Aanschaf auto: koppakking kapot.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hallo allen,

Afgelopen donderdagavond een tweedehandse auto gekocht. De eigenaar vertelde dat de startmotor vorig jaar gereviseerd was en er toen ook nog 2 nieuwe bandjes waren opgelegd. Mijn oom die ik meegenomen had (best wat verstand van auto's) heeft er naar gekeken en het leek er allemaal vrij goed uit te zien. Vervolgens zijn we (mijn oom + ik) ingestapt en hebben we allebei een stuk gereden. Tot op dit stuk nog steeds geen problemen gevonden. Na afloop van deze rit hebben we een prijs afgesproken en zijn we meteen het kenteken gaan overschrijven.

Ik blij, m'n eerste autootje gekocht.

De volgende dag (vrijdag dus), reed ik naar Eindhoven. Daar geparkeerd te hebben bij een vriend bleek de centrale deurvergrendeling om de x aantal seconden open en dicht te gaan. Alle deuren een aantal keer open en dicht gedaan en opeens hield het geluid op. Niks meer aan gedaan, hopen dat de accu het de volgende dag nog deed zodat ik nog naar huis kon. Gelukkig was dat het geval.

Zondag reed ik opnieuw over de snelweg richting Eindhoven, maar toen ging het lampje naast m'n temperatuurmeter branden (het metertje gaf ongeveer 100-110 graden Celsius aan) en het 'STOP' lampje ging ook branden. Ik zo snel mogelijk gestopt en langs de garage gegaan. Conclusie: koppakking kapot. In totaal iets meer dan 100 kilometer gereden met het autootje, op vrijdag en zaterdag hier nog helemaal niks van gemerkt.

Kosten bij de garage zullen ruim 600 euro zijn om te vervangen.
Nu mijn vraag: Heb ik nog enig recht om kosten op de vorige eigenaar te verhalen? Of moet ik gewoon geluk hebben en hopen dat hij zo aardig wil zijn om een deel van de kosten mee te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Met particulieren is dat volgens mij altijd lastig. Ik verwacht niet dat de vorige eigenaar zin heeft in die problemen. Maar je had het nog niet eerder gemerkt? Veel rook bij het rijden bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-07 22:35
Auto gekocht van een handelaar of van een particulier? In het eerste geval heb je iets meer kans.

Overigens schat ik de kansen sowieso vrij laag in. Je zou het ook uit kunnen leggen als pech. Je hebt immers een proefrit en een rit naar Eindhoven gemaakt zonder dat er iets aan de hand was. Vanuit de verkoper zou je dus uit kunnen leggen dat de koppakking het pas op de rit vanuit Eindhoven begeven heeft. Iets wat onvoorzienbaar was en (dus) voor risico van de nieuwe eigenaar komt. Alleen wanneer je voldoende aannemelijk kunt maken dat de verkoper van het defect op de hoogte was of had moeten zijn, dan heb je een zaak.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:30
Je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan en daarom heb je juridisch gezien nergens recht op. Wellicht dat er op een vriendelijke manier iets valt te regelen met de vorige eigenaar? Kosten delen oid.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Niet online
Inderdaad gekocht van een particulier.

Geen rook of stank o.i.d. bij het rijden, alleen de temperatuurmeter en de lampjes.

Ik schat m'n kansen juridisch zelf ook zeer klein in, daarom de vraag hier. Toch maar proberen om iets met de vorige eigenaar te regelen dus.

Eventueel nog even bij de garage waar hij in onderhoud is geweest informeren. Volgens deze website zou dat misschien nog iets op kunnen leveren.

[ Voor 28% gewijzigd door Conteaster op 05-03-2013 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bij het proefritje heb je niet naar de temperatuur gekeken en bij het rijden voor het lampje ging branden ook niet?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

En bij de proefrit naar de vloeistoffen gekeken? (niet dat dat iets wil zeggen als die vlak voor de proefrit zijn vervangen/bijgevuld)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Conteaster schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:31:
Inderdaad gekocht van een particulier.
Dan heb je helaas pech en heb je nergens recht op.

Het beste geval kun je vragen om coulance bij de verkoper, maar wettelijk gezien heb je gewoon pech. Dat is het risico van 2e hands kopen van een particulier.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 12:10
Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar het vervangen van een koppakking hoeft geen 600 euro te kosten.

Bij wat oudere auto's kun je zelf doen als je handig bent.

[ Voor 22% gewijzigd door havana op 05-03-2013 08:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Niet online
Bij de proefrit wel alle vloeistoffen nagekeken, maar zag er allemaal normaal uit. Hij vertelde ook dat hij de vloeistoffen nog had gecontroleerd bij het wassen van de auto, een paar dagen voordat ik kwam.

Dikke vette pech dus.

Het gaat om een peugeot 306 uit 1995. Het zou 600 euro kosten bij een peugeot-garage, wellicht dat ik iemand in de buurt kan vinden die dit (zwart) kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-07 12:10
Grappig ik heb zelf een Peugeot 306 uit 1996 gehad en heb het zelf gedaan met een kennis. Hier meer info. We hebben toen ook de distributieriem vervangen en de kleppen gesteld.

[ Voor 48% gewijzigd door havana op 05-03-2013 08:57 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Tijdje terug de koppakking van een Suzuki Belano vervangen. De kop was krom getrokken. "Nieuwe" kop gehaald bij een 2e-hands handelaar, gecontroleerd op een glazenplaat met roet. Nieuw filters voor olie en koelsysteem, nieuwe vloeistoffen, systemen gereinigd, nieuwe kopbouten en de pakking zelf uiteraard. Verder nog wat klein grut. Alles bij elkaar €230,-. De manuren kosten me een appeltaart (gedaan door de kennissen en mijzelf).
Als je het laat doen door de garage is €600,- wel aannemelijk dus. Maar als je wat kennissen en de middelen heb kan je in jou geval voor onder de €200,- wel klaar zijn denk ik.
Betreffende het recht... ik vrees dat je pech heb. Er bestaat inderdaad zoiets als "onderzoeksplicht". Hoop dat de verkoper een beetje coulant is.

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:00
Waarschijnlijk heb je pech gehad en de kans is groot dat de verkoper ook niet wist dat dit er aan zat te komen.
Probeer eens een kleinere universele garage; die zou best goedkoper kunnen zijn. Als je handig bent kun je het zelf doen, of bijvoorbeeld met iemand erbij die het eerder heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:59
Dat is inderdaad behoorlijk pech. Maar als het een benzine 306 betreft, is dat er waarschijnlijk eentje met een variant van de TU motor? (Kijk even op het kentekenbewijs).

Geen zwetende olie aan rechter voorhoek van het blok?, daar gaan ze typisch kapot bij de TU blokjes.
Ook slurry bij de koelvloeistof?

Hoeveel KM staat er op? We hebben hier laatst ook zelf de koppakking van een TU blok vervangen in een
Saxo, en de kop laten vlakken bij een revisie bedrijf, opzich niet moeilijk, wel aardig wat werk.

Als je behoorlijk handig bent, en over wat gereedschap beschikt (momentsleutel is wel een grote pre trouwens..) ben je voor ~200-300 euro klaar.

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Niet online
Papieren op het moment niet bij de hand, dus zou niet weten of het een TU motor betreft.

Nu je het over het 'zweten' van olie hebt, dat was inderdaad wel het geval. Er staat ongeveer 173.000 km op de teller.

Heb waarschijnlijk iemand gevonden die het voor een euro of 300-350 wil oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:45
Iig al niet naar een peugeot garage gaan, waarbij ik aanneem dat het een dealer is. Ga naar de 'dorpsgarage', hebben je ouders niet een adres waar ze altijd heen gaan bv? Dat wil flink schelen in de kosten en het is echt geen klus die alleen peugeot experts kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je toch de boel uit elkaar trekt loont het ook nog wel de moeite om de distributie en waterpomp ook meteen mee te nemen. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Pagina: 1