Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment werk ik een aantal jaar als systeembeheerder. Probleem waar ik al een poosje mee loop is dat ik het echt niet meer naar mijn zin heb. De werkplek vind ik wel leuk en heb prima collega's maar de het hele ICT vak komt me echt de strot uit om het zo maar even hard maar eerlijk te zeggen. Ik vind het moeilijk om de dag door te komen / bezig te blijven.

Ik ben nu bijna 30, en heb nog heel wat jaren arbeid te gaan en ik zou het echt zonde vinden om mijn tijd uit te zingen in een baan die me niet bevalt. Ik vind het ook best leuk om dingen te leren, maar niet binnen het vakgebied waar ik nu in zit. Het is al een poos de bedoeling dat ik mijn certificaten ga bijwerken naar recentere versies, maar het staat me gewoon heer erg tegen / heb er geen interesse in, dus ik vind het echt moeilijk de stof tot me te nemen of er actief mee bezig te zijn.

Ik kijk regelmatig rond naar andere vacatures maar het lijkt moeilijk iets anders te vinden zonder gerichte opleiding. Zo ie zo word ik echt niet vrolijk als ik kijk naar het vacature aanbod in de regio, 90% van de vacatures die ik vind op internet zijn dingen als onderhoudsschilders / lassers / cnc draaiers.

Verder ben ik ook wel afhankelijk van inkomen natuurlijk (zoals iedereen natuurlijk), maar kan het me niet veroorloven om veel minder te gaan verdienen als ik onder aan de ladder begin in een andere baan (gezinnetje / eigen huis e.d.). Niet dat ik nu super veel verdien (+/- 2200 per maand bruto).

Wat lijkt mij leuk om wel te doen?
Dit zijn een beetje de steekwoorden: PR / Grafisch / fotografie / journalistiek

Opties die ik zelf zie:
1: Wat voor mijzelf beginnen naast mijn huidige werk. Dat geeft mij misschien meer voldoening / het gevoel dat ik voor iets werk wat ik leuk vind. Daarmee blijf ik echter wel dezelfde baan houden waarschijnlijk of ik moet al zoveel werk zelf kunnen organiseren dat dat niet nodig is maar dat zal niet makkelijk zijn.
2: Een andere baan zoeken, maar als ik het vacature aanbod bekijk is dit niet echt te doen zonder relevante opleiding.
3: Kijken of ik bij mijn huidige werkgever een docent opleiding kan volgen (ik werk op een onderwijsinstelling (VO)), want dat lijkt mij ook erg leuk om te doen. Probleem is dat ik het moeilijk vind daarover te beginnen tegen mijn leidinggevende. Vooral omdat ik hier nog niet zo heel lang werk (+/- 4 jaar).

Opleiding die ik gedaan heb is niveau 4 MBO ict, enkele certificatien, en een jaartje fotovakschool gedaan op zaterdagen.

Zo even lekker van mij af geschreven, want het is iets waar ik dagelijks mee rondloop. En ik hoop dat er mensen zijn die mij misschien inzichten kunnen geven over wat ik kan doen aan deze situatie. Grappige is wel, meeste topic die ik hier zie op tweakers zijn van mensen die juist richting de ICT willen switchen vanuit iets anders. Ik wil het juist andersom :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

Mfpower

In dubio

Ik ben in het onderwijs gaan werken vanuit de ICT. Ik vind ICT nog wel leuk, maar niet om elke dag in de praktijk mee bezig te zijn (teveel van hetzelfde, teveel computerscherm). Nadeel is wel dat je uit de praktijk gaat en hard achter gaat lopen (in elk geval gevoelsmatig).
Ik vind vier jaar ergens werken zeker lang genoeg om dit te gaan vragen hoor! Sterker nog, 1 jaar al. Uiteindelijk is een werkgever ook gelukkiger met jou als jij gelukkig bent. Daarbij kun je zowel in het onderwijs als in de praktijk werken waar je nu zit.
Bedenk je alleen dat je wel bevoegd moet raken, dat is minimaal een HBO opleiding dus je zult waarschijnlijk een zij-instromerstraject moeten doen of een andere constructie. Dit is waarom ik niet in VO werk - wat mij leuk lijkt - maar een hele tijd 50% werken (met navenant salaris) en 50% studeren zag ik met gezin ook niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Verwijderd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:18:
Wat lijkt mij leuk om wel te doen?
Dit zijn een beetje de steekwoorden: PR / Grafisch / fotografie / journalistiek

Opties die ik zelf zie:
1: Wat voor mijzelf beginnen naast mijn huidige werk. Dat geeft mij misschien meer voldoening / het gevoel dat ik voor iets werk wat ik leuk vind. Daarmee blijf ik echter wel dezelfde baan houden waarschijnlijk of ik moet al zoveel werk zelf kunnen organiseren dat dat niet nodig is maar dat zal niet makkelijk zijn.
2: Een andere baan zoeken, maar als ik het vacature aanbod bekijk is dit niet echt te doen zonder relevante opleiding.
3: Kijken of ik bij mijn huidige werkgever een docent opleiding kan volgen (ik werk op een onderwijsinstelling (VO)), want dat lijkt mij ook erg leuk om te doen. Probleem is dat ik het moeilijk vind daarover te beginnen tegen mijn leidinggevende. Vooral omdat ik hier nog niet zo heel lang werk (+/- 4 jaar).
Ik denk dat optie 2 momenteel niet slim is, ken toevallig redelijk wat mensen in de branches die jij noemt en daar is erg weinig werk in. Er lopen al te veel net afgestuurde journalisten en communicatie luitjes rond die ook geen baan kunnen vinden in die hoek.
Optie 1 en 3 lijken me dan een beter idee, maar dat ligt natuurlijk ook aan je eigen ambities en netwerk. Voor optie 1 is een goed eigen netwerk belangrijk, anders wordt het denk ik een lastig verhaal om werk te krijgen. Optie 3 is natuurlijk ook te doen, maar dat ligt er wel aan hoe je werkgever erin staat. Ik vind trouwens 4 jaar behoorlijk lang, voor IT begrippen is dat volgens mij niet echt kort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:18:
[..]

Opties die ik zelf zie:
Het beste plan vind ik persoonlijk, zet iets op naast je werk (een bedrijf, of doe een opleiding), en ga op termijn minder werken (van 40 naar 32 uur, van 32 naar 20, etc.). Zo behoud je gewoon je inkomen en heb je daarnaast een hobby waar je wellicht je werk van kan maken.
Slecht idee, als je al wordt aangenomen ergens dan val je snel door de mand zonder ervaring of opleiding. Kies dan voor optie #1 en doe eventueel een avondstudie naast je werk om je te laten omscholen. Tegen de tijd dat jij klaar bent met een opleiding is de kans dat we uit de huidige economische crisis zijn. Momenteel zitten we daar nog midden in.
Zo dan, da's onzin, 4 jaar is echt geen korte tijd ofzo, zeker niet op jouw leeftijd. Het is een redelijk normaal punt om rond te kijken naar iets nieuws of iets anders. Je hebt gewoon een nieuwe wens qua carrière, en dat aangeven bij je huidige werkgever is voor beide partijen interessant. Hij zit niet te wachten op iemand zonder de juiste motivatie, maar zal wel iemand willen motiveren door mee te denken met jouw toekomst. Mogelijk een toekomst waar hij zelf ook wat aan heeft en voor beide partijen interessant is.

Wees assertief, ga pakken wat je wilt voordat je zometeen 50 bent en denkt "ik werk er pas 34 jaar..." :+
Opleiding die ik gedaan heb is niveau 4 MBO ict, enkele certificatien, en een jaartje fotovakschool gedaan op zaterdagen.

Zo even lekker van mij af geschreven, want het is iets waar ik dagelijks mee rondloop. En ik hoop dat er mensen zijn die mij misschien inzichten kunnen geven over wat ik kan doen aan deze situatie. Grappige is wel, meeste topic die ik hier zie op tweakers zijn van mensen die juist richting de ICT willen switchen vanuit iets anders. Ik wil het juist andersom :) .
:) Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Bedankt voor jullie inzichten. Denk dat de 3e optie mij ook het meeste aanstaat, en het meeste zekerheid geeft. Wat voor mijzelf beginnen lijkt me ook super, maar ik denk eigenlijk niet dat ik de persoon ben die het rond gaat krijgen om daar een hoofdinkomen uit te gaan halen, hooguit wat voor erbij misschien.

@Mfpower: Ik zie dat er een deeltijdopleiding is in Zwolle waarbij je 1 dag in de week in de schoolbanken zit van 13:30 tot 22:00. Mits werkgever achter deze ideeën staat is dit voor mij wel te combineren naast mijn huidige baan denk ik met behoud van salaris. Ik werk nu ook 36 uur en heb elke week een middag vrij. Een drop in salaris zou ik echt niet kunnen missen in ieder geval.

Het valt me erg mee dat jullie zeggen dat 4 jaar in huidige functie wel lang genoeg zal zijn om over zo'n switch te praten met werkgever.

Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik binnenkort een gesprek kan inplannen met leidinggevende hierover. Zie ik wel tegenop, voelt aan de ene kant een beetje als een soort schaamte dat ik het niet meer naar mijn zin heb binnen mijn functie / en zelfs hele vakgebied. Ben namelijk wel heel dankbaar dat ik uberhaupt een baan heb, omdat ik een aantal jaar terug een jaar thuis heb gezeten omdat ik er met een ontslagronde tijdens de crisis toen uit ben gegaan.

Jullie hebben mij nu in iedergeval een grote steun in de rug gegeven om hierover te beginnen ook op het werk :) Zou ik een docent opleiding gaan doen dan ben ik nog wel een aantal jaar bezig, maar dan heb ik in iedergeval goede vooruitzichten en zou me enorm motiveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

hypz schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:39:

@Mfpower: Ik zie dat er een deeltijdopleiding is in Zwolle waarbij je 1 dag in de week in de schoolbanken zit van 13:30 tot 22:00. Mits werkgever achter deze ideeën staat is dit voor mij wel te combineren naast mijn huidige baan denk ik met behoud van salaris. Ik werk nu ook 36 uur en heb elke week een middag vrij. Een drop in salaris zou ik echt niet kunnen missen in ieder geval.
Ja idd, dat is wel een oplossing als je werkgever mee wil werken. Zij-instromen moet je al in het vakgebied zitten (weet niet wat voor docent je zou willen worden).
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik binnenkort een gesprek kan inplannen met leidinggevende hierover. Zie ik wel tegenop, voelt aan de ene kant een beetje als een soort schaamte dat ik het niet meer naar mijn zin heb binnen mijn functie / en zelfs hele vakgebied. Ben namelijk wel heel dankbaar dat ik uberhaupt een baan heb, omdat ik een aantal jaar terug een jaar thuis heb gezeten omdat ik er met een ontslagronde tijdens de crisis toen uit ben gegaan.
Ik zou het niet brengen als "geen zin" hebben maar als "toe aan een nieuwe uitdaging, of nieuwe kansen". Dat is veel positiever, niet alleen om het zo te brengen, maar als ik jou was zou ik er zelf ook zo naar kijken want dergelijke denkbeelden houden je erg tegen om stappen te zetten. Gebaseerd op ideeen die helemaal niet waar zijn (zoals pas na x jaar in dienst ga ik het vragen).
/coachmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen raar gevoel om na x jaren kantoorbaan wat anders te willen. Ik denk trouwens niet dat het per se met ICT te maken heeft, maar gewoon met het feit dat je de hele dag achter een computerscherm zit. In de finance of HR of legal heb je ook zulke backoffice banen. Een kantoorbaan is een kantoorbaan.

Ik kan je ook verklappen dat, heimelijk of niet, veel mensen echt wel klaar zijn om van 9 tot 5 achter een beeldscherm te zitten, dus je bent lang niet de enige.

Maar wat dan? Dat is de grote hamvraag. Je moet toch geld verdienen.

Je opties:

Ik denk dat hier de sleutel ligt. Eigen ondernemerschap geeft veruit de meeste voldoening. Echter, dit combineren met een fulltime baan is niet te doen. Probeer naar 3 of 4 dagen in de week te gaan, en de vrije tijd die dit oplevert te steken in eigen ondernemerschap. Dit is wel een lang proces, eigen ondernemerschap is niet te vergelijken met een loondienst bestaan. Qua risico, maar zeker ook qua gevoel. Eigen ondernemerschap is ook heel moeilijk om structureel genoeg cashflow te genereren voor je eigen bestaan.

Maar wat precies? Dit gaat in de huidige tijd heel erg lastig worden. Misschien ergens een traject volgen zoals bij de politie? Je zult toch iets anders moeten vinden dan een computerbaan. Meeste banen in Nederland zijn computerbanen. Lastig hoor.

Managers zijn hier absoluut niet happig op. Heel groot nadeel: hij weet dan dat je eigenlijk weg wilt. Ik zou het niet doen. Waarom bekostig je je eigen docent opleiding niet? Hoeft hij toch niets van af te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
foutje :)

[ Voor 187% gewijzigd door hypz op 05-03-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Voor optie 3:
Je kan toch eerst eens praten met iemand van HRM ipv leidinggevende. Of anders even investeren in een loopbaan coache oid (misschien ook via HRM mogelijk).
In ieder geval vanuit het positieve brengen. Je negatieve gevoelens zou ik voorlopig niet even achterhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Verwijderd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:30:
Managers zijn hier absoluut niet happig op. Heel groot nadeel: hij weet dan dat je eigenlijk weg wilt. Ik zou het niet doen. Waarom bekostig je je eigen docent opleiding niet? Hoeft hij toch niets van af te weten.
Ik ken een voorbeeld van een IT'er uit mijn omgeving die net als TS ook bij een school werkt. En die heeft dit gewoon aangegeven bij zijn leidinggevende en die ging akkoord. Dankzij het docententekort kan een school ook nog eens wat subsidiepotjes aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://tweakers.net/voorwaarden
3.6 Het is een Lid niet toegestaan meer dan één (1) Account aan te vragen of te beheren. [...]
Dat geldt dus ook voor jou, en dit topic gaat dus op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.