doet. Mensen weten niet wat hun te wachten staat.
Ik weet niet of je het vaak doet maar eens in de zoveel tijd klussen moet je gewoon zwart doen. Al dat politiek correct gedoe met belasting gaat je nog meer hoofdpijn opleveren. Dat is het niet waard. Je wilt er immers zelf ook aan verdienen, anders doe je het niet.
Gaan ze niet akkoord, dan zeg je eerlijk dat je er geen tijd voor hebt en eventueel advies wat hun mogelijkheden zijn. Het gaat er om dat ze weten wat ze te wachten staat. Weten ze dat niet, dan bellen ze je oneindig op.
Stel ik ben bij iemand thuis en diegene komt met een probleem, dan kijk ik even snel naar een oplossing, werkt dit niet, dan geef ik aan dat ze de pc bij mij moeten afleveren of dat ik hem meteen meeneem. Na een week mogen ze hem weer ophalen. Dan los ik het probleem op wanneer het mij uitkomt en zorg ik ervoor dat het probleem daadwerkelijk opgelost is.
Dit doe ik al enkele jaren en werkt perfect. Ik blij, klantjes blij.
Heb meerdere malen gehad dat ik eventjes een driver moest installeren bij iemand thuis, BAM bsod bij reboot. Dan ben ik degene die een 'werkende' pc gesloopt heeft.
Verder is het echt jaren geleden dat ik zoiets heb gedaan voor familie.
Meestal is het meer van "hulp bij aanschaf"
Dus het is x euro per uur of ik stel voor om het in natura te betalen dmv product.
De acute 'probleemsituatie' heb ik de volgende dag al na 2 uur op kunnen lossen. Daarbij aangegeven dat het niet onverstandig is om een aantal verbeteringen door te voeren. Dat ga ik uitwerken.
Alles bij elkaar (herstel 2 uur, uitwerken 1 uur, aanschaf+installeren 1 uur, plaatsen+installatie. 2 uur) denk ik dat het goedkoper voor hun is om het in natura te betalen. Hoe langer het zou duren hoe goedkoper het is voor hun
[ Voor 8% gewijzigd door Frostbite op 06-03-2013 13:44 ]
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Heel goed, "zonder toestemming". Ik moet de eerste baas (die geen lul is) nog tegenkomen die voor dit soort zaakjes die toestemming niet verleent. Het feit dat je zo'n bepaling in je contract hebt staan wil dus niet meteen zeggen dat het out of the question isFree rider schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:41:
Aannemend dat je nu ergens in loondienst werkt: een ander mogelijk nadeel is dat het wellicht niet samengaat met je huidige werk - de meeste arbeidscontracten stellen dat je zonder toestemming geen arbeid voor anderen mag verrichten.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Tja, ik begrijp dat jij dan uberhaupt gewoon moeite hebt een leuke prijs er van te maken: ook voor een lump sum zal je dus niet precies weten wat een nette prijs is.Sc0rPi0N schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 13:37:
Gewoon zwart maar wel met overleg van uren in overzichtje. Nadeel van familie met eigen zaak denk ik, die beginnen gelijk over uren en uurloon![]()
Verder is het echt jaren geleden dat ik zoiets heb gedaan voor familie.
Meestal is het meer van "hulp bij aanschaf"
Dus het is x euro per uur of ik stel voor om het in natura te betalen dmv product.
Maar goed, daar kan ik je niet verder mee helpen. Echter, ik weet niet hoe goed je met die familie om gaat, maar in dit soort situaties hanteer ik ook wel vaak een "graag of niet" benadering met betrekking tot de manier van betalen/calculeren.
Dat ik het inderdaad erg lastig vind een leuke prijs te maken als het echt moet.
Misschien dat ik natuurlijk wel aan kan geven dat mijn voorkeur liever uitgaan naar een betaling in de vorm van X product.
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Verwijderd
Detachering beheer komt vaak uit op 40-60 euro p.u
Prive vind ik daarom 20-30 euro p.u gerechtvaardigd of fixed price, bv pc installeren in 2-3 uur voor 50 euro.
Ongeacht dat ik denk dat men niet zo moeilijk moet doen -- als je alles helemaal netjes wilt doen, voor betaling in natura gaat je hele andere verhaal ook alsnog op; ook daar moet je belasting over betalen, en ook dat is zwartwerken. Je komt dan wel grappige regels tegen, dat daar over nagedacht is en ook daadwerkelijk opgeschreven, zoals:Free rider schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:41:
Ik zou toch beter nadenken over betaling in natura, bijvoorbeeld een nieuwe TV of PC, of een week in een vakantiehuisje (die ze toevallig bezitten), of een 2e hands auto (die ze willen inruilen), om maar wat voorbeelden uit verschillende prijsklassen te noemen.
Op nul gewaardeerd: Koffie, koeken, taart, thee, frisdrank en dergelijke, die geen deel uit maken van een maaltijd en tijdens de werktijd worden gebruikt. Buiten werktijd kunnen deze verstrekkingen ook gegeven worden, maar dan dient de werkgever voor die uitgaven bewijs te leveren als de uitgaven daarvoor groter zijn dan € 0,55 per dag of € 2,75 per week. De werkgever betaalt eindheffing over deze versnaperingen
[ Voor 3% gewijzigd door Zoijar op 06-03-2013 14:29 ]
Ik ken het probleem wel hoor, ik heb veel moeite om een leuke prijs er van te maken, en ga daarom vaak structureel te laag zitten. Ik zou het toch echt bij hun terugleggen, wat zij eerder voor dat soort zaken betalen. Ik weet ook niet wanneer het jou de moeite is. Ik hanteer nu: Mycom rekent 70 euro per uur incl BTW. Daar blijft 60 euro van over ex BTW. Ik reken naar klanten 30 euro per uur, met een royale verzachting in de tijd als ik die mensen heel erg aardig vind. Meestal ronden die mensen het vaak toch weer verder af naar boven bij wijze van dank.Sc0rPi0N schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:08:
@LiquidT_NL Denk dat je hiermee precies de kern van mijn topic heb aangehaald.
Dat ik het inderdaad erg lastig vind een leuke prijs te maken als het echt moet.
Misschien dat ik natuurlijk wel aan kan geven dat mijn voorkeur liever uitgaan naar een betaling in de vorm van X product.
Ik zou liever niet op die manier werken, ik maak er gewoon liever iets leuks van.
Mogen ze daarna zelf aangeven wat je ervan vinden en of ze me in natura gaan betalen of niet.
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Een neef van mij is timmerman, als hij voor familie/vrienden aan het werk is dan vraagt hij €17,50/uur, doet hij dit niet dan weten ze hem elke avond/weekend wel te vinden voor een klusje.
Jaaaren terug in de gulden tijd was een gemiddeld "zwart" tarief voor een bouwvakker al 35 gulden per uur.
Vraag voor de aardigheid maar eens aan een tegelzetter, stucadoor of metselaar wat hun m2 prijs is en hoeveel m2 ze verwerken op een zaterdagje.
Dan schrik je je dood hoeveel ze daarmee bijverdienen.
En die mensen zijn dan met hun 50ste "op". Wat raar zegbluemoon23 schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 00:36:
Als ze het blijkbaar kunnen betalen moet je geen symbolisch bedrag vragen.
Een neef van mij is timmerman, als hij voor familie/vrienden aan het werk is dan vraagt hij €17,50/uur, doet hij dit niet dan weten ze hem elke avond/weekend wel te vinden voor een klusje.
Jaaaren terug in de gulden tijd was een gemiddeld "zwart" tarief voor een bouwvakker al 35 gulden per uur.
Vraag voor de aardigheid maar eens aan een tegelzetter, stucadoor of metselaar wat hun m2 prijs is en hoeveel m2 ze verwerken op een zaterdagje.
Dan schrik je je dood hoeveel ze daarmee bijverdienen.